Opnieuw een herbouwverslag van een oude auto.
Een Kyosho burns, wel wat van te vinden. Zou zo wat de eerste buggy geweest zijn met dergelijke setup, nl 3 diffs enz. Ik vermoed van rond '86, er zijn namelijk meerdere versies geweest , maar ik kan niet echt uitmaken welke de mijne juist is. Als het iemand weet?
Een leeg chassis had ik, geen motor, noch elektronica, maar voor de rest eigenlijk goed compleet en op eerste zicht goeie staat. Ook geen kap, dat gedrocht dat origineel op de burns zat vind ik toch maar niks. Die rollbar daarentegen vind ik erg nuttig en mooi staan: dragen van de auto en wss wat bescherming van de motor als hij over de kop gaat.

Alles zat echt onder het vet en de olie. Dit opgedroogd met veel stof en vuil geeft een smurrie resultaat.

Alles wat roest kan zijn, is dat ook. Let op de prachtstaat van het hoofdtandwiel. Die ga ik eerst afgieten zodat deze originele in deze staat blijft en nuttig is voor later.
De remschijf is gewoon kunststof, lijkt zelfs wat gesmolten, dan moet beter kunnen. Er zit trouwens maar één remschijf op. Ik zou verwachten dat enkel de voorwielen hiermee kunnen aferemd worden vanwege het middelste diferentieel, maar dit is niet zo omdat de remschijf net op de diff behuizing zit. In huidige buggy's zitten de remschijven op de uitgaande assen, dan zou dit wel het geval zijn waarschijnlijk. Zo leer je nog eens wat door logisch denken. zou de remkracht hierdoor echt enorm veel kleiner zijn? Ik denk dan: het is toch maar 1 servo, of die nu 2 of slechts 1 remschijf bedient, meer remkracht biedt hij daardoor niet. Kun je ook de vraag stellen bij 4 remschijven zoals vaak te zien is.

Ola, toch een probleempje dat eerst niet opviel. Eén van de stangetjes van de schokdempers is gewoon los door de vleugel gegaan. Deze kyosho moet eens een zware crash gehad hebben. Veel van de circlipsen zijn ook verbogen en zo. De vleugel heb ik ondersteboven gedraaid en een ander asgat gebruikt, het is nog wel te zien, maar verder niets aan de hand. Zo'n breuk heb ik wel nog nooit eerder gezien.

De schocktower vooraan zit er wat raar uit. Na vergelijken met wat internetfoto's, is dit geen originele. Veel te hoog. En ooit schuin afgezaagd. En gaatjes waar niets in zit. Lijt nochtans niet handgemaakt. Ik ga hem afzagen onder de bovenste rij gaten en wat netter maken. Hier zie je ook het aparte kapje dat de behuizing van de tandwielen afdekt, dat schuift zo wat in de 2 zijhelften. Misschien om te kunnen smeren zonder alles uit elkaar te moeten halen? Lijkt mij eerder klepje om vuil binnen te laten.

Alles gesloopt. Chassisplaat wat opgeschoond, eigenlijk geschuurd, want vooral aan de onderkant was die goed aan het oxideren.

Nog een probleempje: een stuk van een tand van een aandrijvingstandwiel afgebroken. Wellicht na een crash. Dit is waarschijnlijk nog te bestellen, maar alles rolt momenteel zonder probleem. Als er problemen zijn, zal het voor de 2 tandwielen gelden, maar goed, ik kan er mee leven.

Alle tandwielen draaiden trouwens zo goed als droog, hoewel quasi noppes van slijtage. De buggy moet maar heel weinig gereden hebben (weinig krassen ook op chassis), maar een aantal keren een goeie crash gemaakt hebben.
Een Kyosho burns, wel wat van te vinden. Zou zo wat de eerste buggy geweest zijn met dergelijke setup, nl 3 diffs enz. Ik vermoed van rond '86, er zijn namelijk meerdere versies geweest , maar ik kan niet echt uitmaken welke de mijne juist is. Als het iemand weet?
Een leeg chassis had ik, geen motor, noch elektronica, maar voor de rest eigenlijk goed compleet en op eerste zicht goeie staat. Ook geen kap, dat gedrocht dat origineel op de burns zat vind ik toch maar niks. Die rollbar daarentegen vind ik erg nuttig en mooi staan: dragen van de auto en wss wat bescherming van de motor als hij over de kop gaat.

Alles zat echt onder het vet en de olie. Dit opgedroogd met veel stof en vuil geeft een smurrie resultaat.

Alles wat roest kan zijn, is dat ook. Let op de prachtstaat van het hoofdtandwiel. Die ga ik eerst afgieten zodat deze originele in deze staat blijft en nuttig is voor later.
De remschijf is gewoon kunststof, lijkt zelfs wat gesmolten, dan moet beter kunnen. Er zit trouwens maar één remschijf op. Ik zou verwachten dat enkel de voorwielen hiermee kunnen aferemd worden vanwege het middelste diferentieel, maar dit is niet zo omdat de remschijf net op de diff behuizing zit. In huidige buggy's zitten de remschijven op de uitgaande assen, dan zou dit wel het geval zijn waarschijnlijk. Zo leer je nog eens wat door logisch denken. zou de remkracht hierdoor echt enorm veel kleiner zijn? Ik denk dan: het is toch maar 1 servo, of die nu 2 of slechts 1 remschijf bedient, meer remkracht biedt hij daardoor niet. Kun je ook de vraag stellen bij 4 remschijven zoals vaak te zien is.

Ola, toch een probleempje dat eerst niet opviel. Eén van de stangetjes van de schokdempers is gewoon los door de vleugel gegaan. Deze kyosho moet eens een zware crash gehad hebben. Veel van de circlipsen zijn ook verbogen en zo. De vleugel heb ik ondersteboven gedraaid en een ander asgat gebruikt, het is nog wel te zien, maar verder niets aan de hand. Zo'n breuk heb ik wel nog nooit eerder gezien.

De schocktower vooraan zit er wat raar uit. Na vergelijken met wat internetfoto's, is dit geen originele. Veel te hoog. En ooit schuin afgezaagd. En gaatjes waar niets in zit. Lijt nochtans niet handgemaakt. Ik ga hem afzagen onder de bovenste rij gaten en wat netter maken. Hier zie je ook het aparte kapje dat de behuizing van de tandwielen afdekt, dat schuift zo wat in de 2 zijhelften. Misschien om te kunnen smeren zonder alles uit elkaar te moeten halen? Lijkt mij eerder klepje om vuil binnen te laten.

Alles gesloopt. Chassisplaat wat opgeschoond, eigenlijk geschuurd, want vooral aan de onderkant was die goed aan het oxideren.

Nog een probleempje: een stuk van een tand van een aandrijvingstandwiel afgebroken. Wellicht na een crash. Dit is waarschijnlijk nog te bestellen, maar alles rolt momenteel zonder probleem. Als er problemen zijn, zal het voor de 2 tandwielen gelden, maar goed, ik kan er mee leven.

Alle tandwielen draaiden trouwens zo goed als droog, hoewel quasi noppes van slijtage. De buggy moet maar heel weinig gereden hebben (weinig krassen ook op chassis), maar een aantal keren een goeie crash gemaakt hebben.
Laatst bewerkt: