Na een tijdje besluiten afterrun erin te doen

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door iNtex, 21 dec 2009.

  1. iNtex

    iNtex

    Lid geworden:
    6 feb 2009
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Hallum
    Hallo mede-forummers!
    Ben nu al een tijdje inactief maar had toch een vraagje!

    Ik heb sinds de zomer mijn auto in een doos gedaan en in een hok gezet en ben zo stom geweest om er helemaal geen afterrun in te doen..
    Dom, dom, dom weet 't.

    Wat is nu het verstandigst om te doen ?
    Ik gebruik Merlin 16% dus qua achtergebleven rommel is het wel minder als andere merken..

    - Zelf dacht ik aan eerst de motor laten lopen om alles goed weg te rijden uit de motor en zodoende er vervolgens afterrun in te doen
    - Gewoon afterrun in doen en weer terug in de doos doen.

    PS. : Is het verstandig om de auto in het hok te laten of heeft het een betere plek in bijv. een huiskamer temp. en waarom precies ?

    Alvast heel erg bedankt !

    Met vr gr.
    ~ iNtex :D

    Edit : Het gaat om een GXR-15 Motor.
     
  2. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond
    Motor uit elkaar halen om zo te controleren op roest. Is er roest aanwezig dit proberen voorzichtig te verwijderen.
     
  3. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Idd controleren op roest en bijvoorkeur binnen bewaren ;)

    Mocht je roets aantreffen kun je dat met de Dremel en een staalborsteltje wel weer schoon krijgen ;)

    Daarna niet je afterrun vergeten :!:::!: ;)
     
  4. iNtex

    iNtex

    Lid geworden:
    6 feb 2009
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Hallum
    Ik had absoluut geen zin om de motor uit elkaar te halen dus ik heb de motor tot 50C voorverwarmd en hem zo voorzichtig aangetrokken, eventjes laten opwarmen en wat gas gegeven, hij liep niet anders als anders..

    Voor dat ik hem aandeed alles even nagelopen en er zat inderdaad wat roest bovenop de zuiger en na de tijd heb ik even gekeken en toen zat er alleen nog wat roest bovenop rond het midden ;)



    Volgegoten met afterrun en netjes achtergelaten op mijn kamer toch bedankt voor de reacties!

    ~ iNtex
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Geen zin hebben is prima maar als je motor bij een volgende start het minder doet vrees ik toch dat de roest zijn werk heeft gedaan. Als de roest los komt en zich vermengd met de olie wordt het gewoon schuurpapier.

    Daartegen zeg je Merlin te gebruiken, daarmee is de kans op roest minder...
     
  6. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Toch wel apart, roest op een aluminium zuiger :D

    Al haal je alleen even het carterdeksel los, even kijken alsof je ergens roest ziet, luister even naar krakende lagers. Zo niet? afterrun er in en afsluiten maar weer. Nog geen 15 min werk.
     
  7. svendc

    svendc

    Lid geworden:
    28 apr 2007
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Herzele
    De lagers zijn het zwakts op dat gebied, zou aanraden van de achterwand van de karter te schoeven en te kijken of het grote lager roest vertoont, zo ja alles uiteen en nieuwe lagers erin.Ben ook ooit es zo stom geweest om de motor niet te voorzien van afterrun, toen ik 7mnd later liep de motor bij het starten direct, maar na paar tankjes zat er speling op de lagers, deze waren natuurlijk geoxideerd en hierdoor hadden deze vrij snel speling.
    Sindsdien als ik de motor voor langer dan 2mnd wegzet eerst motor uiteen alle onderdelen reiningen inspuiten met siliconespray terug demonteren en nog dotje afterrun in.

    rijden is leuk maar motortjes onderhouden evenzeer, anders kan je beter elektorijden met zo een brussles raketprojectiel dat zoef zoef zegt.

    ;)
     
  8. Daffyeend

    Daffyeend Guest

    Waarom niet gewoon even het complete blok uit elkaar halen, is half uurtje werk, half litertje diesel olie kopen en daar de motor in gooien, nachtje laten staan, de lagers vol spuiten met Afterrun, en dicht doen, zorgen dat de roest voor groten deels weg is, en mooi weg zetten met afterrun natuurlijk!
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Roest NIET weghalen met een staalborstel, maar met een zachter metaal, als bv. koper.

    Met een staalborstel loop je het risico allemaal krassen in de onderdelen te maken. Kies dus een borstel van een metaal wat zachter is dan het materiaal waar je de 'roest' vanaf wilt halen.

    Wat betreft dit motortje; het effect van afterrun wordt overdreven. Ik zou eerst eens kijken of het motortje nog normaal draait. Doet ie dat, gewoon kijken wat ie doet.

    Loopt ie niet lekker, lagers vervangen. Als die verroest zijn, moet je ze sowieso vervangen, schoonmaken is dan geen oplossing, dan krijg je speling.

    Ben je technisch handig, kun je idd ook gewoon het hele blokje uit elkaar halen. Als je de lagers eruit haalt, nieuwe terugplaatsen.
     
  10. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Als je het echt secuur wil doen, een dremel met een polijstborstel, zoon villten dingetje, pasta erop, en eraf halen die roest, vantevoren een stuk brandstofslang of krimpkous om het big end doen, wordt die weer prachtig grijs.. zonder beschadigingen oid.
     

Deel Deze Pagina