A-18

Discussie in 'F3A' gestart door dries_neyrinck, 22 mrt 2017.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Zijn er nog mensen het nieuwe A-18 programma aan het inoefenen? Heb er mijn handen vol mee...

    Gisteren was het koud en eenzaam tijdens de oefenstonde.
    Ik oefen sequenties van drie figuren, telkens dezelfde na elkaar.
    Aan elkaar lijmen tot een volledig programma is voor later...
    Goeie aanpak?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Beginner vindt dit leuk.
  2. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    Dit is een goed begin. totdat je de figuren kan vliegen. en dit hoeft zeker niet perfect te zijn.
    Probeer hierna zo snel mogelijk het volledige programma te vliegen. Het beste is om dit samen met een helper te doen de de namen van de figuren opleest.
    Dit is alleen maar als geheugen steuntje en om jezelf rust te geven tijdens het vliegen.
    Het eerste jaar dat ik het B programma vloog ben ik de hele zomer bezig geweest dit onder de knie te krijgen.

    Wat erg helpt is goed het Jury handboek lezen hierin staat precies wat de bedoeling van het figuur is en wat wel en niet punten aftrek oplevert.
    Ook werkt het goed op een vel papier een onder midden en boven lijn te tekenen (3 horizontale rechte lijnen met gelijk afstand) en dan de figuren met een passer en liniaal uit te tekenen. Dan ga je beter snappen hoe de geometrie van een figuur in elkaar zit. op de arestie hoeft de geometrie helemaal niet te kloppen.
    Arestie is een schematische weergaven van figuren dit heeft niks met de schaal grote enz van het vliegen te maken.

    tijdens het vliegen zijn de volgende punten het belangrijkste.
    - rust in de vlucht brengen. elk figuur bestaat uit een combinatie van lussen, rollen of delen hiervan de ze worden altijd gevolgd door een rechte lijn
    (figuur 12 en 13 zijn een uitzondering dit staat ook in het jury handboek)
    als voorbeeld figuur 3 is als volgt lus - rechte lijn - rol - rechte lijn - lus - rol - rechte lijn - lus. als je dit hardop zegt tijdens het vliegen en je praat langzaam is het
    ongeveer het tempo wat je moet hebben tijdens het vliegen.

    - vleugels recht leggen. als een vliegtuig niet volledig horizontaal is en je maakt een lus zal je afwijken van de gewenste rechte baan.
    Dit kan je heel duidelijk zien als je expres je vliegtuig een beetje inrolt bijvoorbeeld +-10graden en dan een lus vliegt.
    Als dit gebeurd tijdens het programma ben je je vlieg lijn volledig kwijt. Maar dit ik ook het middel om dwars wind te compenseren.
    Als je de vleugel waar de wind vandaan komt altijd iets omlaag houd voor je een lus vliegt kan je hiermee de dwars wind compenseren.

    Als je deze 2 punten onder de knie hebt kan je zeker goed mee vliegen in het B programma.

    Zelf ben ik pas over een maand weer in Nederland en ga dan weer eens wat trainen.
    Kijken of het wat word met de wedstrijden.

    GR Ruud
     
    Beginner en wvr vinden dit leuk.
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Aansluitend op Ruud zijn goede verhaal:

    oefen het programma van twee kanten, dus zowel van links naar rechts als van rechts naar links... je weet op de wedstrijd nooit hoe de wind staat en het kan 'eng' aanvoelen om dan andersom te vliegen.

    leer jezelf ook om twee kanten op te rollen, ik heb mezelf b.v. aangeleerd om bij en rol altijd eerst de cockpit te zien. Dat in combinatie met bovenstaande opmerking zorgt er voor dat je programma optisch er herkenbaar uit ziet.

    oefen ook de 'opties' in het programma (fig8), zodat je met sterke X-wind maximaal kan compenseren als je in de spin erg veel van je plek bent gewaaid.

    tot slot: vergeet niet dat het vooral de 'weg' is, die leuk is, je leert altijd bij, het kan altijd beter, maar geniet van het leren en de stappen die je maakt...

    Tot de 9-de in Oss
    gr
    Winfried
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dank voor de tips heren, ondertussen mijn derde seizoen aan het voorbereiden (België). Eerste seizoen was Sportman, vorig jaar het A-16 programma, deze A-18 is toch wat ingewikkelder lijkt me.
    Voor de inters ben ik nog niet klaar, al zou ik wel kunnen voortbouwen op het A16 programma dan. Maar ik vlieg gewoon nog veel te veel fouten, en vooral de rust en algemene "aanpak" kan nog veel beter.

    In België is het jammer genoeg karig gesteld in de nationale reeks. We warenn met twee vorig seizoen...

    Tijdens de wedstrijden krijg ik wel goeie hulp, maar het is de vertaalslag tussen training en wedstrijd die moeilijk loopt. Op mijn club is er weinig begeleiding mogelijk en eigenlijk nauwelijks interesse, ondanks pogingen.

    9e in Oss, is dat een oefendag of wedstrijd. Ik ben dan wel op vakantie met de dochters. Op een uurtje van Oss notabene...
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    De 9-de in Oss is de eerste wedstrijd van het NK, op deze dag wordt het C programma en 'B' (A18) gevlogen.
    Je bent van harte welkom om die dag gezellig mee te vliegen, het A18 is ook voor ons nog een hele kluif, ik heb het zelf nog helemaal niet gevlogen... komende week maar eens wat pogingen doen.... :D
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Heb in deelnemen wel zin. Zou wel mijn twee dochters meebrengen (5 en 7), hopelijk kan ik hen overtuigen dat dit voor papa belangrijk is .
    Ik kijk het weer ook even aan natuurlijk.
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Vandaag figuur 7 t.e.m. 12 aan elkaar geplakt. Ging vrij goed maar werd voortdurend uit de drie kwart punt rol geblazen in figuur 9. Er stond toch een strakke wind vanavond, 45° op de piste.
    Nog wat werk aan de winkel eer ik het volledige programma van buiten ken, maar het begint te lukken...

    [​IMG]
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Figuur 9 was geen drie kwart punt rol, maar een driekwart rol. Scheelt een pak :).
    Vandaag 6 oefenvluchten gedaan, waaronder twee maal het volledige programma. Wegens de zeer matige (cross) wind heb ik het eens zowel links als rechts gevlogen.
    Nog veel werk aan de winkel maar ik vind het een zeer boeiend programma om te vliegen.

    Oss wordt moeilijk... het is Parijs-Roubaix, en dat is zowat heilig voor mij...
     
  9. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    weet ook iemand waar ik het programma kan vinden met de nederlandse vertaling voor de figuren?

    ik vind wel een Engelse en een Duitse, maar had graag een Nederlandse.
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Even uit het hoofd (rollen enz moet je er zelf bij verzinnen): driehoek, et, cubaan, verticaal, omgekeerde cobra, spin, figuur negen, humpty bump, stall turn, halve cubaan, meskant, immelman, buitenwaartse looping, halve vierkante looping, hart, halve cubaan, vierkante looping
     

Deel Deze Pagina