Tamiya TT01D Bouwverslag (+ alu hopups) Drift Klaar ! (29-03-2008)

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Het moest er maar eens van komen.. Mijn driftwagen.
Gezien dit een voor "erbij" word,heb ik besloten om de TT01D te kopen.

Financieel heel erg aantrekkelijk, en veel (alu) hopups, ook niet onbelangrijk ;).

Ondanks dat het een aantrekkelijk geprijsd model is, heb ik hem toch gehaald vanuit het buitenland. Hierdoor heb ik toch aardig wat bespaard, en dit heb ik maar meteen omgezet in option parts.:zon:

De bel:
Een mooi pakket, handtekening gezet, en het was gedaan..
Geen invoer kosten,had het al gehoopt, want ik had al wat "ervaring" met mijn
Highlift spul kopen;)
bon.jpg


De doos, en inhoud:
doos.jpg


Optionparts!

Alu motormount:
motormount.jpg


Alu proppellor shaft:
alushaft.jpg


Carbon topdeck:
topdeckplate.jpg


Alu steerlinkage, met kogellagers:
steerlinkage.jpg


Alu racing-steerset,wederom met kogellager.
racingsteerset.jpg


Alu rear gearbox stiffner:
reargboxstiff.jpg


Alu battery posts:
battpost.jpg


Alu battery strap, met koelfunctie:
batstrap.jpg


Alu bumperplate:
bumperplate.jpg


Alu stuur servo mounts:
servomounbts.jpg


Alu front fusees:
frontfusees.jpg


Setje stevige Steel universal shafts:
axles.jpg


Alu stable wheel hex:
wheelhex.jpg


En als laatste, Alu 5 spoke rims!
rims.jpg


Dit was het voor deze keer, waarschijnlijk begin ik na het weekend met de bouw, en de kans is aanwezig dat er tzt toch nog wat alu spul bij gaat komen....

Ook deze wagen wordt hopenlijk behoorlijk aangepast, en uitgewerkt, en ik hoop stiekem wel op een project, naast de Highlift ;)

Update: 24-03-2008:
Wat nieuwe optionparts zijn gearriveerd:
Alu rear fusees:
DSCF0001.JPG


Stalen Cupjoints:
DSCF0003.JPG


Alu shaft plus cupjoints in alu:
DSCF0004.JPG


Alu upper arm holders:
DSCF0006.JPG


Velgjes:
DSCF0007.JPG

DSCF0008.JPG


DE daadwerkelijke bouw van de auto:
Proppelor shaft met cupjoints en spurgear gemonteerd:
DSCF0009.JPG


Detail van het geheel:
DSCF0011.JPG


Motor gemonteerd op de metalen motormount. Let op de rvs inbusen!
DSCF0012.JPG


Motor en motormount en spurgearcover gemonteerd:
DSCF0013.JPG


De achter draagarmen gemonteerd:
DSCF0014.JPG


De diff gedeelten, net voor de eindmontage:
DSCF0015.JPG


Het diff gemonteerd:
DSCF0016.JPG


Alu gearbox stiffner, en alu upperarm gemonteerd:
dscf0018.jpg


Draagarmen, demperbrug,met aangehecht diffhuis:
dscf0019.jpg


Onderkant (ben de naam kwijt) voor onder het diffhuis, en ingelijmde ijzeren plaatjes:
dscf0020.jpg


Het geheel gemonteerd, staat toch wel mooi,rvs inbus ;):
dscf0021.jpg


Lager in de alu rear fusee:
dscf0023.jpg


Nu met universele kruislinkse joints:
dscf0024.jpg


Prachtige stalen joints...
dscf0025.jpg


Helaas passen daar de joints niet in, dus weer de grote originelen gemonteerd:
dscf0026.jpg


Spul gemonteerd:
dscf0031.jpg


De draagarmen aan de voorkant:
dscf0033.jpg


Diff aan de voorkant:
dscf0034.jpg


Alu armholder aan de voorkant:
dscf0036.jpg


Draagarmen, en het 2e gedeelte van de diffbehuizing gemonteerd:
dscf0038.jpg


Voorfusee, met universal joint:
dscf0039.jpg


Detail van het geheel:
dscf0041.jpg


Bij de inveer test, was het geheel te lang,e n kwam er spanning op, waardoor het geheel niet verder in kon veren....
Aanpassen dus!

Cupjoint uitgehold, en dieper gemaakt:
dscf0044.jpg


Universal joint afgevlakt:
dscf0046.jpg


Alu stuur set,met kogellagers gemonteerd:
dscf0047.jpg


Stuur balljoints gemaakt:
dscf0048.jpg


Het geheel gemonteerd:
dscf0049.jpg


Zuigerstangen gemaakt:
dscf0050.jpg


Stap 2 van de zuigers:
dscf0051.jpg


Vullen met olie:
dscf0053.jpg


De complete dempers:
dscf0055.jpg


De dempers aan de achterkant gemonteerd:
dscf0057.jpg


De dempers aan de voorkant gemonteerd:
dscf0059.jpg


Stuur servo plus alu ballbearing stuurlinks:
dscf0060.jpg


Het geheel gemonteerd, echter door de alu servo steun, kom ik iets te kort, opgelost, met een alu busje:
dscf0063.jpg


Stuur gedeelte, met alu battery post:
dscf0065.jpg


Detail battery post:
dscf0066.jpg


Carbon stiffner, en alu battery strap:
dscf0068.jpg


2 ringetjes,maar waarvoor ???
dscf0069.jpg


Aangepast bakje,en met deze ringetjes, zit het zoals het moet.....
Waarom?, ik hou er niet van dat de regelaar koud op de bodem zit, met al dat straatvuil, en de rest....
dscf0071.jpg


Alu bumperplate:
dscf0072.jpg


Beetje wazig overzichts foto:
dscf0073.jpg


Neon bescherm geval voor de aan/uit schakelaar:
dscf0074.jpg


Update 29-03-2008

De draden bende,en suffe stekkers, van de motor en de regelaar, zinde me totaal niet.
KNIP, soldeer , en problem solved!
drift%20002.jpg


Pe afgedraaid, en voorzien van een mooi afgerond randje. Veel werk, maar de combi frees, en dreml, en wat schuurpapier uit de losse hand , werpt vruchten af:
drift%20006.jpg

drift%20033.jpg


Regelaar servo en ontvanger problemen:
De originel regelaart heeft GEEN bec unit,geen probleem voor mijn hrs ontvanger, echter heeft deze ook geen bec, dus wel schadelijk voor mijn ds1015 servo!!

Oke, de teu-302BK regelaar, met 1amp bec op 6 volt, das prima.
Spul even aangesloten voor de test, wat bleek, de 1015 pakte zoveel stroom bij snel heen en weer sturen, dat de boel instortte qua spanning, daar gaat de nut van een snelle servo.

Best jammer, een servo en regelaar die per stuk zowat duurder zijn dan de heel kit!
Gelukkig kon ik mijn servo ruilen tegen een ds0606,(bedankt Rienk -Jan!) nog een stuk sneller,maar trok vermoedelijk ook veel minder stroom...
Al met al, weer prima opgelost!


Het inbouwen van de regelaar, dit keer met gebruik van de alu servo steuntjes, en dat bakje aangepast, waar origineel de regelaar en ontvanger in 1 op hoort te zitten.
drift%20013.jpg


Ontvanger gemonteerd, en voorzien van een mijn gekregen reciever protector. (bedankt r-s racer ! ):
drift%20017.jpg


Accustekker loopt overal vrij van, en kan niet bewegen:
drift%20020.jpg


Overzichtje:
drift%20019.jpg

drift%20023.jpg


Met kap:
drift%20044.jpg

drift%20040.jpg


Totaal aanzicht vanaf de bank:
drift%20053.jpg




To be continued!
 
Laatst bewerkt:
dit is altijd wel leuk om te zien ,maar ga je de 3racing carbon chassis ook halen en de alu gearboxen
 
Thnx!, Dat is ook de bedoeling.....

Offtopic:,
Ik ga trouwens morgen een kijkje nemen bij RC indoor, daar wordt ook gedrift, en uiteraard ook geraced,met wat geluk zou daar een auto klaarstaan om een paar rondjes te mogen rijden op "de baan"....

Dit jaar heb ik wat meer tijd vrij in de weekend, en heb tegenwoordig weer een persoonlijk vervoermiddel! (Auto is voor vrouwtje voor werk,scoot ingeruild , en een nieuwe brommer gekocht)

Dus al het me echt bevalt, zal ik ook op zoek moeten naar een (echte) electro touring model ;)
 
Schandalig, ik heb de auto al inelkaar, en heb er al even mee gereden, uiteraard was de bouw alles behalve een uit het boekje :( (of ben ik te pietluttig ?)

En ik wacht nu nog op een andere regelaar......

Ik probeer zo spoedig mogelijk de foto´s erop te krijgen en mijn verhaal te beginnen...
 
ziet er goed uit Emil! Maar eigenlijk horen er natuurlijk echt TRF dempers onder...
 
mooi verslag ;) ik zie dat je zo'n bescherm geval heb voor je aan en uit schakelaar, weet je ook hoe een aan/uitschakelaar openhaalt (als het al telaat is dus)
 
Veel gepier, en er een dusn mesje tussen wrikken, dan komt het geheel los, en kun je hem schoonmaken, let op je vingers!!

Enne Rogier, is dit een verkapt sponsor kodootje ???
Moet ook nog ooit/tzt een echte electro brushless tourwagen kopen, liefst een waar stickpacks in kunnen.... (dit zal wel moielijk worden)
 
Laatst bewerkt:
mooi werk al geleverd maar als je toch gaat driften zou ik de diffs locken en pe aan schaffen
 
Pe ligt hier al, en is al op maat, ben nu bezig met het afdraaien van de velgen, en het pe mooi aan het bijwerken, en er ene schuinkantje er aan het op aan het frezen....

De diffs zijn op zich al lekker stroef, ik zou niet weten wat het nut is van de difflocks...

Kan me niet indenken dat het locken van de diffs de drifts beter en gecontroleerder maakt, maar goed, ben drift noob, dus een leuke uitleg over hoe en waarom is altijd bruikbaar!!
 
Laatst bewerkt:
nou ja difflock vind niet iedereen prettig en een open diff met PE gaat gewoon super hoor ;)
wat wel prettig is vind ik, is een front one way zo creeer je een handrem effect als je remt.

kijk anders ook even op RCDRIFT.nl ;)
 
Hmm das jammer,
Pe banden op maat gemaakt, en afgerond, wat een *** werk zeg, tijd voor een draaibank! Hoewel het resultaat van mijn freesmachine en een dremel uit de losse hand toch weer heel mooi is gelukt, zal morgen de foto's maken en posten.....

Zal morgen ook de velgen een beetje afdraaien, en dan de pe in een kokend bad met water doen, en ze erom heen proberen te schuiven....
 
Update van vandaag ( 29-03-2008 ) in startpost.....

De kap gaat weg naar de spuiter, en ben in het bezit van straks 2x de tlu 01 unit, en het laat zich raden dat de tlu-02 unit er ook nog aan komt.

Ik wil nog een setje pe hebben op de alu velgjes, voor het ultieme patser gehalte.
Verder wil ik nog een uitlaat setje met ledje hebben, en nog wat andere add-ons.

Wbt het driften, dat gaat steeds beter, zeker met het afgeronde pe gaat het stukken beter.
 
hey, leuk dat je ook bent begonnen met driften!

nut van difflock: meesten hebben het achter, omdat die moet uitbreken. het zorgt ervoor dat je eerder grip verliest, en dus makkelijker drift.

ik weet niet of je interesse hebt, maar binnenkort heb ik wss een setje TRF ( tamiya racing factory ) dempers over, die hebben een stelschroef, dus goede kwaliteid, en ook nog handig in gebruik. ook helpt vaak een setje hardere veren ( achter harder dan vooor ) om makkelijker te driften.

en zoals al gezegt, kijk eens op RCDRIFT.nl, en als je nog wat tips wilt, mag je me ook altijd toevoegen op MSN :wink:

suc6 ermee!
 
Back
Top