Hallo helimannen,
Nou hier is die dan, vele konden bijna niet meer wachten op de foto's (met name Tjerk ;-) ) Dus bij deze alvast een aantal foto's. Veel valt er niet over te vertellen, behalve dan dat dit mijn eigen ontwerp is gebasseerd op een Synergy N9. De foto's zijn van het prototype dat sinds vandaag vliegt.
Er zullen nog wijzigingen volgen ten aan zien van de accu bevestiging, landingsgestel en later ook een carbon tailtube met een nieuw heckhuis en wellicht ook nog helical gears.
De foto's dan:
Als eerste het 3D ontwerp dat ik heb gemaakt
Zoals je ziet veel carbon en een compacte opbouw, tevens heb ik een nieuw CCPM aansturing bedacht: 135° de afstanden van de ballinks tot centrum van de mainshaft zijn zo voor alle drie de linkjes gelijk wat en minimum aan interactie zou moeten geven. (in principe is dit ongeveer hetzelfde als 140° wat in werkelijkheid vaak ook niet echt 140° is. Maar ik heb het helemaal zo gemaakt dat alle afstanden gelijk zijn)
Ik heb gekozen om de accu's "te hangen" om zo een korte kracht weg te verkrijgen. Het is zodoende voldoende om de stijfheid van het frame aan de bovenzijde te houden. De onderste helft is dan in principe alleen om het landingsgestel aan te bevestigen.
Het carbon heb ik laten maken, de aluminium delen heb ik allemaal zelf gefreesd/gedraaid. Enkele foto’s van de onderdelen:
Het carbon
De foto’s van de fabricage en de alu en kunststof onderdelen.
Alle onderdelen zijn klaar en in in een zakkie gestopt
Alle onderdelen zijn ontvet en liggen klaar om in elkaar geschroefd te worden
Nog een keer alle maakdelen van mijzelf, nu zonder zakkie
Alle onderdelen met het carbon erbij, en nu kunnen we echt beginnen!!!
De volgende foto’s tonen de opbouw van het frame. Gelukkig past alles prima!
Het begin van het frame
Weer een stukje verder…
De motor met 3de lager opbouw wat moet voorkomen dat de as breekt en zorgt zo voor een stabiel geheel.
De 135° swashplate aansturing
Het frame, weer een stukje verder…
Poppetje gezien…kastje dicht…
Met landingsgestel
Het begint al op een heli te lijken!
Ziet er strak uit (ps het is die linkse heli, niet die grijze ;-) )
Voorkant
Zijkant nog een keer uit een andere hoek
De heli na zijn eerste vlucht! (In de kou en in het bijna donker)
Een detail van de andere kant (sorry hij is een beetje donker)
Nog een keer maar wat verder af
Zo dat was het dan voorlopig!
Goed hij vliegt dus, verdere tests moeten uitwijzen of het ontwerp ook praktisch is maar voorlopig ziet het er goed uit. Wel moet ik een modificatie doorvoeren op het landingsgestel omdat het landingsgestel van carbon op dit moment te slap is. Dit ga ik verbeteren door het materiaal wat dikker te maken, op dit moment staat ie dus op het originele N9 landingsgestel (wat veel te zwaar is). Ook ga ik de accu ophanging verbeteren dat is nu niet echt praktisch en heb gisteren wat beters bedacht, dus weer even achter het 3D CAD pakket en dan komt er wel weer iets moois en beters uit hoop ik. Dit zijn eigenlijk de twee punten die nog niet naar tevredenheid zijn. Verder wil ik in de loop van het jaar nog een carbon tail gaan construeren om nog meer gewicht te besparen en eventueel helical gears gaan toepassen om het geluid nog verder te beperken.
De komende dagen ga ik dus weer achter het 3D programma zitten en daarna zal ik aan een nieuwe ligt gewicht canopy beginnen. Ook daar zal ik foto’s van posten in dit draadje.
Tot slot de all up weight: 3621 gram zonder accu's.
Hier gaan nog 100 gram af van het landingsgestel en later nog iets van 80 door de carbon tail. De regelaar die ik gebruik is een prototype Scorpion 130A Opto. Een zeer grote en zware (250!!! gram) regelaar, da is wel jammer, maar hopelijk doet ie het goed. Hier zou ik dus met gemak 125 gram kunnen winnen door gebruik te maken van bijvoorbeeld een Jeti Spin99 of zelfs 285 gram als ik een Kontronik Jive zonder aparte ontvanger LiPo zou gebruiken.
Als je de regelaar even buiten beschouwing laat is het airframe met elektronica zeer licht zelfs lichter dan een MA Ion of Henseleit MP-XL-E met soortgelijke setup, en dit nog zonder het geoptimaliseerde landingsgestel en carbon tail. Dus heb je interesse in een van de ligtste 12S heli's... just PB me ;-)
Greetz,
Michiel.
p.s. Ik heb de heli nu flink op zitten hemelen, nu mogen jullie het van commentaar voorzien
(positieve reacties zijn natuurlijk ook welkom ;-) )
Nou hier is die dan, vele konden bijna niet meer wachten op de foto's (met name Tjerk ;-) ) Dus bij deze alvast een aantal foto's. Veel valt er niet over te vertellen, behalve dan dat dit mijn eigen ontwerp is gebasseerd op een Synergy N9. De foto's zijn van het prototype dat sinds vandaag vliegt.
Er zullen nog wijzigingen volgen ten aan zien van de accu bevestiging, landingsgestel en later ook een carbon tailtube met een nieuw heckhuis en wellicht ook nog helical gears.
De foto's dan:
Als eerste het 3D ontwerp dat ik heb gemaakt




Zoals je ziet veel carbon en een compacte opbouw, tevens heb ik een nieuw CCPM aansturing bedacht: 135° de afstanden van de ballinks tot centrum van de mainshaft zijn zo voor alle drie de linkjes gelijk wat en minimum aan interactie zou moeten geven. (in principe is dit ongeveer hetzelfde als 140° wat in werkelijkheid vaak ook niet echt 140° is. Maar ik heb het helemaal zo gemaakt dat alle afstanden gelijk zijn)
Ik heb gekozen om de accu's "te hangen" om zo een korte kracht weg te verkrijgen. Het is zodoende voldoende om de stijfheid van het frame aan de bovenzijde te houden. De onderste helft is dan in principe alleen om het landingsgestel aan te bevestigen.
Het carbon heb ik laten maken, de aluminium delen heb ik allemaal zelf gefreesd/gedraaid. Enkele foto’s van de onderdelen:
Het carbon


De foto’s van de fabricage en de alu en kunststof onderdelen.






Alle onderdelen zijn klaar en in in een zakkie gestopt


Alle onderdelen zijn ontvet en liggen klaar om in elkaar geschroefd te worden

Nog een keer alle maakdelen van mijzelf, nu zonder zakkie


Alle onderdelen met het carbon erbij, en nu kunnen we echt beginnen!!!

De volgende foto’s tonen de opbouw van het frame. Gelukkig past alles prima!
Het begin van het frame

Weer een stukje verder…

De motor met 3de lager opbouw wat moet voorkomen dat de as breekt en zorgt zo voor een stabiel geheel.

De 135° swashplate aansturing

Het frame, weer een stukje verder…

Poppetje gezien…kastje dicht…

Met landingsgestel

Het begint al op een heli te lijken!

Ziet er strak uit (ps het is die linkse heli, niet die grijze ;-) )

Voorkant

Zijkant nog een keer uit een andere hoek

De heli na zijn eerste vlucht! (In de kou en in het bijna donker)

Een detail van de andere kant (sorry hij is een beetje donker)

Nog een keer maar wat verder af

Zo dat was het dan voorlopig!
Goed hij vliegt dus, verdere tests moeten uitwijzen of het ontwerp ook praktisch is maar voorlopig ziet het er goed uit. Wel moet ik een modificatie doorvoeren op het landingsgestel omdat het landingsgestel van carbon op dit moment te slap is. Dit ga ik verbeteren door het materiaal wat dikker te maken, op dit moment staat ie dus op het originele N9 landingsgestel (wat veel te zwaar is). Ook ga ik de accu ophanging verbeteren dat is nu niet echt praktisch en heb gisteren wat beters bedacht, dus weer even achter het 3D CAD pakket en dan komt er wel weer iets moois en beters uit hoop ik. Dit zijn eigenlijk de twee punten die nog niet naar tevredenheid zijn. Verder wil ik in de loop van het jaar nog een carbon tail gaan construeren om nog meer gewicht te besparen en eventueel helical gears gaan toepassen om het geluid nog verder te beperken.
De komende dagen ga ik dus weer achter het 3D programma zitten en daarna zal ik aan een nieuwe ligt gewicht canopy beginnen. Ook daar zal ik foto’s van posten in dit draadje.
Tot slot de all up weight: 3621 gram zonder accu's.
Hier gaan nog 100 gram af van het landingsgestel en later nog iets van 80 door de carbon tail. De regelaar die ik gebruik is een prototype Scorpion 130A Opto. Een zeer grote en zware (250!!! gram) regelaar, da is wel jammer, maar hopelijk doet ie het goed. Hier zou ik dus met gemak 125 gram kunnen winnen door gebruik te maken van bijvoorbeeld een Jeti Spin99 of zelfs 285 gram als ik een Kontronik Jive zonder aparte ontvanger LiPo zou gebruiken.
Als je de regelaar even buiten beschouwing laat is het airframe met elektronica zeer licht zelfs lichter dan een MA Ion of Henseleit MP-XL-E met soortgelijke setup, en dit nog zonder het geoptimaliseerde landingsgestel en carbon tail. Dus heb je interesse in een van de ligtste 12S heli's... just PB me ;-)
Greetz,
Michiel.
p.s. Ik heb de heli nu flink op zitten hemelen, nu mogen jullie het van commentaar voorzien
