Motip probleem

Hallo,

Vandaag heb ik een eerste poging gedaan om mijn easystar te spuiten met motip verf.
Ik heb echter een paar probleempjes ondervonden:
- de verf gaat bleeden waar de ronde bobbels zijn.
- de verf hecht precies niet zo goed.

Dien ik voor het spuiten eerst alles op te schuren?
Indien ja, geeft dit dan geen problemen met betrekking tot de aerodynamica?
Dien ik eerst een primer te gebruiken?
Indien ja, welke raden jullie dan aan?
Het gaat om Alcyd verf...

Groetjes,
Roel

Laatst bewerkt:
Ik zou inderdaad eerst een kunstof primer opspuiten en hem daarna een beetje opschuren.
volgens mij kan de kunstofprimer van Tayima prima met Motip.

Hmm, belangrijk is een vetvrije ondergrond. Bj voorkeur verfverdunner (spuitverdunner) of thinner. Bij twijfel geen wasbenzine gebruiken wanwege het vettige laagje wat achterblijft. Natuurlijk ff controleren of ondergrond van uw model (kunststof?) tegen thinner opgewassen is.

Hmm, belangrijk is een vetvrije ondergrond. Bj voorkeur verfverdunner (spuitverdunner) of thinner. Bij twijfel geen wasbenzine gebruiken wanwege het vettige laagje wat achterblijft. Natuurlijk ff controleren of ondergrond van uw model (kunststof?) tegen thinner opgewassen is.

Het betreft een schuimpje...

Niet alle schuim is hetzelfde. Elapor en Arcel bijvoorbeeld kun je lijmen met CA lijm, misschien is het dan ook wel bestand tegen thinner?

Schuimpje is goed . :rolling:

Het is Elapor en dat is een vettig spul .

Multiplex heeft een speciale primer daar voor .;)

Mvg Johan

Zoals Johan hierboven al zegt moet je voor een mooi resultaat de multiplex primer voor elapor gebruiken.
Dus eerst ontvetten, dan lichtjes opschuren, dan nog eens ontvetten, dan primer met een sponsje aanbrengen, dan pas spuiten met acryllak. Dit is de enige garantie op een deftig resultaat.
En je moet je geen zorgen maken over de dimples op het oppervlak. Deze hebben totaal geen nvloed op de vliegeigenschappen. Ze hebben in ieder geval geen positieve invloed.

Zoals Johan hierboven al zegt moet je voor een mooi resultaat de multiplex primer voor elapor gebruiken.
Dus eerst ontvetten, dan lichtjes opschuren, dan nog eens ontvetten, dan primer met een sponsje aanbrengen, dan pas spuiten met acryllak. Dit is de enige garantie op een deftig resultaat.
En je moet je geen zorgen maken over de dimples op het oppervlak. Deze hebben totaal geen nvloed op de vliegeigenschappen. Ze hebben in ieder geval geen positieve invloed.

Ok het gaat om acryd lak??

Motop spuiten

Post verwijderd wegens verkeerd geplaatst.

Hoe ik erbij kom weet ik niet, maar ik dacht dat het om een abs scheepsromp ging.....te veel met boten bezig denk ik.

Laatst bewerkt door een moderator:
Elapor spuiten

Ik zou er niet zo'n werk van maken, Elapor laat zich wel spuiten maar de ondergrond is niet van die aard dat je er een superstrakke finish op krijgt.

Die bobbels die je bedoelt zijn waarschijnlijk de aftekeningen van de inblaasgaten van de spuitgietmal/expansiemal , die hebben nu eenmaal een wat andere zuiging(absorptie) dan de wat gladdere oppervlakte van de rest van de Elapor. Daar kun je niet veel tegen doen.

@Zore, hij bedoelt alkydlak,lak op alkydharsbasis. Da's weer wat anders dan acryl.

Niet teveel materiaal op je Elapor kistje stapelen (spuiten,kwasten,spatelen).... , het moet ook nog kunnen vliegen ;-)

Greetz,
Frank

Gebruik op elapor zeker NOOIT kunststof primer en al zeker geen alkydelak!!!De enige juiste manier om elapor een deftige strakke kleur te geven is de originele elapor primer met een sponsje aan te brengen en daarna spuiten met ACRYL!
Je kan de dimples eenvoudig wegsnijden met een scalpel. Ik heb dat bij mijn EG en mijn gemini gedaan en dat ziet er een stuk beter uit.

Gebruik op elapor zeker NOOIT kunststof primer en al zeker geen alkydelak!!!De enige juiste manier om elapor een deftige strakke kleur te geven is de originele elapor primer met een sponsje aan te brengen en daarna spuiten met ACRYL!
Je kan de dimples eenvoudig wegsnijden met een scalpel. Ik heb dat bij mijn EG en mijn gemini gedaan en dat ziet er een stuk beter uit.

Heb je die acryl verf ook in spuitbussen?
Kan ik die eventueel met mijn airbrush pistool spuiten?
Dien ik die dan te verdunnen, en zo ja, waarmee?
Waar haal ik die verf alsook de primer?
Verbetert het bleeden ook dankzij de primer?
Waarom mag je eigenlijk geen Alkyd gebruiken?
Waarmee ontvet ik het beste?

"Waarmee ontvet ik het beste?"

In antwoord op de laatste vraag, ik heb voor airbrush een goedje dat heet acryl thinner. De verpakking zegt dat het geschikt is voor verdunnen ontvetten en reinigen van het gereedschap. Na ja, een verpakking acrylthinner ziet er zo uit:

In antwoord op de laatste vraag, ik heb voor airbrush een goedje dat heet acryl thinner. De verpakking zegt dat het geschikt is voor verdunnen ontvetten en reinigen van het gereedschap.

En waar heb je die gehaald?
Waar haal ik trouwens het best acrylverf?
Ik doel dan vooral op de specialere (metaal) kleuren...

@Rule

Deze acrylthinner is geadviseerd door de lokale modelbouwzaak. Het is thinner volgens speciaal procedé aldus de verkoper (dit was zijn antwoord op de suggestie hetzelfde verkrijgbaar is bij drogisten in literverpakkingen).
Nog een foto van etiket:

Jongens, jullie smeren op julie elapor kisten wat jullie willen maar bij mij komt er enkel primer op die er speciaal voor ontwikkeld werd. Dit is voor mij de enige garantie op een mooi resultaat. Ik heb deze ondertussen reeds gebruikt op de EG, twinjet, EZ*, cularis, gemini en binnenkort op de blizzard.
http://www.sussex-model-centre.co.uk/imageresize400.asp?file=uploads/MPXMultiPrimer.jpg

imageresize400.asp

@Rule

Deze acrylthinner is geadviseerd door de lokale modelbouwzaak. Het is thinner volgens speciaal procedé aldus de verkoper

En die weet het beter als Multiplex .

Mijn ervaring met de Nederlandse Modelbouwwinkel is dat ze alleen dat verkopen waar wat aan te verdienen is .
En dat is toevallig dan ook het beste .

Jongens, jullie smeren op julie elapor kisten wat jullie willen maar bij mij komt er enkel primer op die er speciaal voor ontwikkeld werd. Dit is voor mij de enige garantie op een mooi resultaat. Ik heb deze ondertussen reeds gebruikt op de EG, twinjet, EZ*, cularis, gemini en binnenkort op de blizzard.

0002011B.gif

En die weet het beter als Multiplex .

Mijn ervaring met de Nederlandse Modelbouwwinkel is dat ze alleen dat verkopen waar wat aan te verdienen is .
En dat is toevallig dan ook het beste .

Dat werd volgens mij ook niet beweerd hoor.
De acrylthinner kan gebruikt worden om te ontvetten of materiaal opnieuw schoon te maken, maar dient vooral om de verf te kunnen verdunnen voor het airbrushpistool.

Back