2s lifepo als ontvanger accu

Hi

Heb even gezocht maar kan er geen draadje over vinden, bij deze dus.

Ik ga zowel in mijn extra als in mijn yak lifepo als ontvanger accu gebruiken, maar wijfel eigenlijk nog of ik er een diode moet tussen zetten om de spanning te verlagen met 0.6/0.7 volt. Ik gebruik allemaal Hitec servos.

Heeft iemand hier al ervaring mee ?

Bart,

In de Sebart Sukhoi 140 gebruiken we ook 2s LiPoFe als ontvanger accu.
Het probleem is vaak de ontvanger, welke niet teveel spanning mag hebben.
Bij ons geen probleem, de Spektrum ontvanger kan nog veel meer spanning aan.

Als je ontvanger niet geschikt is voor hoge spanningen, dan is een powerswitch met voltage regulator mogelijk. Diodes zou ik niet doen, het werkt wel, maar alleen bij lage servo stromen, zoals bij indoor modellen.

Bert

Ik gebruik alleen maar spektrum ontvangers, voor de extra een AR9100 ( 2x 2s dus ) en voor de yak de AR7000. Als ik jou tekst goed begrijp gebruik jij direct de 2s lifepo voor ontvanger accu in Sebart.

Bart,

Inderdaad 2s A123 cellen (1100) met een AR 7000 ontvanger en 4 x JR 8715 servo's.

Gaat prima, Didier gebruikt ook dezelfde set up in zijn Sukhoi 140.

Ik had het idee om beide ontvanger accus voor de ar9100 tegelijk te laden
als een 4s accu. Maar de eis is dan wel dat de ontvanger beide accus
nagenoeg gelijk gebruikt ( leeg trekt ).

Heeft iemmand hier ervaring mee, zou wel mooi zijn hoef ik nooit meer
thuis de boel op te laden, 10 minuten op het veld en klaar is Bart.

Bart,

Ik had het idee om beide ontvanger accus voor de ar9100 tegelijk te laden als een 4s accu. Maar de eis is dan wel dat de ontvanger beide accus nagenoeg gelijk gebruikt ( leeg trekt ).

Emcotec DPSI RV Mini 5 of 6 Magic er tussen :p

Deze ziet bij gebruik van 2 x 2S LiPo deze als 2S2P bij het laden. Probleem voor je opgelost.

Uit de handleiding van de DPSI RV Mini 6 Magic

Simultaneous charging of both connected batteries while connected to
a DPSI RV Mini is only possible with Lithium Polymer batteries. LiPo
batteries may be charged in parallel because the DPSI discharges
these batteries absolutely identically and therefore having identically
discharge states. This means: both batteries are interconnected in
parallel for charging by means of a V-cable (positive to positive,
negative to negative). This makes it a "2S2P“-battery. Cell number
(voltage) stays the same, charging current may be doubled.
Corresponding charging cables are available from EMCOTEC.

Laatst bewerkt door een moderator:
Teus, heb jij al eens bekeken wat een AR9100 voor ontvanger is ?

En mag je door die mini 20-25A laadstroom ( 2s2p ) sturen continue, het gaat hier over A123 cellen.

Bart,

Nu wel........... Dan is een DPSI een klein beetje dubbel op :rolleyes:

De Mini kan 5A continue en 50A voor 10sec. piek leveren bij gebruik lipo. Je kan er ook A123 enz. aanhangen maar er staat alleen in de manual dat bij gebruik LiPo hij er 2S2P van maakt. Ik had in het hoofd dat dat bij gebruik Lixx was. Is misschien wel zo maar dat zou je dan eens bij Emcotec moeten informeren.

edit:

Hoe het dan met het laden zit t.a.v. max. laadstroom weet ik niet. Je laad over 1 accu, dat is geen probleem, die dan inwendig is verbonden (V-kabel) met de andere accu. En of deze verbinding 25A aan kan?

Gr. Teus

Laatst bewerkt door een moderator:
2s lipo voor ontvanger

Mooi om eens wat te vinden over dit onderwerp.
Heb zelf een Ar 6200 ontvanger en wil deze ook aansturen met een 2s lipo.
Nu is dat geen probleem maar hoe zit het met de output naar de servo's en metname de AMP. (digitale servo's)
Kan ik zonder BEC werken of moet deze er echt tussen. (wel besteld)
Is een 2s 2200mah voldoende voor 5 digitale servo's (9kg).
Een paar vragen aan zij die hier al ervaring mee hebben.
Alle nuttige tips welkom.

Gr Sas

Sas,
Hier dan wel een poging een antwoord op je vraag te geven.

Je zult op internet even moeten zoeken of de servo's tegen 5 NiMh kunnen
Dan is de stap naar 2 x A123 cellen niet zo'n probleem.

Ik moet wel zeggen dat ik er er toch nog een schottky diode tussen heb
zitten om de spanning toch nog 0.3 volt lager te maken.
Houd er wel rekening mee dat men dan nog steeds 0.3 volt boven de specs van
bijvoorbeeld de hitec servo's zit. dus er blijft een klein risico aan wezig. Maar
er zijn er meer die dit op deze manier doen met hitec servo's, en met nog groter kisten als mijn Yak 54.

Ik heb het volgende gemaakt voor mijn Extra 88"

hier kunnen dus twee A123 ontvanger accu's op die dus via de mpx connecter in
serie geladen worden als een 4S pakket, het hoeft echt geen 200 euro te
kosten om dat te regelen

Hier in mijn extra.

LiFePO4 Cells / Packs - 6.4 LiFePO4 Battery Packs

De 18650 en kleinere cellen hebben 3.2v specs en kom je uit op een 6.4v spanning, lijkt mij veilig genog om direct een ontvanger en servo's op aan te sluiten (gezien de spanningen van een goede 5 cellen NiMh pakket)

Deze had ik ook gevonden:
Tenergy LiFePO4 RCR123A 3.0V 750mAh Rechargeable Battery (as low as) $2.79 ea!
Deze zijn 3 volt per cel en zijn iets groter dan 2/3A, dus de ideale cel voor een 2S2P ontvangerpakket, helaas kunnen deze cellen weinig stroom leveren.

lipo ontvanger accu

Bart,
Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik was nog niet bekend met de 123 cellen, even gegoogled.
De set-up die ik nu wil plaatsen in een Laser 200 (2.10 wingspan) is vooralsnog 4 power Hd servo's en 1 fut 3001 op gas.
Ontvanger AR 6200 met een 2200 2s 20c lipo waar een BEC tussen komt om max 6 volt te maken.
Weet nog niet of dit voldoende oplevert voor een dagje vliegen. (waarschijnlijk worden het 2 lipo's met 2 bec's)
De servo's kunnen volgens de spec;s 7.2 volt hebben wat dus theoretisch te weinig is voor een 2s lipo.
Ik kan in de manual van de AR 6200 (spectrum) niets terug vinden betreffende max stroom (amp) die hier door heen mag gaan, heb ook niet de kennis op dit gebied.
Verder begrijp ik dat de input ook de output is (ontvanger) en dus zal er een BEC tussen moeten.
Aan de hand van dit topic ook nog even naar de links gekeken maar gezien de prijzen is dit nog even geen optie.
Wat is jullie idee van deze oplossing???

Mvg Sas

Je kunt niet zonder tussen komst van een powerbox of iets dergelijks, 2 accus + 2 BEC's op een 6200 aansluiten ( De 9100 heeft daar specifieke aansluitingen voor), maar een grotere lipo mag altijd.

Ik zou met die servo's voor de A123 gaan, gewoon direct aansluiten op de ontvanger, en klaar( servo's en ontvanger kunnen er gewoon tegen).
En je hebt dus ook geen beperking ten aan zien van de te leveren stroom.
Bij een BEC systeem dus wel, daar zit dan ook een gevaar, als BEC te weinig kan leveren zakt de spanning in, als er te veel gevraagd wordt. dit heb je dus niet met de A123 die direct zijn aangesloten.

Ik heb de A123's gepakt omdat ik die kan laden met 10 ampere, waardoor het formaat niet meer belangrijk is. Zitten bij mij in 10 minuten weer vol.
De A123 kun je bij de besturings stromen ook niet echt kapot maken en gaan toch veel langer mee ( levens cycly) als de gemiddelde lipo(G3 acci's buiten de vergelijking gehouden).

Bart

Ok,
Maar ik heb begrepen dat je 1 lipo met BEC kan aansluiten op je ontvanger.
Is een 8a BEC voldoende.
Ga je voor 2 lipo's met 2 BEC's zal je een powerbox moeten gebruiken.
Dat is natuurlijk de meest veilige optie.
Of is de set-up die jij voor de A123 cellen hebt gemaakt ook mogelijk voor de 2 lipo 2 bec optie.

2S lipo op ontvanger

Jullie moeten eens contact op nemen met een modelbouwwinkel in rijen [NB] deze man lost de problemen van jullie voor tien euro op robbe heeft ook zo'n schakeling in zijn collectie zitten

Back