Instructeur onverzekerd!!

Op 26 april hoorde ik tijdens de ledenvergadering van de KNVVL een interessante opmerking die voor instructeurs van zeer groot belang is.

Het gaat om het geval dat gelest wordt met een model dat niet van de instructeur is. Wanneer schade aan derden wordt toegebracht, dan wordt de instructeur verantwoordelijk gehouden, maar de verzekeringsmaatschappij van de instructeur zal de schade niet uitkeren, omdat het niet zijn model is, maar van de leerling. De eigenaar van het model is namelijk alleen maar verzekerd. Op dat moment neemt de verzekering van de KNVvL het over en is de instructeur dus wel via deze weg verzekerd.

Dit betekent dus dat INSTRUCTEURS DIE GEEN LID ZIJN VAN DE KNVVL, DUS NIET VERZEKERD ZIJN!!!

Dit zal normaal gesproken in geval van kleine materiele schade aan derden nog wel onderling op te lossen zijn. Dit wordt echter een probleem op het moment dat het een grote schade betreft of persoonlijk letsel. Dan is de instructeur dus onverzekerd en kan hij/zij opdraaien voor de enorme claim.

Een andere detail, maar wel belangrijk, is dat de instructeur bij de KNVvL moet zijn aangemeld als instructeur, anders is hij/zij niet bevoegd om les te geven.

En daar om ook heb ik de verzekering van de DMVF .

Ik ben altijd verzekerd , ook als Ik als instructeur les geef en waar ook in de wereld .

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je de DMFV bedoelt (Deutsche Modell Flieger Verband). Dat is dus de duitse variant van de KNVvL, ook dat is mogelijk.

De DMFV die Ik dus bedoel is geen Duitse variant van de Nederlandse KNVvL .

Dat is een Verband voor alleen Modelvliegers met een verzekerings systeem voor meer als 62.000 leden .

Mvg Johan

Precies, daar is waar het om gaat, Plotterwelt. Een collectieve verzekering dekt dat dus wel. En die biedt de KNVvL dus ook.

Chips, Remcon, kom je daar nu pas achter, dat heeft een hele tijd geleden ook al in de MBA gestaan. Ik heb een onderzoek gedaan naar de WA (AVP) verzekleringen en modelvliegen en dat heeft in de Modelbouwaktueel gestaan.

Daaruit bleek dus idd dat modelvlieginstructeurs die geen KNVvL lid zijn niet via hun Wa zijn verzekerd als ze lesgeven. De club zal voor hun dan een aparte vrijwilligers verzekering moeten afsluiten.

Maar ik kan je nu al mededelen dat er een vervolg op dat onderzoek gaat komen. Tot die tijd zul je moeten wachten over de resultaten, en die worden weer in de modelbouwaktueel gepubliceerd.

@johan: Qua verzekering dus hetzelfde idee, en daar gaat het mij om. De instructeur is via het overkoepelend orgaan verzekerd, en niet via zijn eigen WA verzekering.

@Theo: Ik had er al wel eens iets van gehoord, alleen werd het nu nog eens duidelijk verteld. Er weet zeker dat er een heel aantal andere instructeurs zijn die hier nog nooit van gehoord hebben, en dat is even belangrijk. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Modelvliegend Nederland heeft instructeurs nodig om te blijven bestaan, maar die moeten wel op de hoogte zijn van hun eigen situatie.

@Janneman: Lid worden bij de DMFV is een optie, alleen help je de KNVvL er niet mee een grotere club te worden met meer invloed. Er komen steeds meer regels waar je als kleine vereniging of eenling geen notie van hebt, en dan heb je een binnenlandse overkoepelende organisatie nodig om op lange termijn te kunnen blijven vliegen.

Laatst bewerkt:
@johan: Qua verzekering dus hetzelfde idee, en daar gaat het mij om. De instructeur is via het overkoepelend orgaan verzekerd, en niet via zijn eigen WA verzekering.

Mits de instructeur natuurlijk als dusdanig is aangemeld bij de KNVvL. Hoe het is met instructeurs die niet zijn aangemeld door hun club weet ik niet.

Dan zijn ze niet via de KNVvL verzekerd in ieder geval. Dus moet de club ze verzekerd hebben, maar dat is meestal niet gebeurd denk ik

Wat doet de KNVvL eigenlijk voor ons....

Nou, instructeurs verzekeren dus.
1 van de redenen dat wij als club ons prima thuis voelen bij de KNVvL.

En ze helpen ondertussen heel wat clubs met veldproblemen hoorde ik op de vergadering (19 om precies te zijn). Het lijkt soms alsof bijna heel Nederland de modelvliegers liever kwijt is dan rijk, dus dan is het toch geweldig dat er een organisatie is die je hulp kan bieden.

RemcoN schreef:
@Janneman: Lid worden bij de DMFV is een optie, alleen help je de KNVvL er niet mee een grotere club te worden met meer invloed.

Daar ga ik geen discussie over voeren daar is al te veel krakeel over geweest.
De KNVvL is voor mij als éénling gewoon te duur.

Hoe willen ze aantonen wie de eigenaar van een kist is? In het ergste geval van schade tijdens lesgeven met het toestel van de leerling, is het een kleine moeite om bij schade de heli van eigenaar te doen verwisselen. Desnoods verkoop je ieder toestel 5 minuten voor aanvang van de les aan de leraar en verkoop je hem na de les terug aan de leerling ;-)

Als het een verstandige leerling is, is zijn adres ergens in/op het toestel te lezen. (Bij Cumulus verplicht)
Sterker nog dit is wettelijk verplicht (al zie je het niet altijd uitgevoerd......).

Als het een verstandige leerling is, is zijn adres ergens in/op het toestel te lezen. (Bij Cumulus verplicht)
Mja, als er dan regel "geneukt" gaat worden (excuse the language ;-)). Dat je naam erop staat kan dan misschien een verplichting zijn binnen de wetgeving als je met een toestel vliegt, het maakt je nog niet de wettige eigenaar, en dat is waar het bij de verzekering omgaat. Als ik iemands kist overkoop, ben IK de eigenaar, ondanks dat misschien de naam van de vorige eigenaar erop staat.

Hoe willen ze aantonen wie de eigenaar van een kist is? In het ergste geval van schade tijdens lesgeven met het toestel van de leerling, is het een kleine moeite om bij schade de heli van eigenaar te doen verwisselen. Desnoods verkoop je ieder toestel 5 minuten voor aanvang van de les aan de leraar en verkoop je hem na de les terug aan de leerling ;-)

Weer zo'n typisch Nederlandse bekrompen benadering............ willen we dat met z'n allen wel ??? Kunnen we nou echt alleen maar met gesjoemel volwassen modelvliegers zijn ??

Laatst bewerkt:
Beste RemcoN

Je mededeling met betrekking tot modelvlieg instructeurs is in principe correct maar toch een paar nuances.
Privé aansprakelijkheidsverzekeringen hebben allemaal hun eigen kleine lettertjes. Als modelvliegen meeverzekerd is wordt daar doorgaans het recreatief vliegen mee bedoeld. Ben je als (onbezoldigd) instructeur actief of neem je deel aan wedstrijden of een demonstratie dan wil de privé verzekering vaak afhaken. Dan komt de KNVvL verzekering te hulp.

Tijdens instructie is de instructeur verantwoordelijk voor wat er gebeurt en niet de leerling. Eerdere opmerkingen in dit draadje over wie de eigenaar van het toestel is, zijn niet relevant omdat namelijk de “gezagvoerder” (lees: instructeur) aansprakelijk is en niet de eigenaar. Dus aansprakelijkheid voor een onverhoopt ongeval kan op de instructeur teruggevoerd worden. Sommige verzekeringen kunnen dit anders interpreteren maar als bij de KNVvL geregistreerd instructeur kan men altijd een beroep doen op onze verzekering.

Om deze reden is het ook belangrijk dat clubs hun instructeurs bij ons aanmelden. Net zoals voor de aanvraag van brevetten hoeft hier niet voor betaald te worden, het zit bij het lidmaatschap inbegrepen. Deze aanmeldingen worden door de clubsecretarissen gedaan en er wordt daarbij van uitgegaan dat clubs hier verantwoordelijk mee omgaan. Modelvliegers en dus ook instructeurs dienen zich aan het Basis Veiligheidsreglement Modelvliegen te houden. Om die reden moeten zij hun brevet ondertekenen.

De modellen zelf vallen NIET onder de KNVvL verzekering en daar ligt een extra eigen risico. Dit geldt voor het lesvliegtuig maar ook voor een eventueel aangevlogen model van een ander lid van de club.
Veel clubs hebben daarom in hun huishoudelijk reglement staan dat hun instructeur niet voor schade aan het lesvliegtuig verantwoordelijk gesteld kan worden. Wil de leerling dat risico niet nemen dan zal hij bij commerciële modelvliegscholen terechtkunnen. Een lijst van door de KNVvL erkende vliegscholen staat op KNVvL Modelvliegsport - Voorpagina.
Ter bescherming van hun instructeurs is het belangrijk dat vliegclubs dit goed geregeld hebben en desnoods de leerling (of een van zijn ouders) daarvoor laten tekenen. Staat het al in het Huishoudelijk Reglement van de club dan is die handtekening niet persé nodig maar duidelijkheid hierover vóór het lesgeven is een goede zaak.

Boudewijn Swanenburg

Laatst bewerkt:
Back