6V 3Ah Loodaccu gaat bruisen als ik hem oplaad

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Indoorvlieger, 6 okt 2011.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb weinig ervaring met loodaccu's. Nu heb ik recent een bootje voor de kleine gekocht, waar een loodaccu in zit. Hier en daar via dit forum wat meer te weten gekomen over de techniek van het laden, en mijn Robbe 6 lader heeft een uitgang die ook voor loodaccu's geschikt is, met laadstroom 600 mA. Dat zit ruim onder de 0.3C die als richtlijn wordt gegeven, dus prima, leek me. Maar toen ik de accu begon te laden, hoorde ik vrij snel geruis. Aan de accu luisterend klonk het alsof er "priklimonade" in de accu zit, zeg maar. Nu las ik in de FAQ dat als de accu intern lijkt te "koken" je direct moet stoppen met laden. Is dit ruisen hetzelfde? Waarom treedt dat dan al op bij een relatief lage laadstroom? Volgens de instructies op de accu mag bij met 0.3 A worden geladen, gedurende 14 uur, wat maar 0.1C is.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2011
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Waarom neem je dan 0,6 A , daar kan hij niet tegen .

    Instrukties zijn maximal waardes , dus altijd " tot " ;)

    Mvg Johan
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Dat is de enige uitgang op de lader die ook voor loodaccu's geschikt is. En op de meeste accu's staat 14 uur laden met 0.1C, terwijl ze makkelijk meer kunnen hebben.

    Volgens deze FAQ (http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bfaq%5D-accus-en-laadtechnieken/70899-de-loodaccu-hoe-werkt-hij-en-hoe-ga-je-er-mee-om.html) is 0.3C - 0.5C gebruikelijk, en 600 mA is maar 0.2C.

    Iemand tips voor een betaalbare loodacculader die 300 mA output heeft?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  4. krissiecrash

    krissiecrash

    Lid geworden:
    2 nov 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    IJmuiden
    Pb accu nooit meer dan 10% van zijn capaciteit laden.
    Voltcraft multilader B5 - Multifunctionele accupackladers - Conrad Electronic
    Deze lader is volledig instelbaar.
    Accu niet meer op de huidige manier opladen,voorzover hij nog niet stuk is gaat hij dat zeker op deze manier en niet geheel zonder risico.
    Dat ruisen zoals jij dat noemt heeft niks met stroom te maken maar wel met de laadspanning.
    Je accu is aan het uitgassen ,er ontstaat knalgas wat bij een kleine vonk een explosie kan veroorzaken.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2011
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dan mag die FAQ wel eens worden aangepast, daar wordt over 30 tot 70% van de capaciteit als laadstroom gesproken. :eek:nweer:

    Maar goed dat ik het ruisen direct hoorde, en meteen de accu los heb gehaald.
     
    Discovery1 vindt dit leuk.
  6. krissiecrash

    krissiecrash

    Lid geworden:
    2 nov 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    IJmuiden
    In je eerste post geef je zelf al aan dat in de handleiding 0,1c staat en dat is dus 10%.
    Maar nogmaals de stroom is niet de oorzaak van het ruisen.
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dat zou betekenen dat die uitgang, ondanks de aanduiding dat hij ook voor loodaccu's is, niet geschikt is? Of hebben Robbe laders nog een aparte laadkabel nodig of zo? Ik heb de lader 2e hands, dus geen handleiding.

    Bij 5 uitgangen staat NiCad/NiMh en bij de 6e staat daar ook Pb bij.

    Dit is mijn lader:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2011
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    De laatste uitgang (6) is voor 2-10 zellen NiCd of 1-6 zellen Pb

    Maar altijd geld wat er op de accu staat , niet wat ergens word geschreven.

    De lader is dus niet geschikt voor jouw accu .

    Mvg Johan
     
  9. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Een lood accu gaat bruisen als hij vol is of te snel geladen word.
    600mA is te veel dus anders instellen.
    Als dat niet kan is de lader voor jouw ongeschikt ook al heeft hij een uitgang voor lood accus.
    De spanning tijdens het laden is heel belangrijk maar daar spreek je niet over.
    Hoe oud is de accu?
    Misschien is hij al overleden.
    Dat is makkelijk te controleren aan de hand van het spannings verloop tijdens het laden.;)
     
  10. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Lees net je laatste post.
    Lader is dus wel geschikt maar gebruik dan de 60mA of de 150mA uitgang maar controleer wel de spanning en schakel hem tijdig uit.;)
     
  11. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De handleiding van de Unicharger 6 kun je hier downloaden: http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P1122/P1122_1-8500.pdf

    In de faq is sprake van loodaccu laders. Deze beginnen met een relatief hoge stroom, die afneemt naarmate de accu voller raakt.

    Wat je nu gebruikt is een universeel lader, die continu met een bepaalde stroom laadt. Je mag Pb-accu's op deze manier laden, maar dan met maximaal 1/10 van de capaciteit. Bij de Unicharger 6 zou je twee 150 mA uitgangen aan elkaar kunnen knopen om daarmee een Pb-accu met een capaciteit van 3 Ah te laden.

    Uiteraard kun je ook een speciale Pb-lader aanschaffen. Die zijn er in alle maten en prijsklassen.
     
  12. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Als je een veilige laadstroom gebruikt en de spanning bewaakt dan hij bruikbaaar.:eek:;)
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Ik heb een kabel om uitgangen te koppelen, dus dat zou kunnen. Accu is 6V dus vol bij 6.9V, toch?
     
  14. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Het valt mij in eens op dat de Forum tijd 2uur achter loopt.:eek:
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Even aanpassen in je profiel, tijdzone instellingen. Bij mij kloppen de tijden wel.
     
  16. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat klopt.
    Je mag trouwens altijd langzamer laden als voorgschreven.;)
     
  17. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dank je.
    Het klopt nu wel.:D
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2011
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Mensen lees die FAQ nu eens goed en ga geen dingen verzinnen die er NIET staan. :evil:
    8O
    Dit wordt daar namelijk nergens geschreven, lees dat stukje nog maar eens heel goed door en vergeet vooral niet het hoofdstuk "Loodaccu's laden" nog eens goed door te lezen. Daar kan je lezen HOE een loodaccu geladen moet worden en dan zal je zien dat jullie verkeerd laden! Dat is de reden dat de accu gaat ruisen en ook de reden dat het mis kan gaan.
    Laat het mij het gerust weten als je iets niet (goed) begrijpt dan zal ik m'n best doen het nog duidelijker uit te leggen. :oops:
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Excuus als ik het verhaal verkeerd begrepen heb. Maar in het begin wordt gesproken over dat de meeste in de modelbouw gebruikte accu's gelaccu's zijn, en later wordt bij het kopje "laden van gelaccu's" aangegeven dat 0.3 tot 0.5C hierbij gebruikelijk is, met een enkele uitschieter tot 0.7C hier en daar. Daaruit concludeerde ik dat 0.2C (600 mA bij een 3000 mAh accu) niet overdreven hoog was, ondanks de tekst op de accu niet boven de 0.1C te gaan (wat op bijna elke accu staat, ook die wel met meer C geladen kunnen worden) en aangezien mijn Unilader over een speciale "lood-uitgang" beschikte, leek me dat een prima optie. Maar ik begrijp dat dit soort uniladers een loodaccu niet echt opladen zoals het zou moeten, en dat die aanduiding "pb" met een korrel zout moet worden genomen.

    Misschien is het aan te raden om in dat stukje iets te zeggen over dit soort laders, die dus blijkbaar niet echte loodacculaders zijn, en waarbij je dus absoluut niet hoger mag gaan dan 0.1C om ruisen en problemen te voorkomen. Bijvoorbeeld een vraag toevoegen: "Kun je loodaccu's laden met een universeel-lader?"
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2011
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Laadstroom is Ampère of milliAmpère Geen mAh. Dat is capaciteit. Door het onjuist gebruik van eenheden ontstaat verwaring dat tot fouten leidt!
     

Deel Deze Pagina