Richard Branderhorst
PH-SAM
Per 1 juli 2013 is de Regeling Modelvliegen aangepast door de Inspectie Leefomgeving en Transport, de ILenT (zeg maar de oude "Rijksluchtvaartdienst").
Dit is vanwege de enorme toename in commercieel gebruik van "modellen" en de daardoor ontstane problemen. Vanuit de politiek is veel druk ontstaan op de betrokken ministeries, om duidelijkere wetgeving te maken. Dat valt niet mee, ook in de ons omringende landen zoekt men naar goede definities waarmee zowel het gewone modelvliegen mogelijk blijft, als het commercieel vliegen, weliswaar onder strengere regelgeving.
Je kunt het lezen op: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2013-17149.html
Bij het tot stand komen is de KNVvL betrokken geweest, gelukkig maar, anders had het dramatische gevolgen gehad voor de modelvliegsport. Maar helaas zijn niet al onze wensen ingevuld en ook staan er interpretaties in de Toelichting, die niet stroken met de onze. In de loop van het jaar komt er een vervolg actie, waar deze onduidelijkheden hopelijk weggewerkt worden.
De hoofdzaken van de aanpassingen zijn:
Het aanbrengen van een scheiding tussen hobby modelvliegen en commercieel. Onder meer door een naamsverandering.
Er zijn vanwege die scheiding ook enkele andere zaken aangescherpt, zoals het benoemen van de plaatsen waar we niet boven mogen vliegen: havengebieden, industrieterreinen en aaneengesloten bebouwing. Boven wegen vliegen die buiten de bebouwde liggen en een limiet hebben van 60 km/u mag nog wel, als ze een limiet hebben van 80 km/u zou het niet mogen.
Met de ILenT is afgesproken dat indien clubs zo'n weg nabij hun veld hebben liggen, of ónder hun normale vlieggebied, we dit zullen doorgeven.
Dus ligt je CLUB vlak langs een 80 km weg, of het vlieggebied van de club boven zo'n weg, dan graag een melding naar ondergetekende.
Nogmaals, in het najaar komt er een verbeterde versie van de wet.
Richard Branderhorst
Voorzitter CIV afdeling Modelvliegsport KNVvL
CIV(apestaartje)modelvliegsport.nl
Dit is vanwege de enorme toename in commercieel gebruik van "modellen" en de daardoor ontstane problemen. Vanuit de politiek is veel druk ontstaan op de betrokken ministeries, om duidelijkere wetgeving te maken. Dat valt niet mee, ook in de ons omringende landen zoekt men naar goede definities waarmee zowel het gewone modelvliegen mogelijk blijft, als het commercieel vliegen, weliswaar onder strengere regelgeving.
Je kunt het lezen op: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2013-17149.html
Bij het tot stand komen is de KNVvL betrokken geweest, gelukkig maar, anders had het dramatische gevolgen gehad voor de modelvliegsport. Maar helaas zijn niet al onze wensen ingevuld en ook staan er interpretaties in de Toelichting, die niet stroken met de onze. In de loop van het jaar komt er een vervolg actie, waar deze onduidelijkheden hopelijk weggewerkt worden.
De hoofdzaken van de aanpassingen zijn:
Het aanbrengen van een scheiding tussen hobby modelvliegen en commercieel. Onder meer door een naamsverandering.
Er zijn vanwege die scheiding ook enkele andere zaken aangescherpt, zoals het benoemen van de plaatsen waar we niet boven mogen vliegen: havengebieden, industrieterreinen en aaneengesloten bebouwing. Boven wegen vliegen die buiten de bebouwde liggen en een limiet hebben van 60 km/u mag nog wel, als ze een limiet hebben van 80 km/u zou het niet mogen.
Met de ILenT is afgesproken dat indien clubs zo'n weg nabij hun veld hebben liggen, of ónder hun normale vlieggebied, we dit zullen doorgeven.
Dus ligt je CLUB vlak langs een 80 km weg, of het vlieggebied van de club boven zo'n weg, dan graag een melding naar ondergetekende.
Nogmaals, in het najaar komt er een verbeterde versie van de wet.
Richard Branderhorst
Voorzitter CIV afdeling Modelvliegsport KNVvL
CIV(apestaartje)modelvliegsport.nl