Graupner MC-15 Zender (Alu f350 highlift) ombouw/uitbouw topic: "Ombouw naar Assan"

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Mischien wel bekend, ik heb een tamiya f350, behoorlijk onder handen genomen. Hierbij had ik een 4 kanaals zender, echter met behoorlijke plannen voor mijn alu monster, heb ik hieraan dus nooit genoeg.

Het moest een minimaal 6 kanaals zender zijn, met schuiftrims, dit voor de bediening van de mfc-02 unit, welke mijn truck voorziet van geluid, en kerstlampjes.

Na lang zoeken heb ik een geschikte zender gevonden, de MC-15 van de firma Graupner. In nieuwstaat, EN op de 40mhz. Wat wil je nog meer ????

Nou best nog wel veel eingelijk...
Het leek me wel leuk om er een apart verslagje aan te wagen...

Update 29-10-2009, Ombouw naar de 2.4ghz Assan.

Gezien goede ervaringen met de overstap naar Assan, met mijn t3pk besloot ik de mc15 ook om te bouwen.
Hiervoor een Hackmodule besteld, en maar eens begonnen...

De Mc-15 komt met een verwijderbare hf "module", welke met een stekker systeem vast zit.

Close up van de verwijderbare hf print. (de benodigde stekker,zie verderop in topic):
MC15.jpg

De pinbezetting is beginnend met de rode draad als volgt:
Code:
Pin nummer          Draadkleur              Functie

1                      rood               +6v gestabaliseerd
    2                      wit                 + Accu pack
    3                      wit               ground  ( - accupack)
    4                      wit              ppm signaal trein (signal)
Vervolgens Klikken we de module uit zijn houdertje,deze hebben we niet meer nodig.

Het is nu tijd om de kleine antenne een plekje te geven. Ik heb ervoor gekozen, om de oude montage plek te gebruiken. Schroef de oude eruit, en boor het gat op tot 6,5mm.

Steek de antenne bevestigings connector erdoor, en schroef hem vast, met de 2 moeren.
mc15-01.jpg

Vervolgens schroef je de antenne zo door het gat op het het net gemonteerde gedeelte.
Dat ziet er al meteen een stuk beter uit, maar we moeten nog al het een en ander doen..
mc15-02.jpg

Normaal zit er in het achterdeksel, een uitsparing, zodat je kan zien welke hf moduul erin zit, en welk Xtal.
De gehele module is er al niet meer, en dus dat werken we even af met een stukje op maat gemaakt plexi glas.
mc15-03.jpg

Het bewuste stekkertje, waarvan we de signalen aftakken.(zie boven voor de functie van de draden)
Bewust, aftakken, en niet doorknippen en stekkertje weg gooien, want zo kun je
altijd weer terug,en is er niets onhelstelbaar beschadigd, en je kan zo eenvoudig weer opzoeken, welk draadje wat doet.
mc15-04.jpg

De draadjes gesoldeerd aan de juiste punten. We gebruiken, pin 2,3,4. Pin 1 gebruik je dus niet.
mc15-05.jpg

Een paar stukjes zelfklevende klittenband op de hack module van Assan.
mc15-06.jpg

Éen beetje in de vluggigheid een plaatje gemaakt, om de boel op te monteren.
Ziet er niet echt netjes uit, maar niemand die het ziet.
Op een druilerige dag maak ik er ooit nog wel even een in het net...
mc15-07.jpg

Druk de delen op elkaar, en voilla:
mc15-08.jpg

Close up, je ziet het, alles loopt nog vrij:
mc15-09.jpg

Een lompe 8 cellen accu is ook niet, wat mijn idee van handig is, zeker niet in deze (lipo) tijd. Dus een ombouw naar lipo, is dan ook wat er volgt. Eerst even een verloopje maken, van de originele aansluit stekker naar deze.
mc15-10.jpg

Op de plek waar normaal de accu zit hebben ze een uitsparing gemaakt. Niet handig voor de brede lipo, dus deze verhogen we met 2 stukjes plexi glas.
mc15-11.jpg

Op het 2e stukje doen we even wat klittenband:
mc15-12.jpg

Hetzelfde bij de 3s lipo van 1600mah. En het mooie is dat de mc15 alarm geeft bij 9 volt. Dus geen echt probleem met overgang op lipo,maar er komt nog een extra lipo verklikker welke rond de 10 volt afgaat, maar dit komt later.
mc15-13.jpg

Even goed meten, en men "plakt" de lipo op de plek....
mc15-14.jpg

Even het een en ander aan nicad steuntjes weghalen, want anders prikken ze in de lipo. En van aardbeien geur word ik niet vrolijk:
mc15-15.jpg

Nu nog een 3 tal draad doorvoertjes maken in de zijschotten, en zo past de kabel er prachtig langs:
mc15-16.jpg

De test, werkt het?
De zender aan, knuppel bewegen, ontvanger in bind modus, we horen wat geluid, en wat zien we????

De groene led, door het vernuftig ingebouwd raampje:
mc15-18.jpg

En de ontvanger:
mc15-17.jpg

Ombouw geslaagd.

Laatst bewerkt:
Knap gedaan! ben zelf niet zo'n priegelaar qua draadjes...Betekend dit ook de hervatting van project Hilux?;)

Yep, de highlift (geen hilux ;) ), word weer aan gewerkt...
De spuiter staat op de lijst, dus de kale witte kleur zal spoedig verleden tijd zijn.....
Maar goed dat is een ander topic, daar zullen binnenkort de nodige updates verschijnen.

Ontopic:

De zender word nog uitgebouwd met een Lipo verklikker ,multiswitch,en de daarbij behorende schakelaars en indicator led lichtjes. Wil proberen of hij ook een paintjob kan krijgen in dezelfde kleur als de auto..

Tevens moeten de schakelmatrijzen er ook nog in, en hopen dat dat past, of pas te maken is, we zullen zien....

Fantastisch!

Was vanavond bezig met wat ik met mijn zender ging doen!
Zodoende op dit topic gekomen :)
Zeer duidelijk! daar word ik erg blij van :)

Ik heb zelf een MC-14, maar deze gaat nu ook om naar 2.4.

Toevallig nog een mooi adresje waar je deze modules kan halen?

Grtz

Jeroen

Hobbyking in japan, maar heb alweer een andere zender. Een fc-16, en die is al weer helemaal uitgebouwd, ne ook omgebouwd, staat ergens wel een bouwverslag..

Ik heb zelf nog 2 Hitec lynx'en liggen. Ik zou er graag eentje ombouwen naar 2.4Ghz.
Zou dat werken zo'n 6 kanaals kitje op een 2 kanaals zender? En hoe moeilijk is het om een zender om te bouwen? Ik kan solderen, maar ik zou geen idee hebben waarop ik de draden moet solderen. Wa vind je een duidelijk schema, of moet je alles zelf uitzoeken?

Dank bij voorbaat!

Hobbyking in japan, maar heb alweer een andere zender. Een fc-16, en die is al weer helemaal uitgebouwd, ne ook omgebouwd, staat ergens wel een bouwverslag..

Thnx, ben ff op zoek gegaan, maar dat is voor mijn toekomstige plannen niet de juiste uitgave, word dus toch een andere zender.

In ieder geval bedankt!

Grtz

Jeroen

Ik heb ook nog zo'n stuk antiek liggen ergens in de kast die ik adhv kan ombouwen. Super, een bestelling bij de hk zal niet lang op zich laten wachten.

Back