FG vs HPI

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door tytanfreak, 30 apr 2008.

  1. tytanfreak

    tytanfreak

    Lid geworden:
    14 mrt 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    belgium
    wel...
    Overtuig me eens.
    Waarom moet ik overstappen van mijn fg naar een baja 5b ss?
    Geef eens pro en contra's tov fg mb/marder/alles op het marder gebasseerde chassis.
    Lijkt me eens leuk en interessant.
    Maar hou het netjes en ik wil feiten geen praatjes.
    Kan ik met een baja even goed op asfalt racen? Met dtm wielen?
    Hoe zit het met de ophanging om asfalt te vreten?
    Vermogen vd motor tov fg?
    Kwaliteit van differentieel?
    Let yourself go.
     
  2. Barthez

    Barthez

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    072
    ...Heeft dit zin vraag ik me af? :???:
     
  3. tytanfreak

    tytanfreak

    Lid geworden:
    14 mrt 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    belgium
    ja want ik hoor hier dit en daar dat.
    En ik zou het overwegen om me een baja aan te schaffen maar vooraleer ik dit doe zou ik eens de pro en contra's willen weten tov fg
     
  4. Corally

    Corally

    Lid geworden:
    16 jul 2005
    Berichten:
    1.084
    Locatie:
    Vlissingen
    Staan er vast genoeg op het forum hier en anders heb je Google nog..
    Zoeken kan geen kwaad.
     
  5. Barthez

    Barthez

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    072
    Het is toch op basis van de grote verschillen in de 2 auto's FG Marder versus HPI Baja bijna niet mogelijk een reële vergelijking te gaan maken?

    [​IMG]

    Appels met peren vergelijken...daar komt het op neer. (wat mij betreft);)
     
  6. ian

    ian

    Lid geworden:
    18 jun 2007
    Berichten:
    431
    Locatie:
    Maarssen
    De HPI Baja 5B (SS) is een hele goede/mooie auto waar je heel veel plezier van kan hebben!
    Het diff is sterk en gaat bijna niet kapot als je maar een alu diff huis hebt (dat bij de SS standaard zit inbegrepen, bij de RTR is da NIET het geval!)
    Je kan er ook prima mee op de weg rijden alleen vergt dat wel wat meer wiel afstellingen!
    De 26cc CY motor van de SS heeft een goed vermogen alleen bij mij had hij snel de geest gegeven!
    Ook zijn de draag armen een stuk steker dan als die van FG, laatst nog iemand die tegen een stoerand gleed en zijn draagarm brak, later gebeurden het zelfde bij mij en er was niets!
    Ik zou voor de HPI Baja 5B SS gaan, hij is veel meer ''hufterproof''!
     
  7. tytanfreak

    tytanfreak

    Lid geworden:
    14 mrt 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    belgium
    tja ok ik snap het al.
    Ik wilde gewoon een discussietje starten om het hier weer wat spannend te maken :D. En de fg rijders ook een kans te geven hun meningen neer te zetten.
    Ok dan gaan we maar terug met z'n allen in het baja topic verder leuteren!!!
     
  8. DiSrUpTeR

    DiSrUpTeR

    Lid geworden:
    1 jun 2004
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nee, met geen enkele offroad.

    niet goed, is gemaakt voor offroad en niet voor onroad
     
  9. Frankyman

    Frankyman

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Laren
    het afbreken van de draag armen van fg....
    valt mee!!:D laatst waren er inderdaad wat meer breek gevallentjes, maar dat was vooral bijde nieuwe auto's omdat er in de fabriek een fout was gemaakt met de draag armen (vraag me niet wat)
    Dit alles werd vergoed door fg.
    Zelf heb ik er geen last van, en geloof me ik ontzie hem niet;).
     
  10. Fritsie

    Fritsie Guest

    Ik kan je wel het verschil vertellen op een offroad baan(zand).

    De baja is veruit de betere qua wegligging.
    Ik heb voor de baja een marder gehad die ik heb omgebouwd naar een volledige MT, beide halen het niet bij de rij eigenschappen van de baja ;)
     
  11. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    FG Marder
    voordelen:

    - goedkoop in aanschaf
    - back to basic sleutelen (alles zit met minimale hoeveelheid schroeven in elkaar)
    - onderdelen zijn goed verkrijgbaar
    - leuke fun auto
    - luchtfilter staat naar achteren

    nadelen:

    - ophanging gaat vaak stuk (de kogels waarmee de draagarmen het chassis vast zitten)
    - standaard diff is waardeloos
    - vrij lage bodemspeling
    - standaard hoofdtandwiel slijt snel doordat de achterophanging tegen het tandwiel aankomt met landingen
    - boutjes en schroeven trillen heel snel los
    - (bijna) geen onderdelen op Ebay


    HPI Baja SS
    voordelen:

    - degelijke constructie (door zijn langere chassis)
    - goede wegligging
    - hoop vermogen
    - diff is supersterk
    - onderdelen zijn ook goed te verkrijgen, ook op Ebay

    nadelen:

    - iets duurder qua onderhoud
    - standaard koppelingsklok is vrij hopeloos, in 9 van de 10 gevallen zit hier een slinger in
    - achterwielverbreders zijn een must, anders slijten je achterdraagarmen in
    - luchtfilter naar voren geplaatst, deze vangt een hoop zand (maar daar zijn oplossingen voor zoals, outerwears i.c.m. een voorruit gebruiken)

    Verder zal ik nog wel het één en ander vergeten zijn maar het begin is er ;)
     
  12. tamiyam03freak

    tamiyam03freak

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Nederland, Maastricht
    wat ik zo zie over de fg klopt het helemaal, soms moet je idd schroefje vastdraaien maar verder heb ik toch geen last met de fg gewoon tanken trekken en knallen...
     
  13. marderfreak123

    marderfreak123

    Lid geworden:
    13 jun 2007
    Berichten:
    200
    hoezo zou je onderdelen speciafiek op e-bay willen hebben?

    bijna iedere shop heeft fg onderdelen.. echt meer nitro winkels enzo hebben meer hpi baja...

    als je het geld hebt en goed verdient zou ik voor de baja gaan..

    als je wat minder geld hebt of minder wilt uitgeven en net zoveel lol kan je voor fg gaan..
     
  14. marderfreak123

    marderfreak123

    Lid geworden:
    13 jun 2007
    Berichten:
    200
    enuuhmm...

    kogelkoppen gaan niet snel stuk bij fg.. weet niet van wie je dat hebt?

    draagarmen zijn prima... mt heeft weldegelijk veel bodemspeling.. boutjes en moertjes: locktite... grote hoofdtandwiel: alleen bij mt.. anders spoorhogers (hoe ze ook mogen heter) kopen voor de fussees...

    met diff kan je rijden totdat je er een tunings uitlaat onder gooit..
    met de marder of mb of mt kanje nog wel rijden met standaart diff, maar neit gas geven vlak voor het landen..

    mzzls
     
  15. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Ebay is goedkoper dan de winkel, het is voordeliger om onderdelen (grotere hoeveelheden) uit de usa te halen :yes:

    Met de kogelkoppen bedoel ik de plastic versie. Hiermee zit je draagarm vast op het chassis, deze slijten nogal erg snel. Oja, dat heb ik van mijzelf (heb ook een FG Marder gehad)
     
  16. tytanfreak

    tytanfreak

    Lid geworden:
    14 mrt 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    belgium
    ok dus die balkoppen vervangen door alu
    en als ik een tuning uitlaat steek, dan ook ineens het diff vervangen om geen pech te hebben.
    Maar waar ik niet mee akkoord ga is dat je met een offroad dmv lichtjes om te bouwen niet op het asfalt kan racen(ik spreek wel van racen en niet wat rondjes rijden).
    Ik heb het vorige week toch verschillende keren anders gezien.
    Mannen die met veel geste met een comp.afkomen en die op enkele rondjes werden gezet door een offroad :yes:
    Maar..., ik zeg niet dat het beter is maar je kan wel degelijk deftig je mannetje staan met een offroad tov een onroad.
     

Deel Deze Pagina