Is deze voeding geschikt?

6S lipo is 25volt dus zal er 10A uit je voeding getrokken worden, kan dus....

Een Graupner voeding 20A kost je maar 49 euro en omdat die switched is ook nog eens een heel stuk lichter.

Vanaf de beschrijving lijkt het mij een prima voeding....

Je wilt een 6s met 5A laden, dus 23 x 5 = 115W
Afgerond heb je een min 150 voeding nodig.
Een 20A 13,8 voeding is al ruim 260W!

Als je op zoek bent naar een budjet oplossing, dan kun je ook deze nemen: SPI-Small Practical Innovation / LYNX modelbouw RC Modelbouw, electronica ontwikkeling en fabricage | FS-PS20E FUSION POWER SUPPLY PS20

Zelf sinds kort in het bezit van 2x Graupner 30A voeding en deze bevallen mij zeer goed. Ik had ze voor 85,- EUR p/st bij www.rctstore.nl te Velserbroek.

Groet,

Julius

P (watt) = U (volt) * I (ampere)

Je rekent eerst aan de hand van de gewenste laadstroom (ampere) en de spanning (voltage) van je lipo het vermogen (watt) uit wat je nodig hebt.

Daarna reken je met behulp van het vermogen (watt) en de spanning (volt) de benodigde stroom (ampere) uit die je lader kan leveren.

Dus jouw voorbeeld. Stel je wil een 12s lipo laden met 5A. Een 12s lipo is maximaal grofweg 50.4 volt. Dus 50.4 volt bij 5A.

P = U * I
P = 50.4 * 5
P = 252 Watt

Je hebt dus 252 Watt vermogen nodig.

Stel je voeding is 12v (sommige laders kunnen 24v). Je wil dan dus een voeding die 252 Watt kan leveren bij 12v

P = U * I ---> I = P/U
I = 252/12
I = 21A

Je hebt dan dus een voeding nodig die minimaal 21A bij 12v kan leveren.

Even een vraagje in dit verband, zonder er een nieuw topic voor te openen...

Als je een voeding hebt met slechts 1 uitgang (allez, twee, een rooie en een zwarte), die een stevige 40 A kan leveren, heb je dan de mogelijkheid om die uitgang te splitsen ?

Stel : ik wil 2 laders gebruiken die elk 2 lipo's tegelijk kunnen laden. Ik wil aan elke lader 2 6S 5000 mAh lipo's hangen, en die allemaal tegelijk laden. Dat wil zeggen dat ik de ene uitgang van de voeding dus moet splitsen, en daarop 2 laders moet hangen. Dat zou een totaal verbruik opleveren van pakweg 25 x 5 x 4 = 500 W zonder verliezen. Theoretisch kan ik dan een voeding van 40 A 13,8V gebruiken : die geeft 552 W.

Magda ?

Ja én nee. Een aangesloten lader zorgt voor fluctuaties in de voedingsspanning. Het kan zijn dat een tweede, op de voeding aangesloten lader die fluctuaties niet fijn vindt en niet goed werkt.

Je kunt ook gerust 2 laders op 1 accu aansluiten, dat werkt gewoon weet ik uit ervaring. Dus ik zou niet weten waarom dit niet zou kunnen. Als de spanning teveel inkakt zal de lader afslaan en een low. batt melding geven.

In mijn reactie sprak ik over fluctuaties in de voedingsspanning. Niet over het zover inzakken van de klemspanning van de voeding dat een low battery waarschuwing wordt gegeven.

Veel laders willen een vlakke voedingsspanning zien. Juist een al aangesloten lader zorgt er voor dat de voedingsspanning niet vlak is. Een tweede lader kan, met nadruk op kan, problemen krijgen met deze niet vlakke spanning.

Dit schrijft Schulze er over:

Wenn ein nextGeneration an einem Stromaggregat oder mehrere nextGeneration an einem
Netzteil betrieben werden muss die Stromversorgung durch einen Pufferakku stabilisiert werden
um Wechselwirkungen zwischen dem/den Ladegerät(en) und dem Netzteil zu verhindern.

Maar inderdaad, niet alle laders hebben hier merkbaar last van.

Ik ben een leek wat elektriciteit betreft, dus misschien domme vraag, maar heeft jouw reactie iets te maken met het feit dat je een 'gestabiliseerde' voeding nodig hebt voor een lader te voeden ? Om geen fluctuaties te hebben ?

Je moet altijd een gestabiliseerde voeding gebruiken om een lader op aan te sluiten. Maar stabiel is blijkbaar niet stabiel genoeg. Zie de bovenstaande reacyie van Schulze.

Stabiliteit is ook maar een betrekkelijk begrip.
Hoe stabiel een voeding is hangt o.a. af van het vermogen en de mate waarin de stabiliserende schakeling belasting pieken kan opvangen.
Belasting pieken ontstaan al bij alleen een extra lader aansluiten op een voeding en dat zal dus meteen al hogere eisen aan de voeding stellen.

Laatst bewerkt:
De stabiliteit van de voeding is niet het probleem het heeft met de piekstromen te maken. In de laders zit vaak een booster schakelingen die de ingangsspanning (van de voeding) omhoog brengt om ook meerdere cellen in serie te kunnen laden. Die booster is een schakelende voeding en die kan behoorlijke stroompieken vragen. Die stroompieken kunnen zo hoog worden dat ze boven de maximale stroom van de voeding uitkomen. Daardoor zal de voeding even iets in kunnen zakken.
Wanneer je twee laders aan de voeding hangt zullen die stroompiken zeker boven het maximum uitkomen en de voeding echt in de problemen kunnen brengen. Dat is de reden dat Schulze aanraadt om de voeding aan een accu te kopelen en dan de laders daar weer aan. Die accu fungeert dan als een reuze elko en levert de grote stroompieken. De spanning zal dan niet meer, of altans veel minder, inzakken waardoor de laders wel goed zullen werken.
En nee, een elko zal niet werken want de waarde daarvan zal niet groot genoeg zijn. Als je een elko zou willen gebruiken zal die net zo groot moeten zijn als een vuilnisbak!

Back