6V 3Ah Loodaccu gaat bruisen als ik hem oplaad

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Indoorvlieger, 6 okt 2011.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb weinig ervaring met loodaccu's. Nu heb ik recent een bootje voor de kleine gekocht, waar een loodaccu in zit. Hier en daar via dit forum wat meer te weten gekomen over de techniek van het laden, en mijn Robbe 6 lader heeft een uitgang die ook voor loodaccu's geschikt is, met laadstroom 600 mA. Dat zit ruim onder de 0.3C die als richtlijn wordt gegeven, dus prima, leek me. Maar toen ik de accu begon te laden, hoorde ik vrij snel geruis. Aan de accu luisterend klonk het alsof er "priklimonade" in de accu zit, zeg maar. Nu las ik in de FAQ dat als de accu intern lijkt te "koken" je direct moet stoppen met laden. Is dit ruisen hetzelfde? Waarom treedt dat dan al op bij een relatief lage laadstroom? Volgens de instructies op de accu mag bij met 0.3 A worden geladen, gedurende 14 uur, wat maar 0.1C is.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2011
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Waarom neem je dan 0,6 A , daar kan hij niet tegen .

    Instrukties zijn maximal waardes , dus altijd " tot " ;)

    Mvg Johan
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Dat is de enige uitgang op de lader die ook voor loodaccu's geschikt is. En op de meeste accu's staat 14 uur laden met 0.1C, terwijl ze makkelijk meer kunnen hebben.

    Volgens deze FAQ (http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bfaq%5D-accus-en-laadtechnieken/70899-de-loodaccu-hoe-werkt-hij-en-hoe-ga-je-er-mee-om.html) is 0.3C - 0.5C gebruikelijk, en 600 mA is maar 0.2C.

    Iemand tips voor een betaalbare loodacculader die 300 mA output heeft?