Aanschaf (betaalbare) brandstof heli

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door awieg, 21 feb 2018.

  1. awieg

    awieg

    Lid geworden:
    20 feb 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik overweeg weer te beginnen met brandstof helivliegen na de afgelopen jaren alleen maar met quadcopters en elektroheli's te hebben gevlogen. Ooit ben ik gestart met een Robbe Moskito en heb daarna nog verschillende elektro heli's gehad.

    Ik heb rondgekeken wat er op de markt is maar de markt voor brandstof heli's lijkt behoorlijk uitgedund te zijn. Zoiets als een Raptor 30 of 50 zou ideaal geweest zijn maar Thunder Tiger produceert alleen nog maar elektro heli's. Dure 3D heli's van Align of SAB zijn wat te veel van het goede, ik wil alleen maar wat rondjes gaan vliegen.

    Hirobo levert de SDX 50 nog, is deze heli nog aan te raden? Ik zie zelfs dat de Shuttle nog leverbaar is :). Ik zal de Duitse importeur eens mailen hoe het met de onderdelen levering van deze heli's is. Liefst zoek ik iets zonder flybarless. Zijn er nog andere alternatieven? Tweehands zie ik ook weinig langs komen.

    Vlieglocaties rondom Drachten en waar aan brandstof te komen is zijn ook nog dingen om bij stil te staan voor de aanschaf van een heli.

    Groeten,

    Aalzen
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Bestaat aeroclub Drachten nog?
    P Andre zal nog wel een hobbyhok vol met brandstof helies hebben.

    Ga anders eens kijken bij Bert, "Brutus" op dit forum.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    veel brandstofheli's zijn er niet meer.. jammer genoeg.

    Thunder tiger maakt zowieso geen onderdelen meer, die zijn dus ook niet handig om over te kopen van mensen.
    Align is een soort volkswagen.. Zit qua prijs normaal gesproken een beetje in de middenmoot. wel goede heli's, en je komt ze echt overal tegen....
    ook in rompen en zo.

    SAB is wel een volledig voor 3D ontworpen heli.
    Maar je hoeft natuurlijk niet altijd 3d te vliegen..

    In de regel is het frame, de echte heli zelf, niet duur.
    Vaak is het de electronica die het spul duur maakt (net als bij een electro heli trouwens)
    regelmatig een budget verhouding van 1/3e of 1/4e voor de heli... de rest electronica

    Ga je voor budgetservo's etc wordt dat natuurlijk heel anders.

    Brutus op dit forum heeft een chinese versie, geen idee wat voor merk dit was..
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij vloog Piet 25 jaar geleden, toen ik lid werd van ACD, al niet meer, dus dat betwijfel ik....

    Brandstof valt wel aan te komen, maar je moet de adressen weten. Brandstof heli's zelf, word lastiger, de markt is inderdaad behoorlijk uitgedund.
    Tweedehands is er nog van alles te koop, en als je aliXpres en dergelijke niet schuwt, in Azie word er nog redelijk wat brandstof gevlogen en in is er nog wel wat te vinden, wat hier niet in de winkel ligt...
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    heb je daar nog onderdelen voor?
     
  7. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Graupner heeft een paar raptor modellen overgenomen dacht ik
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat is de verhouding elektro↔brandstofheli's tegenwoordig zo in den lande/verkoop?
     
  9. awieg

    awieg

    Lid geworden:
    20 feb 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Heerenveen
    Aeroclub Drachten bestaat al heel lang niet meer. Volgens mij zit er in Roden nog wel een modelvliegclub.

    Een Align 600N of een SAB vind ik al iets te veel van het goede, zo'n flybarless setup is ook vrij duur en complex. Ik zoek toch eigenlijk iets eenvoudigers.

    Brutus, we wonen niet zo ver van elkaar vandaan. Waar vlieg jij? En waar haal je brandstof?

    Wat ik tot nu toe aan brandstof heli's gevonden heb zijn:
    - Vario Skyfox
    - Align 600N
    - SAB
    - Gaui NX4
    - Hirobo SDK50 of Shuttle. Volgens de importeur nog gewoon leverbaar.

    Groeten,

    Aalzen
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Als Raptor lastig wordt kwa onderdelen, zou ik voor een Shuttle gaan. Dat zijn prima helikopters !
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ACD is tegenwoordig een slapende club. Ze bestaan nog min of meer op papier, maar hebben al heel lang geen veld meer.
    In Roden zit inderdaad een club (ik ben daar tegenwoordig lid).
    Vario SkyFox, ik zou niet weten of die nog geleverd word, motoren er voor vinden is namelijk best wel een probleem (voor zover ik weet maakt geen enkele fabrikant meer motoren voor het systeem Heim).
    Alles kan natuurlijk, maar dan heb je wel een draaibank nodig.
    Hirobo zijn best goeie heli's als ze nog leverbaar zijn, kun je ze wel kopen.

    Ik vlieg (als ik heli vlieg) op mijn eigen stekje bij Ter Idzard. Brandstof kopen we meestal collectief in via Remke Germs (ook hier op het forum aanwezig). Maar ook bij ons is het brandstofvliegen helaas een achteruitgaande zaak....

    Ik heb nog een nagelnieuwe TZ50V2 liggen, inclusief motor en die motor kan zowel op gloeiplugbrandstof als op benzine draaien (al is benzine een behoorlijk gepriegel om dat allemaal goed werkend te krijgen, maar het gaat wel). Die mag weg voor kostprijs (zo uit mijn hoofd ergens rond de 300 Euro inclusief motor, moet ik even nazoeken). Ik heb daar nog redelijk onderdelen bij, maar ook dat is helaas wel een heli die niet meer nieuw leverbaar is.
    Leuk vliegend ding, als je er niet het uiterste van vergt en een paar hele kleine aanpassingen doet, een absoluut redelijke levensduur.
     
  12. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb zelf een Raptor 30 en een Raptor Titan 50. Onderdelen zijn nog steeds wel te krijgen, wel moeilijker, maar overal vandaan halen lukt nog steeds.
    Soms moet ik een onderdeel van een andere heli nemen, evt beetje aanpassen. (bv landingsgestel)
    Hopelijk komt nitro vliegen weer terug, als de electro/drone-wave een beetje is gaan liggen...
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik help het je hopen, maar ik heb er een bijzonder hard hoofd in....
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De infrastructuur zal meer en meer geëlektrocuteerd raken.
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Yes, brandstof quads! (0.16 coxjes anyone?) als (eindelijk) de 4e motor aan is, is de 1e er weer mee gestopt..
    Dat zal ze leren!
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bestaat allang:

     
  17. awieg

    awieg

    Lid geworden:
    20 feb 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Heerenveen
    Die is van JSModels? Die lijken er inderdaad ook al mee gestopt te zijn ... Ik kan een Hirobo overnemen van iemand op het forum, ik ben dus waarschijnlijk inmiddels voorzien. Daar zijn ook nog onderdelen voor te krijgen. Verder lijkt modelvliegclub Roden de dichtstbijzijnde locatie om te vliegen.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Inderdaad, die... en inderdaad helaas ook al gestopt, erg jammer want zeer betaalbaar en alleszins acceptabel voor de zondagmiddagvlieger.

    Hele leuke club, behoorlijk actief (zeker in het zomerseizoen erg vaak mensen op het veld op alle dagen van de week zowat), maar er word niet heel veel heli gevlogen, al zijn er meerdere goede helivliegers te vinden.
    Voor wat het waard is, ik weet dat er in Drachten ook regelmatig gevlogen word, helemaal oostelijk op het industrieterrein vlak bij de A7. Alleen dat is geen club, en je weet nooit wanneer er mensen vliegen.
     
  19. awieg

    awieg

    Lid geworden:
    20 feb 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Heerenveen
    Het is ook maar de vraag dan of ze op brandstof heli's zitten te wachten :).

    Is dat bij dat nieuwe industrieterrein 'Azeven'? Daar staan nog wat bedrijven terreinen leeg. Ik dacht al dat ik daar ooit eens iemand heb zien vliegen, het ligt wel vrij dicht bij de A7 ligt en ook vliegveld Drachten ligt er vlakbij.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hebben ze heel weinig moeite mee... de paar heli's die er vliegen zijn meestal brandstof....

    Klopt....
     

Deel Deze Pagina