Aanpassen voerbootje advies gevraagd

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Thedanny, 30 mrt 2012.

  1. Thedanny

    Thedanny

    Lid geworden:
    30 mrt 2012
    Berichten:
    10
    Hallo allemaal ik ben danny 30 jaar en woon net onder de rook van rotterdam.
    Sinds kort met de rc hobby in contact gekomen door het gebruik van een voerboot bij de karpervisserij.
    Ik heb deze pas geleden op MP gekocht, bootje is gebasserd op het origineel maar daar houd het dan ook op.

    Het bereik van de boot liet te wensen over zo'n max 100 meter (optimistisch)
    Dit is net te weinig ik heb geprobeerd de antennen te verleggen omdat deze opgerold in de romp lag dit maakte niet veel verschil, toen na wat zoek werk hier op het forum de voedingskabels zoveel mogelijk geprobeerd te scheiden van de servokabels e.d, tevens ferriet clampjes geplaatst.

    Gister begaf de regelaar (bij achteruit verbrande de regelaar) ik vermoed dat deze wellicht al langer haperde wat het storen zou kunnen verklaren. Nu ligt dus heel de boot uit elkaar,

    De planning is om een nieuwe regelaar te plaatsen en ook gelijk de motor te vervangen, verder maakte 1 servo elke keer wat brom geluiden dus deze vervang ik ook gelijk maar preventief.
    Verder ben ik er door het zoekwerk hier achter gekomen dat de ontvanger er 1 is op 35mhz dus deze word ook vervangen voor een 40 mhz.

    setup is als volgt:
    Robbe F14 zender
    Robbe fp-r118f ontvanger (voor nu)
    Graubner speedprofi 40r (nu dus defect)
    Robbe motor 744vc-4540 (deze wil ik dus vervangen)
    1 typeloze servo (word vervangen)
    1 robbe rs 20
    1 multiswitch uitbreiding tbv verlichting.
    De prop is een kopere merk onbekend maar iig een 3 blads met een diameter van +- 45mm
    Accu is een standaard lood 7ah

    Hierbij een foto:
    [​IMG]


    Nu de Vragen

    -Nu wil ik het graag in 1 keer goed doen dus ik zou graag advies krijgen over hoe ik de kabels het best kan laten lopen waar ontvanger/regelaar plaatsen enzzz.
    -De oude motor wil ik vervangen voor een graupner 720bb of een 700 turbo iemand hier ideen over?
    -De regelaar word weer een zelfde graupner denk ik maar? , de Speedprofi40r
    -De bodemplaat is nu van blik gemaakt zou het uitmaken door deze van hard plastic 3 mm te maken ivm storingen?

    Een hoop vragen maar ik weet zeker dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
    Alvast bedankt voor de moeite..

    Grt danny
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Complimenten voor de nette vraag met foto, meestal sla ik voerbootjes over omdat (nou ja laat maar)

    ontvanger wisselen helpt niet , dan moet de zender ook 40 Mhz zijn.

    Motoren en regelaars heb ik geen ervaring mee.
    Er komt vast wel een antwoord.
    Veel plezier op het forum
     
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Je kunt inderdaad niet zomaar de ontvanger vervangen door een 40 Mhz type. Je moet dan ook een 40 MHz zender hebben. Eventueel kun je wel beide hier bij de servicedienst laten ombouwen naar 40 MHz en meteen laten kijken of er nog wat te beginnen is met de regelaar.

    Aan de bedrading zul je vermoedelijk weinig kunnen veranderen. Deze zit er trouwens ook niet al te beroerd in. Het streven is altijd om de bedrading tussen accu, regelaar en motor zo kort mogelijk te houden, gescheiden van overige bedrading en zo ver mogelijk uit de buurt van de ontvanger en de ontvangerantenne. Bedrading van servo's en verlichting probeer je zo veel mogelijk te bundelen.
    De opstelling van de ontvanger is tamelijk ideaal, vooropgesteld, dat de antenne achterin blijft en zo snel mogelijk omhoog gaat naar een antennesprietje of zo.

    Voor de motorisering moet je eigenlijk in het scheepsmodelbouw forumdeel zijn.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Het licht brommen van een servo is normaal en wijst niet op een defect. De R118 is een meer dan goede ontvanger met prima filters. Ook met een F-14 is normaal gesproken weing mis. Daar zou je een veel grotere reikwijdte mee moeten kunnen halen.

    Deze ontvanger heb ik in het verleden in vliegtuigen gebruikt en daar nooit reikwijdteproblemen mee gehad. Een afstand van 100 meter is helemaal niets voor een modelvliegtuig.

    Test de ontvanger eens zonder de motor. Met ingeschoven zenderantenne en een gestrekte ontvangerantenne moet je probleemloos 30 tot 50 meter kunnen halen.

    Met een 35 Mhz zender mag je eigenlijk geen varende- of rijdende modellen besturen. Die band is uitsluitend toegewezen aan vliegende modellen. Met zendapparatuur die werkt in 27 en 40 MHz en natuurlijk de 2.4 GHz band mag je schepen besturen..
     
  5. maidenlennium

    maidenlennium

    Lid geworden:
    18 jan 2010
    Berichten:
    325
    Locatie:
    klundert
    spektrum dx5e 2,4ghz zender/ontvanger. ongeveer 80€
    Robbe Rokraft 100 uP Tam vaartregelaar ongeveer 100€
    ben je klaar,en geen problemen meer.
     
  6. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    Een 2.4Ghz zender hoeft neit veel te kosten: Een 4 kanaals + ontvanger, makkelijk om verlichting, dumpen voerbak etc mee te bedienen
     
  7. Thedanny

    Thedanny

    Lid geworden:
    30 mrt 2012
    Berichten:
    10
    Duidelijk bedankt voor de antwoorden.

    Kom ik maar gelijk met de volgende.
    Ik heb nu de multiswitch van robbe, als ik deze zou vervangen voor de spectrum kan ik deze switch dan ook weer aansluiten of moet je dan wat anders verzinnen?

    Owja en die bodemplaat zou die nog bij dragen aan storingen?
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ga er maar van uit dat een Robbe multiswitsch niet werkt op Spectrum apparatuur.
     
  9. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Aan de bodemplaat hoef je niets te veranderen.

    De duoswitch-memory van Robbe werkt in principe op elk merk/type ontvanger. Een multiswitch is iets geheel anders en die werkt inderdaad niet op andere apparatuur.

    Dat je problemen opeens opgelost zouden zijn als je een andere besturingsset koopt zie ik niet zo zitten. Je hebt nu een 8-kanaals F14-set (weliswaar op 35 MHz) maar waarmee het ook probleemloos moet kunnen werken. Daarnaast kun je daarmee op het water meer bereik behalen dan met de voorgestelde 2,4 GHz sets. Trouwens, als je ooit nog eens een fishfinder aanschaft heb je met een 2,4 GHz zenderset meer kans, dat de fishfinder gaat storen.

    Kortom, aanschaffen van een nieuwe set kan altijd nog, ga eerst maar eens bezig met de motorisering en de bedrading.
     
  10. Thedanny

    Thedanny

    Lid geworden:
    30 mrt 2012
    Berichten:
    10
    Intressant om te weten dat de visvinder mogelijkerwijs meer last zal hebben van de 2,4ghz dan de 35Mhz!!
    Ik heb de vraag met betrekking tot de motoren in het scheepsgedeelte gevraagd.

    Is het wijs om de servo bekabeling zo te houden (gespreid)? als ik het bundel zoals hier word geschreven dan kan ik wellicht wat meer afscheiding creeeren.
    Ik had al een ontstorings condensator bestelt online welke je op een vrij kanaal in je ontvanger plaatst, daarbij zal ik de nieuwe motor ook ontstoren dmv parralel een condensator over de aansluitingen (de graubenrs zijn intern al ontstoord volgens mij)
    Nu zie ik alleen op de site een condensator van 470 nF ipv de 47nF welke ik over lees met de zoekfunctie hier.
    Kan iemand duidelijkheid bieden?
    Verder nog 1 vraagje kan ik de multiwitch van robbe bv in een accu krimpkous doen? dit zodat hij wat meer waterresistent word? of is het slimmer van rubber een doosje oid te maken?
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF

    Houd eens op over 35 in combinatie met je bootje.!

    Dat mag niet!
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bundelen geeft juist kans op storing, twee evenwijdige draden vormen een 1:1 tranformator.
    Ontvanger en antenne zo ver mogelijk uit de buurt houden van draden met motor-/-accustroom.
    Antenne recht houden, niet oprollen of terugvouwen op zichzelf, kost anders veel bereik.

    35MHz band is sinds 1999 (weer) alleen toegestaan voor vliegen, verboden voor varen en rijden. Mocht een winkelier je 35MHz verkocht hebben als geschikte zender voor je boot dan heeft hij je opgelicht. Op hoge poten terug-gaan en 40MHz versie eisen.
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als je ontstoringscondensatoren plaatst, dan kan je het beste ook twee condenstoren tussen de aansluitingen en de metalen mantel van de motor aanbrengen. Van fabriekswege zijn al condensatoren aangebracht, maar de capaciteit hiervan is heel erg laag. De waarde van de gebruikte condensatoren is weinig kritisch.

    Een grote condensator, aangesloten op een servoconnector van de ontvanger is bedoeld om hele korte spanningsdalingen, veroorzaakt door veel stroom verbruikende digitale servo's op te heffen. Sommige 2.4 GHz ontvangers kunnen heel slecht tegen die spanningsdipjes.

    Een gewone FM ontvanger zoals jij gebruikt heeft hier gebruikelijk geen last van. Als een electromotor storing veroorzaakt wordt deze meestal door de antenne van de ontvanger opgepikt.

    Het plaatsen van zo'n condensator helpt hier niet tegen. Stoorsignalen moet je altijd aan de bron onderdrukken.
     
  14. Thedanny

    Thedanny

    Lid geworden:
    30 mrt 2012
    Berichten:
    10
    Als je de moeite had genomen om heel het draadje te lezen had je misschien wel een zinnig antwoord op de door mij gestelde vragen
    Kunnen geven?
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Lekker bezig knul, ga zo door.
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Baggeraar heeft best gelijk. Het gebruik van 35 MHz apparatuur voor het besturen van een boot is niet toegestaan.

    Dat is niet zomaar een afspraak, maar de wet. Net als de wet het verbiedt om te hard- of door rood licht te rijden.

    Op dat gebruik van de 35 MHz heb ik je ook gewezen, evenals Ron van Sommeren.

    Als je de boot en de zender zo samen hebt gekocht, dan heb je een verkeerde combinatie gekocht. Of je de zender gaat gebruiken, is aan jou. Als je maar weet dat het niet mag. Maar een beetje kregel reageren van jouw kant als je er op wordt gewezen dat iets gebruikt wat niet mag, is niet zo passend.
     
  17. Thedanny

    Thedanny

    Lid geworden:
    30 mrt 2012
    Berichten:
    10
    Volgens mij heb ik hier eerder het volgende geschreven?
    ''Verder ben ik er door het zoekwerk hier achter gekomen dat de ontvanger er 1 is op 35mhz dus deze word ook vervangen voor een 40 mhz''

    Toen ik de boot kocht was ik hier totaal niet van op de hoogte..

    het is makkelijk om zomaar ergens op te reageren dan even goed te lezen..

    Dus voor de duidelijkheid de Zender+Ontvanger word vervangen voor een 40Mhz of een 2.4Ghz...
    Nu weer on topic?
     
  18. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    [mod]Graag weer ontopic[/mod]
     
  19. MarcS

    MarcS

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    108
    Oh Oh the Danny,

    Niet de echte forum gebruikers tegen de haartjes in strijken, worden ze niet informatiever van :).

    Ik heb mijn voerboot ook omgebouwd naar een Spektrum 2,4 setje (mer de ar6000 ontvanger en ik moet zeggen dat het bereik nu enorm is en de boot ook geen 'vreemde' dingen meer doet. De ar6000 heeft twee antenne's die het beste haaks op elkaar geplaatst moeten worden, voor een meer gegarandeerd ontvangst van de signalen.

    Ik heb zelf een fishfinder, of beter een diepte meter, in mijn boot en die functioneerd prima. Wel even zorgen dat de antenne zo hoog mogelijk in jouw boot zit. Ik zeg hiermee NIET dat de mannen geen gelijk hebben, echter ik ondervind geen problemen. Mijn dieptemeter geeft op 300 meter nog prima de diepte aan.

    Ik gebruik trouwens ook de Mono / Duo switches van Robbe:

    1 Duo voor mijn voerbakken, (rechter stick links / rechts) zonder de memory optie.
    1 Duo voor mijn verlichting, (rechter stick vooruit / achteruit), met de memory (anders gaat je licht meteen weer uit :) navigtie verlichting en schijnwerper(s).
    1 Mono voor mijn voor mijn Hook release. Die zit op chanel 5 1/0 weer zonder memory.

    Tot slot ben ik inmiddels een zeer tevreden gebuiker van 2 Graupner 720BB motoren met 45mm afgetopte werk schroeven. Tot voor kort ging dit niet zo heel erg goed aangezien ik de mix functie op de zender gebruikte en dat werkt anders dan je denkt. In het kort komt het er op neer dat de uitslag van de mix kanalen niet 100% zijn. Dit worden ze ook niet door de Hi/Lo functie op de zender (ondanks dat Spektrum dit wel zo vermeld in de RTFM.

    Gr. Marc
     

Deel Deze Pagina