Beginnen aan big-scale en vraagjes..

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Fl3Xible, 12 mei 2009.

  1. Fl3Xible

    Fl3Xible Guest

    Hoi,

    Ik ben al enige tijd mij aan het orienteren op de brandstof auto's. Eerst heb ik mij gefocust op nitro auto's maar nu neig ik toch meer naar big-scale omdat ik niet giga technisch ben ik uit de verschillende draadjes heb gelezen dat nitro veel meer afstellen is. Bovendien spreken mij die grote auto's meer aan. Ik wil meer rijden dan sleutelen.

    Het algemene beeld dat bij mij is ontstaan over big-scale is:

    • Langer rijden (45 min op tank)
    • Minder afstel werk
    • duurder in aanschaf maar uiteindelijk gelijk of minder kosten dan bij nitro
    • Iets minder spectaculair raggen en springen
    Klopt dit een beetje?

    Want vandaag ging ik naar een modelbouwwinkel in Hoorn en hij raadde mij zowel nitro als benzine af omdat het allemaal veel te duur is. Zo zei hij over big-scale dat je tijdens het rijden geheid grote schade's gaat krijgen die duurder zijn dan de auto en dat ie uiteindelijke in de kast beland. En dat alles na een jaar verleten is.

    Zijn advies was koop elektro.

    Maar ik wil juist het geluid van die motor erbij. En gewoon op zandvlakte's en grasvelden ed rijden.

    Ik schaf dan misschien een FG Marder aan.

    Wat vinden jullie?
     
  2. marder_art

    marder_art

    Lid geworden:
    15 mrt 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Ringe(duitsland)
    Ik vind meestal niks, maar als ik het al vindt moet ik het eerst ook nog naar de politie brengen...:(


    Gaan we deze discussie weer opnieuw voeren, qua bigscale en nitro?

    En die modelbouwwinkel van je in hoorn is echt een fantastische verkoper!
     
  3. Fl3Xible

    Fl3Xible Guest

    Ik heb 2 vragen gesteld:

    Klopt het algemene beeld dat ik heb geschetst?
    Wat vinden jullie van het relaas van de verkoper?

    Ik wil dus geen discussie starten alleen een mening van de ervaringsdeskundigen.
     
  4. ploman74

    ploman74

    Lid geworden:
    27 apr 2009
    Berichten:
    298
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Feit is dat welke auto je ook kies ... er zit altijd onderhoud aan.
    Ik zou zelf niet meer voor nitro kiezen... veel te klein en prutserig allemaal.
    Bigscale is veer interessanter ... en dat minder springen enzo dat valt wel mee... ligt er helemaal aan welk model je kiest. Ik heb zelf een FG Baja gehad, als je die lekker opvoert met een snelle uitlaat e.d. (Dominator of Fatpower) dan wil die ook wel springen hoor. en zo'n FG Baja is lekker wendbaar. Nu heb ik een HPI Baja liggen die ik aan het opknappen ben, die ga ik verkopen als ie klaar is. De HARM SX-3 onroad staat ook te koop....

    m.a.w. ik ga stoppen met bigscale, uiteindelijk vind ik de tijd die je steekt in het onderhoud te scheef t.o.v. het plezier wat je van het rijden hebt.

    Dus ik ben op zoek naar een leuke Brushless Electro offroader, zit te denken een een hpi e-firestorm flux.
     
  5. Fl3Xible

    Fl3Xible Guest

    @ploman74: Bedankt voor je reactie. Voorlopig schaf ik nog niets aan, ik ben mij aan orienteren. Gaat het bij elektro ook allemaal minder snel kapot dan?
     
  6. charger

    charger

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Naaldwijk(nl)
    Het is je eigen keus. wat betreft raggen en springen doet een bigscale echt niet onder een nitro.
    en met een electro kan je ook over een grasveldje raggen, alleen moet je ipv tanken een verse accu plaatsen(of opladen.)(in vergelijking met een nitro, met een bigscale kom je op wat groffer terein en hoef je minder te tanken ;))
    overigens, u hebt het nu over FG marder. houd er rekening mee dat daar ook aan gesleuteld moet worden. er zijn standaard een aantal dingen die veranderd moeten worden, wil je er goed tegenaan kunnen zeg maar ;).
    over dat electro minder kapot gaat. qua slijtage weet ik het niet, ik rijd geen electro. wel weet ik dat er veel vanaf hangt hoe je rijd en hoe je hem onderhoud. daar valt of staat een RC bij ;).

    suc6.

    Groeten,

    Ruben

    (PS, wat bigscale betreft, kijk ook even op RC Bigscale [Just for Fun] Forum • Portal en www.rcbigscaleforum.nl)
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi,

    Het hangt er uiteraard ook erg vanaf wat je met de auto gaat doen, en vooral, WAAR je rijd (of daar veel harde obstakels zijn, of er tegelijkertijd andere auto's in de baan zijn, etc) Dit geld eigenlijk voor alle typen en merken auto, brandstof of electro, offroad of vlakkebaan.

    Ik heb zelf een Marder, rij weinig met anderen, en probeer op zo "vriendelijk" terrein als maar mogelijk is te rijden. Ik heb express niks aan de motor getuned, om de aandrijflijn zo lang mogelijk heel te houden. Dan is het een heel gebruiksvriendelijke auto, die ook standaard al behoorlijk lang heel blijft, en power zat heeft. (Op gras hou ik de voorwielen nauwelijks aan de grond).

    Alle onderdelen die bij mij kapot zijn gegaan in de loop der tijd, heb ik wel vervangen voor tuningsonderdelen (achter de draagarmen, zijn nu van Alu. Aandrijfassen versleten met een jaar, vervangen voor Elcon kogelkoppelingen). Verder gewoon omdat het leuker rijd, schijfremmen op de voorwielen, de kabelbediende. Gewoon op de standaard gas/remservo aangesloten, met de originele achterrem er nog bij, werkt prima.
    Motor is standaard, met standaard luchtfilter, en zolang je dat regelmatig schoonmaakt en inoliet met goede luchtfilterolie, is dat ruim voldoende voor normaal gebruik. De motor heeft nu bijna 30 liter brandstof gehad, en loopt nog als de eerste dag. Rij nog met de originele tandwielen (op het pignon van de tussenas na, daar is een keer een steentje tussen gekomen en een tand afgebroken).

    Na het rijden goed schoonmaken met perslucht (goed kijken of er geen gras in de koellucht kap zit, dan dat even weghalen) en voor de vrijetijdsrijder is het een verschrikkelijk leuke auto, met "relatief" weinig onderhoud. Relatief, want je moet het allemaal wel goed in de gaten houden, nooit je auto vuil wegzetten, en al helemaal niet zonder schoonmaken de volgende keer weer mee gaan rijden. Maar ook dat geld voor alle merken en typen auto

    Ik kan maar een echt nadeel bedenken: Met een nitro-offroad blijft het grasveldje waar je rijd redelijk heel, met een marder moet je na een paar weken een nieuw plekje zoeken, omdat het veld dan zulke diepe kuilen en gaten gaat vertonen dat er niet meer te rijden valt. Op een speciaal aangelegd circuit zul je hier waarschijnlijk minder last van hebben.

    Maar wat ECHT belangrijk is: neem de tijd om te leren rijden, en de auto ook daadwerkelijk onder conrole te krijgen. Een beetje rondrossen op een grasveld zonder baanafzetting is makkelijk, maar je zit wel gegarandeerd tegen ieder paaltje op wat er in de buurt staat, en DAN gaat die modelbouwhandelaar wel gelijk krijgen. Tegen een lompe rijder kan geen fabrikant een bestendige auto ontwerpen, een goede rijder houd ook een mechanisch minder robuste auto best lang heel. Ook dit geld voor alle merken en typen auto.

    Helpt dit je een beetje bij je keuze?

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2009
  8. Jolige_Joffer

    Jolige_Joffer

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Volendam
    Waar zit die winkel in Hoorn dan?
     
  9. Dr.Dre.

    Dr.Dre.

    Lid geworden:
    16 sep 2007
    Berichten:
    383
    @ Prachtig gezegt, je was me net ff voor:worship::worship:,gr.Dr.Dre.;)
     
  10. Fl3Xible

    Fl3Xible Guest

    Nee, eigenlijk in Oosterblokker.

    Bedankt voor de reacties tot nu toe. Toch ben ik er bang voor dat het goed kunnen rijden en ook nog eens goed onderhouden en sleutelen mij te ingewikkeld en duur wordt dus ik houd toch ook elektro wel in optie.

    Lastig.......want het grote nadeel van elektro vind ik toch wel de korte rijtijd van 10min.
     
  11. kobus

    kobus

    Lid geworden:
    3 mrt 2007
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    hoorn nh
    De eigenaar van deze winkel heeft ook veel meer met vliegen ;)

    En volgens mij raadt ie standaard iedereen aan om electro te rijden :rolleyes: ik ben ook wel eens een paar keer bij hem geweest , maar bijna alles moet ie bestellen en dat duurd ook nog eens vreselijk lang , omdat ie wacht tot ie een franco order heeft :mad:
     
  12. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Nu ken ik die winkel in Oosterblokker en ook de eigenaars (niet persoonlijk, maar als klant) Dit zijn echt geen mannen die je zomaar iets in je maag splitsen. Ik denk dat hun advies toch wel ergens op is gebaseerd, waarschijnlijk op een aantal zaken die jij hier niet noemt. Vandaar mijn vragen:
    - Heb je al ervaring met rc bestuurde wagens? (en dan bedoel ik niet eentje van de intertoys)
    - Zo ja, beschik je al over zaken als zender/ontvanger, accu's, lader, etc?
    - Hoe oud ben je?
    - Beschik je over eigen vervoer?
    - Wat is je budget?
    - Waar wil je gaan rijden? (dus niet: offroad, maar is er ergens een geschikte plek waar je kan en mag rijden?)

    Allemaal zaken die van invloed kunnen zijn op wat voor jou de beste keuze is (electro, nitro, benzine)
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2009
  13. Fl3Xible

    Fl3Xible Guest

    Ik heb niet gezegd dat ze mij iets in de maag willen splitsen hoor. Maar het advies is niet gebaseerd op onderstaande info want daar heeft hij niet naar gevraagd. Wel heb ik hem gezegd dat ik niet echt technisch aangelegd ben en eigenlijk gewoon op een leuk terrein wil racen. Het lieft wil ik ook de mogelijkheid hebben om ook onroad te kunnen rijden.

    - Ik heb geen ervaring met rc-auto's
    - Ik ben 26 jaar
    - Ik heb eigen vervoer 1:1 auto
    - Mijn budget heb ik nog niet vastgesteld.
    - Ik heb nog geen specifieke plek om te rijden op het oog, maar ik verwacht dat er genoeg plaatsen in de omgeving zijn waar dat kan.

    Klopt het trouwens dat de 1:1 auto ernorm gaat stinken naar benzine als je daar een benzine rc in vervoerd?
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Tja, deels is het er natuurlijk wel op gebaseerd, want hij heeft kunnen zien dat je geen jochie van 14 bent (om maar eens een zijstraat te noemen) en waarschijnlijk ben je ook niet op de fiets naar de winkel gegaan.
    Een beetje ervaring en/of technische aanleg is wel gewenst als je met een brandstofwagen wilt gaan rijden. Je wilt echt niet weten hoe frustrerend het kan zijn als de boel niet wil functioneren en je hebt geen idee wat je fout doet.
    Daarnaast is een geschikte plek om te rijden ook van belang, zeker bij een bigscale. Als je alleen op de parkeerplaats achter je huis terecht kunt is de lol er snel vanaf. Daarnaast zou het wel eens kunnen dat je buren minder enthousiast reageren ;)
    Wat dat betreft is het allemaal wat simpeler om te beginnen met electro.

    En wat die benzinelucht betreft, dat is net een van de charmes van het bigscale-rijden :D
     
  15. charger

    charger

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Naaldwijk(nl)
    van die lucht hebben wij nooit last wanneer hij in de auto staat, maar als hij een tijdje op zolder staat, ruik je het wel. (nou staat hij vaak niet langer als een half uurtje ofzo in de auto, weet niet of het anders is wanneer je een tijd moet reizen met m ;))
    oplossing is propje in de uitlaat als je hem wegzet, en hem zonder benzine wegzetten. schijnt de geur te verminderen heb ik gehoord.
    Groeten,

    Ruben
     
  16. Fl3Xible

    Fl3Xible Guest

    Die benzinelucht vind ik niet zo erg, maar ik ben niet de enige die in mijn auto zit. Heb ook nog een vriendin en dochter.

    En voor die frustatie van niet weten wat je fout doet ben ik wel een beetje bang, dat heeft inderdaad tot gevolg dat hij dekast ingaat. Ik vind het in ieder geval belangrijk dat ik er voornamelijk veel meer mee rijd dan dat ik er aan zit te sleutelen.

    Misschien moet ik dan maar beginnen met elektro en als die niet in de kast beland kan ik altijd nog overstappen op brandstof.

    Wat rijd jij micropuller? En klopt mijn beeld dat elektro's maar 10 minuten rijden?
     
  17. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik ben ooit (ruim 20 jaar geleden alweer 8O) begonnen met electro. Daarna, niet gehinderd door enige ervaring, overgestapt op brandstof (een tweedehands sloper, bleek achteraf)
    Als je het hebt over frustratie; een hele zaterdag starten zonder ook maar een meter te hebben gereden, ik weet er alles van.
    Later begonnen met micropulling. Daardoor zo'n beetje ieder soort motor (methanol, benzine, diesel) en type (auto, vliegtuig, boot, ducted fan, 2-takt, 4-takt, wankel) onder handen gehad / afgesteld. Ook zelf motoren omgebouwd of aangepast. Alleen geen ervaring met turbines.

    En de rijtijd van electro, dat hangt natuurlijk een beetje af van hoeveel en welke accu's je hebt en hoe snel je lader is :-D
     
  18. Fl3Xible

    Fl3Xible Guest

    Uitgaande van 2 hele goede accu's? Op de site van pk racing staat dat je met een CORALLY 3600HV NIMH STICK PACK(6-Cell) een rijtijd hebt van 30 tot 45 minuten bij een goede standaard auto.

    En lipo kan je nog langer mee toch?
     
  19. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Tja, electro is niet helemaal mijn ding. Alles is natuurlijk een beetje afhankelijk van wat voor motor je gebruikt en hoe wild je ermee omgaat. In "mijn" electro-tijd gebruikte ik nog 1500 en 1700 Mah accupaketten en daar reed ik zo'n 10 minuten mee (met een mechanische regelaar ook nog eens)
    Een 3600 Mah pakket zou onder dezelfde omstandigheden i.c.m. een electronische regelaar minimaal het dubbele, zo niet meer moeten halen.
    Hoe allerlei "nieuwe" technologieen zich hiertegenover verhouden (Lipo's, brushless motoren etc.) zou ik niet weten.
     
  20. Dr.Dre.

    Dr.Dre.

    Lid geworden:
    16 sep 2007
    Berichten:
    383

    @ Daar zeg je wat Micropuller :thumbsup: ,We gaan toch niet lopen zeiken over benzine lucht in je auto(1:1) :rolleyes: ,,,,,,,Echte MANNEN houwen van benzine Damp-Geur :yes: !!!,,,,,Dus ik zou zegge ga maar lekker elektro rijden FL3Xible dat is reuk vrij :hammer: , gr.Dr.Dre.;)
     

Deel Deze Pagina