Zucht here we go again.... neerstortend modelvliegtuig aangezien voor crash echt vliegtuig

Cheeta

Forum veteraan
Hulpdiensten rukken uit voor modelvliegtuig | nu.nl/algemeen | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Hulpdiensten rukken uit voor modelvliegtuig

<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody><tr> <td>Uitgegeven:</td> <td>21 augustus 2009 22:06</td> </tr> <tr> <td>Laatst gewijzigd:</td> <td>21 augustus 2009 22:05</td> </tr> </tbody></table>
ELBURG - De brandweer in Elburg is vrijdagavond met groot materieel uitgerukt voor een vliegtuigcrash.

m1dz20mabxa1.jpg
© NU.nl/Johan Siebeling

Bijna veertig brandweerlieden begonnen aan een zoektocht naar het neergestorte toestel en ambulances waren al onderweg, aldus brandweercommandant Bart Engeltjes.
Een vrouw die de crash had gemeld volhardde: ze wist zeker dat ze iets had zien neerstorten. Na korte tijd bleek wat er gebeurd was: het ging om een radiografisch bestuurbaar modelvliegtuigje dat was neergestort en in brand gevlogen.

En in brand gevlogen? dat lijkt me sterk... zou hoogstens een uitgefikte regelaar of een gecrashde turbine...

En in brand gevlogen? dat lijkt me sterk... zou hoogstens een uitgefikte regelaar of een gecrashde turbine...

Heb anders turbine kisten wel eens flink vlam zien schieten.. wat resulteerde tot uitgebrande kisten..

Dus het kan...

Zeg dat niet te snel berto ;) Ik heb ook al het gras in de fik gehad mijn mijn kist. Een turbine kist met een buis wordt zo heet (de buis) dat het aanraken van droog gras bijna altijd tot brand lijdt. Hang daar een stabilo boven en binnen 30 sec staat de hele kist in de fik. Ook een buiten landing waarbij wat droog gras bij de turbine in wordt gezogen in op het hete deel terecht komt kan heel snel fout gaan.

Alles kan maar het gebeurt minder vaak dan je denkt.

Heb zelf ook een keer in de toch wel droge hei gestaan en toen gebeurde er niets.
Maar uitsluiten moet je het nooit.

Maar Herman kijk eens goed naar deze foto:
m1dz1w3a57b3.jpg

Het is een FORMOST !!!!!!!!!!!!!!!!!

De uitlaat gassen doen ook niet direct iets, het is de hete achterkant van de motor of de buis dit in het gras ligt wat het probleem is. Dus eigenlijk alleen bij een crash.

En een formost...... tja, zou kunnen maar ik herken hem er niet in. Wat is dat blok links? Lijkt mee een hout romp, boomerang sprint oid? Middenstuk lijkt ook los.... zoals een sprint :)

Kijk maar eens goed naar de striping!!!

- het hoogste deel in de emmer is een stuk staartboom met de rode striping onderop en een blauw richtingsroer,
- dat deel rechtsboven in de emmer mer rond rood is het kielvlak van een staartboom,
- en dat rood met blauw iets links daarvan is het stabilo zonder hoogteroer.

formost2.jpg

Misschien iemand die hem niet verstevigd heeft?!?!?

Sorry, ik ben nog niet overtuigd ;) Kleuren kloppen maar de restanden niet........ Lijkt eerder op een andere kist met ene thunderbird schema.

Kijk maar naar dat stuk met die rode golven, die lijkt veel te hoog voor een stabilo.....

Stuk met die rode golven is een deel van het kielvlak (stabilo is weer heel wat anders ;-) ) en er zijn 2 van de 3 golven zichtbaar.

Believe me it`s a Formost :yes:

Ik bedoelde ook kielvlak......

Toch denk ik nog een andere kist. Dat blok aan de linker kant klopt niet...... Lijkt een balsa romp....

Stomme Elburgers ook altijd :mad: Kunnen ook echt niet vliegen die lui.

Ik was het al ;-)

Mocht de eigenaar weer een vliegklare Formost willen, ik heb een kompleet gemodificeerde staan :rolling: (desnoods met motor ;-) )

De uitlaat gassen doen ook niet direct iets, het is de hete achterkant van de motor of de buis dit in het gras ligt wat het probleem is. Dus eigenlijk alleen bij een crash.

En wat dachten jullie van een gescheurde brandstoftank in kombinatie met droog gras.
Heb het al eens gezien op een zeer bekent vliegveld in België gezien en ik kan je vertellen dat flikt als de neten.

Back