het aan brengen van klinknagels bolkop en verzonken en panel lines

Kwam de volgend video's tegen in een bouw draadtje op het RCMF forum
die ik jullie niet wou onthouden :D

bolkop klinknagels by Fighterace
[URL="
YouTube - Simulating Mushroom Head Rivets on a 1/4 Scale Sea Fury[/URL]


verzonken klinknagels by fighterace deel 1 (aftekenen)
[URL="
YouTube - Simulating Flush Head Rivets Part 1[/URL]


verzonken klinknagels deel 2 (het aanbrengen)
[URL="
YouTube - Simulating Flush Head Rivets Part 2[/URL]

hopelijk hebben jullie er iets aan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
panel lines

een stukje geleend van RCMF Jerry Bates 1/4 scale Sea Fury build..... geschreven door Phil , Fighter Aces
Hellaas in het Engels.
maar de fototjes zeggen net zoveel ;)

The basic process for producing 'flush' panel lines is as follows..............

1) Once the model is glassed, flatted and in primer, the panel lines are laid out using a 1/64" fineline self adhesive tape

Available here......Panel Line Tape

2) 2-3 coats of primer are sprayed only over the tapes, NOT over the whole model. All you want to do is build up a depth of paint in the location of the lines.

3) Once dry, the surface is wet sanded with a 600-1000 grade flatting pad of wet and dry until the black of the tape 'just' shows through the primer.

4) The tapes are then removed to leave a shallow groove in the primer.

The photos below show the sequence............


Re: Jerry Bates 1/4 scale Sea Fury build.....
SeaFury_189.jpg (16.89 KB, 600x391 - viewed 72 times.)

Re: Jerry Bates 1/4 scale Sea Fury build.....
Raider_233.jpg (52.97 KB, 650x431 - viewed 73 times.)

Re: Jerry Bates 1/4 scale Sea Fury build.....
Raider_234.jpg (45.3 KB, 650x483 - viewed 22 times.)

Re: Jerry Bates 1/4 scale Sea Fury build.....
Raider_205.jpg (42.75 KB, 650x483 - viewed 24 times.)

Re: Jerry Bates 1/4 scale Sea Fury build.....
Raider_206.jpg (47.35 KB, 650x483 - viewed 29 times.)





To produce overlapping or 'raised' panel line, the process is slightly different........

1) Once the model is glassed, flatted and in primer, mark out the raised panel edge in pencil on the surface of the model.

2) Apply 1, 2 or even 3 layers of PVC insulating or masking tape along the 'low' side of the edge (1 layer for small model, 2 layers for 1/6 - 1/5 scale, and 3 layers for 1/4 scale or bigger)

3) Apply a skim of a hard auto body filler up against the tape on the 'raised' side of the panel.

4) Leave to cure before feathering the filler into the models surface and the surface of the tape with wet & dry.

5) Remove the tape to leave a hard raised edge.

(Photos show the reproduction of an armoured panel on a Douglas Skyraider)

Phil

Re: Jerry Bates 1/4 scale Sea Fury build.....
Raider_446.jpg (36.65 KB, 650x397 - viewed 27 times.)

Re: Jerry Bates 1/4 scale Sea Fury build.....
Raider_447.jpg (40.79 KB, 650x407 - viewed 25 times.)

Re: Jerry Bates 1/4 scale Sea Fury build.....
Raider_448.jpg (43.16 KB, 650x433 - viewed 28 times.)

Re: Jerry Bates 1/4 scale Sea Fury build.....
Raider_455.jpg (29.96 KB, 650x433 - viewed 32 times
 
Welke lijm verhoudingen gebruiken jullie voor de "wit" houtlijm revet techniek eigenlijk?

Water ?? %
Witte houtlijm ?? %
PVC lijm ofzo?
 
Hoi, de PVAc lijm (= witte houtlijm) inderdaad onverdund gebruiken. Als je hem verdund met water en er bolletjes voor de rivets mee maakt "zakt" `t bolletje in wanneer het water verdampt. Onverdund blijft `t een mooi rond koppie ;)

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Tnx voor de input..

Nu nog zoeken naar iemand die hypo needles verkoopt

(heb ze gevonden, gewoon naar de lokale apotheek lopen en vragen of ze die hebben.. Kreeg er 10 mee voor een euro.
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf gebruik deze naaldjes niet, ik breng ze aan met de punt van een satéprikker. In het begin zullen de klinknageltjes niet even groot zijn maar met wat oefening lukt het uiteindelijk heel aardig.
 
@ KdZ: Die spuiten kan je op verschillende plaatsen kopen/krijgen. Via Google is vast iets te vinden in Zoetermeer.

@danny: Met een sateprikkertje o.i.d. gaat `t inderdaad ook. Het vergt alleen behoorlijk wat oefening om ze dan gelijk te krijgen en het is erg bewerkelijk. Met een hypodermic naald worden ze eenvoudig van ongeveer gelijke grootte en het gaat redelijk snel.

`kHeb een filmpje gemaakt van hoe het ook met PVAc lijm en een hypodermic naald kan. Het lijkt in eerste instantie op het eerste filpje uit dit draadje, maar het verschil is dat daar het rubber tegen de lijm in de neus van de spuit zit (er zit geen lucht tussen). Hierdoor moet elk druppeltje eruit gedrukt worden wat een stuk onregelmatiger gaat. Ook de manier van vasthouden van de spuit wordt erdoor bepaald. Met mijn methode kan je de spuit als een pen vastpakken want je hoeft niet op de achterzijde te drukken wat eenvoudiger nauwkeuriger werkt:


Excuses voor de herrie op de achtergrond, maar anders was `t zo`n saai stil filmpje... Het geluid kan uit, de teksten staan in beeld (na 2 minuten stopt de muziek, de drie laatste minuten is `t rustiger :wink:)

Zorg wel dat de naald een redelijke opening heeft anders scheurt de spuit, maar komt er niets uit. Een naald met een stomp einde is makkelijker om mee te werken en geen risico dat je jezelf per ongeluk met PVAc injecteerd ;) De spuit welke ik gebruik heeft een inhoud van 20 Ml.

Ik heb verschilende houtlijmen hiervoor uitgeprobeerd, maar ben het meest tevreden over deze lijm. Ik gebruik deze lijm niet voor lijmverbindingen, louter voor "klinknagelwerk". Hij is redelijk dun vergeleken met bijvoorbeeld Bison houtlijmen waardoor `t beter door de naald gaat (minder druk nodig) en toch maakt `t een mooi bolletje zonder uit te vloeien en `t is erg snel droog.

Met een klein beetje lijm zet je erg veel nageltjes. Ook heb je een stuk in de spuit nodig waar de lucht wordt samengeperst. Met te veel lijm erin in werkt `t niet. De spuit is eenvoudig te reinigen met warm water en als je `t rubber ook steeds goed schoonmaakt gaat ìe erg lang mee.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de duidelijke uitleg. Hier wordt ik nou blij van in het Tutorial gedeelte van dit Forum...

:pim: Kevin
 
Dank allen

Dankzij deze tutorial en input van mede MBFers.

Dit mijn creatie.

Stab + Hoogteroer:
Hier de lijm nog nat, laatste foto alles droog en bijna niet meer te zien. Zodra deze gespoten zijn schijnen ze weer zichtbaar te worden, met wat weathering technieken.

SV500129.JPG

SV500130.JPG


de Panellines heb ik gedaan zoals Tom Pierce dit heeft gedaan.



Op de rudder zaten al een hoop messing rivets, heb er nog wat extra aangebracht om nog meer schaal te krijgen.

SV500133.JPG

SV500136%252520-%252520kopie.JPG



En uiteraard even kijken hoe het staat in zijn geheel.

SV500125.JPG
 
Ramses, prachtig filmpje over de 'bolkop' rivets. Heb je ook nog een methode voor het maken van flush-rivets op glas ingedekt balsa?
 
.
Hoi Wouter, dank je! :)

Sorry voor de late reactie, maar ik had geen mailtje gekregen dat er in dit draadje gereageerd was?

Het maken van flush-rivets op glas ingedekt balsa heb ik nog niet veel gedaan.
Alleen op m`n Stuka en dan maar vrij weinig rivets (alleen op de motorkappen e.d.).
Daar had ik hele kleine ronde stickertjes voor gebruikt welke ik ooit een keer bij een bazaar oid gekocht had.
Deze kleine ronde stickertjes zaten met heel veel op 1 stickervelletje en waren eigenlijk bedoelt om zelf kerstkaarten te maken.

Maar om daar een hele kist mee te gaan voorzien van rivets lijkt mij zeer omslachtig.
Misschien kan je het doen zoals Frank Hartog in een van zijn draadjes laat zien?
Dat is met een dremel en een zelf geslepen boortje.

Succes in ieder geval!
Groeten, Ramses
.
 
  • Like
Reactions: WV
Ramses, prachtig filmpje over de 'bolkop' rivets. Heb je ook nog een methode voor het maken van flush-rivets op glas ingedekt balsa?
Van RC-Scale builder

http://www.rcscalebuilder.com/Tutorials/panels_and_rivets/default.htm

''For flush riveting to work best, the whole airframe should have a coat of primer, as the rivets are melted into this paint surface. If the majority of the airframe is to be natural metal upon completion, the rivets can be applied before the silver topcoat of paint. Once painted, the sunlight will catch the indentations and the rivets can be seen.''


Mvg,

Bart
 
  • Like
Reactions: WV
Geen probleem, Ramses. Ik heb het nu even druk met andere zaken en het wordt ook weer vliegweer.
De methode van Frank ken ik, ik vroeg me af of dat ook werkt op geglast balsa. Ik ga het maar gewoon proberen.

Bedankt voor de link Bart!
 
Hey Kim,

De naald welke ik hiervoor gebruik was al zo.
Het is een naald welke gebruikt wordt voor inkt-cardridges volgens mij, deze heeft standaard een botte punt.
Je Cessna 188 wordt prachtig!

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top