6V 3Ah Loodaccu gaat bruisen als ik hem oplaad

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Indoorvlieger, 6 okt 2011.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Dat was dus een typfoutje, ik ken het verschil. Maar bedankt voor de opmerkzaamheid.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Kijk en daar ga je dus fout, dat heb je niet goed gelezen. ;)
    Er staat het volgende:

    Op de accu staat ook bijna altijd de INITIAL CURRENT die er maximaal aan het begin van het laden MAG lopen. DAT is die waarde van 0,2C tot 0,5C en bij sommige fabrikanten zelfs 0,7C. Die laadstroom loopt er dus alleen wanneer je een lege accu op de lader aansluit en je begint met het laden en wordt langzaam maar zeker steeds minder.

    Met zo'n universeel lader wordt er een CONSTANTE stroom door de accu gestuurd. Naarmate de accu voller raakt zal er steeds minder stroom nodig zijn om de rest van de accu te laden. Daarom zal de laadstroom steeds minder moeten worden. Wanneer je met een universeel lader een flinke stroom door de accu stuurt zal dat bij een lege accu aan het begin van het laadproces geen probleem zijn. Naarmate de accu voller raakt zal er stroom "over blijven" wat dan voor elektrolyse van het het elektrolyt (ook wel accuzuur genoemd) gaat zorgen. Hierbij wordt het water in zuurstof en waterstof gesplitst wat voor een gevaarlijk mengsel kan zorgen.

    Bij gell accu's gebeurt dit OOK maar iets minder snel. In de gell accu's zit een materiaal dat er voor zorgt dat de gassen op een veilige manier weer gerecombineerd worden. Dat proces is gelijk aan wat er in een brandstofcel gebeurt. Dit werkt echter alleen wanneer de gas productie niet te groot is. Laad je een (bijna) volle accu met te veel stroom dan kan de gasproductie wel te veel worden en dan zou zo'n accu via de veiligheidsventielen gas kunnen afblazen. Dat is verlies van water uit het elektrolyt dus van capaciteit. Ook zal de accu extra snel "verslijten" door snellere sufatering van de platen.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2011
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ok, is me nu duidelijk. Ik dacht dat de "loodaccu-uitgang" van mijn universele lader wel met die vaste spanning zou werken, anders heeft het weinig zin om daar wel "PB" bij te zetten, en niet bij de andere uitgangen. Maar uit het verhaal van Corrien begrijp ik dat je beter de andere, zogenaamd niet geschikte uitgangen kan gebruiken, om met die 0.1C stroom te laden, zodat het niet te snel gaat.

    Ik begrijp uit jouw verhaal dat een echt loodacculader wel een hogere stroom door de accu kan sturen, omdat hij de spanning niet te hoog laat oplopen, en dat die stroom langzaam afneemt naarmate de accu voller raakt.

    Dat even projecterend op mijn situatie moet ik dus of een lader kopen die echt ook voor loodaccu's is gemaakt, of met mijn huidige lader niet boven die 0.1C komen. Aangezien ik maar 2 loodaccu's heb, ga ik waarschijnlijk voor de optie van Corrien, bij het laden de spanning in de gaten houden deed ik toch al. Sommige Delta Peak laders slaan wel eens te vroeg of te laat af, en met een voltmeter over de laadkabel kun je dat opmerken, en corrigeren.

    Misschien dat ik tzt zo'n processor gestuurde lader koop, maar met voeding komen die al snel in de buurt van de 100 euro, en dan kun je nog maar 1 accu tegelijk opladen, dacht ik.

    Ik vermoed trouwens dat er nog wel meer mensen met zo'n unilader tegen een loodaccu aan zullen lopen, en misschien in dezelfde val zullen trappen met laden. Dus wellicht dat je daar een klein stukje aan kan wijden onder het kopje "aanvulling". Hoeven maar een paar zinnetjes te zijn. Bijvoorbeeld: "Heb je een zogenaamde "Unilader", dan kun je daarmee ook je loodaccu opladen, maar het is niet ideaal. Deze leveren namelijk een constante stroom, en niet een constante spanning. Let erop dat de laadstroom beslist niet hoger wordt dan 0.1C, en stop met laden als de accu de 2.3V per cel (dus 6,9V bij een 6V accu en 13,8V bij een 12V accu) heeft bereikt. Werk je veel met loodaccu's, dan heeft een lader die hier een speciaal programma voor heeft zeker de voorkeur."
     
  4. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28

    Tip ?

    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  5. greenfact

    greenfact

    Lid geworden:
    23 apr 2008
    Berichten:
    51
    gel accu

    Een gel accu is goed op te laden met een processor gestuurde lader .
    deze is goed in staat om het laadproces te controleren .

    Het blijkt namelijk dat de gangbare goedkope laders een te hoge spanning levert voor dit type batterij .

    De combinatie van een hoge stroom en te hoge spanning is funest en zal de gel accu rijp maken voor de schroot .

    Ergo wees lief voor je cellen en koop een processor gestuurde lader !!
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland

    Zou kunnen. Ik hoor ook goede dingen over de imax B6.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    In principe is een loodacculader een heel simpel apparaat en zijn dus meestal niet duur. Natuurlijk is een lader die "alles" aan kan ook goed maar die kosten meestal flink geld. Een universeel lader is wel bruikbaar maar dan moet je wel goed opletten wat je doet. Laden met een geringe stroom, de spanning in de gaten houden en op tijd stoppen. Ik bedoel dus niet door blijven laden als de accu al vol is. Eventjes kan geen kwaad maar het moet geen uren duren, dat kan de accu wel beschadigen.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kun je goed doen: Die gebruik ik zelfs om de auto accu op te laden, en dat doet ie stukken beter dan mijn Absaar-acculader die tien jaar geleden 2 keer zoveel kostte....

    Het is overigens een beetje een raar verhaal met die afslagspanning: veel mensen zeggen 13.8V, maar voor zover ik weet, geld dat uitsluitend voor accu's die continue of semi-continue aan de spanning hangen, zoals back-up accu's en ook auto accu's, die tijdens het rijden op deze spanning gehouden worden.

    Accu's voor cyclisch gebruik kun je gewoon laden tot 14.6 V, en je kunt ze laden met de volle stroom tot aan deze spanning. Daarna reduceert de stroom vanzelf als je de klemspanning op die 14.6 Volt begrenst, analoog aan wat eerder hier in dit topic geschreven is

    Bij mij geeft dit in elk geval totaal geen problemen. Sterker nog, sinds ik mijn lood accu's (twee motorfietsen, een auto, alledrie natte accu's, en een startkist, droge accu) met de B-6 laadt, doen ze het beter dan ooit tevoren.

    Groet, Bert
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Bedankt voor het delen van je ervaringen. Lijkt me alleen nogal een flink verschil, 13,8 of 14,6V als afslagspanning. Misschien dat iemand anders hier nog wat over kwijt wil?
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ook deze vraag wordt al in de faq behandeld. Tot welke eindspanning een Pb-accu wordt geladen is afhankelijk van het gebruik en hoe veel haast je hebt.

    Pb-accu's, die continu op peil worden gehouden, zoals in noodstroomvoorzieningen, worden als regel tot 13,8 Volt geladen (2,3 Volt per cel). De laadstroom is daarbij ook altijd zeer laag.

    Pb-accu's, zoals wij ze gebruiken, worden cyclisch geladen waarbij we wat meer haast hebben. De accu wordt dan tot (bijna) leeg ontladen en vervolgens weer geladen. De gangbare waarde, die onze Pb-laders daarbij aanhouden is 14,1 Volt voor een 12 V accu (2,35 V per cel). Er zijn echter ook Pb-laders, die nog sneller te werk gaan en de eindspanning op 14,7 Volt begrenzen (2,45 V per cel). Meestal hebben deze een benaming zoals 'turbolader'.
    Belangrijk bij het opladen van een Pb-accu is, dat de stroom gereduceerd wordt tot 1/10 x C of minder zodra de celspanning boven 2,2 Volt per cel komt. Je ziet dan ook, dat de echte Pb-laders met een relatief hoge laadstroom beginnen en deze aan het eind van het laadproces meer en meer laten afnemen. Daarbij stoppen de goedkope laders nooit helemaal, maar blijft er een zeer klein reststroompje (van hooguit enkele milliAmperes) lopen. Computerladers slaan wel helemaal af omdat daarbij het zelfde laadproces wordt gebruikt als bij LiPo's. Bij dit type accu mag er namelijk geen reststroompje blijven lopen.
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Je hebt weer helemaal gelijk. In de stukken tekst van de FAQ had ik daar blijkbaar overheen gelezen, en vooral naar het deel over het laden van de Gel-accu's gekeken. Mijn fout. Voor mijn 6V accu kan ik dus gerust tot 7,0 tot 7,3V laden, begrijp ik, als ik de laadstroom maar niet boven de 0.1C laat uitkomen.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Nee dat is NIET juist, ik schrijf toch niet voor niets:
    Voor korte tijd kan het wel even maar hang je accu nu niet aan een lader die tot 7,3V gaat en laat hem daar de nacht over aan hangen! Als hij dan rond die 7,3V is moet je STOPPEN met laden. Ga je dan nog langer door dan ga je de accu beschadigen.
    Dat tot hogere spanningen laden moet je eigenlijk alleen doen met een speciale lader die daar voor gemaakt is. Deze schakelen terug naar 6,9V als de spanning van 7,3V bereikt is. Het laden stopt dan maar wanneer de accuspanning gezakt is tot 6,9V gaat er weer iets laadstroom lopen. Dat is alleen om de verliezen te compenseren en blijft beperkt tot enkele milli Ampères.
    Deze manier van laden wordt gebruikt door de "professionele laders" voor bijvoorbeeld heftrucks en dergelijke. Daar zit dan ook nog een defosfaterings mogelijkheid op die een 12V accu zelfs tot 15,6V oplaad. Dat MOET zeer voorzichtig gebeuren en slechts eens in de zoveel tijd. Voor ons is dit NIET aan te bevelen want de kans dat er iets mis gaat is te groot en niemand wil een ontploffende loodaccu in z'n hobby kamer hebben.
    Nog een ontnuchterende opmerking, denk er aan dat de meeste loodaccu's een levensduur hebben van slechts 200 tot maximaal 300 cycles! Voor mij betekend dit dat ik ongeveer elke 5 jaar een nieuwe accu moet aanschaffen voor in mijn startkist. Die ik nu heb gaat al wat langer mee omdat ik de laatste tijd vrijwel niet met brandstof modellen vlieg maar dat is weer een ander verhaal. ;)
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik schrijf toch niet dat ik die accu vrolijk uren lang op 7.3V door laat pruttelen? :confused:

    Dus hem 's nachts/onbewaakt door laten laden is zeker niet de bedoeling. Ik weet dat een unilader geen druppellading heeft en gewoon stug door zal gaan. Dus ik was wel van plan de accu direct los te koppelen bij 6.9 V(of als dat ook kan, 7,3V) en het laden steeds in de gaten te houden.

    Je zegt "laden met een geringe stroom". Dat is toch die 0.1C of moet je dan nog lager gaan om de accu veilig hoger dan 6.9V te krijgen? Of kun je alleen maar een loodaccu op die hogere spanning krijgen met een speciale lader, en lukt dat nooit met een unilader?

    Lage aantal cycles is geen probleem, het bootje waar hij in zit zal niet zo vaak worden gebruikt.
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2011
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Off Topic.... wat doe jij dan allemaal met je starkist????

    Ik start en tank ERG vaak vanwege het feit dat ik les geef, maar laad mijn startkist hooguit 4 keer per jaar (10 Ah) en dan is hij meestal nog niet eens meer dan 30% ontladen.

    Groet, Bert
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Gezien de lange laadtijd bij laden met 0.1C en de andere haken en ogen, heb ik toch maar besloten een loodaccu-lader te nemen. Lijkt me toch beter voor de accu's, en minder gedoe tijdens het laden. Iedereen bedankt voor de tips. :D
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat schreef je inderdaad niet maar zo heb ik het geïnterpreteerd, sorry. :oops:.

    Dat is prima. Een accu onbeheerd laden, wat voor accu dan ook, is nooit een goed idee. De eerlijkheid dwingt me dat ik het toch af en toe wel eens doe (deed). NOOIT snelladen want dat durf ik ook niet.

    Een laadstroom van 0,1C is prima, mocht het iets meer zijn dan kan dat ook nog weinig of geen kwaad. Zorg wel dat je altijd onder de, laten we zeggen, 0,2C blijft.
    Het "probleem" met een universeellader is dat de spanning intern iets van 18V of zelfs meer is. Er zit een simpele (des al niet te min doeltreffende) stroombron in maar GEEN spanningsbegrenzing. Zolang de accu aangesloten blijft zal die stroombron proberen die gewenste laadstroom te laten lopen. Naarmate de accuspanning hoger wordt zal die van de lader ook omhoog gaan. Dat kan theoretisch tot iets van 18V oplopen en dat kan dus makkelijk verkeerd gaan.

    Pas op, een accu verouderd ook als hij niet gebruikt wordt! Omdat er dan vaak niet of te weinig naar om wordt gekeken kan die periode van "niets doen" slecht uitpakken voor de accu. Zet de accu NOOIT leeg of slechts gedeeltelijk geladen weg. Daardoor kan je accu binnen korte tijd veel slechter worden.
    Wanneer je de accu constant aangesloten laat op een lader met een uitgangsspanning van 13,8V kan dat de levensduur van de accu aanmerkelijk verlengen. Dus thuis komen, de accu op de lader aansluiten die hem bij laad tot 13,8V en dan gaat hij over op onderhoud. Er loopt dan nauwelijks of geen laadstroom meer maar de accu wordt netjes op peil gehouden. Dit kan een loodaccu jaren volhouden!


    Niet veel anders dan jij denk ik. ;) Ik gebruik echter vrij kleine accu's van 4Ah of 6 Ah. Die dingen kosten niet veel en dan vind ik 4 à 5 jaar nog best lang.
    Zeker weten doe ik het niet maar mij bekruipt wel eens het idee dat die accu's niet echt 100% nieuw waren toen ik ze kocht. Zo af en toe heb ik wel eens het idee dat ze een eerder leven achter de rug hebben als accu in een alarminstallatie of zo iets.
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Geen probleem, dat heb ik met het lezen van je FAQ ook een paar keer gedaan. Zand erover.


    Ik had ondertussen al een poging gedaan met lage laadstroom (160 mA) te laden, maar ik vond de spanning toch wat instabiel bij het meten. Schommelt zomaar een paar tiende volt, komt waarschijnlijk doordat de unilader inderdaad een stroombron is, zonder vaste spanning. Omdat ik toch iets meer zekerheid wil met laden, heb ik de lader waar ik eerder in dit topic over getipt werd, gekocht, en hoop die binnenkort in mijn bezit te hebben, zodat ik de loodaccu's (er zit er ook eentje in een ander recent aangeschafte boot, bedacht ik me) optimaal kan behandelen.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Loodaccu ook niet direct op koude ondergrond zetten. Door temperatuurverschil tussen onder- en bovenkant van de platen is de spanning tussen de platen bovenin groter dan onderin de cel. De lood-accu zal langzaam leeglopen.
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Bij de ene boot zal hij in de boot blijven liggen. Bij de andere is hij wel makkelijk te verwijderen, maar de hobbyspullen staan op zolder, en daar is het niet koud.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het is NORMAAL dat de spanning wat varieert tijdens het laden. Dat komt inderdaad doordat de lader op dat moment een stroombron is. De spanning zal pas stabiel worden wanneer de accu vol raakt/is.
    Ik zal het proberen uit te leggen.

    De accu is (bijna) leeg, de spanning is ongeveer 11V. Een eenvoudige lood accu lader heeft een (vaste) uitgangsspanning van 13,8V. Wanneer je de accu op de lader aansluit is het spanningsverschil 2,8V. De inwendige weerstand van de accu is heel erg laag, zo ongeveer 0,01 Ohm. Er zou dus een theoretische stroom van 2,8V / 0,01Ohm = 280A kunnen gaan lopen. Je zal begrijpen dat dit niet kan en mag. De lader zal dus een voorziening moeten hebben die er voor zorgt dat die laadstroom beperkt blijft tot een waarde die voor de accu (en de lader) veilig is. In veel gevallen kan jij als gebruiker die stroom instellen.

    Om ergens stroom door te laten lopen zal je er spanning overheen moeten zetten. Wil je de stroom regelen dan moet je of de spanning veranderen of de weerstand of beide. De inwendige weerstand van een accu veranderen is niet mogelijk maar je kan de spanning wel aanpassen.
    Wat de lader dus doet is de uitgangsspanning zover verlagen dat er niet meer stroom kan gaan lopen dan welke ingesteld is. Dat zou bijvoorbeeld 1A kunnen zijn. Dat wil dus zeggen dat de uitgangsspanning slechts 1A x 0,01Ohm = 0,01V hoger zal worden dan de accuspanning.

    Tijdens het laden zal de spanning van de accu steeds hoger worden dus zal de lader de spanning ook steeds verder moeten opschroeven om die 1A te laten lopen. Wanneer de accu bijna vol is komt de spanning steeds dichter bij de 13,8V. De lader kan de spanning niet verder op laten lopen dan 13,8V dus zal de stroom minder gaan worden. Uiteindelijk loopt er dan nog slechts enkele mA. Dat is de zogenaamde onderhoudslading die een lood accu heel erg lang in een goede conditie kan houden.

    De spanning van de accu en ook de inwendige weerstand variëren een heel klein beetje tijdens het laden. Daardoor zal dus ook de spanning van de lader een beetje variëren want die wil een min of meer constante stroom laten lopen. Dat is dus normaal en daar hoef je je geen zorgen over te maken.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2011

Deel Deze Pagina