Wat is er beter aan Big Scale dan aan nitro?

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door ward.walks.on.nitro, 29 mrt 2008.

  1. Hallo,


    Ik heb een jaar of anderhalf geleden een savage gekocht, nieuw. Maar toen bleek toch dat dit niks voor mij was, de aanschaf prijs was 350 euro, uiteindelijk, na een krap jaar helemaal niet extreem rijden was ik het dubbele bedrag al kwijt aan onderdelen en nitro. Toen heb ik 'm maar verkocht.
    Nu kwam ik bij Bigscale, en ik vroeg me af of dat nou rijdt met veel minder problemen. Bij de savage was om de week wel een nieuwe set tandwieltjes nodig voor het diff, de nitro was duur etc etc. Dat betekende, meestal vervroegd stoppen met rijden, naar huis gaan, eraan sleutelen tot ik bij de conclusie kwam dat ik naar de winkel moest om voor veel geld onderdelen te moeten kopen.
    Als ik er 1 zou kopen is dat denk ik de marder, gewoon omdat die veel wordt aangeboden (2de hands) en ook voor een zachte prijs in vergelijking met de andere auto's.
    Dus, als ik een (2ehands, daar gaat het nu niet echt om, gewoon over het algemeen) marder koop, wat kan ik dan verwachten aan uitgaven? Kwa onderdelen, gaat er daar veel aan stuk? Of kan ik gewoon dat ding pakken, naar een leuk plekje gaan, lekker rijden, de auto schoonmaken en hem weer in de kast zetten? Of is het net zoals nitro, ermee rijden, gelijk weer terug moeten of voor veel geld onderdelen te gaan halen? Of natuurlijk iets ertussenin?
    Hopelijk kan iemand hierop een antwoord geven.

    Ward
     
  2. V power

    V power

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    53
    Locatie:
    krommenie
    Dit is wat ik er over kon vinden , mischien kun je hier wat mee;):


    Misschien weten de meeste van jullie het wel maar de Marder is één van de goedkoopste te krijgen Bigscale auto's op de Markt. Door dat die zo goedkoop is in vergelijking met andere auto's zijn er standaard toch wat dingen die echt wel beter kunnen. In dit Tip topic zal ik daarom ook een lijst op zetten met dingen die je het beste gelijk kan vervangen of kan vervangen als het kapot gaat. Ik heb de lijst zo proberen te maken dat je het een beetje kan aanhouden als volgorde van aanschaf.


    [​IMG] 1. Beter luchtfilter ± € 40,- t/m € 80,-
    Op de Marders uit 2004 zit gelukkig al een stuk beter luchtfilter dan er voorheen standaard op zat. Als je een nog wat oudere Marder heb met dus het oude type luchtfilter dan zou ik zo snel mogelijk naar een winkel gaan om een beter filter aan te schaffen zeker als je offroad wil gaan rijden. Het oude type filter laat namelijk erg veel zand door en is daarom ook funnest voor de motor. Voor een Foto van het oude luchtfilter zie de eerste foto. De volgende twee luchtfilters zijn de aanraders voor op je Marder te zetten inplaats van de Standaard filters.

    - K&N Filter voor Offroad gebruik. ± € 50,-
    - RN Filter special filter ontwikkeld voor offroad gebruik. ± € 80,-
    - HR Filter evenals het RN filter uitermate geschikt voor offroad gebruik. ± € 60,-

    Wel er nu beter is van de twee zijn nog wat verhalen over maar de K&N heeft toch wel zijn min puntje en dat is dat je na veel keer schoonmaken toch wat kleine gaatjes in het filter komt en daardoor dus wat dingen door het filter laat gaan. Bij de RN en HR filters schijnt dit niet te zijn om dat het geheel uit schuim is opgebouwd.

    Foto's van standaard prut filter, K&N Filter, RN filter en HR filter:
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]



    [​IMG] 2. Failsave: ± € 10,- t/m € 80,-
    Een Failsave is ook 1 van de dingen die je het beste gelijk kan kopen bij de aankoop van een Marder. Failsave zorgt er voor dat als er storing is of je batterijen leeg zijn je gas/rem servo in een bepaalde positie gezet wordt vaak op de rem. Je wil namelijk niet hebben dat je auto met 70km/u onbestuurbaar gaat rond rijden en grote schade aan andere en ook de auto kan toebrengen. De nieuwste zenders (o.a. Spektrum zenders zoals de DX2 en DX3) hebben vaak een ingebouwde failsafe. Er is dan geen losse failsafe nodig. Sterker nog, een combinatie van beiden kan tot storing leiden.

    Foto Failsave:
    [​IMG]


    [​IMG] 3. ALU Tandwiel meenemer: ± € 15,- t/m € 25,-
    Standaard zit op de Marder een Plastiek tandwiel meenemer op het Grote motor tandwiel. Door dat de motoren tegenwoordig aardig wat vermogen hebben is deze plastiek meenemer zo dolgedraait en heb je dus geen vermogen meer dat ie op het achterwiel kan zetten. Het is dus verstandig op zo snel mogelijk de plastiek meenemer te vervangen door een ALU uitvoering. Hier onder een Foto van de Plastiek en de ALU naast elkaar.

    Foto ALU Tandwiel meenemer:
    [​IMG]


    [​IMG] 4. ALU of Stalen tandwiel(klein): ± € 20,- t/m € 25,-
    Standaard zit er op de Marder een klein plastiek tandwieltje deze is snel kapot zeker nadat je een ALU meenemer voor het andere tandwiel heb gemonteerd. Het is dan ook verstandig om deze dan ook zo snel mogelijk te vervangen door een ALU of Stalen uitvoering.

    Foto ALU of Stalen Tandwiel:
    [​IMG]


    [​IMG] 5. ALU Motorsteuntjes: ± € 50,- t/m € 70,-
    Standaard zit er op de Marder twee plastieken motorsteuntjes deze hebben nog al wat flexibiliteit en zorgen dan snel voor slijtage aan difftandwiel en soms ook dat het diff tandwiel gewoon kapot gaat. Om dat te voorkomen zijn er ALU motorsteuntjes deze kan je in plaats van de Plastiek uitvoering monteren en he je dus geen last van boven genoemd verhaal. Je heb twee motorsteuntjes nodig een Grote en een Kleine. Let goedop per motor en auto verschilt het welke je moet gebruiken.

    Foto ALU Motorsteuntjes (Voor G230/G260 of Leopard):
    [​IMG]
    [​IMG]


    [​IMG] 6. Diff huls: ± € 10,- t/m € 30,-
    Standaard zit er op de Marder een erg zachte alu diff huls die na een paar steentjes behoorlijk gehandhaaft eruit ziet. Om dit te voorkomen zijn er verschillende diff hulzen te koop die een stuk sterker zijn en alleen iets beschadigen na een steentje. Er zijn stalen diff hulzen of gehard aluminuim hulzen de geharde alu hulzen zijn een stuk lichter dan de stalen, het is dan maar waar voor je zelf kiest.

    Foto Geharde ALU diff huls:
    [​IMG]


    [​IMG] 7. Diff frame(ombouw set naar Alu diff): ± € 50,- t/m € 60,-
    Standaard zit er op de Marder een Plastieke diff frame deze is niet zo stijf en slijt behoorlijk hard. Is je Diff achter kapot ga dan gelijk voor een ALU diff deze zijn veel stijver en hebben een langere levensduur. Er zijn voor het Plastieke diff ombouwsets te krijgen naar een alu diff. Vergeet niet dat een Alu diff ook een andere Maat lagers gebruikt dan het Plastieke diff.

    Foto diff frame:
    [​IMG]

    [​IMG] 8. ALu aandrijfplaat met tunings rem: ± € 40,- t/m € 85,-
    Standaard zit er op de Marder een plastic aandrijfplaat met de remschijfjes. Deze remschijven worden erg warm en willen de aandrijfplaat wel erg snel laten smelten. Ook wil dit wel is gebeuren met de lagers van de van de koppelingsklok. Het is daarom bij de Marder, MT en Mb aan te raden om een alu aandrijfplaat te nemen met tunings rem om zo de problemen uit de weg te helpen. Bij de Marder Race is alleen een Alu aandrijfplaat nodig omdat ie al een tunings rem erop heeft zitten.

    Foto Alu aandrijfplaat en tuningsrem.:
    [​IMG] [​IMG]


    [​IMG] Opmerking:
    De 8 onderdelen die hier boven allemaal genoemd daar zijn regelmatig problemen mee bij rijders die net hun Marder hebben. Pas je de volgende onderdelen toe dan heb je een Marder die minder snel kapot gaat aan onderdelen die niet sterk genoeg zijn. Zo zijn er altijd wel dingen die kapot kunnen gaan maar dat is vaak door een stuur fout of door rare Saltos die gemaakt worden door sommige rijders.

    (als je hem tweedehands koopt en er zit al het aan en ander aan alu op dan moet je er wel een tijd mee vooruit kunnen , en met een 23cc gaat het hard zat en trek je de boel niet gelijk uit elkaar )

    succes
     
  3. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Met andere woorden,

    Als je een tweedehands bigscale (Marder oid) koopt dan moet je er op letten dat deze onderdelen al zijn vervangen. Alu diff, aandrijfplaat, stalen spurgear (grote tandwiel), luchtfilter en motorsteunen. Bij de luchtfilters (om het even welke) is het belangrijk om er een anti statische hoes omheen te doen voor het fijne zand. Alles wat niet is vervangen zou je in een later stadium toch nog wel willen.

    Wat gebeurt er nu met rijden? Als je gewoon een beetje op een vlakke grasbaan rijdt en verder weinig of niet springt vallen de kosten reuze mee. Er kan best wel eens wat stuk als een wiel of diff cupje, lagertje, draagarmpje, een velg, een servo, je trekstarter (touwtje) enz, enz. Maar meestal valt het wel mee. Brandstof is een heel stuk goedkoper dan nitro. Af en toe zal je ook eens wat aan de motor moeten doen, een nieuw zuigerveertje als de compressie wat afneemt of een revisiesetje bij teveel slijtage. Niks anders dan bij nitro.

    Is het veel goedkoper is dan de laatste vraag...... ik denk niet dat het veel uitmaakt. Het scheelt soms wel waar je de onderdelen vandaan haalt. De savage onderdelen halen wij meestal uit Amerika via ebay (Ed Grapperhaus) erg goedkoop en met een week meestal in huis. Uiteraard komen er nog een beetje verzendkosten bij maar je kan vooraf vragen wat dat gaat kosten. Ik vraag nooit naar die kosten, vallen wel mee.
     
  4. Jazzy

    Jazzy

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    308
    Locatie:
    Putten
    In grote lijnen kun je stellen dat bigscale minder kwetsbaar en degelijker is dan nitro. Alleen wil dit niet gelijk zeggen dat je ook goedkoper uit bent. Wanneer je een nieuwe Marder koopt en gelijk de kwetsbare plekken wilt verhelpen dan ben je 600 euro kwijt. Daar komt dan nog de elektronica bovenop, zeg maar 800 euro compleet.

    Mijn ervaring met gebruikte Marders is niet echt fantastisch, zeker niet als je iets zoekt wat beter is dan je huidige auto. Vaak zit er toch hier en daar wat slijtage, boutjes vastgezet met de verkeerde Loctite, schroefkoppen beschadigd, etc.

    Als het voor jou een optie is, dan adviseer ik je om door te sparen voor een nieuwe. Als je dat niet doet, let dan heel goed op dat je een goede Marder koopt. Of een hele goedkope natuurlijk. :)
     
  5. Heeel erg bedankt voor al die nuttige informatie! Echt super!

    Dus buiten de aanschaf- en tuneprijs om, als ik alles al zou hebben, is het per gereden kilometer (aan benzine, kapotte onderdelen etc.) goedkoper dan een nitro auto? En verschilt het veel? Hoe veel euro moeten bijvoorbeeld jullie per, zeg uur aan onderdelen kopen? Want dat is mijn grootste zorg, dat ik elk weekend weer moet stoppen met rijden, moet sleutelen, onderdelen kopen voor veel geld...
    De aanschaf prijs is niet het ergste, want met de nitro bleek dus dat de prijs van onderdelen en nitro dubbel zo hoog was dan de aanschaf.


    Van een marder heb ik ook al een mooie advertentie gezien (denk ik), waar ook al het een en ander aan verbeterd is.

    Marktplaats.nl > Marder/Beetle Compleet - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw

    Dat moet denk ik ook wel lukken voor rond de 400 euro (wat ik voor zo'n auto wil uitgeven, ongeveer). Veel meer wil ik er ook niet direct aan uitgeven.

    En trouwens, waarom is het dat die Marder of Beetle vaak zo goed koop is tegenover een MT of ST? Want de aanschaf prijs verschilt niet zo veel. Heb even snel FG ingetoets, kwam bij pitstop shop uit en daar was een marder 700, een ST 750 en een MT ook 750. Allemaal RTR. En toch worden de MT en ST vaak op marktplaats voor vaak de dubbele prijs als een marder aangeboden.
     
  6. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Wat de uiteindelijke kosten betreft zal er weinig verschil zijn ...

    Tis nu eenmaal geen goedkope hobby :!: ;)

    De brandstof is voor een bigscale goedkoper maar de onderdelen zijn weer duurder ...

    Uiteindelijk maakt het geen fluit uit wat je rijd , rij zelf zowel Bigscale (marder) als nitro en de kosten verschillen uiteindelijk weinig of niks ......

    Kosten zal je altijd blijven houden tenzij je het ding op de kast zet ;)
     
  7. tytanfreak

    tytanfreak

    Lid geworden:
    14 mrt 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    belgium
    Hoi dat ligt aan de mentaliteit van de mensen.===> goedkoop kopen en duur verkopen.
    vb kijk maar eens op eender welke 2dehandssite. dom vb: een nintendo wii
    koop ik nieuw in colruyt voor €230! Sommigen vragen voor dezelfde met 0 extra's, 250 en die zijn soms maanden oud.:confused:
     
  8. Jazzy

    Jazzy

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    308
    Locatie:
    Putten
    Per uur? Ik rij gewoon met mijn MT en zet hem daarnaweer weg. Even afspuiten met de hogedrukspuit, inspuiten met WD40 en klaar. De volgende keer pak ik hem weer en ga ik rijden. :)

    Pas ging mijn trekstartertouwtje stuk en zat het tandwiel van het diff niet goed vast. Daarom ben ik hem helemaal gaan demonteren en toen bleek dat ik voor een pakweg 100 euro aan onderdelen moest vervangen (motorsteun met afgebroken boutje, A + B blokken voor, servosaver-asje gebroken, etc.). Nu heb ik er voor gekozen om een alu vooras te monteren en ook wat andere zaken aan te passen, maar ik had op zich voor 100 euro klaar kunnen zijn.

    Moet wel zeggen dat ik een plezierrijder ben en gewoon in het weekend op een bouwplaats ofzo aan het rondcrossen ben. Als je wekelijks wedstrijden rijdt is het natuurlijk een iets ander verhaal.

    Jammer dat die man geen foto's van onder de kap laat zien, dat zegt vaak veel meer over de staat en het onderhoud van de auto. Maar zoals ik al zei, voor 400 euro mag je geen foutloze auto verwachten maar kun je wel eens kijken of bigscale wat voor je is.

    Marders worden vaak gekocht door mensen die er wat minder feeling voor hebben en zo'n ding in notime helemaal afraggen. Een MT/ST/MB Pro is duurder en wordt meer gekocht door liefhebbers, die er vervolgens ook aardig wat in investeren om het ding te verbeteren.

    Ik denk dat dat een rol speelt, maar dat is mijn theorie.
     
  9. rudolf

    rudolf

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    138
    Locatie:
    ninove, oost-vlaanderen
    Ik heb vorig jaar een tweedehands marder gekocht voor 350€. Er zaten heel wat alu parts op, tuningveren, k&n luchtfilter, servo's, batterij, een extra ongespoten kap, on-roadbanden en velgen, en 4 liter benzine. Ik heb er intussen een 3-tal liter mee gereden en nog niets van kosten aan gehad. Kortom: een fantastische aankoop!

    ......maar je kan evengoed dikke pech hebben met een tweedehandsje
     
  10. Alweer, heel erg bedankt voor deze mooie antwoorden! :D

    Maar hieruit maak ik wel op, dat je meestal minder kwijt bent per uur, kilometer, wat dan ook dan een nitro? Ik rij ook redelijk rustig denk ik. Door het zand rijden wel en kleine sprongetjes ook, maar wat ik op sommige filmpjes zie, dat is echt extreem.
    Inderdaad jammer dat hij geen foto's van onder de kap heeft, dat kan inderdaad al iets zeggen... Maar ik kan gewoon een keer vragen of ik langs kan komen om hem te zien (rijden), ik woon heel dichtbij de adverteerder.
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat een Marder goedkoper is dan een Savage is natuurlijk zwaar onzin, als je met beide van nieuwprijs uit gaat is de marder een stuk duurder waartegen je al veel nitro kan verstoken en als je een beetje gaat zoeken kan je een nitro-brandstof heus wel goedkoper vinden dan een blik Tornado.

    Mooi dat je een Savage aangeeft wat dat is wereldwijd een erg populaire auto, als die echt zo slecht was was die niet zo populair. OK, de tandwielen gaan snel kapot maar koop een stalen spur en je bent er vanaf.
    Ik denk dus dat een deel van je problemen ook uit jezelf komt....

    Maar ja, de actie en spectakel die je met je Savage beleefde zal je zeker niet met een marder beleven en doe je dat wel zal er ook de nodige onkosten aan vast zitten.....
     
  12. V power

    V power

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    53
    Locatie:
    krommenie
    het is inderdaad jammer dat er geen foto bij zit van onder de kap , want wat voor blokje zit er op ? , hij geeft dat ook niet aan:nosmile:

    als je toch wilt kijken voor die marder ,neem dan iemand mee die er echt verstand van heeft die ziet gelijk of die auto het waard is en wat er eventueel aan kosten bijkomt om hem wel in orde te krijgen:idea:

    (en inderdaad , de funfactor van een goede savage is best hoog en de onderdelen stukken goedkoper)

    ik heb net die advertentie bekeken en als je bij alle advertentie`s van de verkoper kijkt zie je nog meer foto`s met alle onderdelen
    ik denk ook dat hij de kunstoftandwielen al heeft vervangen , en dat er mischien wel een alu aandrijfplaat op zit maar dat kan ik niet goed zien.
    mischien kun je hem vragen om wat andere foto`s te maken? (zijkant van het blok en foto van de achterkant)
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2008
  13. Bedankt voor de antwoorden, alweer!:D

    Dat klopt natuurlijk, maar ik vraag juist per gereden kilometer. Want als ik 'm koop is het 2dehands, en de aanschaf prijs is sowieso niet het grootste probleem. Mijn probleem met nitro was dat daar alles (nouja, sommige dingen) niet degelijk genoeg waren. Het lijkt míj dat een Bigscale veel degelijker is en dat je daardoor voor minder geld aan onderdelen en brandstof per uur kan rijden. Ik kan er natuurlijk hélemaal naast zitten, daarom vraag ik het hier even aan de mensen die er veel van af weten.
     
  14. GJW

    GJW Guest

    Bigscale mag misschien wel wat meer kosten... Maar zoek op de diverse Bigscale forums maar eens naar reacties van mensen die ook de stap hebben gemaakt van nitro naar Bigscale: Niemand heeft er ooit spijt van gehad! En dat zegt toch wel genoeg denk ik. En als je maar lol in je hobby hebt zegt een paar euro meer of minder toch ook niet veel meer?
    Ik zeg gewoon: Ga ervoor, en find it out yourself!
     
  15. V power

    V power

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    53
    Locatie:
    krommenie
    als je een marder hebt met alleen al een stalen aandrijftandwiel en een alu meenemer voor het grote tandwiel , in cominatie met een alu aandrijfplaat
    dan kun je er volgens mij wel een tijdje tegenaan

    origineel is alles van kunstof , en er komen beste krachten op te staan
    dus hoe stijfer de aandrijflijn is , hoe minder snel de boel slijt

    dus als je dit er op hebt :

    alu motor steunen
    alu aandrijfplaat
    stalen hoofdtandwiel
    alu meenemer met kunstof tandwiel (of stalen tandwiel)

    dan is de aandrijflijn in iedergeval stukken verbeterd en verdwijnen je tandwielen niet als sneeuw voor de zon;)

    de houdbaarheid van je auto hangt echt af van je rijstijl en waar je rijdt, hoe meer sprongen je maakt hoe meer klappen de auto krijgt

    dus als je een 2e hands marder koopt , kijk dan gelijk of er al het een en ander aan alu op zit (vooral achter) want als je dat los moet kopen is het wel erg prijzig

    mischien kun je toch even een kijkje nemen bij die fg die bij jou in de buurt staat , en gewoon even goed controleren op speling
    daar zat al het een en ander aan alu op

    succes
     
  16. Jazzy

    Jazzy

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    308
    Locatie:
    Putten
    Uiteindelijk is het natuurlijk ook gewoon een kwestie van smaak. Als ik met mijn MT ga rijden waar ook nitro rijders zijn dan staan ze best wel te kijken. Ten eerste is zo'n ding gewoon kolossaal in vergelijking met een 1:10, naast mijn MT is de gemiddelde Savage maar een iel dingetje. Vervolgens tank ik 1 keer, gewoon uit de jerrycan met 'goedkope' euro, trek 1 maal aan de trekstarter en hij loopt. Niet gloeien of steeds weer een beetje afstellen, gelijk rijden. En dan dat geluid!

    Maar aan de andere kant, een 1:10 is veel verfijnder en gedetailleerder. Het geluid van een nitro is uniek en die hoge toeren vind je nergens anders. Ik kan me goed voorstellen dat mensen de voorkeur hebben voor nitro.
     
  17. Bedankt allemaal, het is nu duidelijk allemaal!:D

    Ik heb ook nog een mailtje gestuurd naar die marder die dichtbij mij in de buurt staat, gevraagd wat er allemaal aan is verbeterd en of hij nog wat foto's van onder de kap kan sturen. Als dat allemaal bevalt wil ik daar ook wel een keer gaan kijken.

    Nogmaals heel erg bedankt voor de snelle en nuttige antwoorden!:)

    Haha, nouja dat geluid van een nitrootje vind ik maar niks eigelijk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 mrt 2008
  18. joester

    joester

    Lid geworden:
    12 mei 2007
    Berichten:
    390
    Locatie:
    veendam

    Ik ben zo iemand die overgestapt is.
    Ik heb eerst een marder gekocht en die na een paar maand omgebouwd naar fg monstertruck.
    En ik kan je zeggen jongen wat een tof ding vergeleken met mijn nitro geval.
    Niet steeds afstellen en als de motor loopt is het gewoon rijden!
     
  19. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    FF tip, begin niet aan big-scale.

    Ik verkoop de mijne weer en stap weer over naar nitro.

    Ik vind het gewoonweg té duur, ik kan het wel betalen maar je houdt niks over. Ook het rijplezier valt me klein beetje tegen. Met nitro heb je veel spektakel, jumpen, snelle acceratie, snel door de bocht. Dat mis ik een beetje bij de Big-scales.

    Greetz,
    Joram
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2008
  20. Jazzy

    Jazzy

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    308
    Locatie:
    Putten
    En je koos er voor om je Marder om te gaan bouwen naar een Baja. Zou dat ook iets met het kostenplaatje te maken hebben? :)
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2008

Deel Deze Pagina