12 volt verlagen naar 3 volt

Hallo
ik moet 3 volt lampje aansluiten op een 12 volt spannings aanvoer.
Het zijn allemaal 3 volt lampjes die paralel staan en niet in serie gezet kunnen worden.
Hoe kan ik de spanning verlagen?????
Het is voor een wedico truck bedoelt en de lampjes schijnen 3 volt te zijn.

Ik ben al aan het rekenen geweest maar kom er niet uit.

Er zijn zoveel 3.3 volt regulators te vinden, volgens mij ook een 7803.

Je kunt ook denken aan een 7805 en dan nog 2 of 3 diodes erachter....

Andere optie is te kijken hoeveel mA die lampjes trekken en dan per lampje een serie-weerstand in de aansluiting opnemen net als we met leds doen.

3-volt-2

Een 7803 bestaat misschien niet
De 78xx reeks is een spannings regelaar (ic in transistormodel) een andere manier is een 7804 met een transistor er over , dan kan hij ook meer stroom leveren (maar dan heb je op 3,3 volt)

Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn voor in de auto een soort adapters verkrijgbaar die de 12V uit een sigarettenaansteker om zetten in verschillende spanningen. ik geloof dat 3, 6, 9 en 12V te kiezen zijn.

Gezien het formaat moet je dit wel in een vrachtwagen kunnen krijgen gok ik. Ik zal wel even zoeken naar een plaatje o.i.d.

edit: gevonden... maar wel bij Farnell....

nr. 1

nr. 2

nr. 3

Laatst bewerkt:
Weerstand

Ik heb net gekeken en de lampjes zijn 100ma.

Ik moet met weerstandjes werken omdat het 6 uitgangen vanuit een module zijn waaruit de spanning komt van 12 volt.

Kan je niet makkelijker gewoon 12V(of 16V) lampjes gebruiken ? .... voor gebruik bij modeltreintjes zijn zowat alle maten en kleuren te leveren ....

't is even geleden, maar als het goed is gaat het zo:
3V lampje met 0,1A is 0,3W en heeft een weerstand van 30 Ohm.
Bij 12V op 0,1A uikomen heeft een 120 Ohm weerstand nodig. 120 - 30 is 90 Ohm weerstand bij elk lampje (ervan uitgegaan dat elk lampje een aparte aansluiting heeft op 12V, dus niets in serie en niets parallel).
Op zich logisch, want 3/4 van de spanning moet over de weerstand komen te staan en 3/4 van 120 = 90 Ohm.

Ik zou het wel eerst even met 1 lampje testen om te zien of het goed gaat...

Hallo
ik moet 3 volt lampje aansluiten op een 12 volt spannings aanvoer.
Het zijn allemaal 3 volt lampjes die paralel staan en niet in serie gezet kunnen worden.
Hoe kan ik de spanning verlagen?????
Het is voor een wedico truck bedoelt en de lampjes schijnen 3 volt te zijn.

Ik ben al aan het rekenen geweest maar kom er niet uit.

helaas, dat kan dus niet...

't is even geleden, maar als het goed is gaat het zo:
3V lampje met 0,1A is 0,3W en heeft een weerstand van 30 Ohm.
Bij 12V op 0,1A uikomen heeft een 120 Ohm weerstand nodig. 120 - 30 is 90 Ohm weerstand bij elk lampje (ervan uitgegaan dat elk lampje een aparte aansluiting heeft op 12V, dus niets in serie en niets parallel).
Op zich logisch, want 3/4 van de spanning moet over de weerstand komen te staan en 3/4 van 120 = 90 Ohm.

Ik zou het wel eerst even met 1 lampje testen om te zien of het goed gaat...

En check ook even of je module 0.1A per kanaal kan leveren...

Mark je hebt gelijk.
Van 12 naar 5 volt= 3 onderdelen
Van 5 naar 3 volt=3 onderdelen. Totaal 6 onderdelen
Moet passen op een printplaatje van 2,5*2,5 cm
totale kosten misschien nog geen 6 euro.
Maar men heeft dan wel 3 volt en daar was het hem om te doen.
Rins

Blijf je nog met 1 ding zitten: 6 kanalen geeft 36 onderdelen en ongeveer €36,- aan kosten. Voor dat geld heb je veel weerstandjes! ;)

LM317 met 2 weerstanden Vuit=1,25(1+R2/R1)
Op een 7805 ic en dan beginen met een 10 ohm weerstand op de uit gang en die kan je altijd verlagen tot de lampjes mooi branden.je kan ook ledjes gebruiken met de 7805 ic en op de uit gang 470 ohm

Back