Ronde gaten maken in balsa en triplex

Hoi allemaal,

ik ga binnenkort een toestel van plan bouwen. De onderdelen zullen uit balsa en triplex gezaagd worden. Nu heeft men op de tekening overal in de ribben en zo mooie ronde gaten voorzien om alles een beetje lichter te maken.

Ik vraag me nu echter af hoe je het best deze gaten (in verschillende maten) kan maken ?

Groetjes,

Davy

Ja. :-) Een pijp is hol, een staaf is massief. Tenminste....zo ben ik het gewend.

Ik weet nu wel niet welk toestel je gaat bouwen, maar je moet je afvragen of het wel de moeite loont gaten in de ribben te maken. Het ziet er soms wel fraai en licht uit, maar de gewichtsbesparing is soms minimaal. Zelf bouw ik veel van plan en eigen ontwerp, en ik heb nog nooit ribben 'uitgehold'. Als je pakweg 2 mm balsa ribben haat uithollen worden ze wel redelijk fragiel. Bezit je een freesmachine ? Dan is het mischien nog te doen, maar met een cuttermesje een een boormachine om de hoeken rond te krijgen is het echt een priegelwerkje, waarbij geregeld een rib sneuvelt, vooral door het doorscheuren langs de nerven.
Rompzijkanten uit triplex zijn wel makkelijker uit te snijden en dit loont meestal wel.

Met een gatzaag moet dat lukken. In de bouwmarkt verkopen ze setjes waar een aantal oplopende maten in zitten, dat kost niet veel. Wel zal de vertanding niet op balsa voorzien zijn, je zal dus veel toeren moeten maken bij weinig druk anders wordt het een rafelzooi.
phsaws01.jpg

Ah, ik lees nu pas, gaten in de ribben... dat zullen te kleine gaten zijn voor een gatzaag.

Laatst bewerkt:
Bart,

zo'n setje heb ik dus , maar ik veronderstelde ook al dat dit niet echt goed zou werken op balsa. Ook zijn de gaten verschillend van maat t.o.v. het setje wat ik heb ! Aan mijn Dremel had ik nog niet gehad. Het zullen dan misschien geen prachtig ronde gaten zijn, maar beter dan niks ?

Groetjes,

Davy

Ik maak geen grappen hoor. Die dingen heten circle cutter en bestaan gewoon voor balsa.

Het maken van gaten heeft wel degelijk zin qua gewicht.

Hey Bertus,

dat ziet er handig uit ! Denk je echter dat het stevig genoeg is voor balsa EN triplex ? Ik vond dit niet dadelijk terug in een Belgische/Nederlandse webwinkel.

Op Ebay vond ik hem wel !

Ik vond ook dit. Zou kunnen passen op mijn Dremel. En is wel sterker denk ik ?

410XXE63EFL._AA280_.jpg

Groetjes,

Davy

Hallo Dave

Zo'n circle cutter is niet voor balsa , daar kan een stukje depron of folie mee snijden maar geen balsa . (ik heb er zelf een dus)

Je moet gewoon vaker bij de bouwverslagen kijken , bij mijn draadjes was je dan dit setje tegen gekomen .

673849b42a84a7c8a.jpg

Is 15,20,25,30 en 35 mm

Kost maar een tientje . (Bouwmarkt)

Forstnerbohrer-Satz Tuning-Werkzeug.de

Met hoge snelheid boren in balsa . ;)

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Johan,

ik was eerst gaan zoeken op "gaten en balsa" in het forum maar kreeg niet dadelijk een thread terug waarin dat specifiek in de titel stond ! Shame on me dus ... :-)

Zelfs zo'n setje heb ik nog liggen (spliksplinternieuw) maar had er niet van gedacht dat dit op balsa zou kunnen werken ! Zal het dus snel eens moeten uittesten...

Wat vind je van die Dremel tool die ik hierboven toonde ?

groetjes,

Davy

Dat setje van Johan is wel het mooist, maar dat een circle cutter in balsa niet werkt, is domweg niet waar. Dat werkt wel degelijk en prima ook. Johan's setje is wel mooier en werkt sneller.

nu ga ik toch ook echt achter henri staan.

zo;n circle cutter werkt prima in balse. *triplex tot 1mm zou nog moeten gaan mits je het staps gewijs doet.

Echter let wel dat je verschillende kwaliteiten van dat tooltje hebt.

ik heb ooit een metalen gehad met een heel klein mesje *dus niet met een pennetje.

echter tsja wat je uitleent moet je aan bewaking stellen anders verdwijnt het helaas..

Dat setje van Johan is wel het mooist, maar dat een circle cutter in balsa niet werkt, is domweg niet waar. Dat werkt wel degelijk en prima ook. Johan's setje is wel mooier en werkt sneller.

Met zo'n cutter kan je misschien een gat in balsa krijgen maar is voor meerdere gaten niet te gebruiken .

De dremel is misschien voor grotere gaten goed te gebruiken maar ik gebruik dan de dekupeerzaag .

Mvg Johan

Als je zegt 'mijn setje werkt beter' geef ik je helemaal gelijk, maar ik ben het oneens met dat een cirkelsnijder niet bruikbaar zou zijn op balsa, al dan niet voor meerdere gaten.

In de bouwverslagen op dit forum zijn meerdere verslagen te vinden waarin men hele ribbensetjes van meerdere net ronde gaten voorziet op deze manier. Ik heb zelf ook zo'n ding en het werkt prima. Je moet alleen niet te snel willen snijden en het kost wel mesjes, net zoals bv. bij folie.

Dat ding met de dremel lijkt mij eigenlijk nog de minste oplossing van allemaal.. veel te veel gereedschap voor zo'n klein klusje. En grotere gaten idd decoupeerzaag of bv figuurzaag(machine) :)

Waar heb jij jouw setje gehaald? Wat kostte het? tzt zal ik ook weer een hele set gaten moeten maken met wat balsa er omheen, en op hoge snelheid boren gaat natuurlijk wel een stuk makkelijker :)

dit gaat heel gemakelijk met een gaten zaag
766215.jpg

te koop bij de meeste doe het zelf zaken (alleen de "zaag" van de juiste diameter in houder zetten en dan boren/zagen) ;)

Hey Eric,

zo een setje heb ik ! Ik zal het eens uitproberen. Of ik kom (zoals ik eigenlijk al 2 weken had moeten doen) eens langs deze week en dan toon je het me gewoon ! :-) :-)

Groetjes,

Davy

Back