hoe rookvloeistof aansluiten/ inspuiten?

Ik wil rookvloeistof gaan inspuiten in mijn uitlaat. Ik heb gevonden dat diesel daarvoor geschikt is. Ook werd me aangeraden om 2 of 3 coils rond de uitlaat te laten lopen om de vloeistof voor te verwarmen. In de uitlaat word het pijpje samen geknepen(om het meer te vernevelen) en vast gesoldeerd. Maar ik heb een paar vragen:

- Mijn uitlaat word heel erg heet, is het dan wel mogelijk om te solderen met gewoon tin? Het lijkt mij dat dat gewoon wegsmelt als ik flink gas geef..

- Moet ik een 12v pompje gebruiken om de vloeistof in te spuiten? Zoja; welke pomp levert voldoende druk, zuigt zelf aan,sluit de toevoer helemaal af ook al zit het tankje hoger dan de uitlaat en kan tegen drooglopen?

- Als de rookvloeistof (diesel) enorm gaat roken als hij warm word...hoe houd ik de vloeistof in het koperen buisje koel?

- Als het koperen pijpje warm word, hoever moet het pompje van de uitlaat cois af zitten om te voorkomen dat de plastic aansluiting op de pomp smelt?

Jakko

Benzinemotor neem ik aan?
- Mijn uitlaat word heel erg heet, is het dan wel mogelijk om te solderen met gewoon tin? Het lijkt mij dat dat gewoon wegsmelt als ik flink gas geef..

Hardsolderen met salomobrander

- Moet ik een 12v pompje gebruiken om de vloeistof in te spuiten? Zoja; welke pomp levert voldoende druk, zuigt zelf aan,sluit de toevoer helemaal af ook al zit het tankje hoger dan de uitlaat en kan tegen drooglopen?

Sullivan en 3W hebben dergelijke pompen

- Als de rookvloeistof (diesel) enorm gaat roken als hij warm word...hoe houd ik de vloeistof in het koperen buisje koel?

Niet, zo warm mogelijk. Vandaar ook de windingen rond de uitlaat.

- Als het koperen pijpje warm word, hoever moet het pompje van de uitlaat cois af zitten om te voorkomen dat de plastic aansluiting op de pomp smelt?

Weet niet hoever anderen die afstand nemen maar bij mij is het +/- 10cm en de propwind blaast op de koppeling.

Wat een geweldig forum is dit! Dank je voor de antwoorden.

-De brander hoort iedere man al in zijn gereedschapskist te hebben, dus die heb ik :) Ja het is een benzine moter die flink wat toeren draait, en ook lange tijd draait i.v.m. een nitro :). Ik ga zo even langs de ijzerwaren handel hier in zwolle voor hardsoldeer spulletjes. Dat komt vandaag nog goed.

-De pomp hoop ik zometeen te vinden en te bestellen..

-duidelijk; ik neem een extra veiligheids marge in acht, ik heb er de ruimte nog wel voor. Ik probeer een koellichaampje te freesen zodat het pijpje vóór de plastic connectors nog een beetje hitte kwijt kan.

Zou iemand een voorbeeld kunnen laten zien hoe zijn rook generator setje is ingebouwd? trial and error is leuk, maar een goed voorbeeld kan kosten én tijd besparen...

Jakko

Hartelijk dank ron,
Uit dat topic heb ik inderdaad al een paar antwoorden gekregen. De bovenstaande vragen bleven helaas open, vandaar dat ik ze in een eigen topic wilde stellen. Het andere topic gaat over een andere moter en eissenpakket, dat wilde ik niet vervuilen.
De vragen blijven tot nu toe eigenlijk open staan omdat ik nog geen pomp gevonden heb, en ik weet nog niet of ik enkel de pomp zal moeten aanschaffen of ook electronische klepjes tegen leeglopen van de rookvloeistoftank. Ook zal er mischien een vloeistof verklikker in de tank moeten met een relais om de pomp bij drooglopen uit te schakelen... Ik heb geen idee want bij pompen staat erg weinig beschreven over de dingen die ik zoek.

Jakko

Motor is voor een smokesystem totaal niet belangrijk enkel hitte en liefst zoveel mogelijk. Met een benzinemotor lukt het dus best omdat die een grotere hitte afgeven

Terugslagklep zit bijgeleverd bij de sullivan pomp(bestelid SULS754). Dergelijke pomp heb ik zelf en men heeft geen extra dingen nodig om het geheel werkend te krijgen, behalve mss langere darmen dan degene die erin zitten.
Droogloopbeveiliging zit er niet in maar de pomp kan er tegen. Hoe de pomp er intern uitziet staat ergens ook op een site maar die ben ik kwijtgeraakt. De werking is zo dat er een wiel of zo over een darm wrijft intern die voor het verpompen zorgt.
Hij blijft pompen tot de tank leeg is en dan ziet men dit wel want er komt geen smoke meer uit :)

Op Hobbycity heb ik de pomp gevonden die ik zocht voor een mooie prijs en mét aansluiting op de ontvanger. Word eenvoudig mee geregeld op het gas :D
Jakko

De sky writer bedoel je?
Mocht je hem bestellen laat dan even weten hoe hij bevalt, Ben erg benieuwd naar dit product.

Mike

Ja inderdaad dat is de pomp. 74€ O uit mijn hoofd. Ik ben nog een paar dagen bezig om mijn hele bestelling bij elkaar (uit te) zoeken omdat ik nog begin thuis te raken in alle Kv's, balancers, regelaars, bereik, 35, 40Mhz en de Giga Hz'en. Super veel info op het forum ;)
Jakko

De sky writer bedoel je?
Mocht je hem bestellen laat dan even weten hoe hij bevalt, Ben erg benieuwd naar dit product.

Mike

Die doet het wel hoor;)

nederweeeert_46_.jpg

nederweeeert_47_.jpg

Zijn idd wel erg veel draadje over dit onderwerp.....

Is die die Sky Writer?
Ziet er goed uit!
Als mijn Greenley af is ga ik er mischien ook een smoke-systeem in maken,
Eerst het ontwerp nog een beetje aanpassen, V-stelling eruit halen, romp iets smaller maken, en de roeren vergroten, Ik hoop dat hij dan smoke-waardig is.

l8er m8
Mike

Werkt perfect, maar ik gebruik het alleen op shows, na iedere vlucht maak ik de boel schoon, zodat mijn kist niets te lijden heeft, maar goed, het is wel leuk:D

nederw_7_.jpg

kan je dit ook toepassen op een 15 cc 4t saito of wordt deze niet heet genoeg?

Ja hoor, kan best.

Heb het zelf ooit eens gedaan met een 11.5cc OS viertakt op een kleine Pipercub van Goldberg. Je hebt geen dik rookspoor maar ruim voldoende om het goed te zien. Belangrijk is om dicht bij de motor in de bocht in te spuiten. En ik deed het zonder pomp gebruikmakend van de carterdruk.

Bij methanol heb ik met 20% olie al een mooi rookspoor, ook met viertakt. Anders aan de 25% olie, heb je wel een leuk effect zonder extra moeite:D

Zijn ze zeker heel blij met je in de pits............ :rolleyes:

Wel zo gemakkelijk als je het aan en uit zetten van de rook wat kan sturen anders dan je motor uit te moeten zetten.

Back