Aandrijving Ka8 6 meter spanwijdte

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Bartdr1, 22 apr 2018.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Beste modelbouwers.

    ik heb een Ka8 van 6 meter spanwijdte en ongeveer 14 kg tweedehands gekocht. Daar zat ook een motorpyloon bij met een motor uit de 50xx klasse met een driebladprop Graupner Cam Folding 16*13. Hij wordt aangedreven door een 6s 5000 pakket.

    De motor kan ik niet exact benoemen. Alleszins een 50xx (5055, 5060 of 5065). Er staat geen enkele markering op, maar aangezien er aan de zijkanten kleine zwarte vijsjes zijn om één en ander vast te zetten, dunne sleufjes (om te koelen? ) en de hele motor in Chrome kleur is, durf ik gokken op een Turnigy Aerodrive.

    IMG_20180420_080932355 (1).jpg

    De kracht is niet voldoende om autonoom van de grond te vertrekken. Eerst en vooral duwt de neus wat op de grond en de kracht is sowieso erg nipt. Ik meet nu een stroomverbruik van ongeveer 49 Amps bij 22 Volt.Dus ongeveer 1100 watt input.

    Vraag 1: hebben jullie een tip hoe ik best kan uitzoeken welke motor het nu juist is. De Aerodrive-motoren onderscheiden zich oa door het aantal Turns. Kan ik dat zelf ergens aan de motor tellen? Ik zou er 8 moeten vinden voor de 275 kv versie...

    Turns: 8T
    Voltage: 6 ~ 10S LiPoly
    RPM / V: 275kv
    Inwendige weerstand: 0,017 Ohm
    Max Laden: 65A
    Max Power: 2050W
    Shaft Dia: 6.0mm
    Bolt gaten: 25mm
    Bolt thread: M4
    Gewicht: 531g
    Motor Plug: 4.0mm Bullet Connector

    Vraag 2: van waar tot waar moet ik juist de lengte meten om de tweede waarde van het motortype te hebben? Bijv. is het een 5055 of een 5065. Misschien zien jullie dat gewoon aan de bovenste foto?

    Als ik in ecalc wat rondknutsel met mijn gegevens is het vermoedelijk een SK3 Aerodrive 5065 met 275 Kv

    upload_2018-4-22_15-34-56.png

    ik weet niet of het goed leesbaar zal zijn, daarom, hij zit daarmee op 77 watt/kg en een spoedsnelheid van 108 km/u

    Hier een filmpje van een start bij de vorige eigenaar.



    De start is omstreeks 2:20

    Ik heb jammer genoeg niet altijd zoveel omstaanders om de start te begeleiden. En ik vrees ook een beetje voor schade aan het kielvlak als je daar eerst zo'n stevige duw aan moet geven.

    Ik wil vlotter vertrekken waarbij het toestel voldoende kracht heeft om zelf in beweging te komen en eventueel enkel de tip ondersteund wordt.

    Waar ik wat aan twijfel is het volgende...

    Ik zit al aan de maximale diameter van prop, nog iets meer en ik raak de romp. 16 is dus de limiet.
    Ik zit al met een drieblads prop
    Ik zit al op 13 inch spoed wat mijns inziens heel veel is

    De ka8 vliegt erg traag en majestueus, ook dankzij het enorme vleugeloppervlak van 217 dm², het dikke profiel en de romp die ook niet echt op minimale weerstand ontworpen is. Ik vrees dus een beetje dat meer toeren op de motor door een hogere KV-motor, door extra cellen of nog meer spoed, alleen maar gaan maken dat de aandrijving afwijkt van wat de ka8 nodig heeft en dat de prop erg 'overtrokken' zal raken, niet efficiënt en ook lawaaierig.

    Of nog: ik kan beter onder een hogere hoek maar trager vliegend stijgen, dan onder een lage hoek aan hoge snelheid. Of zie ik dat verkeerd.

    Als ik dezelfde setup even op 8S simuleer:

    upload_2018-4-22_15-42-46.png

    Ik ga dan naar 78 Amps bij 27.7 volt, 2175 Watt en een spoedsnelheid van 138 km/u.

    Daarom vraag 3: overbelast ik de motor hiermee? Turnigy geeft hem op tot 65 Amps en 2050 Watt (maar mogelijk dan wel op 10 S).

    Vraag 4: een alternatief is de huidige motor met 3 * 16/10 cam folding op 8S (moet ik 40 euro in props investeren)

    upload_2018-4-22_15-57-57.png

    64 amps, 28 volt, 109 kmu en 135 W/kg

    Vraag 5: Andere motor is eventueel ook een optie, maar liefst uit de prijsklasse van de Hobbyking-motoren...

    Alvast bedankt voor alle suggesties! Ik heb Ecalc, dus als jullie een richting hebben, kan ik het ook narekenen....
     
  2. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Om het nog wat moeilijker te maken. Ik heb even de koperen wikkelingen in de motor geteld. Ik zie in totaal door de zijdelingse openingen als ik de motort raag draai 12 twaalf wikkelingen, wat minstens op het eerste zicht met geen enkele aerodrive motor in deze diameter overeen stemt :-(
     
  3. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    139
    En als je eens een dolly maakt....
    Met redelijk grote wielen moet de start dan geen probleem zijn.
    Het filmpje laat zien dat er genoeg kracht in zit en op een 'raketstart' zit je niet te wachten,
    denk ik.
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De motor op een pylon maakt dat de neus naar beneden wordt geduwd zolang je onvoldoende snelheid hebt om de staart met het hoogteroer omlaag te houden.
    Dat geeft vanaf stilstand enorm veel weerstand, en daardoor kom je niet op gang. Zodra je wat snelheid hebt en het hoogteroer effectief wordt komt de neus vrij en is het probleem weg.
    Met meer vermogen wordt de neus nog harder in het gras gedrukt. Een misschien eenvoudigere oplossing dan extra vermogen kan zijn een tweede wieltje, vooraan de neus.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Dolly... eventueel met wat ondersteunigsmogelijkheden voor de vleugel, zodat hij echt zelf kan vertrekken..
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb het vaak genoeg fout zien gaan op de dolly. Maar als je hem vastmaakt met elastieken en een op afstand bestuurbare ontkoppeling zodra de boel op snelheid is gaat het prima.
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Een dolly werkt bij een prop in de neus goed (al heb ook ik dat al héél vaak mis zien gaan) maar bij een pylon hou je het probleem dat de kist voorover wil duiken vanaf stilstand. Daar zul je bij de constructie wel rekening mee moeten houden....Een extra neuswieltje om de weerstand te verlagen lijkt me een heel stuk eenvoudiger en veiliger.
     

Deel Deze Pagina