55Tmotor , Tuned Machine ( chinees) , begint te roken en op tegloeien

Discussie in 'Model elektronica' gestart door fabi, 23 apr 2017.

  1. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
    kan iemand me vertellen goe het komt dat men motor soms op gloeit bij het starten ( vertrekken rijden ) , het is de originele motor uit men chineese wiellader , heb de motor al vervangen door een tweede exemplaar juist het zelfde type en ik heb het trg , op het filmpje kunje zien wat er gebeurt bij een Duitse collega , die heeft namelijk het zelfde voor . Ik dacht dat het door vuil of indruppelende olie was , maar had het na vervanging trg na een paar dagen , en nee geen olie erin ....ik dacht dat het begon met de andere regelaar en dan de zender minder uitslag gaf zodat hij wat minder brut kwam tegaan rijden , zo het kunnen dat het hier door komt dat de motor niet direkt zen volle ampéres krijgt en niet goed rondkomt en vast komt tezitten . ( omdat het nogal een zwaar ding is van 22 kilo :) ). 1 plus punt mss ik kan de koolborstels vervangen en mss er een betere kwaliteit inzetten .
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Welk filmpje ?
     
  3. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
    oeps vergeten te plaatsen :)

     
  4. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
    denk dat ik de volgende motor eens moet laten inlopen en dat dit het probleem was , denk ik
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer een elektromotor gaat gloeien en roken wordt hij veel te zwaar belast. Kijk alles eens heel goed na of er nergens iets vast zit of af en toe vast blijft zitten.
    Het lijkt er in het filmpje heel sterk op dat de motor gewoon niet voldoende kracht heeft om te gaan draaien. Er wordt maar weinig "gas" gegeven zodat de motor onvoldoende startkoppel heeft om op gang te komen.
    Wanneer je "te voorzichtig" wilt starten zal de motor stil blijven staan maar er loop wel stroom door. Dat is bepaald niet goed voor de motor. De stroom loopt dan hoog op en het enige wat die stroom dan doet is de motor opstoken. Het is een borstelmotor en zo te zien op het filmpje zijn het de koolborstels die gaan gloeien en roken.
    Vergelijk het met de auto, wanneer je de koppeling te langzaam laat opkomen zal hij veel te lang blijven slippen en heel heet worden.

    Het zal duidelijk zijn dat dit niet goed is voor de motor. Vooral voor de koolborstels, die zullen bros worden en zelfs uit elkaar kunnen gaan vallen. Natuurlijk zal ook het koperdraad van de wikkelingen er niet beter van worden en kan de isolatie van die draad beschadigen.
    Daarnaast zullen de magneten hun kracht verliezen wanneer ze te heet worden. Die temperatuur is bij neodymium magneten lager dan veel mensen denken. Sommige magneten verliezen hun magnetisme al bij 85°C! Veel hoger dan 150°C zal vrijwel geen enkele neodymium magneet overleven. Voor heel veel neodymium magneten is de maximale werktemperatuur derhalve niet meer dan 65°C!
    Je zal dus in één keer meer "gas" moeten geven zodat de motor voldoende koppel heeft om te gaan draaien waardoor de stroom binnen veilige grenzen zal blijven.

    Dit heeft niets met de regelaar te maken. De regelaar "duwt" geen stroom door de motor! De regelaar voorziet de motor van spanning (!!!) en de motor zelf bepaald hoeveel stroom er zal gaan lopen. Staat de motor stil dan is hij vrijwel hetzelfde als een kortsluiting dus zal er heel veel stroom gaan lopen. Direct wanneer de motor gaat draaien zal die stroom minder worden en als de motor snel genoeg kan draaien zal de stroom binnen veilige grenzen blijven. Die grenzen worden uiteindelijk door de ontwerper bepaald.
    Wanneer je "te weinig" gas geeft komt er een te lage spanning op de motor te staan. Er kan dan niet voldoende stroom gaan lopen om voldoende koppel op te wekken zodat de motor kan gaan draaien. Ook al is die stroom dus "te laag" hij is ruim voldoende om de zaak heet te stoken.
    Geef je bij het starten wat meer "gas" dan zal er een hogere spanning op de motor komen. Er zal meer stroom gaan lopen en de motor gaat draaien. Daardoor zal de stroom weer snel minder worden en binnen veilige grenzen blijven.
     
  6. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    in een huis
    Je kan evt het koppel veranderen ,door het deksel iets te draaien , mischien werkt dat ?? of een ander tandwiel erop.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Pas met het verdraaien van "het deksel". Daarmee verstel je de timing van de koolborstels. Dat heeft nauwelijks of geen invloed op het "startkoppel". Wel op het koppel wanneer de motor draait. Dit probleem zal je daarmee niet oplossen.
    Wanneer je de koolborstels niet juist hebt ingesteld zal ook wanneer de motor draait te veel stroom gaan lopen en wordt de motor ook tijdens "normaal" gebruikt te heet. Dan heb je het tegenovergestelde bereikt.
    Het is natuurlijk ook mogelijk dat je de koolborstels de andere kant op hebt gesteld. Dan zal er minder stroom gaan lopen en heb je juist minder koppel tijdens het rijden. Dat wil je natuurlijk ook niet. Het zal meestal een beetje experimenteren zijn om de meest ideale instelling te vinden.
    Let er ook op dat verstellen van de koolborstels invloed heeft op het toerental. Wordt het koppel groter dan zal het toerental iets hoger worden. Dat is overigens ook nog eens afhankelijk van de draairichting! De ene kant op zal de motor dan sneller draaien dan de andere kant op!
    Meestal is voor dit soort simpele toepassingen de fabrieksinstelling de juiste en hoef je als gebruiker er niets aan te veranderen.
     
    pipolakki vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.971
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zie een borstelmotor, maar ik zie ook (volgens mij) hydrauliekleidingen....
    Een beetje vonken kan normaal zijn bij een borstelmotor.
    Koolborstels produceren stof. Geleidend stof. Doe daar een heel klein beetje vettigheid bij en je krijgt een geleidend papje.
    Als er wat lekt, en die collector en borstels worden vettig, zijn dergelijke lichtverschijnselen en de bijbehorende rook volgens mij niet heel vreemd.
     
  9. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    in een huis
    Ernst , ik heb dit type ook draaien (55T) in mijn Land Rovers , en had ook zo`n probleem bleek dat het deksel niet vast zat en door aanloop dit verdraaide vandaar mijn opmerking doordoor merkte ik dat je toerental/koppel behoorlijk veranderd (1-2mm verdraaiing) .
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    @rexonamen; Dat is natuurlijk een heel ander verhaal! Wanneer de borstelhouder (deksel) niet goed vast zit en zichzelf gaat "instellen" kan dat natuurlijk nooit goed zijn.

    @brutus; Vonken zijn bij een borstelmotor inderdaad normaal. Daarom moet je ook voor een goede ontstoring zorgen. De ontstoring zal die vonken voor een flink deel dempen en de hoogfrequente storingen die door die vonken ontstaat voorkomen.
    Ik vraag me af of de motor überhaupt wel draait. Het is niet echt goed te zien maar ik heb het idee dat hij niet of slechts heeeel langzaam draait. Veel te langzaam dus en daarom loopt er zo veel stroom.
     
  11. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
    de eerste motor toen ik de wiellader gekocht had deed het na een tijd ( maand of twee ) en toen in vlammen opgegaan , nieuwe besteld de zelfde en 1 dagje met gebold en nu de nieuwe trg , dus denk dat het wel aan de fabrikant moet liggen ,
    het filmpje is niet mijn motor maar die van een Duitser , maar ik heb het zelfde probleem ,
    heb hem nu twee x een half uur links en een half uur rechts laten draaien , en loopt ie goed , trg en snel ....alleen soms doet hij niks en oet ik er tik opgeven en loopt hij trg ....
    zal er een een duurdere aanschaffen .
    Ergens vast lopen doet hij niet de versnellingsbak loopt soepel .
    Toch alvast bedankt voor het mee zoeken en denken , dank je wel
     
  12. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
    En de motor eruit halen is een heel werk hoor , doe je zomaar niet :) , maar we gaan door ;-)
     
  13. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
    dat is wat ik ook dacht , de oude motor stond beetje vet binnen in , want ik had eens een olie lekje , wat wel vaker gebeurt , maar de nieuwe deed het al na 1 uur , zonder lek , het is T55 van een chinees merk die ze standaard er in zetten en zag al meer problemen bij andere , maar ze antw nauwelijks op men vraag als ik de vraag stel wat ik zwak vind ....andere collegas zeggen dat het een brol motortjes voor zo'n gevaarte ;-)
     
  14. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Gooi er een dewalt in ben je klaar met dit gedoe. Is je accu wel okay dat ding jutters als een dolle.
    Inlopen doe je trouwens onbelast!!
     
  15. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie


    dit hielp me ....maar ik bestel toch een dure versie
     
  16. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
    ja accu's zijn super ;-) , liep onbelast de transmissie stond in zen vrij , niks weerstand
     
  17. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Okay, dan ist goed, gaat nl vaak fout met brushed motoren
     

Deel Deze Pagina