-- aandrijving schommelboot --

Discussie in 'Model elektronica' gestart door RST86, 7 nov 2010.

  1. RST86

    RST86 Guest

    Ik heb een vraag over de aandrijving van een schommelschip:

    Kan iemand mij vertellen hoe je een vloeiende aandrijving maakt die het schip zowel rechts als linksom laat bewegen?


    Het makkelijkst is volgens mij 2 motoren die elk een eigen kant op draaien maar dan moet je met een of ander kantel mechanisme werken dat als de boot rechtsom gaat de linker aandrijving stil staat ofzo.... ik ben en kom er nog niet helemaal uit , heeft iemand misschien een idee, of beter misschien nog een tekening of link hoe je zoiets kan maken?
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je een plaatje bijvoegt, of een link naar een plaatje, dan kunnen er vast meer mensen over mee denken.
    Ik heb geen idee wat je bedoelt met een schommelboot.
    Iedere boot schommelt als het hard genoeg waait.
    Zelfs schepen van 350 meter lang.
     
  3. RST86

    RST86 Guest

    haha ja sorry ik zal een foto toe gaan voegen het gaat namelijk om een schommelschip die ze bijvoorbeeld ook in de efteling hebben, de schaal moet ik nog even uitrekenen maar het schip zelf word 60cm lang 20cm breed en maximaal 35/40 cm hoog, ik ga fotos maken
     
  4. paul Vingerhoets

    paul Vingerhoets

    Lid geworden:
    23 sep 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    best
    volgens mij worden die aangedreven door de wielen die in de basis zitten
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Inderdaad, en daar zit nog een redelijk gecompliceerde sturing met sensor netwerk achter ook, om er voor te zorgen dat de wielen de goede kant op draaien met de correcte snelheid, zowel voor het opstarten van de schommelbeweging als het afremmen.

    Groeten, Jan.
     
  6. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Uh, aan het begin kun je dit doen door de motor met een stroombron te voeden, en varvolgens de motorspanning te meten, als deze spanning zakt tot een bepaalde waarde, de polariteit omkeren. Zodra het wiel het schip niet meer raakt, werkt dit alleen niet meer.

    Of een potentiometer op de schommelas maken. De positie hiervan differentieren en vervolgens met een comparator met een hysterese met het schakelpunt op het nulpunt de draairichting omkeren. Dit werkt n.l ook als het wiel het schip niet meer raakt.

    De hoogte is te regelen met de maximale spanning (snelheid) van de motor. Stroom zou ook kunnen, maar is door wrijving minder nauwkeurig.
    Als motor kun je het beste een klokankermotor nemen (o.a. Faulhaber, Maxon) omdat deze geen massieve rotor hebben, en zo sneller van draairichting kunnen omkeren.
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2010
  7. RST86

    RST86 Guest

    ok ik ben in ieder geval een eindje opweg geholpen, en het zal inderdaad niet meevallen om het te gaan maken, maar heeft er toevallig ook niet iemand een idee hoe je aan bijvoorbeeld de technische specificaties en werking van een echt schommelschip kan krijgen?? bijv. van de: halve maen(efteling) of andere mag ook alles is welkom aan informatie, en ik zal deze week het begin laten zien van mijn ontwerp .
     
  8. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Dat wil je niet weten denk ik, dat zal wel wat ingewikkelder zijn dan dat jij wilt maken. Maar dat geven ze ook niet vrij denk ik. Maar anders bel eens naar de efteling en vraag het aan de technische dienst, misshchien dat die wel schema's hebben. Maar daar zal wel iets meer inzitten dan jij kunt maken.
    Hoever ben je er eigenlijk mee. Want ik wil best wel eens een poging wagen.
     
  9. RST86

    RST86 Guest

    Ik heb vandaag wat kogellagers gehaald en ga die er vanavond of morgen inzetten en dan is het statief waar de boot aan vast hangt klaar(moet nog wel gespoten worden enzo...) en verder ben ik nu bezig om een boot te gaan maken, en dat zal nog wel even duren denk ik want dat is ook best lastig maar zoals beloofd laat ik morgen (donderdag) of vrijdag foto's zien hoever ik op dit moment ben.
     
  10. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Gisteren even een uurtje bezig geweest, en heb al iets werkends.
    Het bootje zal wel wat sneller gaan schommelen als de echte, immers hij is een stuk kleiner waardoor de eigen frequentie een heel stuk hoger is.
     
  11. RST86

    RST86 Guest

    ik ben nu bezig met de lagers erin aan het zetten en dat gaat goed, de foto moet nog heel even wachten maar ik denk de oplossing al te hebben wat de aandrijving betreft, ik kan je nu nog niet uitleggen hoe maar ik ga het je zeker laten zien hoe ik het op ga lossen en of het werkt.
    maar jij hebt al iets werkends ?? ben wel benieuwd eigenlijk wat je gedaan hebt... zou je dat uit willen leggen?
    morgen weer een update.. fijne avond verder
     
  12. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Even uitleggen hoe, eigenlijk zoals ik eerder beschreven had.
    Ik heb een potentiometer op het draaipunt van de boot, in mijn geval een stuk ijzer aan een as. Deze waarde van de potentimeter gebuffert, gedifferentieert zodat je de snelheid hebt, en hiermee vervolgens een comparator die deels als differentiator werkt aangestuurd, en die stuurt weer een eindtrap die als stroombron werkt aan. Dit alles met en LM324 en wat losse onderdelen in elkaar geprutst.
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja, dat krijg je nooit echt schaal - tenzij je hem niet echt laat "schommelen" maar zowel de heen- als de terugbeweging aandrijft.
    Dan krijgt het een beter "schaal" aanzien, is veel simpeler om voor mekaar te krijgen... maar daardoor natuurlijk ook een mindere uitdaging... :rolleyes:
     
  14. RST86

    RST86 Guest

    ok ja ik begrijp nu wat je bedoeld en hoe je het gemaakt heb, ik zet vanavond even foto's erop want de as moest erin en de verbinding bovenin moest met 2 componenten kit aan elkaar gelijmd worden en dat heb ik elders even gedaan, ik neem vanavond het ontwerp weer mee naar huis en zet meteen even wat foto's op de site zodat jullie een duidelijker beeld krijgen van wat de bedoeling is. tot vanavond, :)
     
  15. RST86

    RST86 Guest

    ik heb zitten proberen om er een foto op te zetten maar ik begrijp dat je eerst een eigen site ofzoiets moet hebben om dus een foto erop te kunnen zetten, dat word in mijn geval nogal moeilijk want ik heb namelijk geen eigen site, iemand idee??
     
  16. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Dit langzamer aandrijven gaat niet, want het aandrijfwiel raakt de boot niet continu. Als dit wel zo zou zijn, dan is langzamer schommelen ook relatief eenvoudig te maken. Een sinus generator en hieraan een eindtrap hangen. Met de amplitude van de spanning regel je dan de schommel hoogte.
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Nee dat snap ik wel... de aandrijving zou dan ook rigoreus anders moeten zijn, centraal bij het ophangpunt.
    Het is een keuze: óf zo veel mogelijk schaal (inclusief de snelheid), óf een zo authentiek mogelijke constructie (en te hoge snelheid). Niks aan te doen denk ik.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij (bijna) elk internet account krijg je ruimte op de server waarop je dingen kwijt kunt.
    Je kunt ook foto's op MBF zetten via 'upload' of via
    http://www.modelbouwforum.nl/forums/profile.php?do=editoptions
    -> Afbeeldingen & fotoalbums

    Foto ergens plaatsen, met rechtermuisklik op foto adres opvragen en adres dan in bericht zetten tussen [url] en [/url]. Of gewoon op de plaatjes knop drukken en het foto adres http://... invoeren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij (bijna) elk internet account krijg je ruimte op de server waarop je dingen kwijt kunt. Wie is jouw internetprovider? Ik heb bij kpn 20MByte, die gebruik ik voor mijn elektro fly-in site maar ook voor losse foto's en documenten die niet voor de site gebruikt worden.
    Je kunt ook foto's op MBF zetten via 'upload' of via
    http://www.modelbouwforum.nl/forums/profile.php?do=editoptions
    -> Afbeeldingen & fotoalbums

    Foto ergens plaatsen, met rechtermuisklik op foto adres opvragen en adres dan in bericht zetten tussen [url] en [/url]. Of gewoon op de plaatjes knop drukken en het foto adres http://... invoeren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015

Deel Deze Pagina