6S 5000mah van 2 naar 1 maken ivm defecte cellen.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door EdcopterX, 29 mei 2017.

  1. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo,
    Ik wil er even mee aan de slag gaan om te kijken of het mogelijk is, daarom de vraag.
    Ik heb 2 Turnigy accu's van 6s 5000mah 40C die wat ouder zijn en bij beide accu's zijn de buitenste cellen bol
    komen te staan.
    Ik merk het met vliegen dat ze minder mee gaan.

    Nu is het zo dat ik dan de kapotte cellen er tussen uit wil halen en er één goede accu van wil maken.
    Bestaat die mogelijkheid?

    Gr Ed
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Kan....

    Maar zit een hoop werk en risico in , je moet de juiste spullen hebben (vooral soldeer geschikt voor aluminium is lastig) en vaak jeb je alsnog maar beperkt plezier ervan....

    Die cellen zwellen niet voor niks op , de rest volgt vaak binnen korte tijd.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Daar komt bij dat de cellen van die accu's een andere levensloop achter de rug hebben. Je zal dus vrijwel zeker een accu krijgen met een behoorlijke onbalans tussen de cellen. De kans dat die onbalans in de loop van de tijd zal verminderen is klein omdat het al oude cellen zijn. Het kan zelfs juist groter worden.
    De defecte cellen verwijderen en met een accu met minder cellen door gaan kan je wel doen. Je moet dan natuurlijk wel een model (of modellen) hebben waar je die accu in kunt gebruiken.
    Weest zeer voorzichtig want ook al is de accu "oud" de cellen kunnen nog steeds flink veel energie leveren. Wanneer je sluiting maakt kunnen de "spetters" om je oren vliegen. En die cellen solderen kan inderdaad een lastig karwei zijn.
     
  4. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo,

    Ja, dat dacht ik al.
    Ik hou liever mijn handen heel om mijn hobby te kunnen uitvoeren
    Bedankt voor de reacties.

    Gr Ed
     
  5. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Pauches zijn niet demonteerbaar en uitwisselbaar, gebruik dan 18650 cellen
     

Deel Deze Pagina