Aanpassing Futaba FC16 Boat n'Truck naar 2.4GHZ

Vandaag weer even lekker ouderwets 2 uurtjes aan het klungelen geweest.:D

Heb een poging gedaan mijn Futaba 4EX 40MHz om te turnen in een 2.4GHz.

Moet zeggen, is me aardig gelukt. :lol:

Alle kanalen werken, maar..... de MFC hikt een beetje.

Wat is er aan de hand, de Assan X8d of de MFC heeft moeite met de kanalen 3 en 4.

Sluit ik alles aan zoals het hoort, dus mijn begin positie bij de test, deed de MFC nana noppes.
Pas nadat in de kanalen 3 en 4 op de ontvanger, Assan X8R6, had ongewisseld werkte alles.
Nu dus alleen met de aansturing van de verlichting en de 3bak op de verkeerde knuppel.:(

Normaal schakel je de 3bak door de linker knuppel, links en rechts te bewegen. Nu moet ik de rechter knuppel naar boven en onder bewegen om de 3bak te schakelen.

Normaal bedien je de claxon met de rechter knuppel naar boven of beneden, nu moet ik dat met de linker knuppel naar links of rechts doen.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Voor alle goede orde, de MFC onder 40MHz helemaal volgens de handleiding gemonteerd en werkte ook perfect onder de 40MHz.
Dus alle aansluitingen waren goed.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik begrijp is dat je een hack-module van Assan in je Futaba hebt gemonteerd?

Ik had van de week een soort gelijk probleem met een servo, toen is mijn aangeraden om de framerate aan te passen.

Hoe dat precies werkt, weet ik niet, maar mij was verteld dat ik van 11ms naar 16,5ms zou moeten gaan.

Ik weet niet of dat had gelukt, aangezien ik er gewoon weer een 40Mhz in heb gemonteerd.

Hoi Mark,

Wat ik begrijp is dat je een hack-module van Assan in je Futaba hebt gemonteerd?

Klopt. Ik had nog een tweede zender liggen, de Futaba 4ex, en had zoiets van: "what the hack, eens kijken waar het schip strand" :lol:

Maar dat schip strande dus al toen ik de zaak aan zette.
Als ik de ontvanger aansluit met de kanalen 1,2 en 4 op de juiste aansluiting, hoor ik het motorgeluid van de MFC.

Sluit ik dan kanaal 3 ook aan, wordt het motorgeluid van de MFC uitgeschakeld alsof je de aan/uit schakelaar omzet en reageerd de MFU nergens meer op.

Plug ik dan de kanalen 3 en 4 om, dan werkt de MFU wel volledig.

Ik had van de week een soort gelijk probleem met een servo, toen is mijn aangeraden om de framerate aan te passen.

Hoe dat precies werkt, weet ik niet, maar mij was verteld dat ik van 11ms naar 16,5ms zou moeten gaan.

Ik weet niet of dat had gelukt, aangezien ik er gewoon weer een 40Mhz in heb gemonteerd.

Dit gaat mij ook boven mijn pet. :lol:
Ben met eletronica ook maar een leek..

Maar heb nu de zender ook weer op 40MHz gemaakt en alles werkt nu weer zoals dat hoort.

Wil het zelfde nu ook eens gaan proberen met de Corona hack-module Ct8z. Deze heb ik nu in bestelling. :)

Ben benieuwd hoe die reageerd op de MFC.

Hallo Ruud,

Heel even een vraag aan je...
Heb je na die zender-ombouw, ook de MFC opnieuw gekalibreerd ?
Zodat hij de nieuwe waardes weer heeft !

Kon dat niet uit je tekst ophalen.

Indien nee, dan is er misschien nog hoop...

Hoi Marten,
oeps, daar heb ik zo gauw niet aan gedacht. :oops:

Ben er vanuit gegaan dat de MFC goed gekalibreerd was omdat dit onder 40MHz al was gedaan en toen goed werkte.

Zal de Assan-module eerdaags nog eens in de 4EX zetten en dan nog eens proberen om de MFC opnieuw te kalibreren.;)

Hoera, mijn Corona CT8Z module is binnen. :D

ifv58p.jpg

Zal één dezer dagen proberen de module in mijn FC16 Boat n'Truck zender te bouwen en dan eens kijken hoe de MFU-01 met deze module uit de voeten kan.

Als ie werkt, en de prijs leuk is, en 2 multiswitchen aankan, wil ik er ook een :D

Hoera, mijn Corona CT8Z module is binnen. :D

ifv58p.jpg

Zal één dezer dagen proberen de module in mijn FC16 Boat n'Truck zender te bouwen en dan eens kijken hoe de MFU-01 met deze module uit de voeten kan.

wat is dit voor module en wat doet het

Als ie werkt, en de prijs leuk is, en 2 multiswitchen aankan, wil ik er ook een :D

Hoi Mark,
de prijs is heel leuk.
Het setje heeft me naar boven afgerond €27,- gekost. Incl verzendkosten. :D

Kan hem alleen maar even testen op de 8 kanalen, heb helaas geen multiswitchen.

let wel dat eventuele schakelmodules dan niet meer werken.

Volgende versies ondersteunen geen multiswitches (zowel robbe, graupner als wetronic).
Assan (geheel niet)
Corona DSSS

Van de volgende versies is bekend dat ze wel werken met de robbe en wetronic modules:
Corona FHSS.
Yeti

*overige versies nog niet kunnen testen.

Ruud,

35 of 45 mhz???

hoe zit het dan met de 40???

ik ben erg nieuwsgierig of het gaat werken ....

ik blijf je volgen !!!

Robert

let wel dat eventuele schakelmodules dan niet meer werken.

Volgende versies ondersteunen geen multiswitches (zowel robbe, graupner als wetronic).
Assan (geheel niet)
Corona DSSS

Van de volgende versies is bekend dat ze wel werken met de robbe en wetronic modules:
Corona FHSS.
Yeti

*overige versies nog niet kunnen testen.

Hoi Alwin,
heb al eens eerder naar de FHSS uitvoering gezocht bij Hobby King maar die rubriek is bij hun helemaal leeg.
Wel heb ik ergens gelezen dat Hobby King de FHSS versies niet meer schijnt te leveren omdat deze te onbetrouwbaar bleken te zijn.
Weet niet wat daar waar van is.

Ook heb ik geen FHSS uitvoering kunnen vinden die ik in de Futaba FC16 Boat n'Truck zou kunnen bouwen.
Wel voor ander Futaba zenders.
Vandaar dat ik deze keuze heb gemaakt.

Ruud,

35 of 45 mhz???

hoe zit het dan met de 40???

ik ben erg nieuwsgierig of het gaat werken ....

ik blijf je volgen !!!

Robert

Hoi Robert,
ik noemde de 35 en 45 MHz zenders even als voorbeeld.
Is eigenlijk verkeerd gesteld. :(

Als ik het echt goed omschrijf zou ik het zo moeten formuleren:
"alle FM zender die over een PPM signaal beschikken moeten met dit setje naar 2.4 GHz zenders kunnen worden omgebouwd."

Sorry voor de onduidelijkheid.

Allereerst wil ik Piet even bedanken voor het overzetten van de berichten over de 2.4GHZ uit het "Algemeen MFU-01 topic" naar dit topic.

Had het hem wel even wat moeilijker gemaakt dan nodig was, door zelf al een topic met dit onderwerp aan te maken.
Piet, sorry daarvoor, onwetendheid hé. :mrgreen: en zal dat een volgende keer dus niet meer doen.

Maar nu weer naar de Corona 2.4GHz vorderingen van mij.
Het Corona setje lag me zo aan te staren dat ik het niet na kon laten om even een proef opstelling maken met een nog oudere Futaba zender van mij.
De T4EXA in dit geval.

Eerst de plustrein, plus en min bij de trainerpoort van de zender opgezocht.
Hier een plaatje van de pulstrein
30ho8s5.jpg

Voor het opzoeken van de pulstrein heb ik een computer programmaatje gebruikt dat met de microfoon ingang van de geluidskaart werkt.
Op deze ingang sluit je simpel een draadje aan met een plus en een min stekkertje, en meten maar. :lol:

Na de benodigde aansluiting te hebben gevonden, een paar pennetjes aan de draden van de Corona CT8Z module gesoldeerd en deze in de trainerpoort van de T4EXA geplaatst.
10rvedk.jpg

Daarna met toch wel enigszins bevende vingertjes de zender aangezet. :lol:
4gnko5.jpg

mcgphi.jpg

En zie hier, reactie van de 2.4GHz module.

Nu ik zover gevorderd was, wou ik ook weten of alles inderdaad zou werken.
Dus de ontvanger erbij gepakt en de zaak proberen te "binden".

Met hulp van de handleiding ging dit simpel en zonder problemen.
Alles weer uitgezet en de ontvanger in mijn truck aangesloten voor de algehele test.

Daarna alles weer opgestart, en zie hier, contact.
De rode lampjes op de zender en ontvanger branden alle twee, dus ze hadden elkaar gevonden.
343gewm.jpg

Zeker is zeker, dus als eerste de MFC maar opnieuw ingesteld.
Nee Marten, ik laat me geen tweede keer foppen. :lol: :)

Nadat de MFC opnieuw ingesteld was alle funkties uitgeprobeert en geen enkel problemen tegen gekomen.
Alles werkt perfect.
Dus bij deze, de Futaba T4EXA zender kan goed uit de voeten met de Corona CT8Z module. :D

Eén min puntje heb ik nog wel gevonden.
Tijdens het testen van de 2.4GHz zender werd de verbinding van mijn draadloos computer netwerk enorm vertraagt.
Ik heb nogal vaak mijn laptop aanstaan met internet radio er op.
Zodra ik echter de zender aanzette, viel mijn internet radio helemaal stil.
Ook was het gebruik van normaal internet niet mogelijk zolang de zender aanstond. :(

Zal eens opletten of dit ook het geval is als ik de module op de Futaba FC16 Boat n'Truck ga uitproberen.
Denk het haast wel, want straling is straling, of het nu van de ene of de andere zender afkomt maakt dacht ik niet zoveel verschil.

Zal dan alleen voor de permanente inbouw in de zender een switch in moeten bouwen zodat ik de zender binnenshuis terug kan zetten op 40MHz.
Ben anders bang dat ik door mijn ega met de truck hobby en al de straat word op geschopt omdat ze niet kan "interneppen" als ik met de zender bezig ben. :lol: :)

Back