Ik heb het verbruik van een mabuchi 130 motortje voor een minibootje gemeten met een goedkope multimeter. Belast geen probleem ongeveer 3A max Onbelast zelfs met losse motor "motor werd niet noemenswaardig warm"gaf deze meter 18a 19A aan en ging zelfs buiten het bereik van 20A. Daarna een analoge meter gebruikt en daar wel realistische waardes op gekregen 0.5A onbelast en ook 3A belast. Een 2e 130 motor had hetzelfde probleem een andere kleinere motor werd dan wel juist uitgemeten. Heeft hier iemand een verklaring voor? En is deze meetfout te voorkomen? mvg Dirk
De stroom door zo'n motor is geen mooie, vlakke gelijkstroom maar bevat allerlei kortstondige stroompieken. De digitale meter zal zich daar in verslikken. Door de mechanische opbouw van een analoge meter worden kortstondige veranderingen in de stroomsterkte niet weergegeven en geeft de meter een gemiddelde (juiste) waarde aan.
N.P.S. heeft gelijk. Bij de wat duurdere meters kan je de meting instellen of hij korte pieken of langer moet meten. In jouw geval zou je meer hebben aan een draaispoelmeter. Maar als er echt 19A door dat motortje zou gaan dan geeft hij licht. Een ander probleem kan zijn als je motor achter een regelaar hangt, die regelaar kan ook rare dingen veroorzaken. Een oplossing voor dit alles is een losse shunt nemen en daarover meten. Vaak helpt dat bij "storing". GJ
Alvast bedankt voor deze verklaringen. Maar hoe verklaart dat dat ik juist bij last wel goed meet ? En ik dacht dat zo een multimeter bij de stand 20A al over een shunt meet. Dirk
Onder belasting zullen de pieken in de stroom minder zijn. Of over een shunt meten de problemen verminderd, betwijfel ik. Een ampèremeter meet (bijna) altijd over een parallelweerstand, een shunt. In of buiten het meetinstrument. Anders zou je niet meer als een paar honderd mA of nog minder kunnen meten
Het zijn niet alleen de stroompiekjes, die door de shunt van de amperemeter lopen, maar ook de instraling op de meetdraden, die de verkeerde meetwaarden opleveren. Het zelfde verschijnsel doet zich voor als je bij een MHz-zender het stroomverbruik wil meten. Je komt dan altijd op een veel hogere waarde uit dan wat de werkelijkheid is, ook met een analoge meter. Het hoogfrequent, dat de zender afstraalt is dan de boosdoener en bij zo'n motortje is het niet anders. Ook de storing van zo'n motor komt als hf-afstraling tevoorschijn uit motor en motordraden. Bij veel meters krijg je zelfs al een uitlezing als je slechts één meetpen gebruikt. In service gebruiken we daarvoor dan ook altijd een zelfgeknutseld metertje, waarop de accu met een verloopstekkertje wordt aangesloten.
Serieweerstand bij stroommeting??? Waarschijnlijk een definitie probleem. Stroom meet je met een weerstand parallel aan het meetsysteem. De volledige stroom moet door de weerstand en het meetsysteem. Spanning meet je met een weerstand in serie met het meetsysteem. Een stroommeter wordt opgenomen in het te meten circuit, een voltmeter wordt over het te meten circuit geschakeld.
NPS heeft het over de opzet van een meetinstument, Ernst over de uitvoering van de meting met een instrument.
Bij mijn werk had ik te maken met enorme transformatoren en grote stromen. Als je dan de multimeter vlakbij de trafo zette dan kreeg je allerlei rare waarden. Dus werden de metingen in een kast ernaast gedaan, over een externe shunt en niet die in de multimeter. GJ
Precies het is (was?) een definitie probleem. Ik kon het me ook niet voorstellen dat je een dergelijke fout opzettelijk hebt gemaakt. Het gekke is dat iedereen wel eens zo'n fout maakt. Bijvoorbeeld als je iemand de weg wijst. Je weet dat die persoon bij de tweede kruising links af moet maar om compleet onduidelijke redenen zeg je toch rechts af. Daar komt bij dat ik het eigenlijk fout heb. De definitie van een shunt weerstand is een parallel weerstand. Die weerstand wordt parallel aan het meetinstrument gezet om het meetbereik van dat instrument te vergroten. Maar die weerstand staat wel in serie met de belasting.
Hallo Jan , Zou je zo vriendelijk willen zijn om in een schematje te laten zien. Hoe dat Zelfgeknutseld meterje is aangesloten om een juiste motor-Stroom te krijgen? Ik heb zelf vroeger Wisselstroom en Draaistroom Motoren altijd met een Stroomtang aangesloten op een universele meter , op de stand Wisselstroom bereik aangesloten om de stroom onder belasting te meten , en zo je Maximale Stroom beveiliging in te stellen. (heel belangrijk) Heb nu ook wat problemen want de voeding is gelijkstoom waarvan de ESC een soort wisselstroom van gaat maken om de borstelloze motor aan het draaien te krijgen (je zei : met de nodige storing van zo'n model-motor komt de hf-afstraling tevoorschijn uit motor en motordraden) Ook de juiste plaats van je meting-punt is welkom , en wel of niet met Stroom-tang Principe ? Mvg. Xat
Ik bedoelde het metertje, waarmee ik de stroomopname van een MHz zender meet. Voor het meten van motorstromen heb ik geen bijzondere voorzieningen.
Je zou een DC-stroomtang kunnen gebruiken of close out sale: Hyperion watt-meter II (optical tach, servo tester, local&remote logging) - RCG Bij een brushless motor zal de rommel uit de motor wel meevallen, vrijwel volledig afgeschermd door metaal/geleider. Verder maakt de zelfinductie van de spoelen de stroom al aardig glad, gelukkig maar, neemt al veel HF-rommel weg. Maar je zou eens kunnen proberen de motordraden één-twee twists te geven. Uit www.aerodesign.de/peter/2001/LRK350/SPEEDY-BL_eng.html (zelfbouw regelaar) PWM voltage chopping, 'grass' at partial_throttle Current smoothing due to inductance