Klein/Groot onderhoud?

Hallo,

Wanneer, wat en hoe moet je je motor een onderhoudsbeurt geven? Als je gewoon een fun rijder bent.

Ik zelf doe telkens als ik gereden heb, wat afterrun in de cilinderkop en kuis mijn luchtfilter uit. Mijn motor heeft nu een kleine 4l gelopen, inclusief inrijden (6tankjes). En doet het nog steeds heel goed. Ikzelf rij altijd zeer rijk, en laat de temperatuur nooit hoger worden dan 120° max. Het is een .28 (4.58cc).

Nu vraag ik mij af, kan ik op deze manier makkelijk 25l+ rijden zonder problemen? Of zijn er noodzakelijke dingen die regelmatig vervangen/gecontroleerd dienen te worden?

Van zodra hij moeilijker begint te lopen, regelmatig afslaan, weinig compressie, word het dus tijd dat ik dit => piston en sleeve

piston-sleeve-compare.jpg

Ga moeten vervangen. Nadat deze zijn vervangen, heb ik terug een zo goed als nieuwe motor en kan ik er terug 25l tegenaan. Kan je deze set (piston & sleeve) zoveel vervangen als je wil? Of zit hier een maximum op ivm slijtage oid?

Dit is hoe ik het nu allemaal zie. Is dit juist of zie ik wat over het hoofd?

Alvast bedankt

Niels

Ik denk dat je ook wat aandacht aan je drijfstang moet besteden. Bij wedstrijdmotoren slijten die vaak harder dan de piston en sleeve. Je kan de speling van de drijfstang op het big-end gemakkelijke controleren door het carter deksel te verwijderen en daar te kijken.

The piston en sleeve zouden gemakelijk 20liter mee moeten gaan voor een hobby/fun rijder. Je kan de piston en sleeve in principe zo vaak vervangen als je wil, maar andere onderdelen slijten ook (lagers, drijfstang, big-end).
Je zal uiteindelijk dus goedkoper uit zijn om eens een nieuwe motor te kopen ipv telkens te blijven vervangen.

Levensduur is nooit te zeggen, je kunt prima onderhoud plegen maar een verkeerde brandstof of een net iets te arme afstelling kan de levensduur snel doen verminderen.

Als na 10 liter je set nog steeds in orde is kan je de drijfstang vervangen, hoe goed die eruit kan zien kan die aardig vermoeid zijn. Die paar euro kan het waard zijn.

roelof .
word de motor weer als nieuw als je hem een nieuwe cil en zuiger/lagers en drijfstang geeft.
of is een nieuwe motor altijd lekkerder?
de prijs van een nieuwe scheelt soms niet veel.
groeten wiebe.

Als je een vastloper hebt gehad is het wijs om een nieuwe motor te kopen, de crankpin kan bv. krom geslagen zijn. Een versleten motor kan je altijd opbouwen maar als de lagers ook de nodige liters erop hebben zitten moet je er rekening mee houden dat die later ook nog gaan komen en dan worden de totale kosten van een revisie ineens niet zo aantrekkelijk meer want een set met drijfstan en lagers brengt je aardig op weg naar de kosten van een nieuwe.

Stel dat een nieuwe motor €130 kost. Loont het dan deze te reviseren? Of ga ik beter onmiddelijk voor een nieuwe?

Word me wel een dure hobby op deze manier. Ik rij elk weekend gemiddeld 10tankjes aan 150ml/tank = 1,5l x 4 = 6l/maand.

Dus in theorie zou ik elke 4maand een nieuwe motor moeten kopen!?
Misschien toch beter maar eens uitkijken naar een 1/8ste brushless setje...

Stel dat een nieuwe motor €130 kost. Loont het dan deze te reviseren? Of ga ik beter onmiddelijk voor een nieuwe?

Word me wel een dure hobby op deze manier. Ik rij elk weekend gemiddeld 10tankjes aan 150ml/tank = 1,5l x 4 = 6l/maand.

Dus in theorie zou ik elke 4maand een nieuwe motor moeten kopen!?
Misschien toch beter maar eens uitkijken naar een 1/8ste brushless setje...

Voor dat geld kan je lijkt me beter een nieuwe motor kopen.

Hoe zit het dan bij andere nitro rijders? Veranderen jullie dus om de 4 a 5 maand van motor? Of hoe lossen jullie dit op?

wanneer de compressie weg is een andere piston/cilinder, wanneer die weer versleten is een nieuw blokje.

Maar ik rij wel wat minder dan jij;)

grtzzz

Als het nodig is en anders alleen in de winter maanden.

Blok helemaal uit mekaar halen en controleren schoonmaken en onderdelen vervangen. Onderdelen zijn vaak niet zo duur, dus meteen een nieuwe motor kopen is onzin. Als je goed met je blokje omgaat kan er niet veel gebeuren.

Ik vervang standaard elke winter mijn O ringen en andere silicone onderdelen en de one way, voor de rest niks eigenlijk, tenzij er wat kapot is. Ik heb hier een LRP spec 2 .28 blokje in gebruik en die doet het al 2 jaar zonder slijtage schade.

Als je geen zin hebt om je blok steeds te verslijten dan kan je beter investeren in een beter motortje, Voor een eurotje of 250 heb je top kwaliteid in huis hoor. Daar kan niet veel mee mis gaan mits je het allemaal volgens de "boekjes" doet.

Onthoud elke rijder is anders dus elke motor slijt anders. Je zult hier zelf je beste weg in moeten vinden.

En er zijn uiteraard genoeg mannieren om je blokje een langere levensduur te gunnen afterun-temperatuur meting-goede inloop-juiste fuel-juiste afstelling-onderhoud van buitenaf-luchtfilter schoon houden-niet de auto vertikaal vasthouden enz enz

Ik reviseer niets meer. Als ik een motor koop van 500+ euro en ben voor een verse set met drijfstang al 300 euro kwijt koop ik liever een nieuwe motor. Vorig jaar heb ik wel een Novarossi basic setje voor 115 euro met drijfstang gekocht om een leuke trainingsmotor op te bouwen die ook als reserve te gebruiken was en na wat slijpwerk kon ik er redelijke prestaties uithalen.
Nu heb ik een GRP setje (80 euro!) klaar liggen om in een oude Novarossi te stoppen maar daarvoor moet wat veranderd worden (zuigerpen is dikker).

Dit soort projecties zijn leuk en leerzaam en in onze termen ook betaalbaar. Lukt het niet goed hebben we altijd een leuke regenmotor.

Dus ja, 1x per jaar koop ik een super motor voor de wedstrijden en hou er wat andere dingen bij om er mee te trainen.

Het probleem is dat je vaak bij de goedkope 'no-name' motoren geen onderdelen kan verkrijgen.

Dan blijf ik gewoon doen zoals ik bezig ben, rijden totdat hij niet meer wilt. Eerst maar eens kijken hoeveel liter ik erdoor krijg voor er iets sneuveld.

Het probleem is dat je vaak bij de goedkope 'no-name' motoren geen onderdelen kan verkrijgen.

Ook voor goedkopere blokjes zijn alle onderdelen leverbaar hoor, je hebt vast een gebruiks aanwijzing waar de part nummer in staan, gewoon de leverancier even mailen en bestellen. Alles is te koop, het kan alleen even duren eer je het in huis hebt aangezien winkels niet elk schroefje op voorraad hebben ;)

Hoe zit het dan bij andere nitro rijders? Veranderen jullie dus om de 4 a 5 maand van motor? Of hoe lossen jullie dit op?

4 a 5 maand???.... ehhhhh dat redden de Pro rijders niet.
Ik neem aan dat je met "andere" mede hobby rijders bedoeld? Al moet ik bekennen dat 5l nitro per maand toch op aardig niveau is.

Back