Rock Crawlers / Trail rijders Informatie Topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Sheriffnl, 5 mei 2009.

  1. Sheriffnl

    Sheriffnl Guest

    Hoi Allemaal.
    Omdat Rock Crawling / Trail Rijden relatief onbekend is in Nederland, leek het mij een goed idee om hier een soort
    verzamel / informatie topic over te maken. Alle informatie die ik heb kunnen vinden op het grote internet wil
    ik hier verzamelen.

    Wat is Crawlen
    Wat is nou de lol aan Rock Crawling?
    Rock Crawlers zijn de meest onvoorstelbare voertuigen op wielen.
    Ze worden gemaakt en gebruikt voor het beklimmen van nagenoeg onmogelijke ostakels. Ze doen het bijna schier onmogelijke.
    Je weet dat geen andere RC wagens dit lukt.Het gaat hier nou eens niet om snelheid en perfect bochten werk.
    Accu s hoeven nu eens niet gepiekt te worden en motoren hebben juist veel windingen.
    Neen het gaat hier juist om heel andere eigenschappen. Voor deze sport is geduld, concentratie en behendigheid nodig.
    De goede rijders beschikken over perfecte voertuigbeheersing.
    Bron

    Wat is Trail rijden
    Trail rijden is praktisch hetzelfde als Rock Crawling, maar dan niet enkel over stenen en rotsen, maar meer over bospaden,
    blubberbakken en praktisch onbegaanbaar terrein. De kunst is ook hierbij om de snelheid laag te houden en zo optimaal
    gebruik te maken van de tractie van je banden en de kracht van je motoren om zo de obstakels te overwinnen.
    Ik zeg expres overwinnen, want zo voelt het inderdaad als je een moeilijk stuk hebt overmeestert!

    Waar kan je rijden
    Er zijn enkele crawl banen in Nederland waar je mooi kunt rijden en je vaardigheden kunt opvijzelen.
    [​IMG]
    ERCE Racing Eindhoven Rock Crawl Info

    Bij RC-Pitstop hebben ze zelfs een baan in de Winkel gemaakt. Ik kan je verzekeren, dit is verkoop technisch een
    hele slimme zet! Als ik een Rock Crawler aan het het werk zie, zou ik er ook meteen een aanschaffen :)
    [​IMG]

    En door onderstaande foto word ik zelf zojuist geinspireerd :)
    [​IMG]

    Er zijn ook een redelijk aantal rijders die in hun tuin een crawl hoekje hebben gemaakt,
    soms tot ongenoegen van hun partner, maar meestal doen deze net zo hard mee.
    4W8qnoCEguU[/media] - Rc Rock Crawler AX10 Scorpion

    Zijn er ook competities?
    Zover ik weet zijn er in Nederland nog geen competities, dat komt natuurlijk omdat deze tak van RC nog vrij onbekend is.
    ik heb wel gelezen op de site van ERCE Racing dat zij bij voldoende interesse bereid zijn om een competitie op te zetten.

    Waarmee kan je rijden
    Omdat Rock Crawling in Nederland nog niet zo populair is, zal je je spullen voornamelijk uit USA moeten halen.
    Er zijn verscheidene merken die al bijna kant en klare crawlers verkopen, maar het gross van de crawlers bouwt het liefst
    zijn eigen machine. Deze gaan meestal uit van een basis Monster Truck zoals bijvoorbeeld de ClodBuster of de Wheely King
    en kopen hier Crawler ombouw sets voor. Heel handige mensen maken echt alles zelf met de hand.

    Kyosho en HPI hebben stock Crawlers in hun product lijn zitten en kunnen voor de beginprijs van ongeveer 250 - 400 euro van
    eigenaar wisselen.

    Wat maakt een Crawler een Crawler?
    Dat je met een standaard Monstertruck ook ver kunt komen zal ik nooit ontkennen. Maar de tactiek die je daarbij gebruikt is
    anders als bij het echte crawlen. Zoals hierboven ook al word uitgelegd moet je bij het crawlen gebruik maken van de tractie en
    kracht van je banden en motoren en de juiste afstelling van de vering. Behendigheid komt natuurlijk ook om de hoek kijken
    bij lastige trajecten.

    Een monstertruck zal in vergelijking met een crawler erg ruig tekeer moeten gaan om obstakels te overwinnen, en uiteindelijk
    zal hij een object tegenkomen die hij gewoonweg niet kan nemen doordat het gewicht te hoog ligt, het differentieel te weinig kracht
    geeft en de motoren te snel/schokkerig werken waardoor hij snel omvalt.

    Een Crawler daarintegen moet het juist hebben van starre assen (linker wiel draait net zo snel als rechter wiel in de bochten).
    Dit heeft als groot voordeel dat de crawler nagenoeg altijd wel ergens tractie weet te vinden. Groot nadeel is dat de trucks op
    normaal terrein veel moeilijker te besturen zijn. Ook de tandwiel verhoudingen zijn aangepast waardoor de snelheid sterk terug valt
    tot maximaal 10Km/h maar de kracht sterk toeneemt. Afhankelijk van jouw rijstijl is dit een mooi punt om compromis te maken.

    Nuttige Tips
    Tips ontvang ik graag van mede crawlers, gezien ik hier zelf nog geen tips kan geven. Omdat ik nog geen ervaring heb in crawlen!

    Nuttige Links
    Tamiya Gekken
    RC Crawler.com
    Dutch Rock Crawlers verwijst door naar tamiyagekken.nl

    Crawl / Trail Filmpjes
    XpamsoFGDMU[/media] - Trailen met Clodbuster Super Class Crawler
    xlzdJKiI9yo[/media] - Off-Road paradijs in Roosendaal
    HGZk-d6njLI[/media] - Crawling The Wall
    3_RxUHiFlfA[/media] - TAMIYA TXT-1(CLOD) RC Crawling 12
    hvenX_mQYB0[/media] - rock crawling fun
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. mkabel

    mkabel

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    597
    Locatie:
    nieuwegein
    erg mooi nuttig stukje dat je hier opsomt

    toppie
     
  3. Sheriffnl

    Sheriffnl Guest

    ik heb weer wat nieuwe filmpjes toegevoegd!

    Hier een leuke foto van mijn Clod Crawler:
    [​IMG]

    En hier zonder body:
    [​IMG]
    (de body rust trouwens 'over' mijn lazer zx-5)
     
  4. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    Crawlen

    Ik ben dus ook al een tijdje op zoek naar een crawler. Liefst een met achter en voorwiel besturing etc. Te kust en te keur, als je voldoende geld hebt.
    Maar ik blijf zoeken.
    Drie leuke youtube filmpjes die mij toch wel inspireren;
    [URL=" - E-Revo Trial[/URL]
    [URL=" - Losi in trial[/URL]
    [URL=" - Genesis in trial[/URL]

    En zo zijn er héél veel filmpjes te zien op Youtube.
    Nu even verder zoeken naar een crawler.

    Gr. Probie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, België
    Die filmpjes zijn leuk, maar lijken mij telkens hetzelfde (of het scheelt niet veel) parcour te zijn...

    Dat terzijde, rock crawling/trail rijden interesseert mij al een tijdje. Probleem is dat er zo weinig animo voor blijkt te zijn, dit terwijl ik hier op het forum toch regelmatig mensen zie met een crawler in hun sig... Ik zou wel willen investeren in deze tak van de hobby, maar niet om alleen maar een beetje domweg in mijn tuin of living met het ding rond te kruipen.

    M.a.w. zijn er al deftige rock crawler / trail evenementen in België (of Nederland). Of zijn er op zijn minst een aantal enthousiastelingen (moeilijk woord ;-)) in de provincie Antwerpen die het zien zitten om een x-aantal maal per jaar (?) weerkerend evenement te organiseren; hoeft niet perse onmiddelijk een competitie te zijn, gewoon samenkomst van crawlers met een klein parcour om eens "te spelen"...?

    Dit gezegd zijnde, ik zelf ken geen bal van crawlen, weet alleen dat het mij wel zou interesseren mocht het bestaan... is weer eens wat anders dan de snelste rondes rijden of het hoogste te springen. En aangezien ik er verder ook niet teveel van ken, ik had vroeger altijd de indruk dat crawlers vooral homemade projecten en/of van diverse auto's samengestelde wagens waren (het Tamiya chassis CR-01 hoorde ik wel regelmatig vallen), wil dit dan zeggen dat de bestaande rtr pakketten zoals deze van Kyosho (Rock force), HPI (Crawler King) of Losi (Comp/Night Crawler) "speelgoed" zijn?

    Het valt trouwens op dat bovengenoemde modellen hier op het forum (nog) niet besproken zijn/worden... buiten dan de Losi Micro Crawler maar dit lijkt mij dan echt speelgoed te zijn om jezelf op een koude winterdag in de living mee te amuseren...

    Ik hoor graag jullie reacties :)

    @Forum Admin's: misschien een mooie start voor deze tak in de hobby is een eigen "Crawling" subforum?
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2009
  6. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    .....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 okt 2009
  7. Zjeraar

    Zjeraar

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    1.126
    Locatie:
    Gent
    Ik ken er ook geen bal van, maar het lijkt me een toffe tak van de RC sport, en ik ben wat aan het rondkijken. Vooral scale crawlers trekken me echt aan. De CR-01 Jeep Wrangler lijkt me echt fantastisch, alleen is die body zo geweldig mooi dat ik er niet mee zou durven rijden... En tegen dat ik echt een nieuwe RC-auto koop zijn we wel een jaartje verder, maar het zou tof zijn om dan samen met anderen te kunnen gaan rijden.

    Dus enthousiast: JA, maar ik heb de mogelijkheden (nog) niet.

    In ieder geval blijf ik dit draadje volgen, ik ben benieuwd naar de informatie en ontwikkelingen.

    [edit]Ook qua zenders ben ik benieuwd. Wat wordt er zoal gebruikt door de crawl-rijders? Een 3 kanaals stuurwielzender, waarvan het 3e kanaal gemixt kan worden met het 1e, om 4wielsturing te verkrijgen? Kan dat bijvoorbeeld met deze Graupner? Met de nieuwe Futaba 3PM MX kan het zeker, daarbij kan je zelfs met wat drukken op een knop kiezen tussen 2WS voor, 2WS achter, 4WS of zijwaarts.
    Of worden er zenders gebruikt met meer kanalen, om dig, 4WS, winch,... allemaal naast elkaar te kunnen gebruiken?
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2009
  8. Zjeraar

    Zjeraar

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    1.126
    Locatie:
    Gent
    Welke crawlers bestaan er eigenlijk zoal? Ik weet enkel van de grotere merken: Losi, Axial, HPI, Kyosho,...

    Er wordt ook vermeld dat deze auto's vaak eigenbouw zijn, hoe speel je dat klaar!? Hoe krijg je bij een eigenbouw de geometrie van je assen e.d. juist?
     
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Moet ergens ook nog een meer ventraal crawl topic zijn..
    Zal eens kijken of ik dat kan vinden...

    Annyway, heb zelf een axial ax10, aardig wat hopups,en met een novalgoat BL systeem....
     
  10. picklewars

    picklewars

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Breda
    Eigenbouw is meestal ombouw van monstertrucks e.d.
    Zelf heb ik een alleen een chassis gekocht van een in NL onbekend merk (NewAge) en heb 'm verder naar eigen wensen opgebouwd. Een klein bouwverslag staat hier op 't forum.


    [​IMG]
     
  11. mark

    mark Guest

    @Zjeraar,

    Ik zelf gebruik een 8 kanaals Robbe FC-16.
    Waarom? Ik had er een liggen en nu nu genoeg kanalen(hoewel het er ook al weer weinig zijn met: 2ws, Motor, lier1, lier2, Multiswitch, 3speed.

    Maar voor competatief crawler kan je idd het beste kijken naar een kleinere zender met minimaal 3 kanalen.
     
  12. pattux

    pattux

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    318
    Locatie:
    x
    Hoi,

    Ik heb zelf al een tijdje lopen twijfelen, maar wil nu toch eens echt gaan crawlen/trailen.
    Heb nog een Tamiya CC01 staan, maar dat zal nooit echt wat worden. Ik had al bijna de knoop doorgehakt om een Summit te kopen. Toch daar maar vanaf gestapt. Naar mijn idee licht het zwaartepunt te hoog, is het niet echt een crawler, is hij te duur (vooral met de accus), en is hij eigenlijk ook gewoon lelijk.
    Het moet dus wel een crawler of semi-crawler worden. Ik heb nu een paar modellen bekeken: Venom Creeper, Axial AX10, Axial SXC10 (semi), Tamiya CR-01 (semi).

    Nu kunnen jullie natuurlijk niet de keus voor mij maken, maar ik zou het fijn vinden als jullie de voor en tegens van de verschillende modellen kunnen benoemen. De semi crawlers zien er gelikt uit, maar of ze acceptabel presteren weet ik niet. Naast dat het apparaat goed moet presteren, ben ik ook wel een gadget freak. Dingen als dig en remote diff locking vind ik wel leuk. Natuurlijk hebben ze ook wel praktisch nut, al valt die laatste nog te betwisten in een crawler.
    Daarnaast weet ik ook niet zo goed wat ik met de motor moet doen. Brushed of brushless (waarschijnlijk is bij crawlen een sensor verplicht). Accu's worden per definitie LiPo want Nimh doe ik al jaren niet meer aan.

    Naast crawlen wil ik ook gaan trailen. Dan is een scaler (CR-01 of SCX10) weer mooier. Maar ook beter?

    Voor de besturing en gadgets heb ik totaal 7 kanalen beschikbaar. Het budget mag ongeveer 550 euro zijn om mee te beginnen.

    Al jullie tips, suggesties of alternatieven zijn welkom. Alvast bedankt.
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2009
  13. pattux

    pattux

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    318
    Locatie:
    x
    En dan is er ook nog de Losi Comp Crawler. pffff
     
  14. mark

    mark Guest


    Met de Venom creeper heb ik geen ervaring.

    De AX-10 is een leuke crawler, doet het goed op de baan bij MvW en ERCE.
    De Axial SCX10 heb ik zelf ook, is een leuke auto, komt iets minder ver dan een AX-10 maar het realisme maakt dat meer dan goed.
    De CR-01 is een fun-crawler, het zwaartepunt ligt veelste hoog, waardoor hij snel omslaat.

    Alle bovengenoemde auto's die ik opnoem kan je achtersturing op monteren, dat is een leuke aanvulling, je komt veel verder dan zonder achterwielsturing.

    Dus de beste keus is een SCX10, er komt een nieuwe, met mooie bumpers, lightbuckets, etc.. Dus als ik jouw, zou ik voor de SCX10 gaan.
    Zo goed als alle hop-ups van de AX-10 passen daar ook op, aangezien het dezelfde assen, gearbox etc.. is.

    En met 7-kanalen ga je het redden, ik ga aan de 6 kanalen op mijn SCX komen, maar op mijn Hilux heb ik er 7 in gebruik.

    Je budget: de SCX10 is in NL te koop voor ongeveer €250-€300, dus ruim onder je budget.
     
  15. pattux

    pattux

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    318
    Locatie:
    x
    Bedankt voor je reactie. Wanneer komt die nieuwe versie uit?
     
  16. mark

    mark Guest

    Ik zou het niet durven zeggen, kijk anders eens rond op de site van Axial.
     
  17. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    Persoonlijk ben ik niet zo van het crawlen, maar stiekum heeft het wel m'n interesse;)

    Gaat dit topic dan ook volgen...en wie weet:D

    Nette startpost btw..
     
  18. mark

    mark Guest

    Zondag 8 November een wedstrijd bij ERCE.
    Dus als je interesse hebt, dan kan je daar kijken.
     
  19. cenmonster

    cenmonster Guest

    Wij van de MVW (www.rc-mvw.nl) hebben sinds kort een grote crawl/trailbaan met rotspartijen bruggen, waterloop, modderbak enz enz. We zijn bezig met de opzet van een Ned. regelement (in samenwerking met andere clubs zoals tamiyagekken crawl/trail en ERCE eindhoven) We hopen volgend jaar een nederlands kampioenschap op te kunnen zetten.

    We houden regelmatig meetings of wedstrijden dus ja we zijn dus wel bezig...........op dit gebied.

    Ook in de planning (nacht crawl/trail wedstrijd, sleutelmiddagen of avonden voor mensen die zelf crawlers en scalers bouwen enz enz.)

    Op onze vereniging loopt inmiddels heel veel ervaring rond en rijden wel flink wat merken en typen crawlers en scalers rond dus.................
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 nov 2009
  20. pattux

    pattux

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    318
    Locatie:
    x
    Ik heb zaterdag mijn AX10 ARTR opgehaald. :)
    De komende tijd kan het afbouwen en aanpassen dus gaan beginnen. Er staat inmiddels het een en ander in bestelling.
    Aandrijving: Novak Goat ESC + bijhorende motor
    Stuurservo: Hitec 645MG
    BEC: Castle Creations BEC + USB Interface

    Nog uit te zoeken:
    Dig, Dig Servo, Lipo Cellen, diverse hopups.

    Maar nu. Het moet een good looking crawler worden. Een echte scale crawler......niet als een CR01 of een SCX10, maar meer als de echte rock crawlers. Nu komen de Proline RPP en de Warthog tube chassis wel een beetje in de buurt, maar het blijft verhoudingsgewijs niet erg scale. Ik doel meer op iets dat hier op lijkt de wagen die op 4:30 te zien is in dit filmpje:
    nGwVIU80iy4[/media] - WarPath New Mexico Extreme Rock Crawling Part 1

    Iemand al een keer iets dergelijks gezien bij een AX10 of een lijkend model? Of iemand met leuke ideeen? Ik zit er aan te denken om iets dergelijks te maken van holle messing buis. Ik wil er in de toekomst wel eens een wedstrijdje mee rijden, maar puur voor de fun (lijkt me het gezondst). Ik geef toe....de performance zal er onder lijden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina