oud Zenoah G2D blokje aansluiten en afstellen

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Mark-013, 28 jul 2008.

  1. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    reconstructie oude Marder: oud Zenoah G2D blokje aansluiten en afstellen

    Op het moment ben ik bezig een oude Marder nieuw leven in te blazen (is weer eens wat anders na jaren nitro). Hij is al helemaal uit elkaar geweest en alles is schoongemaakt. Ook zijn de nodige onderdelen vervangen. Nu ben ik bezig met het afmonteren van het chassis en nu kom ik tot de conclusie dat ik niet meer weet hoe de motor aangelsoten was... :?

    Het is een Zenoah G2D blokje. Er zaten aanvankelijk 2 slangen naar de tank aan, 1 met en 1 zonder filter. Ik gok op een aanvoer en een terugvoer slang? Kan iemand mij vertellen welke aansluiting op de carburetteur ik nodig heb voor welke slang? Misschien nog een stukje uitleg over de functie van 2 slangen?

    Is de procedure voor het in/afstellen van deze motor gelijk aan die van de recentere modellen of zijn er andere beginwaarden voor de stelschroeven?

    Alvast bedankt! :D
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2008
  2. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Hoi Mark,

    Afstelling van de carb voor een G2D is simpel, H naald 1,5 en L naald 1,25 slagen open. Daarna lekker rijden en afstellen.

    De aansluiting van de slangen is ook makkelijk, de retourleiding zit naast je pompbal. Meestal een gele slang, de aanvoer zit aan de onderzijde en is meestal een zwarte. Het filter zit normaal in de aanvoerleiding. Ook zit er meestal wel een filter in de tank, dat is zeker de aanvoerslang.

    De retourslang is nodig als je gaat oppompen, het teveel aan benzine loopt dat keurig terug in de tank :)
     
  3. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    Bedankt!

    eens kijken of ik komend weekend tijd heb om de boel af te monteren en dan eens een proefritje maken.

    Ik laat nog wel weten hoe het afgelopen is.

    De body is afgelopen weekend afgerond. Aangezien die al aardig aan puin lag en ik er geen nieuwe voor wilde kopen is deze op een erg hoogwardige manier opgelapt... met stukken aluplaat... :? :lol:

    Hij is nu zilver-metallic met knal roze (op verzoek van mijn vriendin hoor ;)).
     
  4. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    Nou, helaas kon ik zaterdag pas later beginnen dan ik hoopte en toen ik alles klaar had staan kwamen de eerste druppels... Dus... binnen alleen maar even de kap er op gezet en de wielen gemonteerd om te kijken hoe het er uit zou komen te zien.

    Dit 'project' heeft als doelstelling met zo weinig mogelijk kosten dit gebakje weer aan het werk te krijgen. Met de volledige demontage en montage zijn al de nodige onderdelen vervangen (waar mogelijk door tweedehands materiaal). De body lag aardig aan stukken, maar met een paar plaatjes alu, veel schroefjes en een paar bussen verf kan hij er wel weer mee door. Ik hoop dat de liefhebbers van mooi spuitwerk en blinkende Modellen nu gewaarschuwd zijn, want uiteraard is deze Marder niet echt het toonbeeld van een 'super-slick-model'. :lol:


    Er moet nog wat gaas in de 'ramen' komen. De achterste wielen zijn trouwens nieuw (dat blinkt nog wel! ;) ) De verf die de vorige eigenaar op de wielen heeft gespoten is niet echt bevorderlijk voor de stevighed ervan. Er is er 1 gebroken bij de naaf (dus op het dikste deel van de spaak :roll:)


    Dus voor degenen met een stevige maag... de foto's! :lol:



    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Dat beetje verf doet geen afbreuk aan de stevigheid van de velg... Het kunstof hard na verloop van tijd door "uitdrogen" uit, kans op scheuren/breken wordt dan groter. Een keer verkeerd op je wielen landen, ergens tegenaan tikken met de wielen of door een ander op je wiel gereden worden kan tot een breuk leiden...

    Controleer of de banden die je nu achterop hebt zitten goed verlijmd zijn. Ken verschillende mensen die deze sets hebben waarbij dat niet het geval is en na 1 of 2x rijden de banden van de velgen gerold kwamen... Als je twijfelt, even wat extra lijm erop!
     
  6. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg

    Bedankt voor de tip. Ze leken aardig goed in de lijm te zitten, maar wat extra kan inderdaad nooit kwaad.
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    ah die kap is toch leuk zo. Iedereen die jankt over een kap die niet "slick" is, is geen echte rijder. Zo oplappen vind ik veels leuker!
     
  8. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Er rijden op de baan in Elshout wel vaker van die rose karretjes rond, niets om je voor te moeten schamen...

    Dusse... als je morgen niets te doen hebt en je karretje wil uitlaten -> Model Racing Club Elshout
     
  9. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    Bij mij blijven de meeste bodies ook niet echt lang mooi! :lol: Nou ja, misschien zolang ze nog in de kast staan?! ;-)

    Elshout is niet eens zo ver weg. Ik zal eens kijken of ik langs kan komen zodra ik klaar ben.

    Misschien moet ik er 'pretty in pink" op zetten? :lol:
     
  10. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Elshout is zeker niet ver, zijn meer rijders uit Tilburg die regelmatig de baan bezoeken... Voor de openingstijden van de baan even de website raadplegen...
     
  11. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    Zo, nieuw jaar nieuwe kansen.
    Afgelopen weekend eindelijk de boel aangesloten. Helaas was de compressie dusdanig belabberd dat ik maar even een nieuwe koppakking en zuigerveren besteld heb. to be continued...
     
  12. Die Bruine

    Die Bruine

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    41
    Zo een G2D kan nog wel 50 jaar mee denk ik :) . Voor een maat van mij al 2x een 30,5cc setje op gemonteerd. Trekt net geen wheelie's vanuit stilstand. En die € 60,- die de setjes kosten, valt wel mee toch. Ik heb trouwens een superugly HT2 kap op mijn verlengde Marder. Die ga ik binnekort ook maar eens ghetteuuu spuiten.
     
  13. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    It's alive!!!

    Nieuwe zuigerveren en koppakking gemonteerd, drie keer trekken en hij liep. Hij sloeg anderhalve tel later ook weer af, maar er zit weer leven in. Zolang ik een beetje gas blijf geven blijft hij wel draaien, dus hij moet nu nog goed afgesteld worden.

    De uitlaat pakking lekte ook nog flink, dus die zal ik ook maar vervangen voordat ik alles weer kan gaan poetsen... :-?
    Ik had hem al los gehaald, de restaten waren volgens mij in staat van ontbinding. Er was niet veel over van die pakking.
     
  14. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    De Marder is verkocht, dus dit topic mag in het archief... ;-)
     
  15. tamiya4life

    tamiya4life Guest

    effe iets anders. Is een G2D of een solo een goed motortje? Mijn pa's collega bied er eentje aan ( solo ) voor 45 euro en zegt dat die nog goed loopt ( 30 min mee gereden ). Wat is het vermogen? hoe hard draait? en is het de moeite waart?
     
  16. Vinniie

    Vinniie

    Lid geworden:
    5 aug 2008
    Berichten:
    311
    Locatie:
    Spijkenisse
    Solo motor is prima motor, specs van deze motor ken ik niet uit mij hoofd, maar volgens mij heeft deze motor 22cc..

    Ik rijd al anderhalf jaar solo blok op mijn F1, solo motor houdt ook prima van andere rijders die Zenoah rijdt.
     
  17. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De solo is niet verkeerd maar onderdelen zijn lastiger te krijgen , en qua prestaties zullen de nieuwere Zenoah's zeker beter scoren...

    Met enkel een Solo ben je er nog niet als je een nieuwere Zenoah wilt vervangen , je zult dat ook de motorsteunen moeten vervangen.
     
  18. Vinniie

    Vinniie

    Lid geworden:
    5 aug 2008
    Berichten:
    311
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja dat klopt, als mijn solo geest begeven, dan haal ik nieuwer model Zenoah, en ik bouw mij F1 ook dan full alu. Ook dan alu motorsteun en snel wisselsysteem.

    Hij heeft al 20% alu..
     

Deel Deze Pagina