Welke 2.4 Ghz zender?

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Tiemen, 1 mei 2009.

  1. Tiemen

    Tiemen

    Lid geworden:
    16 nov 2007
    Berichten:
    468
    Locatie:
    Genemuiden
    Hoi allemaal,

    Binnenkort wil ik een nieuwe zender aanschaffen, maar welke?

    Hieronder een aantal zenders die ik gevonden heb:

    * Spectrum DX3S DSM met telemetrie
    * Spectrum DX3R DSM2
    * Spectrum DX3.0 ER
    * Graupner XG-6i Race Spec
    * TPS N4Q
    * Megatech T–3PM FS

    Aangezien de prijzen best wel uiteen lopen wil ik eerst eens goede info voordat ik een zender koop waar ik later spijt van krijg.

    Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen de diverse Spectrum zenders?

    Het prijsverschil is enorm. De Graupner kost bijvoorbeeld € 99,00 en dat is toch een stuk goedkoper dan de Spectrums.

    Hebben jullie info: graag!!!!!!! :unsure:

    M.vr.gr.

    Tiemen
     
  2. mkabel

    mkabel

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    597
    Locatie:
    nieuwegein
    ikzelf heb een 2e hands dx2.0 gekocht, en deze vervolgens omgebouwd naar een dx3.0.

    een dx2.0 moet je toch wel kunnen vinden voor een redelijke prijs
     
  3. hansvds

    hansvds

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Bodegraven
    De Graupner voor 99,- is dacht ik geen 2.4 GHz. Je zou ook de Acoms / Technisport kunnen overwegen, kost ong. 120,00.

    Daarnaast blijft het een kwestie van persoonlijke voorkeur en uiteraard de mogelijkheden die je verwacht te gaan gebruiken.

    Een DX2.0, evt, ombouwen naar 3.0, heeft voor de gemiddelde gebruiker meer dan voldoende mogelijkheden.

    Succes met je keuze.
     
  4. Tiemen

    Tiemen

    Lid geworden:
    16 nov 2007
    Berichten:
    468
    Locatie:
    Genemuiden
    De Graupner is wel een 2.4 GHz.
    En hoe kun je een DX2.0 ombouwen naar een 3.0? 2.0 is toch 2 kanaals?
     
  5. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    graupner heeft net 2 zenders uitgebracht op 2,4 gig.

    1 met een scherm en model geheugens .Graupner Online-Shop
    1 zonder scherm met leds.Graupner Online-Shop
    de eerste kost ongeveer 100euro
    de 2e ongeveer 75 euro .
    het is weer een prijsdoorbraak.
    nu nog te leveren ???

    groeten wiebe.
     
  6. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Goedkoop en kwalitatief vrij aardig : Acoms Technisport 2.4GHZ al vanaf 64euro!! De zender alleen heb je al voor 27euro.

    Ik heb zelf voor de DX3S gekozen en hij bevalt tot nu toe goed.

    Waarom de DX3S en niet de DX3R?
    Prijs was een stuk hoger en aangezien ik geen matches doe heb ik niets aan de 'racetechnologie' op de 'R' versie. Daarnaast bied de 'S' versie me telemetry aan waar ik meer waarde aan hecht.

    Waarom de DX3S en niet de DX3.0?
    De Spektrum DX3.0 kost met 2 ontvangers al 204euro, de DX3S 189euro. Plus er 3S heeft meer nuttige functies voor mij en ik vind hem er 100x beter uitzien.

    Waarom de DX3S en niet de Futaba Megatech 3PM 2.4GHz FASST?
    Wederom vond ik de looks van de DX3S beter en hij had meer nuttige functies voor mij (denk bijvoorbeeld aan een down/up timer). Bovendien koste de Futaba nog eens een stukje meer, namelijk 237euro en zijn de ontvangers van Futaba een stuk duurder wat het duurder maakt voor mij om uit te breiden. Wil namelijk niet constant met ontvangers liggen wisselen.

    Andere redenen waarom ik voor de DX3S heb gekozen:
    • Mooi (al gezegd)
    • Licht
    • 4AA (ipv 8AA)
    • Mooi scherm
    • Overzichtelijk menu
    • Handig menu
    • Veel functies + nuttige functies (zoals timers) (al gezegd)
    • 10 modellen geheugen (hebben sommige andere ook, soms nog meer maar dat heeft voor mij geen meerwaarde)
    • Relatief goedkope ontvangers tegenover Futaba (al gezegd)
    • Telemtry
    Kan er wellicht nog meer verzinnen als ik de specs ga nalopen/vergelijken maar dit komt uit mijn brein gesprongen.

    Over de Graupner XG-6i Race Spec en de TPS N4Q heb ik geen informatie gelezen.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2009
  7. mixit

    mixit Guest

    Telemetry werkt toch voor geen meter
     
  8. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Waarom niet? Heb genoeg mensen gezien waar het wel bij werkt. Kwestie van goed instaleren en instellen denk ik. Maar ook al werkt het niet. Waarom zou ik dan extra geld neertellen voor iets dat ik niet gebruik ;)
     
  9. jaeneke

    jaeneke

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    overpelt(België)
    de "R" is ook niet al wat het moet zijn, versta me niet verkeerd, ik ben onder de indruk van de zender en vooral van het DSM2 systeem wat dus effectief een pak sneller gaat als een 'gewone' spektrum zender.

    maar nu komt het : de antenne van de ontvanger is ongelofelijk gevoelig.
    bij de minste knik of beschadiging werkt het systeem al helemaal niet meer(zelf meegemaakt).
    op zich niet zo erg, het is een coax antennetje wat je zo kan vervangen ALS je zoiets kunt vastkrijgen tenminste.

    ik heb nu bij 2 winkels(in NL en EN) deze antenne besteld(best nr : SPM 9005) en na 1 maand wachten is er nog niks binnen, ook heb ik de verdeler van europa aangesproken en die zeiden dat zij het niet konden vastkrijgen en dat ik maar in een buitenlandse shop moest bestellen.

    al bij al een vette zender met een enorm reactie vermogen maar wat heb je eraan als je alsnog je gewone SR300(0) ontvanger moet gebruiken waardoor deze reactie vermogen dus onbruikbaar is geworden ??
     
  10. Tiemen

    Tiemen

    Lid geworden:
    16 nov 2007
    Berichten:
    468
    Locatie:
    Genemuiden
    Kijk, onderbouwde informatie, daar hou ik van! Dank je wel!

    Na informatie te hebben gewonnen, valt er toch al wel een af: de TPS N4Q, over de Futuba
    en de Graupner ben ik mij nog aan het inlezen. De Graupner zal wellicht moeilijk te leveren zijn, maar dat is voor nu nog niet het probleem.
    Ook de diverse Spektrumshandleidingen ben ik aan het lezen.

    Jullie horen het zeker nog, en ................ik houd mij aanbevolen voor tips!

    M.vr.gr.

    Tiemen
     
  11. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Veel succes met je keuze, goed om te lezen dat je je helemaal aan het inlezen bent. Doe ik doorgaans ok, maar toen ik die DX3S/R versie zag was ik vrijwel gelijk verkocht. Heb natuurlijk wel nagezocht naar gebruiktservaringen die nagenoeg allemaal positief waren en heb toen direct de aanschaf gedaan.

    Ben benieuwd naar jou bevinden m.b.t. de verschillende zenders. Succes met je keuze in ieder geval.
     
  12. Grease monkey

    Grease monkey

    Lid geworden:
    29 aug 2008
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Den Haag
    Dat zijn exact dezelfde alleen met een ander stickertje er op ;) Ik heb de TPS uitvoering hier nu twee weken maar ben er nog niet echt wild van, voldoet wel prima als tijdelijke budget-zender maar de bouw kwaliteit is maar zo-zo.
     
  13. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    en dat is gebaseerd op ....?:confused::confused:
     
  14. Tiemen

    Tiemen

    Lid geworden:
    16 nov 2007
    Berichten:
    468
    Locatie:
    Genemuiden
    Inderdaad zijn deze hetzelfde! (zien er exact hetzelfde uit)
    En ik had mijn keuze feitelijk al gereduceerd naar 3 zenders:

    * Grauper XG-6i Race Spec (dus schijnbaar dezelfde dan de TPS)
    * Spektrum DX3.0
    * Spektrum DX3S

    Wat mij met name aanspreekt in de Graupner is de diverse mogelijkheden m.b.t. bijvoorbeeld remmen (ABS?), traction control (althans als ik het goed heb gelezen) en de mogelijkheden tot het mixen i.v.m. 3e remservo.
    Echter wanneer ik het goed lees, kan dit ook op de Spektrum's, maar heeft men het hier anders genoemd.
    Verder had ik het idee dat de Graupner meer mogelijkheden heeft, maar of ik dit goed heb gezien? Ik vind de handleiding van de Graupner wel leesbaarder dan van de Spektrum.


    T.o.v. de Spektrum DXS3 heeft de DX3.0 dan als voordeel dat het 3e kanaal wel vrij te mixen is (zeg ik dit zo goed?) iets dat de DX3S weer niet (beperkt) kan.

    De 'looks' zeggen mij persoonlijk niet zoveel, iedereen zal het er wel over eens zijn dat de DX3S er beter uit ziet dan de DX3.0, maar daar hecht ik persoonlijk geen waarde aan.
    Natuurlijk is de telemetrie leuk, echter naar mijn mening niet onmisbaar, meer een 'hebben' factor. Qua prijs zitten ze niet ver uit elkaar, de DX3.0 zal iets goedkoper zijn (de versie met 1 ontvanger)

    Ik heb ook nog de DX3R bekeken (handleiding) deze ziet er ook beter uit dan de 3.0, maar de extra kosten voor de snelheid e.d. wegen voor mij niet op t.o.v. de 3.0

    Echter: klopt het dat de 3.0 geen failsave heeft? Ik kan hier niets over lezen in de handleiding, en in de andere handleidingen (3S en 3R) wordt hier wel over gesproken.
    Dit zou dan wel weer een nadeel zijn.

    M.vr.gr.
    Tiemen
     
  15. lanza

    lanza Guest

    Tiemen,

    zoals je zelf al aangaf is de snelheid niet van belang (DSM/DSM2)

    ik vraag ook af of dit in de praktijk is te merken als hobby/wedstrijd rijder ...
    volgens mij praat je dan over m.sec. en ik denk niet dat je dat echt ziet .merkt.

    Mij keuze zou zijn de DX3.0 als je geen belang hebt bij de telemetrie, ook heb je het juist verwoord omtrend het "vrij" mixen kanaal tov DX3S.

    IK heb beide zenders in mijn bezit en ik was eerst voor de DX3S vanwege de telemetrie, maar ben niet onder de indruk van de mix mogelijkheden van het derde kanaal, daarom neig ik steeds vaker terug naar de DX3.0 , echter heeft die maar beperkt modelgeheugens beschikbaar tov DX3S, daarom hou ik de DX3S naast mijn DX3.0, maar de "hoofdzender" is de DX3.0
    Mijn keuze zou /is de DX3.0

    igg suc6 met de keuze:cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2009
  16. Hangover

    Hangover

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    406
    Locatie:
    Zeewolde
    @Lanza

    Het vershil tussen dsm en dsm2 merk je zeker wel als je op een circuit rijdt.Voor bashen is het te verwaarlozen.
     
  17. Tiemen

    Tiemen

    Lid geworden:
    16 nov 2007
    Berichten:
    468
    Locatie:
    Genemuiden
    Uiteraard zit er verschil in, en zal de 2 sneller zijn.
    Echter ik kom nooit op het circuit (offroad) en als ik daar wel een keertje zou komen, weet ik niet beter, dus geen probleem.

    Meestal zal ik bashen (een raar woord vind ik ;) )
     
  18. berky155

    berky155

    Lid geworden:
    4 jan 2007
    Berichten:
    293
    Locatie:
    flevoland
    de sanwa m11 is misschien ook een optie
     
  19. Celle

    Celle

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Belgium
    Ik zou gaan voor de Spektrum DX3.0S, al een paar tevreden klanten met deze zender.
    Heb er nog een in vooraad ;)

    groetjes
     
  20. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    een kameraad van mij heeft een DX3S, m'n vader heeft een DX3.0 en ik heb een Futaba 3PK met een Spektrum Pro module.

    Alledrie fantastische zenders. echter, als ik nu mijn zender niet had gehad, was ik denk ik voor de DX3S gegaan, puur voor de telemetrie. (handig om motor temperatuur in de gaten te houden bijvoorbeeld. )
    Ook ligt de DX3S erg fijn in de hand. naar mijn mening, ook zeker een aanrader. :)
     

Deel Deze Pagina