Een draaiende dummy le Rhone stermotor

Ik had op m'n semi schaal pup een echt draaiende le Rhone stermotor zitten die met het toerental van de motor meedraaide maar die is helaas overleden omdat ie uit elkaar is gespat.
Het dummy motortje was van plastic en had het met het aantal vluchten dat ik ermee had gemaakt goed overleeft totdat ik thuis per ongeluk de zenderknuppel waarmee het motortoerental wordt geregeld naar voren had geduwd zonder dat de prop erop zat.
puppeteer.JPG

Nu moet er natuurlijk een nieuwe voor gemaakt worden en dat wil ik maken van karton en hout(de basis).
Ik heb van een kartonnen koker met een diameter van iets meer dan 50mm een stukje afgezaagt van zo'n 30mm en dit gëimpregneerd met impregneer epoxy.
kartonnen_ring.JPG

Ik heb ook uiteraard op milimeterpapier een tekening gemaakt waar de cilinders moeten komen(40 graden per cilinder).
Hierdoor is het makkelijk om te bepalen waar de gaatjes moet worden geboord en gesoeverijnt.
ring_van_karton_en_gaten.JPG

In deze gaatjes worden de schroeven gestoken om de houten stokjes erop te schroeven.
ring_met_9_houtjes.JPG

Dit alles wordt met gewone epoxy vastgelijmt zodat dit niet meer uit elkaar kan spatten(hoop ik).
Voordat de cilinders erop worden gemonteerd(ik heb ze weer na lang zoeken gevonden) moet dit eerst uitgebalanceerd worden zowel zonder als met cilinders.
Het geheel gaat er dan weer zo ongeveer uitzien.
ring_met_cilinders_en_front.JPG

De inlaten en stotenstangen moeten ook weer gemonteerd worden maar dat is latere zorg.
Ook moet het geheel weer wat gemodeleerd worden.
Het gewicht van dit dummy stermotortje is wel wat zwaarder dat het was.
Het weegt nu al zo'n 80gr.
Ben zeer benieuwt hoe nu het giroscopisch effect zal zijn.
Morgen hopelijk weer een update'tje.

Mvgr Hans

interessant

in het echt vlogen die vliegtuigen toch zeer vreemd?
was het bij jouw ook zo? (dat je de andere kant op moet sturen voor naar links ofzo te gaan?)

Nee,daar had ik geen last van.
De dummy die ik nu aan het maken ben is wel wat zwaarder dus wie weet.
Ik ben er zelf ook erg benieuwt naar of deze wel het gyroscopische effect veroorzaakt!

Mvgr Hans

Mooi projekt! :p

Maar op het tweede plaatje lijken me de lijnen niet helemaal correct getekend; ik zie een taarpuntje dat wat dikker is dan het naastliggende taartpuntje!

Of moet ik een ander(e) bril / beeldscherm aanschaffen? ;)

jan.

Hans,

Vind het schitterend:D ja dit moet ook op de Nieuport en daar steekt tie zelfs nog een stukje onderuit is nog mooier.

Hoor je de speaker ook goed en heb ik ergens een filmpje gemist met een brullende stermotor.

Ton

Het basismodel zit nu in elkaar gelijmt met epoxy!
Ga van het weekend weer verder zoals uitbalanceren,de cilinders erop,weer uitbalanceren,de inlaten en stoterstangen erop en dan weer uitbalanceren!
Jaaaaaaaa Ton die komen ook op de Nieuport'jes!
Wat die lijnen betreft Jan heb je gelijk maar het is zo weinig dat dit te verwaarlozen is.
Hoe dichter bij het middenpunt des te nauwkeuriger wordt het.
Het is een hulpmiddel om op de ring de gaatjes af te tekenen en daarna te boren.
Met de vorige rotatiemotor had ik inderdaad geen last van het giroscopische effect maar deze is toch aanzienlijk zwaarder.
Er wordt toch veel massa rondgeslingert maar het kan inderdaad toch allemaal meevallen!

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Hans,

Voor de Nieuport eens kijken of we iets kunnen knutselen om vacuumdelen te maken.
Rob wil mogelijk een kit maken en een motor zou een leuke aanvulling zijn.
Zou het geheel ook lekker lichtgewicht maken denk ik.

Ton

Ben ik wel voor te porren maar dan moet ie anders worden opgebouwt dan de dummy's van de William Brothers.
Die had ik erop staan maar is uit elkaar gespat.
Daar gaan we over brainstormen!

De massa van een gyroscope is net zo belangrijk als de diameter, bij een kunstmatige Horizon ,gyro kompas en bocht-aanwijzer in een vliegtuig zit er een gyro met een diameter van ongeveer 4cm en die zijn erg stand vast
(het toerental ligt ook wel iets hoger dan het gemiddeld toerental van een modelbouw motor)

Ik heb vandaag de laatste hand gelegt aan het weer opnieuw opbouwen van de rotatiemotor.
Ik heb gelukkig alle inlaadpijpjes weer teruggevonden maar de stoterstangen moest ik voor het merendeel opnieuw maken.
De stoterstangen zijn niet meer schaal en heb deze dus zodanig gebogen dat het er op lijkt.Deze heb ik gemaakt van 2mm alluminium buis(lekker licht).Zie de foto!
Het uitbalanceren heeft me een heleboel tijd gekost maar daar is het resultaat dan ook naar.
Ik heb de motor zonder zowel met prop laten lopen en er is geen verschil te voelen.
Totaal geen verontrustende trillingen!
Ook heb ik de motor zonder prop zo'n 5 minuten op volle toeren laten lopen zonder dat er maar één onderdeeltje vanaf is gesprongen.
Het is dus van groot belang om alles zo goed mogenlijk uit te balanceren!!!!
stermotor_op_pup.JPG

De Rotatiemotor heb ik met 5 min epoxy op de motor gelijmt en daarna alles weer een beetje bijgetipt met verf.
Al met al een leuk proefje wat goed gelukt is en wat zeker navolging gaat hebben voor o.a de Nieuwport Schneider Trophy Cup racer.
Maar die moeten wel echt schaal gemaakt worden omdat de motor er half onderuit steekt.

Mvgr hans

Mooi geworden Hans :thumbsup:

Ik ben benieuwd om dat eens in het echt te zien draaien, Oss? :) Is het al gelukt om een mooie foto te maken als hij draait? Een beetje spelen met de sluitertijd moet een mooi resultaat op kunnen leveren denk ik.

De dummy op de DH-2 bij mij gaat ook mee roteren zoals nu de bedoeling is. Alleen niet vast op de as maar vrij roterend met een lager. Maar dat is toekomst, eerst de andere projecten af.

Gr. Teus

Hoi Teus,
Ik zal is kijken of het me lukt dit draaiend te fotograveren.
Je gaat hem zeker in het echt zien draaien op de warbird en schaalmeeting in Oss.
Als je mode 1 vliegt dan kan je hem zelf ook vliegen wat mij betreft!
Ik ga hem ook op dezelfde manier zetten op de DH2 en de Nieuwport Schneider Trophy Cup racer!

Laatst bewerkt:
Jaaaaa, zeker very happy.
Het is wel een flinke ventilator want de stukjes tissue die op de bouwtafel lagen waaide een heel eind weg(en dat zonder prop erop).

Mvgr hans

Back