charter ombouwen naar elektro

ik heb een oud bouwpakket van een charter (zonder rolroeren) gekregen.
in de handleiding staat alleen hoe je hem moet bouwen met met een brandstofmotor.
maar ik wil hem graag ombouwen naar elektro.
ik wil jullie daarom vragen:
is het mogelijk om hem om te bouwen?
zo ja, hoe?
en welke materialen heb ik hiervoor nodig?

groeten, melle

Laatst bewerkt:
hoe groot is hij?

over het algemeen moet het wel kunnen, je hebt een(brushless) motor nodig, regelaar, (lipo)batterij, servos, ontvanger/afstandsbediening en natuurlijk propellor en kleindelen.

op deze site kan je erg goedkoop onderdelen bestellen:

Hobbycity Online R/C Hobby Store :

Ik heb al wel een paar electro charters rond zien vliegen.
Wat je nodige hebt is een electro setup, een beetje handigheid, hersens en gereedschap.
het enige wat anders wordt is je motor steun en je moet plaats maken voor je accu.

over welke Motor, ESC en accu kan ik je niet echt vertellen, ik vlieg brandstof, dat vind ik leuker, mooier, en het laden (tanken) gaat veel sneller.

Ik heb mijn Taxi omgebouwd naar elektro (ook een trainer model). Het enige wat je inderdaad aan moet passen is de motorsteun. De batterij kan makkelijk op op de plaats waar normaal het brandstof tankje zit. Ikzelf heb er 4 accu's bij en in feite kan ik daar non-stop mee vliegen.... als de laatste accu leeg is dan is de eerste accu al weer bijna opgeladen.

Brandstof heb ik eerst gehad maar dat vond ik eigenlijk maar niks, dit is een stuk schoner en het starten etc. gaat toch wat makkelijker. Maarja dat is puur persoonlijk natuurlijk, al is elektro natuurlijk wel de toekomst ;)

Daarbij heb ik in mijn taxi meteen zelf rolroeren ingebouwd want die zaten er eigenlijk ook niet in. Kan het je zeker aanraden, vliegen met rolroeren is naar mijn mening makkelijker en leuker :p.

Ik denk dat je de 'setup' die Robbe nu geeft voor zijn Charter in "E" uitvoering zo kunt overnemen .... overigens zou de zoekfunctie met "+elektro+charter" vast ook wel wat voorbeelden opleveren ....
  1. Roxxy Bl Outrunner 3548/06 bestelnr.: 1-4779
  2. LIPO BATTERY 3S2P 11,1V 4200MA bestelnr.: 1-4823
  3. Propeller 11X10 APC Elektro bestelnr.: 1-77841110
  4. Roxxy Bl Control 835-6 (2-6LiPo) bestelnr.: 1-8625
  5. Servo S3001 Standard B (4 stuks) bestelnr.: 1-f1117

de motor is een 700KV buitenloper van 162 gram (kan je zoeken naar een vergelijkbaar "Chineesje") ... de rest spreekt voor zich ...

Laatst bewerkt:
ik zou inderdaad wel rolroeren inbouwen, een charter vliegt goed zonder rolroeren, maar mét toch wel wat strakker (=beter)

maar het ligt ook aan hoeveel je te besteden hebt...
zelfs bij hobbycity kost een motor al €25 en een regelaar €20
voor de accu's ben je al wel meer dan €30pst kwijt, en dan moet je ook nog 1 of 2 laders hebben + balancer (en tijd om te wachten op je accu's)

een brandstof motortje kan je best goedkoop krijgen voor een Charter
Voor een OS .40 LA ben je tegen de €100 kwijt
voor een krachtige Irvine .40 ben je ongeveer €110 kwijt
voor een SC .40 ben je maar €60 kwijt!! maar heb geen ervaring met dit motortje.
Startbenodigdheden €20

Maar het enige nadeel is dat je toestel vies wordt van de olie, en dat 5 liter brandstof €20 kost, maar daar doe je lang mee met een charter, en trouwens, accu's verslijten ook.

en een goede motor start in je juiste handen sneller dan een electro waar je de accu in moet doen.
grt.

Een Os 40La kan je goedkoper krijgen ook hoor:D
Maar als ik de klok kon terugdraaien... Brandstof ! ! denk ik..
Aloewel, wat ben je met een brandstof toestel als je pas 7 december bij de club bent, niets toch?:D

hoe groot is hij?

over het algemeen moet het wel kunnen, je hebt een(brushless) motor nodig, regelaar, (lipo)batterij, servos, ontvanger/afstandsbediening en natuurlijk propellor en kleindelen.

op deze site kan je erg goedkoop onderdelen bestellen:

Hobbycity Online R/C Hobby Store :

de maten zijn:

spanwijdte: 1500mm
romplengte incl motor: 1200mm
vleugeloppervlakte: 33,51dm3
vliegklaar gewicht: ca 1900 gram

zo staat het op de doos ( dus met brandstofmotor)

ik zou inderdaad wel rolroeren inbouwen, een charter vliegt goed zonder rolroeren, maar mét toch wel wat strakker (=beter)

maar het ligt ook aan hoeveel je te besteden hebt...
zelfs bij hobbycity kost een motor al €25 en een regelaar €20
voor de accu's ben je al wel meer dan €30pst kwijt, en dan moet je ook nog 1 of 2 laders hebben + balancer (en tijd om te wachten op je accu's)

een brandstof motortje kan je best goedkoop krijgen voor een Charter
Voor een OS .40 LA ben je tegen de €100 kwijt
voor een krachtige Irvine .40 ben je ongeveer €110 kwijt
voor een SC .40 ben je maar €60 kwijt!! maar heb geen ervaring met dit motortje.
Startbenodigdheden €20

Maar het enige nadeel is dat je toestel vies wordt van de olie, en dat 5 liter brandstof €20 kost, maar daar doe je lang mee met een charter, en trouwens, accu's verslijten ook.

en een goede motor start in je juiste handen sneller dan een electro waar je de accu in moet doen.
grt.

ik wil er wel zelf rolroeren in bouwen maar is dat niet veel te moeilijk om rolroeren zelf zonder tekening in te bouwen?

Laatst bewerkt:
welnee, ik zou alleen wel wat andere tekeningen/bouwfoto's bekijken van toestelletjes mét rolroeren, en dan zou ik voor 2 kleinere servotjes gaan ipv 1 grote, en dan gewoon een Y kabeltje naar de ontvanger.

Als je besluit om toch brandstof te doen hb ik hier thuis nog een Irvine. 39 voor een mooi prijsje.

Hallo Melle,
Welkom op dit forum.
Je vraagt of het mogelijk is - dat is het zeker. Ik weet niet wat je modelbouwervaring is? als het je allereerste model is denk ik dat het je zonder hulp niet gaat lukken. Er komt meer bij kijken dan je denkt. Het is niet moeilijk maar je kunt het onmogelijk zelf allemaal uitvogelen via het forum.

Je moet je niet verkijken op de kosten van elektro. Je hebt toch wel zo'n 250 euro nodig voor een motor (40), regelaar (40), lader (60) en één accu (100) en wat stekkertjes.
En dan ben je er nog lang niet....ontvanger, zender, servo's, bouwmateriaal voor je vliegtuig.

Hallo Melle,
Welkom op dit forum.
Je vraagt of het mogelijk is - dat is het zeker. Ik weet niet wat je modelbouwervaring is? als het je allereerste model is denk ik dat het je zonder hulp niet gaat lukken. Er komt meer bij kijken dan je denkt. Het is niet moeilijk maar je kunt het onmogelijk zelf allemaal uitvogelen via het forum.

Je moet je niet verkijken op de kosten van elektro. Je hebt toch wel zo'n 250 euro nodig voor een motor (40), regelaar (40), lader (60) en één accu (100) en wat stekkertjes.
En dan ben je er nog lang niet....ontvanger, zender, servo's, bouwmateriaal voor je vliegtuig.

Waar moet ik dan allemaal op letten bij het inbouwen van een elektromotor in mijn charter?
en ik ik heb inderdaad nog niet veel ervaring

Laatst bewerkt:
Er is een recent draadje over een elektro-Charter:
mijn-eerste-balsa-vliegtuig
Onderaan de eerste pagina staan een paar links naar andere elektro-charters.
Ik denk dat je als je dit allemaal doorleest weinig vragen meer zult hebben.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn Taxi heeft zo'n beetje dezelfde afmetingen en gewicht.

Motor = 25 euro
Regelaar = 40 euro
Lipo = 50 euro
3 Servo's = 20 euro
Total Setup = 135 euro
Dan heb je nog een fatsoenlijke lader nodig, ik had zelf deze al ergens in Nederland gevonden voor 30 euro dus dat was weer mats. En je hebt natuurlijk een zender/ontvanger nodig.

Ja, het kan best iets goedkoper. Maar gebruik dan ook even de zoekfunctie van dit forum naar Imax B5 lader, die jij noemt? Die zou ik dus niet willen hebben. En als je met lipo accu's gaat werken kun je naar mijn mening beter niet te veel risico nemen met laders etc.
Verder: nederlandse winkelprijzen vergelijken met "illegaal/belastingvrij" bestellen in het buitenland is niet helemaal eerlijk, en dat wil ook niet iedereen.

Die 250 euro die ik noemde is ook maar relatief; 400 euro kan net zo makkelijk.

De lader doet het hier goed, heb ook een volt meter dus ik check elke keer of het goed gebalanceerd is etc. En is het illegaal om spullen van Hobbycity te bestellen dan ?

Back