Flamingo!!!

Kijk eens wat ik bij papa op zolder vond!!!

Flamingo!

full

En van de andere kant....

full

Kijk eens wat een neusje!!!

full

Met een oud RC tijdschrift met een artikel over deze kist...

full

Met remkleppen en rolroeren!

full

Ik wil hem opnieuw gaan opbouwen, met wat modernere servo's en (ja je raadt het al) een brushless set.
Ik heb veel tips nodig, maar ga me niet haasten om deze in de lucht te krijgen. Wil het wel goed doen, maar heb niet zoveel ervaring met het opknappen van oude kisten.
Vind het wel erg zonde van het neusje trouwens om die af te kappen:(.

Dus tips en links zijn welkom!

groeten, Jorn

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een mooie kist... maar je gaat toch niet het neusje eraf kappen!!!
DAT KAN JE NIET MAKEN!!!!! ;)
Serieus, heel erg zonde hoor!

Ja hij heeft wel gevlogen, maar dat is denk ik al meer dan 20 jaar geleden.

En... wat mijn papa nog allemaal op zolder heeft liggen... daar krijgt de VGG een staande ovatie van, als je begrijpt wat ik bedoel.

Als je het zonde vind om de neus eraf te halen.....

HET IS NIET VERPLICHT HOOR!

Er is hier nog nooit iemand gebanned omdat hij de neus op zijn zwever liet zitten. Een historische kist als dit moet eigenlijks je origineel laten. Kan het niet anders omdat je anders niet kan vliegen, doe het dan als laatste om iets te bedenken om de originele neuskegel voor de propellor te kunnen zetten. Is de neuskegel mooi rond zodat hij in principe kan draaien zonder slingeren?

er zal vast een hele mooie starthaak onder die romp zitten.... ooit is ie bedoelt om te starten zonder motor, dan zal dat nu ook nog wel werken..
nee super mooie kist man! ziet er gewoon nog uit als nieuw..

Dat zou kunnen, maar ik ben bang dat dat met motordomping en dergelijken er een beetje raar uitgaat zien...
Ik zit ook nog een beetje te twijfelen of ik dat wel echt zou doen, maar ik wil er graag mee vliegen en ben geen fan van elastiek e.d.. Het is gewoon erg praktisch, zo'n motor.

En er zit idd een starthaak onder, geen mooie maar wel functioneel. een gebogen staaldraad :).

Laatst bewerkt:
Is een klap prop op romp niet iets..het zou zonde zijn om het neusje door te slijpen! Er zijn ook zwevers die de prop laten wegklappen in de romp, en bij het stijgen omhoogklappen tussen de vleugels óp de romp..álles maar niet de prop voorop ;)
Jakko

Wat een prachtig model. Meteen eens geGoogled om te kijken of het misschien nog leverbaar is... nee dus, het toestel is een paar maal opnieuw in productie gebracht door Multiplex en ten laatste nog door een andere firma, maar ik denk dat de jouwe het oermodel is want die ik kan vinden hebben allemaal minder neus dan deze.
Niet afzagen dus, museumstuk! Er is bij Leeuwarden toch wel een club met een Hückepäck of een lier?

Jorn,
Ik krijg er geen staande ovatie van maar een stijve...nou ja laat ook maar.
De Flamingo is wel één van de meest aansprekende klassiekers, destijds de lat waarlangs alles gemeten werd. Op RCGroups is er wel het één en ander over te vinden.

Over die neus; ik ken de twijfel. Tegelijkertijd, iedere keer dat ik mijn Cirrus zonder poespas veilig op hoogte breng en lekker mijn rondjes draai ben ik dat vergeten. Op 30m afstand zie je het echt niet meer.
en als je netjes zaagt kun je de originele neus met een propadapter zo in de plaats van de klapprop zetten als je motorloos wilt vliegen. Zie Twee neuzen op een Cirrus

Dus...gewoon doen wat je zelf het prettigst vindt. Ik hang mijn Cirrus ook wel eens aan de hoogstart maar dat heeft wel meer risico dan op de motor omhoog. En het is véél meer gedoe natuurlijk.

Succes ermee!

Stukje over de Flamingo:
"The Multiplex Flamingo is my favorite from the very early 80's. It was a modern F3B model in its time. The four ballast tubes, two in each wing (900 g), made the glider fast and the performance range was great. E 193 airfoil together with the nice geometry made the flying characteristics nice and precise. Probably the first multitask duration glider in mass production. Many pilots, including me, began their F3B career with this model.. Flamingo was also a great performer on the slope, especially in light wind conditions. It was for sure a nice club-model for fun flying and duration - Joakim Stahl"

http://www.rc-soar.com/classic/classicidx.htm

Laatst bewerkt door een moderator:
Een van de beste zwevers ooit en jij durft daar de neus vanaf te zagen.........
Men neme 30 meter elastiek en 100 meter lijn en afschieten maar, gegarandeert dat je lang genoeg boven blijft, vooral als er een beetje thermiek is.

Maak er anders een sleephaak in zodat iemand je met een klein model al naar boven kan slepen. Veel extra power is er niet voor nodig.

Even voor de goede orde... de neus zit er nog op. Maar ik zie dat gedoe met elastiek echt niet zitten. De oude neus weer voorop de spinner zetten lijkt me wel wat, ik hoop dat het ook uitvoerbaar is.

Even voor de goede orde... de neus zit er nog op. Maar ik zie dat gedoe met elastiek echt niet zitten. De oude neus weer voorop de spinner zetten lijkt me wel wat, ik hoop dat het ook uitvoerbaar is.

Ja, mits de neus mooi rond is. Sommige vliegtuigen hebben de punt iets uit de midden aan de onderkant zitten. Dan zou de zaak gaan slingeren. Dan kan het nog wel, via een holle motoras of een planetaire aandrijving.

Oei! Dat klinkt ingewikkeld... Maar hopen dat de punt recht en rond is dus. Maar hoe zit dat dan met de motordomping, krijg is dan een knikje in de neus?
Ik heb mij trouwens laten vertellen dat dit model later verboden werd bij wedstrijden vanwege de scherpe punt. Weet niet of het waar is maar goed.

De afgezaagde neus als spinner gebruiken lijkt mij geen goed idee. Onbalans, niet goed recht te krijgen, motordomp zal inderdaad een knik geven. Ziet er dus niet uit en als door onbalans je motor met schotje en al een eigen leven gaat leiden ben je nog niet jarig....
Een klapprop met spinner én de originele "zweefneus" prepareren, en dan monteren wat je die dag wilt gebruiken.

Een van de beste zwevers ooit en jij durft daar de neus vanaf te zagen.........
Men neme 30 meter elastiek en 100 meter lijn en afschieten maar, gegarandeert dat je lang genoeg boven blijft, vooral als er een beetje thermiek is.

Helemaal mee eens !!!

Ik stem ook tegen.

Heb trouwens nog een tekening van de FLAMINGO, maar ik heb helaas geen kunststofromp.....

Groeten, JH

Gevoelsmatig heb ik ook erg veel weerstand tegen het afzagen van zo'n neus. Juist omdat het zo'n karakteristiek model is. Zulke puntige neuzen kom je bijna niet tegen, je haalt een deel van de spirit van dit model weg.
Aan de andere kant begrijp ik je overwegingen ook wel. Een elektromotor is verdomde makkelijk en het starten is denk ik inderdaad veiliger zoals Arjen aangeeft. Maar het starten met elastiek heeft ook zo zijn charmes. Persoonlijk vind ik het heerlijk om een beetje aan te klooien met een lijn, en als je weet waar je mee bezig bent kan het echt wel veilig. Je moet wat gevoel krijgen voor de combinatie vliegtuig/wind/spanning etc. Helaas nu even geen zwever meer voor aan de lijn nu mijn Sagitta900 overleden is.

Mooi laten zitten dat neusje, wat een prachtige kist!
Als je er wel mee wilt gaan vliegen, kom dan eens bij ons lang op de club,
We hebben een lier en er word af en toe ook wel gesleept.
www.llc-aeria.nl
Mike

Back