FG Marder of HPI Baja 5B?

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Tiemen, 28 mei 2008.

  1. Tiemen

    Tiemen

    Lid geworden:
    16 nov 2007
    Berichten:
    468
    Locatie:
    Genemuiden
    Hallo allemaal,

    Na een flink aantal jaren wil ik weer een 1:5/1:6 aanschaffen.
    Circa 10 jaar geleden heb ik al een FG gehad, echter dit was een DTM Mercedes.
    Helaas heb ik deze na enkele jaren verkocht ;(.

    Na een heel aantal jaren ben ik weer eens voorzichtig begonnen met brandstofauto's.
    Ongeveer een jaar geleden ben ik gestart met 1:10 buggy nitro.
    Nu wil ik weer overstappen naar de grotere buggy's, maar............in de afgelopen jaren is de keuze er niet makkelijker op geworden.

    Toen ik starte 10 jaar geleden was er feitelijk maar één merk: FG. Nu zijn er meerdere.
    Na eens een aantal avonden de diverse posten te hebben gelezen, ben ik er niet meer geheel zeker van wat het nu moet worden: een FG Marder, óf een HPI Baja 5B.

    Dus vandaar mijn vraag: wat adviseren jullie?
    Overigens ben ik geen competitierijder, het is voor mij echt alleen voor het plezier. Ik kan mij nog herinneren dat destijds met de FG de rolkooi nog wel een zwak punt was, deze brak snel. Wanneer ik de foto's bekijk van de Marder zit hier nog dezelfde kooi op, is dit een zwak punt?

    Concreet: wat zouden jullie kopen? En welk 'pakket'?
    Ik zie bijvoorbeeld deze:
    http://www.rc-car-online-shop.de/ls...5b_evo,,Tshowrub--autos.grossmodelle.hpi,.htm

    Maar ook deze:
    HPI Baja 5B SS kit, 1 pce. - Hobbythek RC-Car-Online

    Wat zouden jullie doen? (als je al een Baja zou kopen dan he?)

    Waar moet ik bijvoorbeeld op letten, en wat direct al vervangen van beide auto's?

    En zijn er nog andere options? Ik zag bv bij rctuningraalte ook deze:
    RC Tuning Raalte

    Dat is wel een heel verschil ??

    Kortom ik zou wel graag meer info willen wat jullie de beste keuze vinden (het prijsverschil niet meegerekent, dit is groot)

    M.vr.gr.

    Tiemen
     
  2. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Ik heb beide auto's in bezit, en ook een FG monster gehad.

    Aan beide auto's zitten voor en nadelen maar de Baja wint het in het totaal van de FG Marder wat mij betreft.

    Het allerbelangrijkste is dat het rijgedrag van de Baja vele malen beter is dan de marder. Verder moet je bij de marder toch wel de nodige onderdelen opwaarderen wil je een beetje een stevige auto hebben zoals de motorsteunen, tandwielen, aandrijfplaat, rem en zo zijn er nog wel een paar delen te noemen.

    de Baja is stock een stuk duurder maar zit veel slimmer in elkaar. zoals gezegd is het rijgedrag veel beter en hoef je maar weinig onderdelen te vervangen om hem redelijk offroad proof te maken. Denk hierbij aan een andere koppeling (Elcon) een metalen clutchbell houder en eventueel een andere clutchbell.

    Voor beide auto's moet je eigenlijk de stock uitlaat ook vervangen om echt een betere performance te krijgen.

    Als je niet met het prijsverschil zit (maakt uiteindelijk niet veel uit) dan is de Baja een hele goede keuze.

    De kloon zoals bij RC tuning Raalte moet je ver vandaan blijven!!!
     
  3. EraZor

    EraZor Guest

    Ik heb alleen ervaring met de Baja, maar ik moet zeggen, dat als je bij het std blokje blijdt, de std clutchbelhouder en koppeling prima voldoen voor normaal gebruik. Ik zou eerder een setje rear axle extenders aanraden om de achterste draagarmen heel te houden.
     
  4. mikebike

    mikebike

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Deventer
    Nieuw type HPI Baja heeft geen last meer van ingesleten draagarmen..
     
  5. EraZor

    EraZor Guest

    Nou... het nieuwe typa Baja heeft (behalve upgrades op andere gbieden) alleen andere wielen (met meer versteviging, dus minder flex). Slijtage is daarmee idd een heel stuk minder, bij bij ruw gebruik (offroad en veel springen) is die slijtage er nog wel, helaas...
     
  6. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    De extenders zijn de kosten niet en zorgen ook voor een iets beter weggedrag. Bij wat ruwer gebruik zeker aan te raden.
     
  7. Eef1972

    Eef1972

    Lid geworden:
    19 sep 2005
    Berichten:
    369
    Locatie:
    utrecht
    Volgens mij zijn er meer van dit soort kansloze topics.
    Het einde voor dit soort vragen is zoek, de 1 kiest voor links en de ander voor rechts.
    Gewoon de topics door lezen die over beide modellen gaan en je hebt een schat aan info.
    Andere optie is ga naar de locatie waar met beide modellen gereden wordt.
    En laat daar je gevoel en verstand spreken.
     
  8. Tiemen

    Tiemen

    Lid geworden:
    16 nov 2007
    Berichten:
    468
    Locatie:
    Genemuiden
    Kijk dit noem ik nu kansloos!
    Ik vraag gewoon ieder zijn mening. Natuurlijk bestaat objectiviteit in dezen niet, het zijn puur de ervaringen, en daar vaag ik naar. Wanneer ik destijds had geweten dat de rolkooi van de FG zo slecht was, had ik direct er één extra bij besteld.

    Dus die schat aan info, krijgen de meeste mensen door te vragen, ook door mij!

    Reageer dan niet, als je het kansloos vindt, ergert een ander zich er ook niet aan.

    M.vr.gr.

    Tiemen
     
  9. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Het is appels met peren vergelijken. De een vindt appels lekkerder dan peren en weet daar voldoende argumenten voor aan te dragen. Daarentegen vinden diegene die peren eten de appels weer minder met al hun argumenten. :teacher:

    Crash-bestendige en slijtage-vrije auto's bestaan niet. Voor wat betreft het vergelijk kun je alleen af gaan op de mening van mensen die beide modellen hebben (gehad). Dus Burp's opinie is een goede. Uiteindelijk zullen de kosten na opwaarderen van de noodzakelijke onderdelen die snel verslijten of stuk gaan elkaar niet ontlopen. Dus ga af op je persoonlijke voorkeur... ;)
     
  10. Dennis23

    Dennis23

    Lid geworden:
    20 sep 2007
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Zwartlsuis
    Tiemen heeft meer aan gewone antwoorden dan deze onzin. Kijk, natuurlijk heb je kansloos volk met kansloze antwoorden dus ja..... Er zijn meer topics waar zo in eens wordt gezeurd etc. Het is een forum om mensen te helpen en niet om af te zeiken.
     
  11. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Kennelijk lees je diverse malen over de essentie van de antwoorden heen. :? Wat herhaaldelijk aangegeven wordt, is dat er geen "beste" is. Tiemen heeft zijn keuze al gedestilleerd tot twee modellen: een FG en een HPI. Er wordt aangegeven door zowel Tiemen als in de reacties dat een HPI duurder is dan een FG maar dat je bij een FG wat meer "eerste aanschaf" upgrades nodig hebt en je per saldo op ongeveer hetzelfde bedrag uitkomt.

    Dus nogmaals: Kies wat je persoonlijk het mooiste model vindt. Zowel de FG als HPI zijn goede keuzes. :D Voor beide zijn onderdelen zonder problemen te krijgen. Met een FG kun je met een kleiner budget starten en zul je gaande de tijd meer moeten investeren in upgraden, met een HPI is dat wat minder noodzakelijk.
     
  12. Eef1972

    Eef1972

    Lid geworden:
    19 sep 2005
    Berichten:
    369
    Locatie:
    utrecht
    Kort lontje Tiemen ? geef je gewoon mijn mening.
    Als je dat niet op prijs stelt moet je je vraag niet stellen op een openbaar forum.
    Zoals Sleurhutje al aangeeft het is appels met peren vergelijken.
    Iedereen heeft zo zijn voorkeur... en jou voorkeur kan je alleen maar meten in de praktijk.
    Door simpel weg ervaring op te doen, het is jou voorkeur en de ervaring van een ander.
    Wat voor jou negatief is voor een ander positief etc etc etc......
     
  13. Tiemen

    Tiemen

    Lid geworden:
    16 nov 2007
    Berichten:
    468
    Locatie:
    Genemuiden
    Nee hoor, zeker geen kort lontje.
    Iedereen is vrij om te reageren op en post. Ik neem aan dat je mensen wilt helpen die een vraag hebben, en je antwoord gaf dit niet weer: kansloos.
    Ik legde duidelijk uit dat er in de loop van de jaren een enorme keuze is bij gekomen t.o.v. mijn eerdere on-road FG. Dat je dan een vraag stelt lijkt me gezien de keuze niet zo raar. Daarom vroeg ik ook naar gebruikers!
    Als je niet weet hoe de appels eruit zien, kun je per ongeluk ook peren kopen. Ik bedoel maar te zeggen dat ik zelf ook wel zie dat er verschillen zijn, gelukkig ben ik niet blind, maar de beste leerschool is vragen aan ervaringsdeskundigen.

    Dat iedereen zijn/haar voorkeur heeft lijkt me evident, echter hier kun je naar vragen.
    Om het dan direct kansloos te noemen, begrijp ik niet.

    Dat was het, no hard feelings ;)

    Gr.
     
  14. Eef1972

    Eef1972

    Lid geworden:
    19 sep 2005
    Berichten:
    369
    Locatie:
    utrecht
    Quote: Andere optie is ga naar de locatie waar met beide modellen gereden wordt.

    Dan moet je toch beter lezen... dit is toch de tip waar je denk ik de meeste winst mee pakt. Dan zie je de auto's in actie en das heel wat anders als paar regels tekst met een eeuwig durend vergelijk tussen appels en peren.
     
  15. Tiemen

    Tiemen

    Lid geworden:
    16 nov 2007
    Berichten:
    468
    Locatie:
    Genemuiden
    Baja

    Inmiddels is het mij wel duidelijk dat ik ga voor de HPI Baja 5b.
    Wat is volgens jullie de beste keuze: de RTR of de SS?
    Zelf ben ik geneigd te gaan voor de SS. Hier zitten al wat extra parts op, en een 26 cc motor. Ook zit hier een andere uitlaat op.

    Nu kwam ik via het forum op de website van de bekende Dave (DDM) ook de Baja tegen, alleen deze is wel veeeeeeeeeel goedkoper dan bijvoorbeeld rc-car-online.de De laatste levert twee versies: de RTR mét schijfremmen en Jetpro uitlaat (€ 1199,00) en de 5b ss voor (€ 999,00)

    Zoals ik al eerder melde, lijkt mij gezien het totale pakket de ss de betere keus, maar wat vinden de experts ervan?

    En kan ik vertrouwd kopen bij DDM? Dit is toch wel aanzienlijker goedkoper dan hier.
    Wat is de adder onder het gras?

    Eerder werd er gesproken over een Elcon koppeling, moet je deze ook nog aanschaffen bij de ss, aangezien daar al een andere koppeling bij zit?

    En wat zou ik er bij moeten kopen? (de ss)
    * Welke servo's?
    * Hoeveel (een extra voor een evt voorrem)
    * Welke zender?
    * Andere uitlaat dan de Aluminimum?

    Veel vragen, maar van vragen wordt men wijs!

    Of zeggen jullie, koop de RTR en upgrade deze?

    M.vr.gr.

    Tiemen
     
  16. dprins

    dprins Guest

    Ik zou voor de ss gaan want dan weetje ook gelijk hoe de auto inelkaar zit en hoe alles werkt. Verder de elcon koppeling wordt hier aanbevolen idd, ook voor de ss. En je hebt alleen nog een gas/rem servo nodig. Hoeveel kracht deze moet hebben weet ik niet maar ik dacht dat 10 kilo al heel wat is. Zender moet je zelf weten het is net wat je budget is. Als ik jou was zou ik gelijk voor een wat betere gaan. Ik heb gister zelf net een Spectrum DX3.0 gekocht via ebay, 160€ incl verzendkosten in nederland 250 euro in de winkel. Even afwachten of deze bevalt... Verder is het dacht ik verstandig om achteras verbreders te kopen omdat de wielen tegen de ophanging aan komen. Wat de uitlaat betreft ik weet niet hoeveel extra power die uitlaat bij de ss geeft. Het is wel een feit dat de dominator de meeste extra power levert, maar ook de meeste herrie. Als ik mijn baja ga bestellen dan neem ik er een jetpro v3 met demper bij. Deze heeft een goede geluid power verhouding.
    Bij DDM bestelling heeft volgens mij verder geen addertjes onder het gras zitten. Alleen dat je als je pakje door de douane komt dat je 19%btw moet betalen + 16 euro voor invoer ofzo.
     
  17. brent

    brent Guest

    weet iemand misschien waar je een 30 cc zuigertje voor een fg marder kan kopen en hoeveel dat dan kost??


    mvg brent
     
  18. charger

    charger

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Naaldwijk(nl)
    het heeft nie veel nut dit te vragen in een topic van twee jaar oud ;).
    Maar neem eens een kijkje op webshops zoals www.pitstop-shop.nl. Volgens mij zijn daar cilindersetjes te krijgen.

    Groeten,

    Ruben
     

Deel Deze Pagina