after run olie

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door hangbuik12, 19 jul 2009.

  1. hangbuik12

    hangbuik12 Guest

    Hallo,
    Ik heb voor mijn zoontje een starters pakket gekocht een dbx of the road.
    Ik weet dat ik de eerste 5 tankjes hem in moet rijden,maar mijn vraag is moet ik iedere keer nadat de tank leeg is after run gebruiken?
    Is het een beetje afterun erin doen dan de tank weer vullen en weer rijden?
    Wie heeft voormij een makkelijk oplossing ?
    mvgr

    Lauw
     
  2. ruudjeb

    ruudjeb

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    105
    Locatie:
    weert
    nee after run hoef je in principe pas aan te brengen als de auto langere tijd stil komt te staan
    je draait de plug eraf en in de cilinderkop onder de lug breng je de afterun aan.
    ook ik doe het onder de luchtfilter in de carburateur
    dus zo moet het,
    maar zelf breng ik het na elke dag gebruik after run aan
    want voor het geld hoef je het niet te laten..

    suc6 ermee~!
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Welkom op dit forum !

    Misschien heeft het nut om eerst wat (verdere) info in te winnen...
    Brandstof auto's - Modelbouwforum.nl Hier staan bovenaan een 6-tal topics die veel info bevatten als ook de zoekfunctie te gebruiken is om antwoorden op (veel voorkomende) vragen te vinden.

    Wat afterrun betreft, het is voor de bescherming van de metalen delen in de motor die kunnen gaan roesten, bij veel motoren zijn dit de lagers en de krukas welke onderin de motor zitten. Het mag duidelijk zijn dat de aanbevolen paar druppels door het gat van de gloeiplug niets zal uitmaken.
     
  4. renem

    renem

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Oldeberkoop (Friesland)
    Als je Merlin gebruikt hoef je alleen bij lange stilstand After Run te gebruiken naar het schijnt. Dus heeft ook met je brandstof te maken.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je expert gebruikt niet nee maar met Merlin Pro zou ik het wel doen.....
     
  6. beekman15

    beekman15

    Lid geworden:
    21 jun 2009
    Berichten:
    701
    ik doe altijd na het rijden wat afterun er in de naam zegt het al AFTER RUN het vorkomt dat je cilinder enzo niet gaan roesten en verbeterd de levendsduur van zoon motortje
     
  7. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Waarom bij de merlin pro dan wel Roelof?
    Zit wat minder olie in dan de expert maar verder maakt het niet veel verschil dacht ik.

    M.v.g. Mark
     
  8. renem

    renem

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Oldeberkoop (Friesland)
    Van de site:

    ProductMerlin Serie Pro-Racing


    ReferentieMF-516 / MF-525Verpakking2,5 ltrsIT-2116 - 10/2/06
    Ed/Rev. 1/0 ESP.
    BeschrijvingBrandstof voor micromotoren type GlowSamenstellingOliƫn: mengsel van ricinus en synthetisch
    Nitromethaan: Van 16 tot 25%
    Toevoegingen: Antischuim, corrosieremmer, wrijvingsreductor.ToepassingWedstrijden.
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Merlin Pro kent veel minder echte olie maar dat wordt dan opgevangen door low-friction toevoegingen. Wat het allemaal is weet ik niet maar het mag duidelijk zijn dat het wel voor een goede smering zorgt maar toch een mindere hoeveelheid olie als beschermende laag in de motor achter laat, dit is ook goed te zien bij het open maken van de motor.

    Ik heb een test met de 2 soorten gedaan welke op RC-Junkies gepubliceerd wordt, alles is klaar maar moet nog online gezet worden.
     
  10. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik heb hier een motor die nu 10 liter heeft gelopen op merlin pro. En ook alleen op die brandstof en ik vind ze er nog prima uitzien op het eerste gezicht. Oordeel zelf maar.

    M.v.g. Mark
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dat motortje is een GXR-15 van kyosho wat op mijn S3 zit.
    Ben wel heel benieuwd naar die test. Hoop dat Jaap hem dan snel online zet.

    M.v.g. Mark
     
  12. xutracer

    xutracer

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    430
    Locatie:
    Borculo
    Maak jij je blokje nooit schoon voor je het opendraait dan :D

    Merlin expert verminderd de vraag naar after run olie, alleen kan er niet uitgesloten worden dat er corrosie plaats vind in je blokje.

    Leuke weet, een bijproduct van verbranding van je brandstof is salpeterzuur.

    Dus met expert minder gebruiken maar wel alsnog gebruiken, en bij pro racing zoals roelof al aangaf zeker wel gebruiken, tenzij je meerdere keren de week rijd en niet je auto zo even 2 weekjes aan de kant zet.

    EDIT: is je uitlaat nou gescheurd mark? Daar aan het begin van de bocht?
     
  13. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ja die was gescheurd. Was bij de laatste KWC race in Rucphen gebeurd. De nieuwe moet er nog op maar heb nu een ander blokje met nieuwe type lagers erop zitten dus kijken wat die doen.

    M.v.g. Mark
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Je mag niet slijpen aan die blokken geloof ik maar er zijn nog wel methodes om ze onzichtbaar sneller te maken ;)

    Als het goed is staat het verslag vanavond online.
     
  15. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Vertel me daar eens meer over Roelof? Mag via pb als je dat wilt. De regels schrijven voor dat er niks aan de motor mag gebeuren maar sommige gaan zo snel dat ik mij afvraag of ze er wat meedoen. Vooral de duitsers gaan bloed snel met hun blokje.

    M.v.g. Mark
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2009
  16. rijder

    rijder

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    49
    Locatie:
    De Bilt
    We houden je in de gaten Mark:):)

    Gr Gerlof

    KWC team
     
  17. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl

    Hier is 'ie dan... de lang verwachte review van de Merlin EVO en Expert brandstoffen:

    RC-Junkies.com
     
  18. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Shit heb je me betrapt Gerlof
    Ik ben gewoon benieuwd wat je zou kunnen veranderen zonder dat je het echt merkt en ik weet nu een aantal mogelijkheden.
    Maar na afgelopen weekend heb je toch gezien dat ik niet zo veel aan mijn motortje hoef te doen

    M.v.g. Mark
     
  19. renem

    renem

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Oldeberkoop (Friesland)
    Ik heb gister de importeur van Merlin maar eens gebeld ik wilde nu wel eens weten hoe dat zit met afterrun en Merlin.

    Merlin beweert immers corrosie remmend te zijn.

    Hij wist mij te melden dat er verder geen harde uitspraken gedaan konden worden, maar dat als je wekelijks rijd zeker geen after run nodig hebt.

    In principe zou je pas na een maand after run hoeven te gebruiken. De wagen moet wel droog worden opgeborgen. Dus in een vochtige ruimte geld dit dus niet.

    Ik vind het nogal een voordeel. Ik rijd Buggy en als het niet nodig is het filter van de motor af te halen dan laat ik hem liever zitten. Ik probeer het risico te mijn dat er door demontage/montage rommel in de motor terecht kan komen.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Kijk, een busje afterrun kost maar een paar euro en je kunt er een aardig tijdje mee vooruit, voor de kosten hoef je het niet te laten. Dan is het verder een resicoberekening om zeker te zijn als je wel of niet afterrun gebruikt. je kunt ten alle tijden bij roest de brandstoffabrikant erop aankijken of de schuld bij jezelf leggen.

    En ja, dan als je denkt binnen een week weer te gaan rijden en andere zaken er tussen komen, wat gaat er dan gebeuren?

    Wees slim en bespaar die paar euro niet....

    1 zekerheid kan ik je wel geven, als je een brandstof hebt met voldoende smering (10% of meer) waar voor een deel ook ricinus in zit lijkt een afterrun niet nodig.
     

Deel Deze Pagina