bouwmodel zweefvliegtuig

• Topicstarter Topicstarter Hylko
  • Startdatum Startdatum
H

Hylko

Guest
Hallo,
IK en een klasgenoot doen een profielwerkstuk (Havo 5) over zweefvliegtuigen. We willen daarbij een klein zweefvliegtuigje bouwen met een spanwijdte van ongeveer 80 cm. We vroegen ons af of misschien iemand een bouwtekening voor zo'n klein vliegtuigje heeft, of tips over bijvoorbeeld materialen.

Groeten Hylko

Kleine zwever

Dag Hylko,

Ik weet niet hoe ervaren je bent in het bouwen, je zou ook eens kunnen starten met een bouwdoos van een werpzwever, bijvoorbeeld de Graupner Slipper, deze heeft een spanwijdte van circa 60 cm en vliegt uitstekend en is niet te duur. Er zijn overigens nog diverse andere werpzwevers van graupner: https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AA?wgr=111 Als je vanaf tekening gaat bouwen en losse materialen gaat kopen zal het prijsverschil klein zijn. Een erg goed vliegende eenvoudige zwever van 80 centimeter is de Felix 80 Felix model gliders for kids die is gemaakt van EPP.

Ik hoop dat je hiermee verder kan, Groeten Maarten

of je bouwt een dizzy bird werpzwever van circa 1 meter van deprin (depron kost 3-5 euro) of bijvoorbeeld een dlg... die slinger je weg..

Een DLG gaat al wel behoorlijk wat verder qua bouwen... ik denk niet dat er RC aan te pas gaat komen, dus ook een DizzyBird is niet zo ter zake.

Ik weet niet wat voor eisen er gesteld worden aan jullie bouwsel, maar als je van 2mm balsahout een romp, vleugel en stabilo (achtervleugel) snijdt en dat in mekaar lijmt (rekening houdend met een paar standaard ontwerpzaken voor vliegtuigen) dan heb je voor bijna niks een vliegtuigje tot pakweg 20, 30 cm dat echt leuk kan zweven. In plaats van balsa kan je ook heel goed 3mm depron gebruiken.
Hoe meer kosten / inspanning je investeert, hoe beter het natuurlijk zal vliegen; ik weet niet wat de eisen zijn.

Een DLG gaat al wel behoorlijk wat verder qua bouwen...

Maar een Whipper Whiz FF HLG kan in 7 minuten klaar zijn...

Charles River Radio Controllers - The Whipper Whiz FF HLG

http://www.charlesriverrc.org/articles/whipperwhiz/WhipperWhiz2plan.pdf

cliffwhiz.jpg

5 toestellen uit 1 stuk balsaplank:
RCLine Forum - Bastelanleitung

Kopen kan ook:
Wurfgleiter

gewoon wat balsa nemen, wat snijden plakken in de vorm van onderstaand model, en dat zweeft :) alleen het zwaartepunt juis leggen :)

maar kijk eens bij het vrijvluchtforum, daar vind je 1001 spullen.

Dankjullie voor de tips. Ik ga denk ik de Whipper Whiz maken voor ons onderzoek. Welk hout is kan ik daarvoor het beste gebruiken? 2mm Balsa?

groeten

Hoi,

als je nou het eerste linkje had gelezen, dan had je op de vijfde of zesde regel zien staan:

Harley says... "I just built another one from scratch in 7 minutes. No need to procrastinate. All you need is 1/16" and 1/8" balsa.

Om de volgende vraag voor te zijn: 1 inch = 2,54 cm :)

Succes !

Grtz,
Menno

Dankjullie voor de tips. Ik ga denk ik de Whipper Whiz maken voor ons onderzoek. Welk hout is kan ik daarvoor het beste gebruiken? 2mm Balsa?

groeten
balsa zowieso, dat is het lichtst!

1mm voor de vleugel dubbel lijmen, dan krijg je meer stevigheid als dit nodig is.
zo bekom je ook 2mm.

de diktes zijn niet zooo belangrijk.
als het maar stevig genoeg is om een hardere landing te overleven.

ik denk niet dat jullie bedoeling is van de zwever in een thermiekbel te lanceren en dergelijke :)

gewoon een lengte rechtdoor zweven veronderstel ik? zoals op veel schoolprojecten de bedoeling is.

Het belangrijkste:
Zorg voor 1 à 2 graden instelhoek, de achtervleugel (stabilo) moet van achteren iets hoger zitten dan van voren.
En het zwaartepunt moet zitten op ongeveer 1/3 van de vleugelbreedte, van voren af gerekend.

Back