Geluidsniveau ZG62 Tony Clark setup

Hallo allemaal

In enkele berichten werd zijdelings gesproken over geluidsniveau van benzine motoren.

In een van deze berichten (en wel) http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=8120
heb ik gezegd dat ik het geluidsniveau van mijn setup eens zou meten.

Setup:
Wigens Z250 2.32, gfk-romp, styro-balsa vleugels
ZG 62 in hydomount vlg Tony clark (rubbers met oliedempers, aanzuigen uit de romp echter geen alu maar hout met cfk spant (scheelde 120 gram!!!))
KS resonantiepijp in de romp
Sillicone tussen de koelribben om zingen te voorkomen
Max toeren 7100 rpm met een 21x12 GW 3 blad koolstof prop (vergelijkbaar met Seyer)

Meeting:
1 meter hoog geplaatst boven ons veld op 1 meter hoog gemeten op een afstand van 7 meter. Wind kwam van rechts.

Voorzijde 79dB
Rechts 79dB ("Wind werkte mee")
Links 81dB ("Wind werkte tegen")
Achter 79dB

Gemiddeld genomen vind ik dit goed. Bij onze club (in dld) geldt een 83dB norm. De nederlandse F3A-X gaat uit van 80dB.

Tuurlijk is het best wat werk om zo'n ding stil te krijgen maar het kan. Ik ben tevreden met het resultaat en op de wedstrijden zie ik toestellen waarvan ik het geluid nog aangenamer vind. Maar ja dat hoeft niet te betekenen dat ze ook daadwerkelijk stiller zijn.

Groetjes

Mark

@ Marc

Dat is inderdaad wel heel stil, kun je puur informatief ook de prijs van de nieuwe set-up eens doorspelen ? Om een vergelijking te maken tussen de standaard G62 en jou aangepaste versie?

Thanx

Stevo

@He mark ik las dat je een 21 X 12 prop gebruikt
Zet dat voor de duidelijkheid even bij het bovenstaande.
Dat lijkt mij makkelijk voor anderen :wink:

@Stevo ruwweg kom je ongeveer op 500 euro extra
Dat was ik ten minste kwijt voor mijn 45 cc
even in guldens
hydromount 300 gulden
lange pijp 330 gulden
Bocht, klemmen, teflon pijpjes. 70 gulden
bocht voor carberateur 100 gulden
3 blad prop 150 gulden
en nog wat geld voor de tunnel.
Je komt dan ongeveer op 1000 gulden
3 jaar geleden
ongeveer 20 % van je model
Ik heb mijn motorkap van binnen ook nog helemaal bekleed met brandwerend schuimrubber, voor geluid absorpsie (of hoe schrijf je dat?)

45 cc
Prijs motor: € 407,95
Easystart € 106,65

@ Bertus

FFFFF 8O dat is wel een groot bedrag zeg 8O Ik weet dat op het behoudt van een club, met betrekking tot geluidsoverlast, geen bedrag te plakken valt maare....de inhoud van mijn portefuille spreekt dat soms eens tegen :wink:

Stevo

Tja het is niet anders.

Of Mark moet er goedkoper aan gekomen zijn :wink:
Maar dat denk ik niet.
en ik ben nog de flexibelle rvs pijp vergeten 1 gulden de cm
Maar voor een model van die grote,ben je al snel 2500 a 3000 EURO kwijt.
Ga je weer een schaal groter kom je op 5000 a 6000 EURO.
Kompleet met besturing bedoel ik dan he.

Ho effe Die pijp had ik zowiezo gekocht. dus de bocht pijp en teflon ben je al kwijt. Ik had gewoon het vermogen nodig.

Vanwege de herrie de volgende onderdelen:

- Bocht carburateur t.b.v. lucht uit romp
- 4 rubbers (bij TC) maar goedkoper bij de bevestigingscentrale (gewoon rond 25 en 30 lang 55 shore)
- 2 hydrodempers
- Busje navulolie
- Koolstof mat 160 grams
- Messing pijpje voor referentiedruk
- Silicone brandstofslang (voor ref druk en tussen de koelribben)
- Reststuk glasmat waarvan ik om de hals van een fles (b.v. bierfles) een aanzuigtrechter heb gemaakt.
- Plaatje waaibomen triplex (voor motorspant)
- koolstof pijpje (voor motorspant)
- Alu hoekprofiel voor steunen hyrodempers

prijzen weet ik niet meer zo. Echt duur is alleen de hydrodempers. De rubbers haal je bij een bouten en moerenhandel (fabory oid) De rest had ik wel liggen, of heb ik zelf gemaakt zoals

- steunen hydrodempers
- motorstpant
- aanzuigtrechter
- tunnel (uit glas of hout, 1.5mm balsa met binnenzijde 25 of 60 grs glas, stiller dan glas alleen)

@ marc

Ah, ziet er al heel wat "portemonnée-vriendelijker" uit zo.

Bedankt om de stukkenlijst te hebben gepost.

Stevo

ho ho het is zo maar iets goedkoper hoor
100 euro om precies te zijn.
nog niet eens denk ik.
de hydrodempers zijn ook 50 euro.
De rubbers heeft mark ook moeten kopen, en de gasslang voor het gasgeven.

En de bocht, voor de carberateur 50 euro
Alleen de kelk, heeft Mark zelf gemaakt A 10 euro.
En de achterplaat
De pijp blijft even duur.
de rest heeft hij hetzelfde als ik

@ Bertus

Mmmmm 't zag er nogthans beter en budgetvriendelijker uit :cry: Maare je hebt wel gelijk natuurlijk. Blijft een smak geld, amai :?

Stevo

Hallo,

Ik heb ook vaak grote motoren opgehangen op rubbers en dan gebruikte ik ook die van de automaterialen zaak natuurlijk. Maar in plaats van die dure SCHOKDEMPERS gebruikte ik gewoon ook rubbers... op dezelfde manier geplaatst als de schokdempers, werkt nog beter (schudt minder) en is VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL goedkoper :D

Dan ben je zo`n 10-20 euro kwijt voor een complete ophanging, het kost je alleen wat tijd. Als "schokdempers" kun je ook extra lange rubbers gebruiken, probeer het, het werkt perfect :P

Ik haalde met mijn X-tra toendertijd ook netjes 74dB net zo stil als Dennis alleen mijn ophanging kostte 2 tientjes en die van hem 240 piek (guldens toen he!).

Groetjes,

Richard

Maar nogmaals de pijp de bocht voor pijp.
de bocht voor carberateur.
zijn het duurste.
En de prop niet te vergeten.
Dan nog kost het hele zaakje 350 tot 400 euro
Dus wel de zaken goed voorstellen
ook al had je de pijp toch gekocht
Je heb hem ook nodig, om hem stil te krijgen, en geen power te verliezen.
Dus motor en alles erbij kost zo'n 1000 euro.
laat het 900 euro zijn minder niet.
wel alles mee rekenen

Mijn mening blijft net als Bertus al eens geschreven heeft geloof ik. Als je een grote kist bouwt moet je niet bezuinigen op het geluidsniveau. Dit betekent gewoonweg dat er meer kosten aan zitten.

Dus je kunt zo'n ding alleen bouwen als je ook de centen hebt om hem onder de geldende geluidsnorm te krijgen.

Het is zonde om een paar honderd euro te besparen als je achteraf door de vereniging of erger nog de overheid een verbod krijgt. Dan heb je bespaard voor niets omdat je niet eens vliegen mag.

Het hoort er gewoon bij met als de servo's en een prop. Die kun je ook niet weglaten

Mark

Back