aanpassen van een rc model

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door seiran, 29 aug 2014.

  1. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Joure
    Goedenmorgen,

    ik heb gisteren van iemand die zijn hobby heeft beeindigd
    voor weinig geld een gehele set plus extra onderdelen <genoeg voor 1 compleet extra rc vliegtuig> onder andere Futaba 4YF 4-Channel 2.4GHz en een imax 6b lader

    het gaat om de edf f-18 blue angel, ik ben er alleen nog niet uit of het de hobby king versie is of de art tech volgens de vorige eigenaar bedraagt deze zijn top speed rond de 130 km/p.

    verder het is een 3 channel plane
    en nu komt mijn vraag, er is wel neuswiel sturing
    valt deze ook te combineren met een servo die de rudder bediend?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Dat is normaal gesproken de manier waarop je altijd het neuswiel bestuurd.
    Het moet natuurlijk wel mechanisch mogelijk zijn. Als de richtingroer servo zo is ingebouwd dat je geen stuurstang naar het neuswiel kan maken, heb je een probleempje. In zo'n geval zet je bij het neuswiel een eigen servo welke je met een Y kabel aansluit. Dus de Y kabel in het kanaal voor het richtingroer en de servo's van het richtingroer en het neuswiel in de Y kabel.
    Moet prima kunnen werken.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Hoe staat het met je vliegervaring? Een EDF-jet is het slechts denkbare toestel om het vliegen te leren.

    Heb je geen vliegervaring, zet die jet dan op een veilige plaats en leer eert vliegen met een trainer met de hulp van een verenigingsinstructeur of een ervaren modelvlieger.
     
  4. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Joure
    telt zelf vliegen in een cessna als ervaring??
     
  5. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Joure
    thx dat laatste bedoelde ik ook een servo voor gebruiken
    die koppelen met die van de neus wiel
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee.
    Als dat echt alles is, houd je hem niet in de lucht.
    Net zo goed als een ervaren modelvlieger vroeg of laat in de problemen komt met een fullsize kist.
    Ga niet op eigen houtje lopen knoeien, ga naar een club en laat je daar helpen.
    Vroeger (60 jaar geleden) kon dat niet, maar nu is er geen enkel excuus om niet bij een club te starten.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Dat je met een Cessna vliegt geeft je een voordeel, je weet hoe je een vliegtuig moet vliegen. Dat is dus een voordeel maar dat betekend niet dat je zo met een modelvliegtuig kan weg vliegen. Ik ben het helemaal met Bruno eens, ga naar een club en laat je helpen. De kans dat je met een model dat nog in takt is terug naar huis gaat is dan vele malen groter.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    /* Oops. Wrong planet. */
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het geeft wat kennis maar nul-komma-nul ervaring.
    En voor het (laten)vliegen met auto-piloot e.d. moet je zelf model kunnen besturen/trimmen/afstellen/starten/landen.
    Een EDF is ongeschikt als beginnerstoestel.


    Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B:


    En nog twee forumtipjes, e.e.a. in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

    • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, hulp, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
    • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.[​IMG]
    • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    wij hebben in de club ook een paar mensen die 1:1 ervaring hebben.

    punt is, dat jij in het echte toestel zit, en bij een model kun je er alleen naar kijken.
    Je mist dus het gevoel in het toestel, waar een modelvlieger veel meer naar de stand en snelheid van het toestel kijkt.
    bij een model is de wind ook een zeer onbekende factor.
    is de luchtlaag vlak bij de grond zeer rustig, kun hij bovenin wel eens raar doen, en zodoende een overtrek in de hand werken

    Jij weet dan weer wel de theorie achter het vliegen, dat werkt in je voordeel.
    maar het gevoel van een model tegenover "the real thing" is in zoverre anders, dat het je best 1 a 2 toestellen kan kosten voor je hem hebt.

    daarnaast moet een modelbouwer altijd zijn zwaartepunt in vlucht nog controleren (handleidingen zijn regelmatig een richtpunt, maar het echte zwaartepunt wil nog wel eens wat afwijken)
    uittrimmen etc.
    Dingen waar wat ervaring mee nodig is, cq wat doet het ding bij voorlijk zwaartepunt etc
    Wij kunnen het toestel ff op de kop laten vliegen om het goed te controleren, in een real life toestel is dat niet altijd handig schijnbaar


    EDF toestellen zijn nogal kritisch, vliegen doorgaans erg snel
    overtrek heb je ook vrij snel
    1 foute stuurbeweging, en je hebt het gras voorzien van een mooie witte schuimlaag.
    om te beginnen is een trainerachtige de veiligste optie, vliegt rustig, overtrekt bijna niet.
    vaak zie je dat mensen ook nog wel een vlotter, acrobatische toestel neemt om ervaring op te bouwen, voor men op een serieuze edf jet overstapt.
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Deze discussie is niet zinvol meer. In een ader item meldt seiran dat hij het beginnersstadium al is gepasseerd.

     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    In dat geval moet het goedkomen ;-)
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dat denk ik ook.
     
  14. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Seiran,

    Goede raad,
    :)Stoffer en blik meenemen naar het modelvliegveld, ook een vuil zak, en spreek rustig af dat je na een kwartier weer thuis bent, veel langer dan een paar seconden zal dit avontuur niet duren.:)
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2014
  15. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Dit geld echter ook voor zeer ervare vliegers
    er kan altijd wat fout gaan


     
  16. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Inderdaad er kan altijd wel eens wat mis gaan. Maar zonder ervaring een edf proberen te besturen zal zeker mis gaan.
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2014
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    En toch heb ik dat wel eens goed zien gaan... hoe vreemd het misschien ook klinkt. Vergeet niet dat de huidige RC vliegsimulators behoorlijk goed zijn. Iemand die 1:1 vliegt is bovendien zeer accuraat.

    Ik heb personen gezien die na de RC vliegsimulator vrijwel direkt met een modelvliegtuig konden vliegen.

    Ik dacht ook dat het niet kon totdat ik het met eigen ogen gezien heb.

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
  18. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    We gaan het wel lezen. Ik wens hem het beste bij zijn pogingen. Hopelijk gaat het goed.
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Arnoud, er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Omgekeerd komt ook voor, zelf was ik ook een beetje zo. In het najaar van 1989 had ik voldoende bij elkaar gespaard en ben ik begonnen aan een vliegopleiding. Omdat ik al ongeveer 13 jaar met modelvliegtuigen vloog dacht ik dat ik "echt" vliegen wel even zou leren.
    Eerlijk gezegd viel het behoorlijk tegen, het was helemaal niet zo simpel als ik dacht. De fouten die ik met het modelvliegen had aangeleerd kosten extra tijd om weer af te leren. Vooral met de landingen ging het mis. Ook bij echt steile bochten ging het niet zo als het hoort. De grootste fouten waren het verkeerd gebruiken van het gas en het hoogteroer en veel te weinig gebruik van het richtingroer.

    Ook omgekeerd heb ik een aantal keren meegemaakt. Een beroeps vlieger die dacht dat hij wel even met een modelvliegtuig kon vliegen. Het was wel zo die die mensen het modelvliegen behoorlijk snel door hadden. Juist omdat zij de "theorie" achter het vliegen goed kennen maakten ze een aantal beginnersfouten niet zo sterk. De grootste problemen hebben zij meestal met het goed inschatten van de hoogte en snelheid tijdens de landing. Ook het feit dat de meeste modellen naar verhouding (veel) meer motor vermogen hebben dan een "echt" vliegtuig levert dan nog wel eens problemen op. Tijdens de landing wordt dan heel vaak veel te snel gevlogen.

    Zoals ik al in een eerdere reactie schreef, dat je echt vliegt kan een voordeel zijn maar het maakt je nog echt geen modelvlieger. ;)
     
  20. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    En...
    We hebben er al zoveel voorbij zien gaan. Mensen die wel eens even zullen modelvliegen. Ik denk aan bijv. iemand met een vergrootte Gullows Mustang die veegde alle goedbedoelde kritiek van tafel en bleef eigenwijs doorgaan.... nooit meer iets van gehoord. Ik denk dat het bouwsel wat overgens keurig was onderwijl ligt te verstoffen en nooit klaarkomt. Dit verhaal is ook onduidelijk. Dit draadje begint met een overname van een 'Art tech' F-18 blueangel. Hier worden overduidelijk beginnersvragen gesteld, een ander draadje van dezelfde auteur zegt hij heel assertief dat hij een ervaren vlieger is en vliegt met een F-18 EDF. Zeg zelf onduidelijk. Het enige wat ik nog mis in het verhaal en dat klinkt onvriendelijk dat weet ik maar zo gaat het vaak. Nooit meer iets van gehoord.

    Ik hoop dat Seiran zijn weg vind naar een goede modelvliegvereniging waar hij goed zal leren vliegen en nog jaren plezier van z'n hobby zal hebben. Niemand is gebaad bij een mislukking, noch Seiran, noch de modelvliegerij en als laatste in de rit de leverancier die de spullenboel levert.

    Mijn input lijkt negatief maar ik heb het al zo vaak zien gebeuren, modelvliegen gaat in kleine stapjes van simpel naar moeilijk, begin je moeilijk dan wordt het een zware lastige weg die erg veel knaken kost.
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2014

Deel Deze Pagina