Afterrun samenstelling

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Atarikid, 1 jun 2008.

  1. Atarikid

    Atarikid Guest

    Weet er iemand wat de juiste (olie)samenstelling is van afterrun?

    Ik bedoel, is dit hydraulische olie? 2takt olie? Gewone dunne motor olie? ...

    Reden van de vraag is dat dit volgens mij iets heel makkelijk verkrijgbaar moet zijn. Vrijwel elke hobby winkel vult zijn eigen potjes voorzien van een eigen zelf geprintte sticker. Die ze dan verkopen aan +5eur.

    Ik vind dat het in ieder geval dezelfde reuk heeft als hydrauliek olie.

    Nu, het kost inderdaad geen cent maar ik ben nogal een hevige gebruiken van afterrun. En ik doe met een klein potje geen 2-3 maand. :)
    Zeer waarschijnlijk zou ik het elders kunnen kopen in bussen van b.v. 1l aan dezelfde prijs dan 125ml. :)
     
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Dan maar wd40 als je groot verbruiker bent....
    Traxxas raad het zelfs aan in de manual....
     
  3. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ik dacht dat wapen-olie die ze in het leger gebruiken hetzelfde is....
     
  4. Atarikid

    Atarikid Guest

    WD40 tast silicone en EPDM rubber aan. (alhoewel WD40 zelf ook een silicone afgeleide bevat)
    Nu, welke rubber gebruiken ze in nitro motoren? Silicone en EPDM. :)
    Ik weet dat velen dit gebruiken maar het is echt niet goed hoor.

    BTW doe als test eens een silicone o-ring of EPDM o-ring en een badje WD40 en laat dit 1-2 dagen liggen. Je zal zien dat de silicone plakkerig is geworden (zeer lichtjes ontbonden) en EPDM zal kleine barstjes vertonen.

    Wapenolie? Hmmm... ik spring de locale jacht-winkel in A'pen eens binnen. :) Eens aan rieken/vergelijken. :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jun 2008
  5. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Wapen olie kan je heel goedkoop bij de Leger-dump zaken krijgen...
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Hmmz qua kleur komt het ook idd overeen....(tornado afterrun)
     
  7. discoverynl

    discoverynl

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Nederland

    Hallo,

    Nu ben ik weer een illusie armer, ik had ook meerdere adviezen gekregen om gewoon wd40 te gaan gebruiken. Geldt dit voor alle type motoren ???
     
  8. Atarikid

    Atarikid Guest

    Ja. Reden dat men EPDM gebruikt is : goedkoop, iets hogere temp. bestendigheid t.o.v. andere goedkope rubbers, zeer goede chemische bestendigheid, .... EPDM zit in elke nitro motor. De afdichting van de uitlaatbocht op motor is b.v. uit silicone, getunde krukassen zijn ook gevuld met silicone, ...

    Alhoewel veel rijders WD40 toch gebruiken is het op termijn 100% zeker niet goed.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jun 2008
  9. discoverynl

    discoverynl

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Nederland
    Dank u wel voor het advies.
    Ik zal mijn wd40 maar weer op een fietsketting leegmaken dan, en weer een paar busjes afterrun kopen. :rolleyes:
     
  10. flyingtom75

    flyingtom75

    Lid geworden:
    1 nov 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Alkmaar
    wapenolie lijkt mij geen verkeerde optie voor afterrun-olie, dat spul wat wij op de Basis gebruiken is idd ook rood van kleur er zit teflon in en het lost restanten kruitslijm op en hecht zich als een filmlaagje aan het blanke metaal in het wapen, daarbij is het goed bestand tegen hitte en supersmerend.
     
  11. *noob vraagje* Ik heb al een keer snel gezocht op het forum, maar kon het daar niet vinden en nu julie het er toch over hebben:

    Moet je na elke keer dat je gereden hebt afterrun oligebruiken? en hoe/waar gebruik je het?
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Echt heel makkelijk die stickies boveaan de lijst, ze zouden wel eens nuttige informatie kunnen bevatten....

    Overigens is over afterrun heel veel geschreven en heb ik eerder het idee dat je niet alle gevonden topics wilt doorlezen.
     
  13. ook goed dat je mijn post doorleest ;)
    er staat dat ik een keer snel heb gezocht en dat ik het nu vraag omdat julie het er toch over hebben
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Kijk, mocht het je opgevallen zijn, we hebben de laatste tijd (weer) heel veel nieuwelingen op dit forum zitten waar jij er ook 1 van bent. Voor jullie komst zijn er heel veel nieuwelingen gekomen en gegaan en echt iedereen vraagt dezelfde vragen.
    Verwacht je dan van ons dat we dan meerdere malen dezelfde antwoorden geven?

    Er staan nu een 6-tal stickies met ongelovelijk veel info, er is een grote geschiedenis aan postings want niets wordt gewist en als je een beetje met deze hobby bezig wilt zijn is het beter om enige zelfonderzoek te plegen (zoals met iedere andere studie).

    Het is niet alleen beter voor jezelf maar ook voor ons dat je de bekende beginnersvragen voor jezelf beantwoord door zelf de moeite te nemen om de antwoorden op te zoeken.
     
  15. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Misschien moeten we een sticky schrijven waarin uitgelegd wordt waarvoor de sticky's dienen....
    .
    .
    .
    .
    .
    .

    Ondertussen steek ik nog wel een sticky op.... Nog ff gauw voor het rookverbod wordt gecontroleerd; want ook hier zal wel een rookverbod gaan gelden omdat het openbaar forum is...
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    WD40 wordt nog net niet als likeurvulling in bonbons gebruikt maar het spul is toch echt niet overal bedoeld of geschikt voor. Over WD40 en waarvoor het 'ontwikkeld' is:
    WD-40 I hate to slander!
     
  17. Atarikid

    Atarikid Guest

    Ik ben er ondertussen voor 90% zeker van dat het inderdaad hetzelfde is als wapenolie.
    Ik heb me afgelopen weekend een bus van 1 liter gekocht (voor 3,99eur). Qua reuk, kleur en vloeibaarheid is het net hetzelfde.

    EDIT:

    Ik heb net nog wat gegoogled over WD40:
    Er is wel meer spul dat niet echt goed bestendig is tegen WD40. PVC-C, PET, ABS en nog andere kunststoffen. Ook neoprene rubber (b.v. surfpakken, etc...) is er niet bestand tegen.

    Het is wel opmerkelijk dat WD40 bij veel mensen aangeschreven staat als wonder smeermiddel. OK, het is goed voor de fietsketting, deursloten, ... maar het heeft zeker ook grote nadelen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jul 2008
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Nu zijn veel oliën schadelijk voor kunstoffen.....
     
  19. keesos

    keesos

    Lid geworden:
    30 jun 2008
    Berichten:
    8
    maar ik kan ook gewoon wapenolie als afterrun gebruiken? toevallig ook als luchtfilterolie dan?
    wapenolie kost namelijk €3,- per liter blik:)
     
  20. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Wapenolie is idd vrijwel gelijk aan afterrun, het is alleen iets minder viscoos als afterrunolie (dus het is iets DUNNER)... Verder kan je het prima gebruiken als afterrun olie, maar NIET als luchtfilterolie! Daarvoor kan je dan beter vloeibare frituurolie nemen! Zonnebloemolie is bijvoorbeeld prima als luchtfilter olie en kost maar 2,50 per liter....
     

Deel Deze Pagina