6s lipo's zwellen op!?

Discussie in 'Electro offroad' gestart door dennisvaassen, 9 nov 2018.

  1. dennisvaassen

    dennisvaassen

    Lid geworden:
    10 okt 2018
    Berichten:
    23
    Locatie:
    vaassen
    Ik heb 2 x 6s lipo accu's van het merk rc plus van 3300mah en 30c

    Als ik deze in mijn arrma typhon zet zwelt hij na een tijdje rijden (10 minuten ) op... de auto valt dan ook in voltage cutoff.. ik meet dan 18.8 volt , laten we zeggen dat hij optijd uitschakeld wat voltage betreft , de accu voelt wel warm aan maar er komt geen rook vanaf...

    Wanneer ik met mijn apache rijd met de andere rc plus accu lijkt het ook dat deze iets boller gaat staan (stuk minder dan bij de typhon). na ongeveer 12 a 15 minuten gaat de voltage cuttoff in.. dan meet ik 21 volt. Deze cellen komen dus niet onder de 3,5 volt.. accu voelt warm aan maar minder als met de typhon

    De accu's zijn beide hooguit 10 keer op en ontladen op balance-stand , vraag me af waarom ze zo opzwellen. is de c-waarde te laag? minimaal 35 word geadviseerd... graag jullie idieen hierover
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je schrijft dat je de LiPo's 10 maal hebt geladen en ontladen op de balance stand. Bedoel je daar mee dat je de LiPo's op de lader ontlaadt? Als dat zo is, is dat nergens voor nodig. Zorgt alleen maar voor snellere slijtage van de LiPo.

    Een LiPo die tijdens het gebruik opzwelt, wordt te zwaar belast. Ook snel "gas" geven kan tot een zware belasting van de LiPo leiden.

    Denk je er ook aan de LiPo niet volledig geladen te bewaren? Mogelijk heeft je lader een "store programma"waarmee de lading van de LiPo op een voor bewaren geschikt niveau wordt gebracht.

    Als 35C LiPo's worden geadviseerd, en je gebruikt 30C LiPo's dan is dat een beetje vragen om problemen. Bovendien, fabrikanten willen de specificaties van hun producten nog wel eens wat overdrijven.

    Tot slot, soms gaan LiPo's lang mee, en soms heb je pech.
     
  3. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Klopt zeker, bij HK bvb klopt de C waarde al zeker niet , heb ik persoonlijk ook al ondervonden.

    Dus je bent je lipo's zwaar aan het overbelasten omdat je ze waarschijnlijk rond de +30C belast en ze eigenlijk/waarschijnlijk maar 20C kunnen leveren.

    Gevolg :

    Ze zwellen op en gaan ook snel stuk zijn.

    Mvg.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    De C-waarde staat niet op zichzelf, die werkt samen met de capaciteit voor de aanduiding van de maximale belastbaarheid. 30C bij 3300mAh geeft een max stroom van 100A, voor een regelaar en motor die meer kan trekken zit je natuurlijk op een grens of zelfs eronder.

    Uitgaande van 2x 2S of 1x 4S praat je al snel over 5000mAh of meer voor zo'n accu dat bij 35C een stroom aan kan van meer dan 150A

    En ja, zelfs 3S accu's zijn al makkelijk 4200mAh wat bij 35C al richting de 150A belastbaarheid gaat.

    Tja, met 3300mAh / 30C lijkt het mij dat je bij zo'n dure auto verkeerd hebt bezuinigd op de accu's
     
  5. dennisvaassen

    dennisvaassen

    Lid geworden:
    10 okt 2018
    Berichten:
    23
    Locatie:
    vaassen
    ok nu krijg ik meer duidelijkheid! thanks voor de uitgebreide antwoorden

    als ik beide accu's parralel verbind... heb ik dan wel 60c?
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Nee, met parallel schakelen blijft het een 30C Lipo. De capaciteit verdubbeld immers ook. Maar je kan wel hogere stroomsterkte uit de Lipo onttrekken.

    Kan je parallel schakelen niet aanbevelen. Beide pakketten hebben een ander "leven" achter de rug. Parallel schakelen kan alleen als beide pakketten precies gelijk zijn. Dus nieuwe pakketten en bij voorkeur uit dezelfde productiebatch. Maar dan de pakketten ook niet meer individueel gebruiken, en vervolgens weer parallel.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Topic verplaatst naar electro offroad gezien dit niet onder de definitie van een bigscale valt.

    De maximale stroom dat een accu kan leveren is de capaciteit vermedigvuldigd met de C-waarde. (bij veel accu's is dit ook alleen een piekstroom en geen continu)

    Bij het parallel schakelen van 2x 3S accu's vergroot je de capaciteit maar verlaag je wel de spanning
     
  8. dennisvaassen

    dennisvaassen

    Lid geworden:
    10 okt 2018
    Berichten:
    23
    Locatie:
    vaassen
    Het gaat om het parallel schakelen van twee 6s accu's ... alle cellen zijn van beide accu's gelijk (4,19 4,20)

    Dus de c-waarde blijft hetzelfde maar de capaciteit verdubbelt. Nu word het getrokken amperage verdeelt over 2 accu's wat dus de belasting per accu halveert

    Waarom mag je wel twee x 3s accu's in serie schakelen maar geen accu's parralel?? ik begrijp dat beide accu's bij ontlading anders kunnen reageren ... maar als ze opgeladen dezelfde waardes aangeven zou het toch goed moeten gaan?
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De C-rating lijkt me hier niet het grootste probleem.
    Als je 10 minutn kunt rijden, heb je het over gemiddeld 6C. Bij 12 minuten zelfs maar 5C gemiddeld... Ok er zullen pieks bij zitten, maar die zullen kort zijn en geen extreme belasting vormen voor de lipo.

    Veel groter probleem is leegrijden tot 18.5V. Als ik het goed lees is die spanning in rust gemeten. 18.5V totaal is 3.1V per cel.
    Dat betekent dat je de lipo echt volledig leeg gereden hebt. Daar kunnen lipos heel slecht tegen. Advies is om de lipo maximaal tot 20% te ontladen.
    Ik hoop dat je ze in ieder geval meteen weer oplaadt tot ´storage´en niet ook nog eens zo leeg weglegt, dat zou nog zwaarder zijn voor de lipos.
    Of helemaal vol laadt en zo weglegt tot het volgende gebruik, dat wil ook nog wel eens helpen een pack bol te laten staan.

    Als die 21V onbelast gemeten is, is dat ook nog aan de lage kant. Het gaat nog net maar is wel op de grens. Daarom zal dat pack zich ook beter gehouden hebben.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Waar hebben we gezegd dat het niet mag?

    Maar heb jij de ruimte om 2x 6S weg te proppen dan?
     
  11. dennisvaassen

    dennisvaassen

    Lid geworden:
    10 okt 2018
    Berichten:
    23
    Locatie:
    vaassen
    hmmmzzz.... ok dan heeft de trackstar esc de voltage cut niet aanstaan! zal dat het bolstaan verklaren? heb hem pas na 6 uur liggen weer opgeladen omdat ik bang was dat hij ging ontploffen... na 6 uur was de accu weer gekrompen.

    ik heb inmiddels de esc vervangen voor een originele blx die de lipo safe op 3.6 volt per cel heeft staan.

    omdat de grote van de 6s accu vergelijkbaar is met een 3s accu kan ik er 2 plaatsen.... ik heb een stekker besteld om ze parallel aan te kunnen sluiten.

    Thanks voor de feedback!! :D
     

Deel Deze Pagina