Aanpassingen aan DeAgostini's HMS Victory

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 8 dec 2013.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    In maart 2011 ben ik begonnen met het bouwen van de HMS Victory van DeAgostini.
    Ik ben nu zover dat ik begin met de tuigage. (Afl 95 van de 120)
    Ik heb er geen bouwverslag van gemaakt want dat zou toch maar meer van hetzelfde zijn geweest. Gaandeweg echter zag ik dat DeAgostini zich van bepaalde zaken er wel erg makkelijk vanaf maakte en zelfs onjuistheden voorstelde.
    Mijn streven is tweeërlei:
    1: een zo getrouw mogelijk model te maken
    2: te presenteren op een levendige manier. Levendig in de zin van figuren erop plaatsen die met bepaalde werkzaamheden bezig zijn, zoals in het echt ook zou kunnen.


    Daarom stoorde ik me aan een aantal zaken van DeAgostini, en heb ik die aangepast.
    Juist deze aanpassingen lijken me wel interessant voor dit forum.


    Tot nu toe heb ik 22 aanpassingen benoemd, beschreven en gefotografeerd.
    Deze wil ik vanaf nu in regelmatige updates presenteren.


    Vandaag de eerste en meest opvallende: De spiegel en de zijgalerijen.
    Wat DeAgostini ervan maakt lijkt niet op het origineel. De oplossing van Caldercraft is veel beter. Op het Engelse forum heeft iemand in samenwerking met Caldercraft een update laten maken passend voor ons model. Dat heb ik gebruikt en het resultaat ziet u hier.
    Drie foto's:
    1. Voorstel van DeAgostini,
    [​IMG]
    01-1-SpiegelDeAgostini

    2. De echte Victory

    [​IMG]

    3. Mijn resultaat.
    [​IMG]


    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2024
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Dat is nogal een verschil. Het gaat er beslist mooier uit zien :yes: gr Ton
     
  3. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Wat een verschil zeg foto 3 is de winnaar.
    Meest lijkend op de echte.

    groetjes,
    Houtworm der 3e klasse
     
  4. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Hoi Jan,

    ja, daar is eigenlijk geen discussie over mogelijk. Ziet er verdraaid mooi uit.
    ben benieuwd wat je er zoal meer aan verbeterd hebt.

    A3
     
  5. leo55

    leo55

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    163
    Locatie:
    apeldoorn
    .

    ziet er prachtig uit jan ben benieuwd naar de rest
     
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Aanpassingen DeAgostini's HMS Victory
    2. Verlichting.
    Om mijn model wat levendiger te maken was ik al heel vroeg van plan er verlichting in aan te brengen.
    – In het opengewerkte deel zitten op twee dekken 6 ledjes.
    – In de kapiteinskamer, de admiraalskamer en de officiers kamer zitten in elk drie ledjes.
    – Achter het stuurwiel en in de ruimten ernaast zitten drie ledjes
    – In de vier lantaarns zit een ledje.

    Foto 1: Spiegel in het donker.
    [​IMG]

    Foto 2: Opengewerkte deel.
    [​IMG]

    Foto 3. Stuurwiel.
    [​IMG]

    Het ledje in de rechter lantaarn is meer oranje. Per abuis bij testen even onder spanning gezet zonder voorschakelweerstand. Twee seconden langer en hij was doorgebrand. Nu helaas een iets andere kleur. Er moet teveel worden gesloopt om het te vervangen.

    Wordt vervolgd met "Roosters bovenste batterijdek"

    Jan Zwart
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2024
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. Germt

    Germt Guest

    Dat is mooi:eek:
    We zouden eens een duidelijke how-to moeten hebben om zo iets aan te leggen.
    Zou mooi zijn in mijn HMS Agamemnon:cool:
    Als ik daar mee ga experimenteren ontploft de boel waarschijnlijk:(
     
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Is echt niet zo moeilijk hoor Germt. Een paar wenken kan ik wel eens opschrijven, ingewikkelder dan de wet van Ohm wordt het niet. Er bestaan namelijk nogal wat misverstanden over led's.
    Maar Jan kan misschien ook uitleggen hoe hij het gedaan heeft.

    Groet,

    Ad
     
  9. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Germt,
    Kijk eens op bericht #1889 van Bouwverslag HMS-victory Deagostini op pag 126.
    Uit de links daarin krijg je al een heleboel info.
    Jan Zwart,
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Roosters op bovenste batterijdek.
    DeAgostini levert roosters met gaten van ruim 2,5 mm. Dus in werkelijkheid ± 21 cm dus niet reëel

    [​IMG]

    Dat realiseerde ik me pas bij het maken van de rooster voor het campagnedek, dus lang nadat de roosters op het bovenste kanonnendek al waren gemonteerd en niet meer benaderbaar waren. Hierover later meer.


    Wat ik ook vervelend vond was dat de trappen in de kuil naar het bovenste batterijdek, volgens DeAostini uitkomen tegen het rooster aan.

    [​IMG]
    En de pilaren die de kuilbalken ondersteunen daar ook tegenaan staan, dus buiten het rooster.

    [​IMG]
    Op een foto in het boek van McKay blijkt iets heel anders.

    [​IMG]

    De trap staat ruim voor het rooster en de pilaren staan op de rand van het rooster en nog binnen de rand met kanonskogels. Bovendien zijn de pilaren cilindrisch met vierkante voet en top.

    Hier ook goed te zien.
    [​IMG]
    Het een en ander deed vermoeden dat de roosters niet de correcte maat hadden. Op de Engelse site was hier ook al voor gewaarschuwd.
    Opmeten uit McKay leerde dat het rooster incl. kogelgoot 33 mm breed moest zijn. DeA komt uit op 48 mm.
    [​IMG]
    Betreffende roosters heb ik dus een stuk smaller gemaakt. Ook de door DeA geleverde pilaren heb ik niet gebruikt, maar uit een stukje 3x3 zelf pilaren gemaakt, door het middelste deel rond te vijlen.

    [​IMG]
    Het uiteindelijke resultaat is dit:

    [​IMG]

    Ook meteen maar touw langs de trappen aangebracht.




    Wordt vervolgd.
    Jan Zwart.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2024
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. Germt

    Germt Guest

    Mooi opgelost Jan!
    Wat ik me nu afvraag: liggen er dan geen schaarstokken (hoewel ik denk dat dat puur Hollands is) of een Koningsplank in het midden van het dek?
     
  12. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Germt,
    Nu vraag je me teveel. Leg eens uit wat dat zijn?
    JAn
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Schaarstokken zijn dikkere planken die we nogal eens langs de roosters zien lopen met sjorogen e.d. Meestal dikker dan de dekplanken. Op de foto is het een twijfelgeval. Linksonder zie je naast het rooster een plank van een iets andere kleur met een ring erin. Kogelbakje staat er boven op. Dat zou een schaarstok kunnen zijn.

    Erik
     
  14. Germt

    Germt Guest

    Inderdaad Erik, het lijken daar schaasrtokken te zijn.
    Voor Jan even een korte uitleg, hoewel ik niet zeker weet dat die in Engeland gebruikt werden, maar dat ga ik morgen even opzoeken.
    Schaarstokken zijn planken die op alle dekken waar de masten door lopen te vinden zijn, en bevinden zich naast de beide zijden van de roosters, en lopen over het gehele dek.
    Deze zijn dikker en breder dan de dekplanken.
    Meer waarschijnlijk dat de Engelsen een Koningsplank gebruikten. Dat is een plank die in het midden van het dek ligt en ook dikker en breder is dan de normale dekbeplaning.
    Beide systemen dienden om meer stijfheid aan het schip te geven.
    Ik heb nog een hoop op te zoeken betreffende de Engelse scheepsbouw;)
     
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Ik denk dat die er wel zijn maar misschien niet overal.
    Zie foto:
    [​IMG]

    Dit is denk ik een beter voorbeeld van zo'n schaarstok. Ik weet alleen niet waar deze foto precies is genomen.
    Hier staat de pilaar niet op de rand (= schaarstok) van het rooster maar ervoor in lijn met de kogelgoot.
    H'm, Wellicht staan mijn pilaren dus toch ietsje te ver naar binnen. Die staan dan op de schaarstok.
    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2024
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    O, nu zie ik ook dat op voorgaande foto de schaarstok dwarsscheeps loopt. Zie richting van dekplanken. Is het dan nog wel een schaarstok?
    Over koningsbalken: DeA geeft aan dat bij het beplanken van het dek met een plank precies in het midden moet worden begonnen. Ze noemen alleen niet dat dat een koningsplank is. Maar dat zal dan wel het geval zijn.
    Jan.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Dat is de randbalk van het rooster. De schaarstokken lopen evenwijdig aan de dekplanken. Als je deze foto ziet lijkt het mij dat er geen schaarstokken zijn en misschien ook geen koningsplank. Op mijn dektekening zijn de lange donkere planken de schaarstokken.

    [​IMG]

    Tussen de schaarstokken ligt het dek ook wat hoger. Als het een koningsplank zou zijn, dan loopt ie in de lijn van de mast sparingen, recht boven de kiel. Op de foto lijkt in ieder geval op dat betreffende dek geen van beiden aanwezig te zijn.
     
  18. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Is die plank die in het midden loopt ook breder dan de rest van de dekplanken?
     
  19. Germt

    Germt Guest

    Is inderdaad ook breder en iets hoger, ik heb de maten ergens, maar moet ik opzoeken.
    Moet eens uitzoeken hoe dat bij Engelse schepen zit voor mijn HMS Agamemnon.
     
  20. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb nog naar Engelse voorbeelden gezocht, maar nog niet echt gevonden. Op veel schepen (18e eeuw) zie je wel twee 'hoofdbalken' lopen, maar de benaming is mij nog een raadsel. Ook lijken ze meestal ónder en niet tussen de dekbalken te lopen.
    De meest gebruikte algemene term voor de balken over de lengte richting van het schip zijn 'carlings' of 'carlines'.

    Volgens de reeks 'anatomy of the ship' een voorbeeld van 'the 74-gun ship Bellona':
    op bovenste foto lijken de twee balken langs de roosters verrekt veel op schaarstokken

    [​IMG]

    De rode balken worden hier 'carlines' genoemd, de blauwe worden niet genoemd, deze zouden mogelijk 'hatch carlines' kunnen heten, een term die ik elders tegenkwam.

    Volgens wiki:
    In shipbuilding, carlings are two pieces of timber laid fore and aft under the deck of a ship, from one beam to another, directly over the keel. They serve as a foundation for the whole body of the ship; on these the ledges rest, whereon the planks of the deck, and other structures are fastened. The ends of the curlings are let culvertail into the beams.
    The great carlings are those on which the mainmast stands. There are also carlings of the capstan, among others....

    Zoektocht gaat verder ...:pc:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina