Scania R620 Topline 6x2/4.

Hallo modeltruckers,

lange tijd geleden heb ik me op het truckforum aangemeld en aangegeven dat ik een project Scania Topline 6x2/4 ga beginnen.
Welnu het moment is daar om maar eens te gaan starten met m'n project.


Aanwezig::D

  • Tamiya Scania highline R470.
  • Tamiya MFU-01.
  • Verkerk Topline dak.
  • Verkerk Spiegels.
  • Verkerk naafkapjes voor de tractie-as.
  • Kogellagers voor alle assen en versnellingsbak.
  • Blanke afgeronde aluminium Tamiya profielen 7x21x7.
  • Extra as t.b.v. gestuurde, hefbare, voorloper.
  • Extra spatborden voor de voorloper.
  • 4 x Graupner standaard servo C577.
  • Robbe Futaba zender en ontvanger.
  • EBH dak- en bumperbeugel met lampen.
  • Jumbo luchthoorns.
  • Zonneklep.
  • Airco dakunit.
  • Michelin banden.
  • Supersingels voor.

Het is dus de bedoeling om een soortgelijke Scania Topline (6x2/4) met gestuurde hefbare voorloper in Deense stijl te gaan maken naar onderstaande voorbeelden.
Over de kleur ben ik nog niet uit, maar dat komt nog wel.:confused:

Vistesen1.jpg
Vistesen3.jpg

Vistesen5.jpg

Vistesen8.jpg
 
Laatst bewerkt:
hallo topgun,

het frame zal naar alle waarschijnlijkheid rood worden en de cabine donkerblauw metallic met zwart/antraciet metallic.
De accenten zoals biesjes en dergelijke worden zilverkleurig.
 
Laatst bewerkt:
piet, als ik het zo bekijk is dit geen low-decker. luchtvering staat een beetje laag. kijk maar naar de trailer. een walking-floor(lijkt het) ligt op een low-decker lager.
 
piet, als ik het zo bekijk is dit geen low-decker. luchtvering staat een beetje laag. kijk maar naar de trailer. een walking-floor(lijkt het) ligt op een low-decker lager.

Mogelijk is het toch een gewone uitvoering, maar ligt hij door de belading zo diep tegen de grond.
 
Hallo modelbouwvrienden,

de afgelopen tijd bezig geweest met het maken van een prototype om te controleren of de verhoudingen een beetje kloppen.
De chassismaat en de hart op hart afstand van de vooras naar de tractie as kloppen omgerekend volgens de tekeningen van scania.

Echter hart op hartafstand van de gestuurde voorloper naar de vooras is iets kleiner dan de officiele maatvoering. Dit heeft te maken met de breedte van het spatbord en de bladveren.

Ik zit er over te denken om de bladveren te vervangen door luchtvering van EBH vind dit toch iets mooier staan.
Zijn er onder ons die met deze vering ervaring hebben?
Je schijnt ze te kunnen instellen, maar hoe werkt dit dan?

Hier een aantal prototypefoto's;

PB280120.jpg




PB280122.jpg


PB280121.jpg


PB280121.jpg


PB280124.jpg


Tot zover update #1:D
 
Laatst bewerkt:
piet, als ik het zo bekijk is dit geen low-decker. luchtvering staat een beetje laag. kijk maar naar de trailer. een walking-floor(lijkt het) ligt op een low-decker lager.


Hallo Jordi,

Kijk eens goed naar de foto, dan zie dat de banden om de achterassen kleiner zijn dan de banden van de vooras !!

Het is niet echt een Low Deck trekker, omdat de voorbanden groter zijn, dan bij een echte Low Decker, want dan zijn alle velgen en banden even groot !
Een soort tussenvorm ???, beetje vreemd eigenlijk !!
 
Ziet er goed uit die truck

@Piet: Had ik nog niet gezien dat die smaller zijn
Maar als je daar ook bredere op zet kun je dan nogwel de juiste stuuruitslag bekomen?
 
Hallo,

Even een opheldering dit is een normale banden maat op de vooras en op de trekas, alleen op de voorloper zitten low profile tires op.

Wat betreft de luchtvering van EBH daar zitten 2 verschillende soorten veertjes bij die qua hardheid van elkaar verschillen, dus kun je zelf kiezen wat voor jouw truck het beste is, 1 veertje er in en je hebt een zachte vering, 2 veertjes er in en je hebt een harde vering.
 
@nokkie1,

ik zou dus voor 1 veertje kunnen gaan i.c.m. oliegevulde schokbrekers, dan werken deze actief mee i.p.v. dat ze er voor de sier op zitten.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar een iets zachtere vering om zo een realistischer rijgedrag te krijgen.;-)
 
Timmi,

1 veertje zou kunnen, maar mijn ervaring hiermee is (ik heb ze onder een 3 assige oplegger zitten, dat dat banden heel snel tegen de spatborden komen.
Maar ik weet niet hoe sterk de hydraulische schokbrekers van tamiya zijn, maar zou je kunnen proberen een veertje omzetten is zo gebeurd.
 
Timmi,

1 veertje zou kunnen, maar mijn ervaring hiermee is (ik heb ze onder een 3 assige oplegger zitten, dat dat banden heel snel tegen de spatborden komen.
Maar ik weet niet hoe sterk de hydraulische schokbrekers van tamiya zijn, maar zou je kunnen proberen een veertje omzetten is zo gebeurd.

Voor de gestuurde voorloper zou dit ideaal zijn, daar de kracht van de servo die nodig is om deze te liften minder is als bij de stugge bladvering.:cool:
 
Wie o wie heeft een oplossing voor het volgende probleem.:confused:

Als de gestuurde voorloper is gelift, dan wil ik d.m.v. een microschakelaar de servo van de gestuurde voorloper uitschakelen.
Echter kan dit alleen als de scania rechtuit rijd of in de rechtuitstand stil staat, om te voorkomen dat de wielen in gelifte toestand scheef blijven staan.
In omgekeerde volgorde gaat dit niet want de servo-aansturing is nog steeds onderbroken, dus hoe krijg ik deze weer omlaag?????:rolleyes:

Wie heeft raad, of weet hoe dit in de praktijk gaat?
 
In het echt draait de as als ze gelift is nog altijd mee :)

Grtz MichaëlV8


Hallo Michaël,

Als de voorloopas van een Volvo tegenwoordig wordt gelift, dan stuurt deze niet meer mee en blijft gewoon in de middenstand staan. (dit is wel tegen meerprijs)
Hydo-statische besturing !!
 
Back
Top