A2 modellen van Johan en Daniel Schulten

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 11 jun 2018.

1. Énke Blériot

Énke Blériot verslagschrijvers

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Elders in deze rubriek staat een door PeterDen geplaatst In Memoriam over Johan Schulten.

Vandaag op bezoek geweest bij Ria en daar allerhartelijkst ontvangen en we hebben sweet memories opgehaald uit de "goede oude tijd".

Om een lang verhaal...ik heb hier 3 A2 modellen van Johan en 4 A2 modellen van zoon Daniel. Die van Johan zijn echte vintage kisten en stammen uit rond 1960 tot 1965. De 4 van Daniel zijn uiteraard van veel recenter datum maar ondertussen toch ook al rond de 25 tot 30 jaar oud. Alle kisten zijn in verbluffend goede staat en met een klein beetje aandacht kunnen ze weer de bel in...en dat is dan ook de wens van Ria...want weggooien kon ze niet over haar hart verkrijgen...gelukkig maar dat het bewaard is gebleven.

Zie je het wel zitten om één of meerdere van deze prachtige kisten van Daniel weer aan de lijn te hangen? Stuur dan een Pb of indien je geen MBF account hebt een mailtje naar : hvhberkum apenstaartje ziggo.nl

De modellen van Daniel:

De 57-1 en de 57-2 zijn fantastische beginners/jonge junioren modellen...met een vaste starthaak dus rechtuit naar boven en dan van de lijn af.....
    100_6367.JPG

De 57-3 en 57-4 zijn wat geavanceerder en hebben een starthaak waarmee je het model aan de lijn kunt laten cirkelen.....
    100_6368.JPG

Dan de modellen van Johan:

Ze zijn voorzien van een vaste starthaak dus eenvoudig te handelen...

De DE-94 is nog steeds in uitstekende staat. De vleugel is bekleed met zijde en de romp is net achter de vleugel deelbaar wat niet alleen gemakkelijk is tbv transport maar bij een wat hardere landing zal de met elastieken aan elkaar verbonden delen de energie opvangen....
    100_6369.JPG

En dan deze beauty...een wat slankere kist met mooie ronde tippen. De vleugel is volledig hout ingedekt en heeft zelfs een 3- D turbulator. Ook hier is de romp weer gedeeld net achter de vleugel.....
    100_6370.JPG

De derde zal ik straks even doen.

Mooi hé...

Ps. dit bericht gaat ook naar EMFF.

Laatst bewerkt: 13 jun 2018
    Peter Den en hastf1b vinden dit leuk.
  2. Daniel Schulten

Daniel Schulten

Lid geworden:
    12 jun 2018
    Beste Henk,

Het doet mij veel plezier om deze fotos te zien. Erg leuk dat de modellen weer gebruikt gaan worden. Sinds eind jaren tachtig heb ik niet meet met ze gevlogen (dus toch al 30 jaar oud vrees ik).

Ik heb nog wat aanvullende informatie over de modellen. Mijn modellen zijn niet zo speciaal. De eerste twee modellen zijn gebaseerd op het EOS-2 ontwerp dat destijds door de KNVvL beschikbaar was gemaakt voor beginners. Het model met de gele vleugels heb ik gebruikt tijdens de wereldkampioenschappen voor junioren in Poznan in Polen (1988). Ik geloof dat ik dertigste ben geworden uit een veld van zestig deelnemers. Maarten van Dijk deed het veel beter en werd wereldkampioen in de F1A.

De twee andere modellen met zwaaihaak heb ik zelf ontworpen, natuurlijk met wat hulp van mijn vader. De zwaaihaken heb ik geloof ik zelf gemaakt uit messing, maar dat weet niet echt zeker. Ik heb niet veel met deze modellen gevlogen, het was een stuk lastiger om de tijd te vinden tijdens de studie in Enschede.

Van mijn vader's modellen weet ik volgende. De DE-94 gebruikte hij als het weer wat ruiger was. Het is een robust en stabiel model. De DE-180 was het laatste model dat mijn vader gebouwd heeft, waarschijnlijk omstreeks 1968. Hij noemde dit model de "Zaagtand", een verwijzing naar de turbulator die in de vleugel gemaakt was (in plaats van een gespannen draad voor de vleugel).

De Zaagtand was zijn favoriete model. Toen ik met een jaar of 16 begon met wedstrijdvliegen vond mijn vader het ook leuk om mee te doen in de wedstrijden. Ik kan nog goed herinneren dat op de eerste vlucht (na 20 jaar in de kist) de timer van de Zaagstand blokkeerde en het model steeds verder en hoger wegvloog. Het landde ergens bij Tiel en gelukkig belde de boer die de Zaagtand vond een paar dagen later met goed nieuws. De vleugel was wel beschadigd en de reparatie is goed zichtbaar. Het is waarschijnlijk wel een goed idee om de timers goed te smeren voor gebruik!

Voor mijn vader waren de modellen de eerste stap in de wetenschappelijke aërodynamica, voor mij waren ze de inspiratie om ingenieur te worden. Ik hoop de modellen nu iemand anders gaan inspireren om de techniek of wetenschap in te gaan!

Vriendelijke groeten,
    Daniel Schulten
    Ottawa, Canada

3. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Hoi Daniel,

Ik had je moeder een link gezonden naar dit topic maar een reactie van jouw had ik niet op gerekend...wat leuk!!!

Er zijn al diverse reacties binnen (vanmorgen is via EMFF de link naar dit topic geplaatst) voor jouw kisten en naar het zich laat aanzien zullen ze snel van eigenaar wisselen.Later vandaag zal eea duidelijk worden....

Van de 3 ontvangen kisten van Johan gaan er tzt misschien 2 naar andere eigenaren...de derde koester ik zelf. Dat is de nr 169 ( de grootste van de 3). Zal hem vanmiddag opbouwen een een foto plaatsen.

Tja de Zaagtand...eigenlijk ook te mooi om niet te houden...maar ja....denk er nog even over na hoe we de zaak weer optimaal aan het vliegen kunnen krijgen.

4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Eerst maar eens een plaatje van de 169...
    100_6371.JPG

Toen maakte ik een foutje.... en heb de 180 bij de 169 gelegd....
    100_6372.JPG

...en toen...toen ging het helemaal mis....en kwam de 94 er ook bij te liggen...
    100_6373.JPG

Je begrijpt het al...ik ga dit drieluik niet verbreken...( ze blijven zelfs in de originele modellenkoffer)...zal ze vliegklaar maken (ook trackers er in) en meenemen naar Poitou en Zulpich en na dit internationaal gebeuren ook naar de Nederlandse wedstrijden. Ik trek de methodiek die we met mijn Blériot's en andere vintage RC modellen ook doen binnen The First Aviators door naar deze vintage kisten. We gaan er met meerdere vliegers mee vliegen daar waar we elkaar treffen.

Gea en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    We gaan even terug in de tijd...

1961 wereldkampioenschappen Leutkirch: het Nederlandse team werd eerste.

Rechts op de foto Johan met de nr 94 kist

upload_2018-1-1_12-8-6 (1).png

Ton van Munsteren, Btje, Rick NL en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Van de serie 57-1 t/m 57-4 is de nr 57-2 nog beschikbaar. Wie meld zich? ( en voor alle duidelijkheid...de modellen zijn gratis).

7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Restauratie van de modellen van Johan.

De kleinste tw de nr 94 heeft een met zijde beklede vleugel...hoef ik niets aan te doen. De zijde is na al die jaren nog helemaal intact. Het bijbehorende stabilo moet wel opnieuw bekleed worden en dat zien we de volgende aflevering.

De grote still air kist nr 169 is aan bovenzijde hout ingedekt en aan onderzijde tissue bekleed. Dat tissue is niet best meer...broos geworden. Maar dit seizoen moet het nog maar even en komende winter gaat er rode zijde op. Nu dus de scheurtjes wat plakken. Dat doe ik met plastieklijm voor hard plastiek. Over de scheur een rupsje lijm leggen...stukje plastiek er over..een paar muntjes er op om het weer naar elkaar te drukken en de spannende werking van de lijm doet de rest...
    100_6391.JPG
    100_6392.JPG

De 180 heeft een avontuur gehad zoals Daniel hierboven heeft beschreven. De reparatie is netjes door Johan uitgevoerd en is bijna af. De vleugel is boven en onder hout ingedekt en bekleed met wit tissue. Dat is heel mooi vergeeld door zonlicht en de jaartjes en de reparatie plek steekt wat bleekjes af. Hier is het tissue veel lichter. Ik ga een proefje doen met in thee gedrenkt tissue en over de reparatie plek nogmaals een laagje tissue aanbrengen...eens kijken of ik de vergeling wat na kan bootsen. Dan nog een zwart biesje er langs en is het weer spik en span.
    Bij alle kisten moeten de naamkaartje voorzichtig met thinner losgeweekt worden en er komen vintage stijl nieuwe naamkaartjes op. Net als het origineel beginnend met: "De KNVvL verzoekt de vinder..."...etc...Die naamkaartjes maak ik van krantenpapier..mooie old fashion lettertype er op via de printer en dan lijkt het weer net als toen..
    100_6395.JPG

De rompvoorstukken zijn al behoorlijk onder handen genomen....glad geschuurd...waar nodig geplamuurd en vervolgens op alle drie weer de originele rode kleur er op. De timers doen het na een schoonmaakbeurt weer voortreffelijk en bij de nr 94 zit ook al de nieuwe bedrading in...
    100_6394.JPG

Laatst bewerkt: 22 jun 2018
    gerjanmonohull74 en jef vinden dit leuk.
  8. Peter Den

Peter Den

Lid geworden:
    2 dec 2005
    (Late reactie: was op vakantie),

Ik ben er blij dat het onderbrengen van de modellen van Johan zo goed is uitgepakt en gewaardeerd word, bedankt Henkt!

Leuk te zien dat ''onze'' clubsticker nog op de modellen zit: een ontwerp van Ed Nicolaas voorstellende Fred Flintstone die concurrerende modellen vanaf een wolkje naar beneden mept.
    De DE-169 en DE-180 zaten in een lijn van ontwikkeling naar geheel ingedekte kisten met dunnere profielen dan gebruikelijk, met als top de ''Matula'' van Ed Nicolaas met een ''Gewolpte Platte'' Göttingen 417a.

Misschien een leuke aanvulling:
    Johan met de DE 94, samen met Chris van Nes met de eveneens legendarische ''GLURK"

upload_2018-6-25_13-30-22.png

En met de DE-180
    upload_2018-6-25_13-31-15.png

9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Peter bedankt voor de foto's!! Indien iemand ook nog wat heeft wat hier nog niet staat...be my guest...heel graag!!

Het restaureren is meer dan leuk en vordert goed.

De originele naamkaartjes konden allemaal goed verwijdert worden.
    - instrijken met aceton
    - stukje plastiefolie er over
    - fff wachten
    - nog een keer of wat herhalen
    - en dan pak je het er zo af.

Fred heeft gezelschap gekregen van Sam..

- een vel printerpapier gedrenkt in zeer sterke thee
    - drogen
    - op de PC een SAM annex naamkaart gemaakt
    - eea op de printer gedrukt
    - laagje spanlak over de plek waar de "sticker" moet komen
    - sticker in de natte spanlak leggen en aan bovenzijde ook een laagje spanlak

De biezen bij de reparatie plekken zijn hersteld en de "lichte" plekken hebben al een eerste behandeling gehad met thinner waar een klein beetje gelige beits door zit...het begint al op kleur te komen.
    Nu nogmaals maar dan spanlak met een beetje beits...
    100_6402.JPG

10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Van de nr 94 moest het stabilo nog opnieuw bekleed worden. Nu zullen de meesten van jullie wel weten hoe je tissue verwijdert...

Zo doe ik het dus:
    - Omwikkelen met closetpapier
    - drijfnat maken met thinner
    - in een plastiek zak wikkelen en 15 minuten laten zitten.

100_6404.JPG

100_6405.JPG

Dan stukje bij beetje uit de plastiek zak trekken en het tissue valt er bijna af...In enkele minuten heb je de zaak schoon...

Toen nog even nieuw tissue er op en de klus is geklaard. Tijdens het drogen van de spanlak blijft het op deze manier allemaal recht...
    100_6413.JPG

De drie kisten zijn nu weer vliegklaar en als volgende klusje is de modellenkoffer aan de beurt. Alle onderdelen gaan een plekkie krijgen en tevens wat voorzieningen maken dat ze vastgezet kunnen worden.

aurectar, Rick NL en jef vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina