Motoradvies: hoe groot? 2-takt of 4-takt?

  • Topicstarter Topicstarter Muxje
  • Startdatum Startdatum
M

Muxje

Guest
(1e post op dit forum! Hallo allemaal :) )

Ik heb een hele tijd geleden eens een autogyro gebouwd. Ik ga binnenkort weer vliegen, en ik wil dit ding ook weer de lucht in krijgen. Waar ik een beetje mee zit is de motor.

Ik heb dit toestel in eerste instantie gevlogen met een .40 (6,5cc) 2-takt. Het kwam uiteindelijk de lucht wel in, maar niet echt met overtuiging. Latere pogingen met een .46 (7,5cc) 2-takt waren wat beter, maar nog steeds wat underpowered.

Dit is een toestel dat langzaam vliegt, en met een zeer grote luchtweerstand (zie het plaatje :) ) Iemand adviseerde mij ooit om daarom een 4-takt met een lekkere grote prop te nemen. Klopt het dat een 4-takt met dezelfde paardekrachten meer trekkracht zal leveren bij een lagere topsnelheid? Dat laatste is bij dit vliegtuig nou niet bepaald een probleem.

Ik geloof dat de ontwerper van dit ding een .48 4-takt adviseert, maar dat lijkt me wat weinig gezien de ervaringen met de 2-takts die ik geprobeerd heb. Ik dacht zelf meer aan een .70 Kan iemand adviseren?

gyro_full.jpg
 
Ziet er uit als "Al's autogyro' uit ik men de rcm&E...
op zich passen op moderne tweetakt en viertakt motoren de zelfde propmaten per cylinderinhoud; daar hoef je dus weinig voordeel van te verwachten.. Wel zou ik kiezen voor een prop met relatief veel diameter en weinig spoed gezien de beperkte vliegsnelheid van het model..
12 cc is misschien een beetje veel, ook nogal aan de zware kant. Misschien is de 9,5cc van saito een leuk idee?? Of een 8cc tweetakt met 12 x5 of 12 x 6 prop..
 
Hoe groot is hij? En wat weegt ie?

De suitcase minnies (heb ik of deepspace een topic over geopend op dit forum) Deze heeft gevlogen met een 2.5cc Magnum. Het gewicht is ongeveer een kilo. De meeste vliegen hem electro met een PJS-1000.
 
DualDude, hij is 110cm lang, en dat is ook de diameter van de rotors. Het gewicht weet ik niet; ik heb even geen weegschaal bij de hand :)

Arjen, goed gespot! Het is inderdaad Al's Autogyro, uit Model Airplane News. Maar zou een 9,5CC voldoende zijn? De Saito heeft 0,9 pk, tegen de 1 pk van de OS FP .40 waarmee ik het eerst probeerde. Zelfs met een grote prop was de performance wel enigzins onder de maat
 
Muxje; die PK-waarden zeggen niet zo gek veel want:
1) Zijn zelden reproduceerbaar voor de gemiddelde modelvlieger
2) geven een krukas vermogen aan dat helaas alleen aangeeft hoe een afgeremd vliegwiel zich gedraagt op een proefbank. Helaas moeten wij dat vermogen overdragen op lucht en dat betekent dat je hier nog behoorlijk groete verliezen kunt zien. Geloof mij de hoeveelheid NUTTIG vermogen bij die 9,5 CC saito is behoorlijk groter dan dat van een FP.40
 
Wat denk je van een irvine.
Zeer rustige motoren erg betrouwbaar en stil en veel pk's

Irvine 53 abc
Inhoud 8,5 cc.
Vermogen 1,6 PK
Prop 11x7 - 13x6
Gewicht 392 gram
€ 149,30

www.Hobbyin.nl
 
Ik zal eens kijken of ik zo'n 9,5cc Saito op de kop kan tikken en het daar eens mee proberen met verschillende props. Experimenteren is toch de halve lol van deze hobby.
 
Back
Top