Elektro Calmato EP 1400

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door luigi, 19 apr 2009.

  1. luigi

    luigi

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    103
    Hoi,

    Ik heb het forum al een keer van voor naar achter en van achter naar voor doorgelezen maak ik kan eigenlijk niet het antwoord op mijn vraag vinden. Ook ben ik al lid van een club geworden maar daar ook niet de persoon tegen gekomen die mij antwoord kan geven.
    Ik ben van plan een Calmato Elektro (ep 1400) aan te schaffen en gaan vliegen als eerste kist en om het kunst van het modelvliegen onder de knie te krijgen. Ik wil gewoon met de standaard motor gaan vliegen want die schijnt te voldoen. Mijn vraag is welke snelheids regelaar moet ik gaan gebruiken en hoelang zou ik gemiddeld met een Lipo van 2500mah kunnen vliegen?
    Wat zijn de algemene ervaringen met een Calmato Elektro (niet de sport)

    Alle info is welkom.
     
  2. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Volgens mij heb je het forum dan niet helemaal goed doorgelezen:

    er is een topic met veel info!

    Uit mijn hoofd volstaat een 40A brushless regelaar, bijvoorbeeld de turnigy 40A plus.

    Waarschijnlijk kan je 10 tot 15 minuten vliegen, afhankelijk van je vliegstijl...

    Ludo
     
  3. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Luigi, heb je ook gezocht op discussies met 'calmato' (alleen in de titel, anders krijg je veel te veel discussies)? Dan kom je wel een aantal elektro-Calmato discussies tegen.

    Ga je bij Cumulus vliegen? Wil Hofman, de voorzitter, is denk ik je beste vraagbaak voor elektrovliegen. Verder is hij ook elektrotechneut van huis uit.

    Nuttige elektro leesvoer voor de elektro-beginner:
    Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl

    Je zou ook een e-flight calculator kunnen gebruiken, bv. Drive Calculator of MM_Calc:
    e-flight calculators (compilation) - RC Groups
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    40 ampere regelaar en vliegtijd is ongeveer 10 minuten max.
    Wel moet er ongeveer 100 gram lood extra in de neus, dus een grotere accu is aan te bevelen. Bij ons vliegen er 2 rond (laagdekker versie) en ja ik heb met beide gevlogen........
    Het vermogen van de originele motor houd niet veel over, vliegen als een trainer is goed mogelijk, maar verwacht geen echte kunstvlucht.
     
  6. hezik

    hezik Guest

    En met de originele motor is ie ook niet bijster snel, maar langzaam vliegen doet het ding erg goed.

    Het lood is niet strikt nodig, als je een gat in het motorschot maakt en daar je accu doorheenlegt.

    (en ook ik heb er mee gevlogen, heb een leerling die er een heeft, de hoogdekker)

    Als ik eerlijk ben, zou ik hem niet kopen vanwege het zwaartepuntprobleem. Ik kan niet in je portomonaie kijken, maar ik zou heel serieus naar de Multiplex Mentor kijken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2009
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    die Mentor is als trainer idd vele malen beter. Ik heb er zelf eentje en 2 van mijn leerlingen hebben er ook eentje en die vliegen solo ermee, eentje moet het veld en de eigenaardigheden nog goed leren kennen ermee en de andere vliegt er niet zo vaak mee.
     
  8. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    EP vliegt echt niet slecht, ondanks zijn lichte gewicht is er nog best leuk mee te vliegen.
    Moet er wel bij zeggen dat diegene die ik gevlogen heb vliegt met BL setup op 3s, dacht rond de 2200mAh. Ding is in 2 meter los van de grond en landen is echt een eitje.

    Of de mentor beter of slechter vliegt dan de calmato kan ik niet beoordelen.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  10. Airmartin

    Airmartin

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Langbroek
    Hoi,

    De hoogdekker heeft echt een grove ontwerpfout wat het zwaartepunt aangaat.
    Ik moest er in eerste instantie 1KG, Ja 1000 Gram toevoegen in de neus.

    De laagdekker vliegt net zo makkelijk en misschien zelfs mooier.
    Hier is zonder veel lood toe te voegen een lekker vliegende kist van te maken.

    Standaard motor gaat goed, maar wil je stijler omhoog komt die te kort.
    Dus een regelaar uitzoeken die ook bij een (toekomstige) sterkere motor past.

    Groet, Martin.

    PS De Calmato Prut Folie blijft iets beter zitten dan bij de brandstofversie.
    Geen brandstofresten die de folie los maken en de striping zijn stickers ipv
    smalle foliestrepen.
     
  11. marcelsiggery

    marcelsiggery Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 mrt 2007
    Berichten:
    11.521
    Locatie:
    wormer
    1000 gram ??????

    1 nulletje teveel gerekend denk ik ;)
     
  12. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Ik vlieg de laagdekker met 4S1P a123-cellen, bij rustig rondvliegen zo'n 9 minuten vliegtijd, bij stevig doorgassen zo'n 6 minuten. Om het zwaartepunt goed te krijgen zit er ook een ontvangeraccu in. De standaard motor en een 10*7 prop hebben met deze setup voldoende power voor het beginnende acro-werk. Een 50W-ladertje heeft de accu in 30 minuten weer vol, ideaal!

    Als je voor lipo gaat, inderdaad een veel grotere lipo kiezen, eventueel 4 cellen, dat kan de motor zeker aan. Regelaar zou ik minstens 40A kiezen, heb persoonlijk liever wat overschot. Zelf gebruik ik een jeti spin 55 regelaar, maximum stroom bij mij is zo'n 36A.

    Overigens vlieg ik ook de graupner elektro kadett, da's ook een aanrader! Kan ik rustig kwartier mee rondjes vliegen op 3S1P 3700mAh lipo.
     
  13. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    De Ep1400 is denk ik zijn tijd ver vooruit. Ik had er vorig jaar een in overweging juist omdat er lood in de neus bij moest. ook de hoogdekker lijkt me hierdoor uitermate geschikt voos a123. Dat je met een beetje lader snel binnen 15-20 minuten kan vliegen is natuurlijk een voorsprong op alle andere elektro piloten :)

    Was naar de Calmato40sports over stag gegaan want daar kan een 6s pakket en mijn 9s pakket erg goed in. Om te beginnen zou een .40 hoogdekker makkelijker zijn. die vliegen wat rustiger en zijn veel groter dus hoef je niet al te kortbij te vliegen. Voordeel is ook dat je dan elk .40 vliegtuig je spulllen in kan zetten wat de kosten later weer drukt.
     
  14. luigi

    luigi

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    103
    Ik heb alle spullen in huis en ben nu de Calmato EP 1400 in elkaar aan het zetten. Nu heb ik een vraagje, ik gebruik een regelaar met een BEC dus ik hoef geen ontvanger accu te gebruiken. Maar hoe ga ik nu de ontvanger met een on/off schakelaartje aan en uitzetten. (wel zo handig dat ik niks los hoef te schroeven als ik de ontvanger aan of uit ga zetten) Wat is de standaard oplossing?
    Of moet ik gewoon de plus of min kabel die van de regelaar naar de ontvanger gaat schakelen. Vroeger had je gewoon een ontvanger accu die je kon aan/uit schakelen.
     
  15. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Als je niet vliegt, is je accu niet met de regelaar verbonden. De regelaar kan op zo'n moment dus ook geen stroom leveren aan je ontvanger, die staat dus steeds uit.
     
  16. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Yep, Als je de batterij lostrekt na het vliegen doet je ontvanger het ook niet meer. Werkt 100% ;)
     
  17. luigi

    luigi

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    103
    Ja, dat is logisch maar als het vliegtuig geland is dan wil ik zonder dat ik een kapje eraf moet schroeven de ontvanger relatief snel uit zetten. Ik zie dit op het veld gebeuren en dan vooral met brandstof toestellen.
     
  18. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Ja, ik heb dezelfde vraag. Kan je dan gewoon de schakelaar op de rode draad van de BEC naar de ontvanger zetten of moet je een hoogvermogenschakelaar tussen de accu en ESC zetten?
     
  19. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Vroeger zat er op de meeste regelaars een schakelaar om de ontvangerspanning door te hakken. Op zich is dit erg misleidend en denk ook dat dit de oorsprong uit de brandstofvliegtuigen had. Het grote minpunt is dat je ontvangerspanning wel weggevallen is, maar dat de regelaar weldegelijk nog aktief is! gelukkig zijn de regelaars vaak zo geprogrammerd dat ze zonder signaal de motor niet uit zichzelf aansturen. het grootste nadeel is dat je regelaar dan weer wel je Lipo pakket helemaal leeg kan trekken als je vergeet de hoofdstroomkabels los te trekken en dan kan je je cellen weggooien.
    Een ander nadeel van een schakelaar is dat je een mogelijk extra bron van storingen inbouwd. Vooral het gebrek aan inbouwruimte, risico van pakket ontladen en gewicht heeft er eigenlijk voor gezorgt dat de schakelaars vaak niet meer op de regelaars zitten. De schakelaars die er nog wel bij geleverd worden (oa bij mijn Jeti regelaars) haal ik er ook meteen vanaf want het geeft geen voordelen.

    De rode draad doorbreken van de signaalkabel haalt idd alleen de spanning van je ontvanger af.
     
  20. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    en hoe kom ik erachter of een schakelaar veilig is met een turnigy 60A regelaar? Of is dat een kwestie van proberen en geen handen bij de prop (zoiezo niet)
     

Deel Deze Pagina