snelle vraag, verschil 2 takt motor en 4 takt motor uitrekenen.

Hallo,

een 4 takt motor is minder sterk dan een 2 takt motor, een 4 takt van bijv 15 cc is een 2 takt van ongeveer 10 cc. Wil het zeggen dat als je een bepaald aantal cc van een 2 takt motor hebt en je wil uitrekenen hoeveel cc dat voor een 4 takt motor is dat je het aantal cc van 2 2 takt motor moet delen door 2 en dan vermenigvuldigen met 3?
vb,

15 cc 2 takt is 15/2*3= ongeveer 22 cc 4 takt?

Of moet dit anders?
b.v.d.

• Like
Reactions: rov
Jups, klopt. Let wel; het is een grove regel; niet iedere motor is hetzelfde.

Grt.

Klopt wel??? Nou dat zou ik niet te snel willen zeggen. Eigenlijk kan je dat gewoon niet omrekenen. De mogelijke variaties zijn veel te groot. De ene 2takt motor van 10cc is (lang) niet zo sterk als de andere en dat geldt net zo hard voor 4takt motoren.
Als je een sterke 2takt wil vergelijken met een zwakke 4takt dan komt misschien een 10cc 2takt overeen met een 20cc 4takt.
Andersom kan natuurlijk ook, je hebt een zwakke 2takt en een sterke 4takt dan komt een 10cc 2takt misschien overeen met een 12cc 4takt.
Dan is er ook de prop nog. Een 4takt kan over het algemeen een grotere prop rond slingeren maar met een lager toerental. Grotere props bij een lager toerental hebben per definitie een hoger rendement dus daar heb je ook nog winst.
Een ander belangrijk punt is het soort vliegtuig. Voor een razend snel speed model zal een 2takt meestal beter geschikt zijn maar voor bijvoorbeeld een mooi WWII model is een 4takt veel beter geschikt, ook al zou hij iets minder sterk zijn.

Even een voorbeeld:

De Phoenix Yak 54.
We hebben er twee bij ons op de club. Zijn eigenlijk voor 10 tot 15cc 2T of 20 4T.
Eentje met een 20cc OS 4T en eentje met een 23cc Thunder (of super) tiger.

Beide vliegen perfect. Klimmen door tot ongeveer buiten zicht. Alleen is degene met de 2T wat sneller. Maar dat is gewoon lomp geweld, want het is niet echt een snelle kist.

En met de Fourstars hebben we dit ook gezien. Een 10CC Saito is net zo goed, dan niet beter als een 7.5cc OS. (terwijl volgens jouw berekening hier een 11 a 12 cc op zou moeten.)

Maar als vuisteregel zal 150% niet slecht zijn, als je vergelijkbare kwaliteit toepast.

Even een voorbeeld:

De Phoenix Yak 54.
We hebben er twee bij ons op de club. Zijn eigenlijk voor 10 tot 15cc 2T of 20 4T.
Eentje met een 20cc OS 4T en eentje met een 23cc Thunder (of super) tiger.

Beide vliegen perfect. Klimmen door tot ongeveer buiten zicht. Alleen is degene met de 2T wat sneller. Maar dat is gewoon lomp geweld, want het is niet echt een snelle kist.

En met de Fourstars hebben we dit ook gezien. Een 10CC Saito is net zo goed, dan niet beter als een 7.5cc OS. (terwijl volgens jouw berekening hier een 11 a 12 cc op zou moeten.)

Maar als vuisteregel zal 150% niet slecht zijn, als je vergelijkbare kwaliteit toepast.

Je kunt natuurlijk ook een geblazen 4 takt nemen doet namelijk niet veel onder voor een 2 takt met dezelfde inhoud(correct me if I am wrong).
En heeft bergen koppel dus mischien is dat wat.......:confused:

De toepassing maakt gewoon heel veel uit. Op een langzame kist kan het verschil heel klein zijn omdat een 4takt een grotere prop kan draaien en dus het toaal efficienter is. Op een dubbel dekker merk je veel minder verschil dan op een racekist, dan kan het verschil nog veel groter zijn.

De toepassing maakt gewoon heel veel uit. Op een langzame kist kan het verschil heel klein zijn omdat een 4takt een grotere prop kan draaien en dus het toaal efficienter is. Op een dubbel dekker merk je veel minder verschil dan op een racekist, dan kan het verschil nog veel groter zijn.

Ja dat klopt.
Maar als je echt performance wil zou ik zowieso geen 4 takt kiezen.
Ook omdat de motor vaak zwaar is in vergelijking tot het vermogen dat die levert.
Maar voor normaal vliegen lijkt mij dat het niet al te veel verschil maakt.
Maar dat weet ik niet zeker want ik heb weinig verstand van vliegen.

Het vermogen is heel erg afhankelijk van het toerental. Als je een 10cc 2takt flink gaat knijpen door een grote prop levert hij lang niet zoveel vermogen als met een kleine prop. Een 4takt heeft meer koppel en kan met een grote prop nog steeds vermogen leveren. Dan wordt het verschjil dus veel kleiner. Met een kleine prop waarmee je veel toeren wilt draaien is het juist andersom.

Eigenlijk moet je helemaal niet kijken wat voorn motor er op zat, gewoon de juiste motor voor de kist kiezen.
Wil je een 4takt zoek dan gewoon de juiste 4takt voor die kist.

@The judge, bedenk je wel dat wij geen vertanding ertussen hebben, 1:1.

@The judge, bedenk je wel dat wij geen vertanding ertussen hebben, 1:1.

Ok, maar dan heeft een 4-takt toch nog steeds minder power, die vertanding zit er immers?

Feit is gewoon een dat 4-takt minder power heeft met gelijke aantal cc's als een 2-takt. Je hebt dan nog de versies van bijv O.S. met een pomp, die wat getuned zijn, maar dan nog. Is ook niet gek dat een viertakt minder power heeft, gezien het principe van 4-takt (Bij een tweetaktmotor wordt bij iedere volledige omwenteling een arbeidsslag verkregen.)

Grt.

4T heeft minder vermogen idd, maar wat ze hebben kun je er mooier uit halen.
2T heeft zijn toeren nodig om het vermogen te halen, 4T heeft dit veel en veel minder.

Dus het is maar wat je wilt. Maar als je op gewicht van de motor kijkt met uitlaat heb je vaak dezelfde resultaten. De 10CC Saito weegt nauwlijks meer als een 7.5cc OS 2T. Er zit wel ongeveer 0,7pk verschil in, maar de vlieg prestaties zijn zo goed als identiek. Vreemd maar waar.

4T heeft minder vermogen idd, maar wat ze hebben kun je er mooier uit halen.
2T heeft zijn toeren nodig om het vermogen te halen, 4T heeft dit veel en veel minder.

Dus het is maar wat je wilt. Maar als je op gewicht van de motor kijkt met uitlaat heb je vaak dezelfde resultaten. De 10CC Saito weegt nauwlijks meer als een 7.5cc OS 2T. Er zit wel ongeveer 0,7pk verschil in, maar de vlieg prestaties zijn zo goed als identiek. Vreemd maar waar.

Hoezo wat ze hebben kun je er mooier uit halen.:confused:
Bedoel je soms een breder kopel/vermogen gebied of verhouding.
En alexzzz viertakt trekt trouwens niet alleen minder hard door dat hij maar een ontbranding in de twee rotaties maakt maar ook door de groote hoeveelheid draaiende/bewegende delen.
Denk aan de complete klepsturing dat is allemaal extra wrijving.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja het is maar net wat je over hebt voor de looks en het geluid van een 4 takt.;)

Weinig; geluid is (vind ik persoonlijk) niet erg mooi, klinkt meer als een stofzuiger waarvan de zak vol is. De looks? Met de motorkap eroverheen zie je er niets van. En die kleppen he........onderhoud, onderhoud......

Grt.

Hoezo wat ze hebben kun je er mooier uit halen.:confused:
Bedoel je soms een breder kopel/vermogen gebied of verhouding.
En alexzzz viertakt trekt trouwens niet alleen minder hard door dat hij maar een ontbranding in de twee rotaties maakt maar ook door de groote hoeveelheid draaiende/bewegende delen.
Denk aan de complete klepsturing dat is allemaal extra wrijving.

Je hebt meer koppel, en de motor pakt veel mooier op als een 2tact (vooral onderin en bovenin). Dus als je langzaam langs komt vliegen, en je geeft gas, dan gaat ie er meteen vandoor. Terwijl een 2tact even nodig heeft om op te toeren.

Weinig; geluid is (vind ik persoonlijk) niet erg mooi, klinkt meer als een stofzuiger waarvan de zak vol is. De looks? Met de motorkap eroverheen zie je er niets van. En die kleppen he........onderhoud, onderhoud......

Grt.

Kopt af en toe kleppen stellen en zo...
Ik ben op modelbouw groote ook meer een 2 takt fan maar ja t'is maar net wat je mooi vindt.:p

Op mijn Cakmato sports met een os max fxi 46 (7,5 cc) Lekker snel supersnelle rollen en strak omhoog totdat de snelheid er uit is en dan trekt het 2taktje hem dus niet door.

Met een saito fa82 (13,2 cc) is de kist duidelijk minder snel, de rolsnelheid is lager maar het leuke is dat de kist net zo snel loodrecht omhoog gesleurd wordt als horizontaal. Ondanks het overschot aan cc's vliegt mijn sports dus niks sneller. Alleen de sleur gaat als een idioot :D

Dus mijn mening is dat een 2takt soiezo never nooit niet door een 4takt vervangen kan worden met hetzelfde vlieggedrag.

Back