Aanpassingen aan een trainer; De maiden wankelde

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Huib, 1 mrt 2005.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Huib,

    stuur de film even naar mijn hotmail dan host ik hem wel zolang voor je.

    Groet,
    Berto.
     
  2. Arvid

    Arvid Guest

    Herejezus heeft 5G aan dataverkeer per maand, maar toch was het deze maand dus teveel.... 8O

    Er wordt aan gewerkt om het filmpje weer beschikbaar te krijgen (en dus ook mijn verslag van de Corsair.... :(

    Denk dat ik maar een apart account ga aanmaken voor filmpjes.
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Arvid,

    Misschien helpt het door toch het filmpje maar wat intekorten of te verkleinen.

    Of er in ieder geval een .wmv van te maken ipv .mpg dat scheelt ook al heel veel.

    Je weet hoeveel filmpjes op mijn server staan en ik heb een limiet van 10Gb uiteindelijk heb ik dat nog nooit bereikt terwijl er toch veel gekeken wordt.

    Maar als je met een film van 33 mb dat doet dan zit je er zo aan (vandaar ook dat ik .wmv gebruik ondanks de iets mindere kwaliteit).

    Grz,
    Berto.
     
  4. Arvid

    Arvid Guest

    Met dank aan Berto die het filmpje tijdelijk wil hosten. Meteen even, zoals Berto aangaf, omgezet naar WMV. Nu is het nog "maar" 8MB.

    Sorry Berto voor de spam van deze morgen.

    http://www.bosmodelair.nl/VEM_bestanden/film/maidenwankel.wmv


    @Huib,

    Ik vind het mooi gevonden en mooi rond gemaakt. Alleen zou ik zelf toch iets gaan werken met schuim om de batterijen meer trillingsvrij te maken en meteen ook er voor te zorgen dat er niet zo snel olie bij kan komen via het gat wat in de pijp zit.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Leuk dat hij lekker vliegt. Toch heb ik een beetje het gevoel dat de motor niet helemaal lekker op toeren komt. Je zou eens een 9x6 of misschien een 9x7 prop kunnen proberen. De motor zal met een 9x6 flink toeren moeten maken. De kans is dan behoorlijk groot dat je vliegtuig makkelijker los komt. Misschien vliegt hij ook nog wel sneller maar dat is niet echt nodig denk ik.
    Wil je alleen meer trekkracht bij het starten en weinig of geen extra snelheid dan kan je een 10x4 prop proberen. Ook dan zal de motor meer toeren gaan maken en zal je makkelijker los komen.
     
  6. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Hoi Ernst,

    Ten opzichte van de specs was het toerental inderdaad wat aan de lage kant. Ik had er meer van verwacht, te meer ook omdat O.S. zelf voor algemeen gebruik 9x5~6 of 10x5 opgeeft en voor het inlopen 10x4. Ik heb het sterke vermoeden dat de door O.S. opgegeven waarden gemeten zijn bij 12 - 15% Nitro. In de handleiding wordt, voor groter vermogen brandstof met 12% Nitro geadviseerd. Ik denk dat ik een volgende keer eens een blikje 10% mee neem en kijk wat ie dan doet.

    gr. Huib
     
  7. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    @Ernst. Heb gisteren gevlogen met een 10x4. Ging als een speer. Dik 14.000 rpm op de grond. Kwam vlot los en had meer kracht en snelheid dan met de 7,5 cc Magnum en een 10x7.

    De bevestiging van de uitlaat is overigens waardeloos. Die zit vast met twee schroefjes M 3,5 die constant lostrillen. Ben er dus al een van verloren.

    Groeten Huib
     
  8. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Hoi Bruno, Ik heb een nieuwe prop nagemeten met het volgende resultaat.

    [​IMG]

    Kennelijk heeft Graupner toch een en ander aangepast :wink:
     
  9. Orthello

    Orthello Guest

    Nog beter en nederlands talig. http://www.wankelmotor.nl

    Welliswaar over de wankel van een auto (Mazda) maar er wordt je heel, heeeeel veel duidelijk. Ok de vergelijking tussen wankel, 2 en 4 takt.
     
  10. Orthello

    Orthello Guest

    Precies, zuiger doet 1/3 van de omwenteling tegen 1 van de kruk-as.

    3 van de krukas is 1 van de rotor.
    1 van de rotor is 3 verbrandingen.
    dus 1 verbranding per krukas omwenteling.
     
  11. Orthello

    Orthello Guest

    Maar uiteindelijk zit je prop aan de kruk-as. Als we het over RPM's hebben, praten we over omwentelingen van kruk-as, en niet van de zuiger.
     
  12. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Kennelijk toch een boeiend ding zo'n wankelmotor

    gr. Huib
     
  13. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Kijk nog eens terug in dit draadje.Ik dacht dat we er nu wel waren.

    gerben wassenaar
     
  14. Orthello

    Orthello Guest

    Sorry, ik kom hier net, zie hier een interressante discussie over de wankel/rotatie motor, waar ik zelf (door mijn 1:1 auto hobby) ook eens in gedoken ben (omdat 200+ PK uit 1300 athmosferische CC's niet niks is) ;)
     
  15. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Deze ben ik van plan ook nog te bouwen, hoe vliegt ie? helaas heb ik een geld voor de dure wankel motoren en de scale retracts, want ik moet het van mijn zakgeld betalen...
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
  17. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Hoi Danny,

    Welkom bij de Dakota club. Hoedie vliegt kan ik je nog niet vertellen want, zoals Berto al zei, ik ben nog aan het bouwen.

    Wel schijnt het zo te zijn dat ze aan de lopende band aan gort gevlogen worden. In Engeland was een bouwer die na drie keer een zware crash bij de (drie maal) maiden het maar opgegeven heeft en hier in Nederland is nog niet zo gek lang geleden een fantastisch mooie schaalkist bij het vuil terecht gekomen. Weet dus waar je aan begint.

    Wat betreft de retracts zou je eens op het draadje van de fotoserie van Han moeten kijken. Die heeft ze zelf gebouwd (gelijmd) van alu profiel.

    Groeten Huib
     
  18. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ok, bedankt voor de info :D !! ik zal m dus nog niet zo mooi aankleden voor de maiden, dan doet het ietsjes minder pijn dan wanneer hij in alle detail de grond in gaat..... :robot:
     
  19. Arvid

    Arvid Guest

    [​IMG]Filmpje van flaps vleugel

    Volgorde in het filmpje:
    - Eerste keer hoog met full flaps
    - Laag over met full flaps
    - Vol remkleppen draait links weg
    - Vol met remkleppen en vol vermogen
    - Landing met flaps
     

Deel Deze Pagina